Du vet att du är från Skåne när:

Hoevding Withlimb
31 augusti 2008 · 210 Inlägg

Du vet att du är från Skåne när alla som inte bor i Skåne hatar dig utan anledning.

105hk rent vansinne!
Tobijas
31 augusti 2008 · 34 Inlägg

Det roliga i hela sverige mot Skåne-diskussionen är att alla svenskar verkligen tror att vi vill va svenska och att vi skäms över vårt språk. Det är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.

Många här nere vill ju inget hellre än att slippa sverige och svenskarna. Många är även stolta över sitt skånska språk, sen att ni inte förstår och medan vi förstår er säger kanske mer om svensken än skåningen?

Alltid lika kul när dryga nollåttor ska gapa "gräv bort Skåne" o "spotta ut gröten".

Börja gräv jag hjälper gladeligen till. Men tänk sedan på all tull vi skåningar kommer ta av er när ni sen vill köra genom vårt vackra Skåneland för att ta er till resten av Europa.

För Skåne och friheten!

För Skåne och friheten!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 augusti 2008 · 2 972 Inlägg

Ojojoj, så rätt Tobijas!! big_smile hehe..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rushman Evolution Garage
31 augusti 2008 · 1 299 Inlägg

Tobijas skrev:
Det roliga i hela sverige mot Skåne-diskussionen är att alla svenskar verkligen tror att vi vill va svenska och att vi skäms över vårt språk. Det är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.

Många här nere vill ju inget hellre än att slippa sverige och svenskarna. Många är även stolta över sitt skånska språk, sen att ni inte förstår och medan vi förstår er säger kanske mer om svensken än skåningen?

Alltid lika kul när dryga nollåttor ska gapa "gräv bort Skåne" o "spotta ut gröten".

Börja gräv jag hjälper gladeligen till. Men tänk sedan på all tull vi skåningar kommer ta av er när ni sen vill köra genom vårt vackra Skåneland för att ta er till resten av Europa.

För Skåne och friheten!

Tycker inte ni kan prata, men respekterar skåne för att det är vägen ut från detta landet...
Vad har vi svenskar att vara stolta över nu för tiden egentligen?

Sky´s the limit...
Scratch
31 augusti 2008 · 719 Inlägg

daaanyy skrev:
Btw det enda min bror är ledsen just nu över sin underbara son är hans födelsedatum.....080808

Nej fyfan va grymt big_smile

live free, die young.
Xuri One Man Clan
31 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

jag bor i skånes grannlän blekinge å varje gång jag säger vart jag bor så ...jaha du bor i skåne..
vad kan folk om södra sverige egentligen ? vissa skånska dialekter äger ju! sen kommer värmländska....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
TurbOla Reservdansk
1 september 2008 · 6 271 Inlägg

Smen's Baglomma snackar GÖINGSKA!
Joddla med siv pratar HÄSSLEHOLMSKA!
Så jag får väl sålla mig till den skaran. tongue

Hahaha ja, har en del polare som är ifrån Blekinge, och frågar man nån utomsocknes så tror dom oftast att Skåne/Blekinge är samma sak, men de e en jäla skillnad på sillastrybare o snapphanar! wink

Finns en bra dokumentärserie som heter "Svenska Dialektmysterier".
Avsnitt 3 handlar om Skåne.
Där står det att Skåne egentligen inte är släkt alls med Sverige, utan mer Tyskland, Danmark och resten av kontinenten.

"Efter freden i Roskilde 1658 ockuperar Sverige Skåneland.
Man lovar att skåningarna ska få behålla sin danska lag, sin kyrkoordning, sin livsstil, allt ska vara som vanligt.
Men svenskarna har inga planer på att följa avtalet.
Istället iscensätter dom en brutal försvenskning av det erövrade området.
Skåningarna förbjuds ha kontakt med sina fränder på andra sidan Öresund.
Dom får inte ens tala danska, och långt in på 1800-talet är dansk litteratur förbjuden i Skåne.
Under dom första 60 åren av ockupationen dör hela 40% av Skånelands befolkning till följd av massavrättningar, hungersnöd, tvångsvärvningar och sjukdomar.
Den unge kungen, Karl den elfte, han blev kung över Sverige 1660.
När han 16 år senare besöker Skåne chockas han av den kompakta fientlighet som möter honom.
I vredesmod befaller han att alla skåningar ska deporteras till Baltikum och ersättas med riktiga svenskar.
Först i sista stund lyckas hans rådgivare avstyra den hotande etniska rensningen."

Citerat ur: Svenska Dialektmysterier, avsnitt 3 om Skåne.

Vem borde hata vem egentligen? wink
Svenskarna är ju inte bättre än nazisterna under andra världskriget. wink
EDIT:
Och det låter ju på folket som om inget har förändrats på 350 år.
Sug på den du! wink

Senast redigerat av TurbOla (1 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 september 2008 · 6 170 Inlägg

TurbOla skrev:
Vem borde hata vem egentligen? wink
Svenskarna är ju inte bättre än nazisterna under andra världskriget. wink

Det e bra, bara ge svenskj-larna vad dom förtjänar!


Vissa säger Sverige ut ur EU, jag säger Skåne ut ur Sverige wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Big_JN
1 september 2008 · 2 126 Inlägg

Man vet att man är Skåning när man tittar på dokumentären "Plötsligt i Vinslöv" och inser att dina grannar e precis likadana!  wink




lollollol

Opelmadness German cars, quality and beyond
1 september 2008 · 8 197 Inlägg

daaanyy skrev:
Det bästa med att vara skåning är att hör alla dåliga skämt om skåningar....visar bara på avundsjuka  wink

Kan svära på att de flesta skämt om skåningar är samma skämt som vi hör häruppe om norrmän. smile
Där säger dom detsamma om svenskskämt. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
ventohuan Fartdåre!
12 september 2008 · 592 Inlägg

Ni vet väl vad de e som skiljer Skåningar från svinen?? Hallandsåsen såklart! smile smile

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Seth
12 september 2008 · 3 354 Inlägg

e född uppe i västra götaland men släkten e från skåne. Jag erkänner att jag långt ifrån skäms för min skånska släkt. tycker t.o.m skånskan låter trevligare.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Larschan
12 september 2008 · 519 Inlägg

Jobbar för tillfället som Telefonförsäljare och jag pratar då tio gånger hellre med skåningar än någon jäbbla idiot från Stockholm. (Kommer från Norrland)

Madde1 Hangaround
12 september 2008 · 67 Inlägg

Älskade Skåne smile Malmö 4- ever big_smile ...Förenar mig gärna med DK igen.

Häromdagen på en föreläsning (jag bor i Göteborg) så var föreläsaren ursprungligen från Skåne och han nämnde ordet "tossing"och pratade om det, och som skåning förstår man juh självklart vad det är. Men när en klasskamrat räckte upp handen och sa "Vem är tossing, eller vad är det?" Haha då höll man juh på att flabba ihjäl sig tongue

Senast redigerat av Madde1 (12 september 2008)

2FAST4U
Breexiz
12 september 2008 · 341 Inlägg

Jag tycker att skånska är sexigaste dialekten i Sverige.. Och jag är värmlänning :-P

Drive it like you stole it
Big_JN
12 september 2008 · 2 126 Inlägg

Breexiz skrev:
Jag tycker att skånska är sexigaste dialekten i Sverige.. Och jag är värmlänning :-P

big_smilecool

Fartsyndare Pro detailer
12 september 2008 · 417 Inlägg

Breexiz skrev:
Jag tycker att skånska är sexigaste dialekten i Sverige.. Och jag är värmlänning :-P

Najs cool

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
vild
13 september 2008 · 208 Inlägg

Man måste nog vara skåning för att förstå det där tongue
Eller ha bott i skåne, har själv bott i landskrona i 2 år smile
Skåningar har en egen mentalitet, på gott och ont, hehe

If you can't convince them, confuse them!
Eightball
9 maj 2011 · 109 Inlägg

Det är nog 4 gången jag läser denna tråd och "flabbar" lika mkt varje gång! smile
Skåne 4-ever!

Mazda Mx-5 (1999)
Sheba Certifierad besserwisser
10 maj 2011 · 308 Inlägg

Hoevding skrev:
Du vet att du är från Skåne när alla som inte bor i Skåne hatar dig utan anledning.

Jag förundras alltid över detta. Men det är nästan uteslutande bara folk som aldrig har varit här nere som tar sig ton (att köra igenom för att komma till Europa räknas inte). Skåne är ett väldigt vackert landskap med otroliga utsikter och skåningar är väldigt lugna, trevliga och gästvänliga. Det ska mycket till för att jag ska flytta härifrån, jag trivs otroligt bra här.

När det gäller dialekten så har jag inte stött på några större problem när jag pratar med folk från andra delar av landet. Nu har jag visserligen en ganska mjuk dialekt från Kristianstad, så det är ju inte att jämföra med t.ex Trelleborg. Sverige har en väldigt fin dialektkultur och vi ska vara glada för att vi faktiskt har den dialektala mångfald som vi har.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang