blanda E85 med 95 otan = skadligt?

Greatsnyggo saabtok
7 november 2007 · 1 306 Inlägg

Har ett par frågor ?

har en gammal 900 från 87 som vinterbil ,

Kan man blanda E85 med vanlig 95 utan skada motorn eller att den går sönder?

Drar den mer bränsle med E85 än om man kör på bara 95 och vilken blandning rek?

mest av frågan är att E85 är ju billigare att tanka där av frågorna

tacksam för svar

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
henkebenke
7 november 2007 · 1 703 Inlägg

Här hittar du nog svaret på alla dina frågor.
http://www.etanol.se/

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Greatsnyggo saabtok
7 november 2007 · 1 306 Inlägg

läste lite , och kom fram till att en 5-10% inblandning varkar  funka

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
klimpan
7 november 2007 · 2 600 Inlägg

kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
t0mz
7 november 2007 · 66 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
Har ett par frågor ?

har en gammal 900 från 87 som vinterbil ,

Kan man blanda E85 med vanlig 95 utan skada motorn eller att den går sönder?

Drar den mer bränsle med E85 än om man kör på bara 95 och vilken blandning rek?

mest av frågan är att E85 är ju billigare att tanka där av frågorna

tacksam för svar

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto … ght=etanol

Eisenhut
7 november 2007 · 1 827 Inlägg

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Nej. Etanol är energifattigare än vad Bensin är, så du måste få in mer soppa i motorn än med bensin, annars går bilen för snålt.

Jag skulle rekommendera en blandning på max 30% etanol, gärna under.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Bjork OEM <3
7 november 2007 · 6 957 Inlägg

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Funka på polarens gamla 740 tongue

Körde min gamla golf på etanol/bensin, funka fint!

OEM <3
jeepe
7 november 2007 · 217 Inlägg

Eisenhut skrev:

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Nej. Etanol är energifattigare än vad Bensin är, så du måste få in mer soppa i motorn än med bensin, annars går bilen för snålt.

Jag skulle rekommendera en blandning på max 30% etanol, gärna under.

varför man ska ha fetare blandning med etanol är för att det innehåller ca 30% syre, så egentligen går den inte fetare

klimpan
7 november 2007 · 2 600 Inlägg

okej 740 är 740 kan ju balnda socker i tanken på en amazon tongue enligt bossebildoktorn tongue ok vågar nog inte prova att tanka  e85 imin verka för riskapelt smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
NJ_
7 november 2007 · 2 118 Inlägg

en polare kör sin 245 91a på 100% etanol Sommartid, han har dock bytt spridare och den drar MKT soppa, men går går det smile

D.i.l.l.i.g.a.f
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
7 november 2007 · 2 258 Inlägg

Eisenhut skrev:

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Nej. Etanol är energifattigare än vad Bensin är, så du måste få in mer soppa i motorn än med bensin, annars går bilen för snålt.

Jag skulle rekommendera en blandning på max 30% etanol, gärna under.

Hade för mej att de va tvärt om.. men men

Sump Runk Rätt O Slätt!
Eisenhut
7 november 2007 · 1 827 Inlägg

HyperSonica skrev:

Eisenhut skrev:

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Nej. Etanol är energifattigare än vad Bensin är, så du måste få in mer soppa i motorn än med bensin, annars går bilen för snålt.

Jag skulle rekommendera en blandning på max 30% etanol, gärna under.

Hade för mej att de va tvärt om.. men men

Etanol har högre Oktanhalt ja, men är samtidigt energifattigare.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Guustafsson Gangstuh
21 november 2009 · 122 Inlägg

Bjork skrev:

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Funka på polarens gamla 740 tongue

Körde min gamla golf på etanol/bensin, funka fint!

Funkar fint på min 740i också tongue o polarens 850 smile

ironhead volvoraggare
21 november 2009 · 4 776 Inlägg

det som händer är ju att tomgången blir sämre om man har för mycket etanol i om det är en bensinbil

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Xuri One Man Clan
21 november 2009 · 4 286 Inlägg

de finns inga fördelar med å tanka e85..."billigare när man tankar" ja de spelar väl ingen roll om du får tanka 2 gånger för att komma lika långt... är priset på bensinen så pass känsligt ämne så håll inte på att pilla för dels kanske något dyrt går sönder å bilen kanske inte blir lika driftsäker...


edit: räkna med att om du ska hålla på att exprimentera med detta på en turbomotor så lär du bara rasa grejer..

Senast redigerat av Xuri (21 november 2009)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
master_lars
21 november 2009 · 1 152 Inlägg

Nja, og900 kan man köra på ganska höga halter etanol. Körde själv en vinter med en 85:a med en blandning av 65% etanol. Funkade kanonfint. Dock gick den lite illa på tomgång när det var -25grader kallt.

Men har du en og900i så är det troligen inte några problem.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 november 2009 · 1 778 Inlägg

Körde min 525a på REN etanol 600 mil innan jag sålde den:) märktes ingen skillnad alls:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
engolf
21 november 2009 · 3 235 Inlägg

Eisenhut skrev:

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Nej. Etanol är energifattigare än vad Bensin är, så du måste få in mer soppa i motorn än med bensin, annars går bilen för snålt.

Jag skulle rekommendera en blandning på max 30% etanol, gärna under.

Finns ingen generell regel, utan det kan variera mellan olika bilmärken och modeller.
Vissa styrsystem klarar kompensera för etanol utan några ingrepp alls, andra klarar inte det. men en viss procent etanol klarar de flesta motorer.

Jag tankar ibland 60-40% bensin/etanol och bilen drar faktiskt inte mer bränsle än när jag kör på bara bensin. Snackade med en mekaniker om det, och han sa att vissa bilar har säkerhetsmarginer i styrboxen, så att motorn får lite för mycket bensin på höga varvtal för att minimera risken för spikningar vid belastning. Med lite etanol får motorn den mängden bränsle den behöver, men säkerhetsmarginerna kan förvinna, och inte alltid styrsystemet klarar kompensera. Man får vara försiktig och inte plåga motorn när man blandtankar.

Xuri One Man Clan
21 november 2009 · 4 286 Inlägg

engolf skrev:

Eisenhut skrev:

klimpan skrev:
kan man använda e85 utan att koventera om ifrån bensin tongue är en nolla på sånt smile

Nej. Etanol är energifattigare än vad Bensin är, så du måste få in mer soppa i motorn än med bensin, annars går bilen för snålt.

Jag skulle rekommendera en blandning på max 30% etanol, gärna under.

Finns ingen generell regel, utan det kan variera mellan olika bilmärken och modeller.
Vissa styrsystem klarar kompensera för etanol utan några ingrepp alls, andra klarar inte det. men en viss procent etanol klarar de flesta motorer.

Jag tankar ibland 60-40% bensin/etanol och bilen drar faktiskt inte mer bränsle än när jag kör på bara bensin. Snackade med en mekaniker om det, och han sa att vissa bilar har säkerhetsmarginer i styrboxen, så att motorn får lite för mycket bensin på höga varvtal för att minimera risken för spikningar vid belastning. Med lite etanol får motorn den mängden bränsle den behöver, men säkerhetsmarginerna kan förvinna, och inte alltid styrsystemet klarar kompensera. Man får vara försiktig och inte plåga motorn när man blandtankar.

saken är ju även den att spridarna ska räcka till...era spridare kanske går på max kapacitet nu å slänger ni i e85 så går den snålt istället....
när jag byter till e85 efter att ha kört blyfri 98 på min kärra så går spridarna från typ 50% användning till 8-90%...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Slash Saabifierad
22 november 2009 · 2 023 Inlägg

Ni som tankar låt oss säga 50/50 och tror att det är den verkliga andelen har fel. Under vinterhalvåret ökas inblandningen av bensin i etanol till 25 procent, räknar vi på era siffror alltså 50 - 25 = 25 + 5 (av 95-bensinens andel etanol) = 30 procent etanol.

Så slutsatsen är att ni som kör 50/50 under vinter kör egentligen med 30 procent etanol och 70 procent bensin.

Såg en i tråden som kör med 65 etanol/35 bensin.

65 - 25 = 40 + 5 = 45 procent etanol och då 55 procent bensin.

Så du kör med 45/55 egentligen.

Senast redigerat av Slash (22 november 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang