Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

sudden86
3 juli 2008 · 53 Inlägg

sebbemaan skrev:

h0ehulken skrev:
Själv kan jag tillägga att om man kombinerar dimstrålkastare med halvljus,
så blir polisen ledsen i ögat.

Jag råkade ha det för ett par dagar sen.
Stoppad, blåsa, visa körkort.
(Ska tillägga att det var mitt på dagen, ljust ute. Fast detta var ju en principsak.)

Sen härjade dom om att det bländar andra förare och hej hopp alla skulle dö ungefär.
Ruskig samhällsvärstingen var jag!
Värsta pådraget med 2 polisbilar och 4 poliser.

Men jag tog det med glimten i ögat och tackade t.o.m för böteslappen! ;D

500 SEK vart böteslappen på iallafall.. smile
Överkomligt.

/Vänliga hälsningar.

Om ni vill köra med Dimljus, kör med Positionsljus och Dimljus. Det är ju lagligt vid dagsljus!

silken snäll polis.. Själv var de race i hbg hamn dimljus på såklart..stopp av opolisen.. hmm inga 500 kr här inte..1200 kr..plus att kortet höll på att ryka..lite mer än 20 papp direkt sa konstapeln hade de kunnat landa på men dom visste inte vilken bil dom mätte farten på;o)157 km/h på 50 väg sa dom iallafall..men har man tur så har man..men som sagt snälla poliser..

Sensitive Guy
Henrik Elg Bilbyggare!!!
3 juli 2008 · 595 Inlägg

Blev taget för 3 veckor sedan! Bilen hade körförbud. 1500:- gick det kalaset på...

LilleSKUTT
3 juli 2008 · 512 Inlägg

kompis plockad för 223 på 110 i fjol kostade 8 månader och 4000:- ostraffad sen tidigare motorväg samt polisen kunde inte visa upp platsprotokoll samt kalibreringsprotokoll på lasern = förmildrande omständigheter

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Majk_ Öhh
15 september 2008 · 272 Inlägg

FarmoR skrev:
Hum,
Vad kan det vara för böter om man kör utan framruta?
Min framruta blev under tråkiga omständigheter krossad så nu har vi tagit ur den, eftersom man inte såg ett skit. Dock gick det förvånansvärt bra att köra utan. (Var ju tvungen att få hem bilen)
Men nu funderar jag på, böter? Antar att det borde vara något slags straff. Ombes?
Det är ju knappast så att man ser mindre. Dock är det väl en säkerhetsfråga osv.

Tror inte det blir nå böter alls för vad jag hört så behöver man inte ha någon framruta

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Tzatziki
15 september 2008 · 452 Inlägg

Blev tagen för ingen reg.plåt i bakrutan + inga registeringspapper i tyskland förra veckan smile
20 euro fattigare + att jag fick köra vidare. Snällt som fan :-]

Utan bälte skulle kostat 30 euro. Tyska polisen skrattade bara när jag nämnde ca 150 euro i sverige.

discokapten Kapten på disco!
15 september 2008 · 1 729 Inlägg

ichibon skrev:
Mora har snälla poliser tydligen...
Halvljus och dimljus blinkar de bara åt med helljuset och när jag fick polisen i häcken i 90 på 50-väg trodde jag det va kört men blev inte ens stoppad.

Brorsan skulle kolla hur fort nya BMWn gick, mötte polisen i 160 men det var bara en i bilen så han kom undan med en varning. Nu har dock lappen rykt... smile

Beror på vem det är, Bälter är fan inte nådig, han gick på i 10-15 minuter om att bilen var oskattad, vilket den naturligtvis inte var och han ansträngde sig för att leta fel på den (Det var inte en flygande besiktning) sen så kollade han mig strängt i ögonen och sa att jag slapp den här gången men skulle han ta mig igen så skulle det bli andra bullar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
RonJ Avstängd
19 september 2008 · 82 Inlägg

kan man få böter om man har prostituerade i bilen , och en fartkamera ser det????

MVH RONJ NewJ

liveforthis AJA Motorsport
24 september 2008 · 450 Inlägg

Blev stoppad för någon vecka sen , körförbud, fortkörning och vårdslöshet men polisen va mycket snäll och släppte mig på allt. smile trevlig polis allt

AJA Motorsport / don't like how we drive?
Email us at: eatshit@gofuckyourself.com
Tulldahl Gas til de ras!!
24 september 2008 · 100 Inlägg

Konbanan skrev:
Innebär det att om man kör 169 Km/h på en 120-väg får man alltså 4000 kr i böter och får behålla sitt körkort? Eller hur fungerar det med att få behålla körkortet? Fortfarande under 30 Km/h för fort?

kan säga att om man håller 128 på 90 väg är kortet draget... sitter idag utan kort och retar gallfeber på mig själv!!!

Alla säger att styla en volvo är som att sminka en gris!!!
Låt mig då sminka mitt svin!!
Fastcars Pro installer I.C.E
24 september 2008 · 248 Inlägg

RonJ skrev:
kan man få böter om man har prostituerade i bilen , och en fartkamera ser det????

MVH RONJ NewJ

måste vara en inteligent kamera för att se att de e prostituerade lol

Billjud och montering samt övriga biltillbehör http://www.waletrading.se
Återförsäljare för Kenwood, Dls, Fusion, Mtx, Alpine, Axton, Rödek, Crunch
Amega, Jl Audio, HiFonics, Spectron,Renegade, Autostudio, Em-Phaser, mm
Peugeot 206 CC GTI "www.waletrading.se" (2003)
Saab 9-5SC Hirsch "www.waletrading.se" (2007)
uLLved Audifil.
24 september 2008 · 123 Inlägg

Fastcars skrev:

RonJ skrev:
kan man få böter om man har prostituerade i bilen , och en fartkamera ser det????

MVH RONJ NewJ

måste vara en inteligent kamera för att se att de e prostituerade lol

lol

Harrig
12 oktober 2008 · 54 Inlägg

Passa er för ringvägen vid IKEA i malmö! Snuten står uppe på broarna o mäter ganska ofta. Polaren köpte en BMW 530 o ble av me kortet samma dag.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
12 oktober 2008 · 946 Inlägg

Almen_88 skrev:

FarmoR skrev:
Hum,
Vad kan det vara för böter om man kör utan framruta?
Min framruta blev under tråkiga omständigheter krossad så nu har vi tagit ur den, eftersom man inte såg ett skit. Dock gick det förvånansvärt bra att köra utan. (Var ju tvungen att få hem bilen)
Men nu funderar jag på, böter? Antar att det borde vara något slags straff. Ombes?
Det är ju knappast så att man ser mindre. Dock är det väl en säkerhetsfråga osv.

Tror inte det blir nå böter alls för vad jag hört så behöver man inte ha någon framruta

Finns paragrafer som reglerar bötesbeloppet om t ex "Förarhytt saknas" och liknande. när det gäller motorredskap och traktorer. Tror det finns liknande om bilframrutor också, men är inte säker. Ska kolla upp det i lagboken. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
FireTraXX DFFL
12 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

RonJ skrev:
kan man få böter om man har prostituerade i bilen , och en fartkamera ser det????

MVH RONJ NewJ

Hur fan ska kameran veta att det är ett proffs?
Hennes ansikte syns ju inte. tongue

(Fast det är förargelseväckande beteende eller nåt, så det får man nog hem en lapp om. tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
xMaDRockz
12 oktober 2008 · 128 Inlägg

Phaetoon skrev:
B Ö T E R

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.


Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

   ● Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
        31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr (Här blir man även oftast av med körkortet)
        36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.


Skyddsutrustning
   ● Ej använt bilbälte förare 1.500 kr. Inte sett till att minderåring använder bilbälte eller motsvarande
      (till exempel bilbarnstol/kudde) 2.500 kr.
   ● Ej använt skyddshjälm knäppt eller oknäppt för moped, EU-moped och motorcykel för förare 1.500 kr,
      för passagerare över 15 år 1.500 kr, för passagerare under 15 år 2.500 kr.
   ● Cykelförarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använt cykelhjälm, 500 kronor.


Fört fordon mot rött ljus
   ● Motordrivet fordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
   ● Cykel/moped klass II, hästfordon, 1.500 kronor.


Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon
   ● Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.000 kronor.
   ● Cykel, moped klass II, hästfordon, 500 kronor.


Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning eller då sikten är
nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande

   ● Bil/motorcykel/moped klass I, traktor, motorredskap släpfordon/efterfordon 1.200 kronor.
   ● Moped klass II, 500 kronor.
   ● Cykel/hästfordon, 500 kronor.


Fordonslast som inte är fastgjord eller övertäckt
   ● Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.500 kronor.
   ● Moped klass II eller annat fordon 500 kronor.


Otillåten paråkning på cykel/moped, det vill säga skjutsning
   ● Förare och passagerare, 500 kronor.


Överträdelse av omkörningsförbud, 3.000 kronor.


Ej iakttagit stopplikt
   ● Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.500 kronor.
   ● Cykel, moped klass II, hästfordon, 1.000 kronor


Ej iakttagit väjningsplikt 
   ● Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.000 kronor.
   ● Cykel/moped klass II/hästfordon, 1.000 kronor.


Ej givit tecken vid sväng
   ● Motorfordon, ej moped klass II, 500 kronor.
   ● För cykel och moped klass II, 500 kronor.


Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/just ska gå ut på obevakat övergångsställe
   ● Motorfordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
   ● För cykel och moped klass II, 1.000 kronor.


Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon
   ● Motordrivet fordon, ej klass II moped, 2.000 kronor.
   ● Övriga fordon, 1.000 kronor.


Däck
   ● Däck med otillräckligt profildjup för bil/mc 1.200 kronor. (Gällande profildjup är för sommardäck
      1,6 millimeter på det mest slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd och
      för vinterdäck 3 mm på det mest slitna stället i huvudmönstret. Observera att vinterdäckslagen
      gäller 1 dec -31 mars när vinterväglag råder, det vill säga att is,frost,eller snö finns på någon del av vägbanan).
   ● Dubbade däck under otillåten tid, 500 kronor.
   ● Ej använt vinterdäck under föreskriven tid 1.200 kronor.


Utrustning
   ● Baklyktan saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kr.
   ● Reflex(er) saknades/bristfällig(a )under mörker 1.000 kr.
   ● Strålkastare framtill saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kronor
      (I dagsljus är dessa brott halverade).


Registreringsskyltar

   ● Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.
   ● Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.
   ● Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor.


Körkort
Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor.



Ett stort tack till Alain, som postade den ursprungliga tråden.
/Phaetoon

Källa:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … sion=1.jsp

Jag körde 73 på 50 väg och fick 2900 i böter hmm

FireTraXX DFFL
12 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

xMaDRockz skrev:

Phaetoon skrev:
...

Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

....

Jag körde 73 på 50 väg och fick 2900 i böter hmm

Så citerar man aslånga texter när man bara ska addressera ett stycke.
Är de 3km/h borttagna?
Antagligen så har du räknat med de och då blir det fel.
Isåfall så hamnar du på 70km/h och beloppet landar på 2800kr.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
xMaDRockz
14 oktober 2008 · 128 Inlägg

FireTraXX skrev:

xMaDRockz skrev:

Phaetoon skrev:
...

Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

....

Jag körde 73 på 50 väg och fick 2900 i böter hmm

Så citerar man aslånga texter när man bara ska addressera ett stycke.
Är de 3km/h borttagna?
Antagligen så har du räknat med de och då blir det fel.
Isåfall så hamnar du på 70km/h och beloppet landar på 2800kr.

Dom 3km är borttagana från dom 73 km/h jag körde i, Vilket resulterade i 2900kr i böter. Dvs jag körde egentligen i 76 Km/h
Kan även berätta för dig att en vän till mig körde i 70km/h med dom 3 km borttagna men fick trots det 2900 i böter.

Senast redigerat av xMaDRockz (14 oktober 2008)

MickeHjort personers avundsjuka är en annans drivkraft
20 oktober 2008 · 150 Inlägg

Hur är det om du åker på olovlig körning? asså ej körkort för det fordon du använt?

Vadå körkort?
kickade
27 oktober 2008 · 123 Inlägg

Skulle vilja ha svar på en fråga jag grubblat på.

Tog körkortet i torsdags, körde nästan mot rött men hann bromsa in när jag såg polisen så halva bilen hade passerat stoppstrecket. Jag såg polisbilen vända och ställa sig bakom mig, jag blinkar höger och svänger höger på en väg där sväng till höger är förbjuden, jag blir stoppad och han ber om körkortet, jag säger att jag tog den idag och tar fram körkortslappen, han säger lite elakt "Ja det blev inte långlivat, nästa sekund kommer en kille farandes i minst 90 km/h på en 50 väg medans han är jagad av en polisbil, han ger mig hastigt körkortslappen och idkortet och säget att jag gjorde fel, hoppar snabbt in i bilen och ger sig av jagandes bilen som susade förbi.

Så jag undrar, hade jag tur eller hade inget speciellt hänt om jag spelat dum? Känns som att jag hade en tur som bara finns på film.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
27 oktober 2008 · 1 659 Inlägg

kickade skrev:
Skulle vilja ha svar på en fråga jag grubblat på.

Tog körkortet i torsdags, körde nästan mot rött men hann bromsa in när jag såg polisen så halva bilen hade passerat stoppstrecket. Jag såg polisbilen vända och ställa sig bakom mig, jag blinkar höger och svänger höger på en väg där sväng till höger är förbjuden, jag blir stoppad och han ber om körkortet, jag säger att jag tog den idag och tar fram körkortslappen, han säger lite elakt "Ja det blev inte långlivat, nästa sekund kommer en kille farandes i minst 90 km/h på en 50 väg medans han är jagad av en polisbil, han ger mig hastigt körkortslappen och idkortet och säget att jag gjorde fel, hoppar snabbt in i bilen och ger sig av jagandes bilen som susade förbi.

Så jag undrar, hade jag tur eller hade inget speciellt hänt om jag spelat dum? Känns som att jag hade en tur som bara finns på film.

Ja tur antagligen, köra över stopplinjen med framhjulen är indraget körkort för det räknas som att köra mot rött vilket alltid är indraget körkort smile
Att du sen svängde där du inte fick vet jag inte, tror det är böter på det bara tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang