Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

pimpad740
23 november 2008 · 812 Inlägg

kickade skrev:
Har precis köpt en bil, den är skattad och besiktigad men har ingen trafikförsäkring.

Vad händer om jag blir stoppad, väntar på ägarbeviset så jag kan försäkra den?

väntar på ägarbeviset? hadde du tänkt att få en fin räkning hem i brevlådan??. du ska ju ringa samma dag du köper bilen oavsätt om de är vardag lr helgdag..  du behöver ju inte stå på bilen när du täcknar försäkringen bara du blir skriven på den sen. men polisen kan inte göra nå. dom får bara upp om den är skattad och besiktad..

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Janosch
26 november 2008 · 205 Inlägg

Varför dra upp en tråd som skapades för 2 år sedan? ;D

alexbenhard Hemlig Agent
26 november 2008 · 1 115 Inlägg

pimpad740 skrev:

kickade skrev:
Har precis köpt en bil, den är skattad och besiktigad men har ingen trafikförsäkring.

Vad händer om jag blir stoppad, väntar på ägarbeviset så jag kan försäkra den?

väntar på ägarbeviset? hadde du tänkt att få en fin räkning hem i brevlådan??. du ska ju ringa samma dag du köper bilen oavsätt om de är vardag lr helgdag..  du behöver ju inte stå på bilen när du täcknar försäkringen bara du blir skriven på den sen. men polisen kan inte göra nå. dom får bara upp om den är skattad och besiktad..

De får även upp om den är försäkrad...

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 december 2008 · 5 650 Inlägg

stämmer äns de där priserna nu mera har de inte blitt dyrare nog för de postades för typ 2 år sen men ändå?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Joo
7 december 2008 · 741 Inlägg

Vad är det för böter om man bli stoppad med sommardäck nu efter 1 december?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 december 2008 · 5 650 Inlägg

om jag inte mins helt fel så har nån sagt att de va 1600 känns lite saftigt om man har vinterdäck liggandes

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
7 december 2008 · 1 659 Inlägg

Per däck också dessutom tror jag

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
JDA Dieselskeptiker
18 december 2008 · 12 Inlägg

volvo_dude skrev:
om jag inte mins helt fel så har nån sagt att de va 1600 känns lite saftigt om man har vinterdäck liggandes

1200 spänn är det.
Hela katalogen med belopp för alla trafikbrott: http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyh … alogen.pdf

JSF J.Skagerlind (wescrape)
21 januari 2009 · 215 Inlägg

Vad säger polisen om hjulen går ett par millimeter utanför hjulhusen? I bak är det lungt där går de lodrätt rakt ner längs med kanten men i fram så är däcken lite för breda.

Kan jag få böter för detta?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
E28 Turbo || E39 530D || E30 324TD ||
Only Beemers with a snail on...
125fors
2 februari 2009 · 49 Inlägg

Frågade hos bilprovning idag. Slitbanan måste vara inanför skärmkanten annar är det risk för böter, ja och så gillar ju inte bilprovningen det heller. Är det bara frågan om nån millimeter beror det nog på vem som stoppar dig. Har blivit stoppad med min King Cab 2 gånger utan åtgärd från polisen och där sticker det ut nästan 2 cm fram

snoddas
2 februari 2009 · 1 142 Inlägg

Robban_89 skrev:
Har du den påställd men inte försäkrad får du en mumsig summa för varje dag den är oförsäkrad wink

fick en sån summa och den var på 5700kr... sad

Fellow
29 mars 2009 · 1 581 Inlägg

Jag kör utan motorhuv just nu, vad gäller för detta?

Senast redigerat av Fellow (29 mars 2009)

FireTraXX DFFL
29 mars 2009 · 9 020 Inlägg

Lazurblau_Metallic skrev:

Harrig skrev:
Passa er för ringvägen vid IKEA i malmö! Snuten står uppe på broarna o mäter ganska ofta. Polaren köpte en BMW 530 o ble av me kortet samma dag.

min kompis köpte en 525 och vart av med sitt 35min efter han köpt den

Och jag kör där 5-6ggr om dagen, har aldrig sett polisen mäta folk på ringvägen.
De brukar stå nere vi moskén däremot.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 mars 2009 · 5 650 Inlägg

Fellow skrev:
Jag kör utan motorhuv just nu, vad gäller för detta?

aldrig hört att man inte får åka utan huv

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
29 mars 2009 · 1 659 Inlägg

MrEricsson skrev:

Fellow skrev:
Jag kör utan motorhuv just nu, vad gäller för detta?

aldrig hört att man inte får åka utan huv

Det är farligt att åka utan roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Id
9 april 2009 · 2 Inlägg

Kan man få böter så här i efterhand?
Körde ovetande min avställda bil i ett år ett antal ggr genom biltullarna .
Transportstyrelsen som har hand om trängseltullarna har ju även hand om avställda bilar...
Så de har ju ganska klara bevis för att bilen varit i trafik dvs. 
Tacksam för svar

Casual Xtreem
16 april 2009 · 123 Inlägg

kickade skrev:
Jävlar vilken tur jag hade då,verkar vanligare än man tror att körkort blir indragna tydligen...

Man märker ju att man inte är ensam om att bli av med Körkortet iaf:P Blev av med mitt igårsad

BMW 325 "Blue" (2002)
BMW 320d "Familjeräsern" (2007)
JDA Dieselskeptiker
26 april 2009 · 12 Inlägg

Id skrev:
Kan man få böter så här i efterhand?
Körde ovetande min avställda bil i ett år ett antal ggr genom biltullarna .
Transportstyrelsen som har hand om trängseltullarna har ju även hand om avställda bilar...
Så de har ju ganska klara bevis för att bilen varit i trafik dvs. 
Tacksam för svar

Du kan nog vara lugn. Hur ska vägverket (jag vägrar säga transportstyrelsen) veta vem som kört bilen? De kamerorna sitter väl ganska högt?

Seth
29 april 2009 · 3 354 Inlägg

Almen_88 skrev:

FarmoR skrev:
Hum,
Vad kan det vara för böter om man kör utan framruta?
Min framruta blev under tråkiga omständigheter krossad så nu har vi tagit ur den, eftersom man inte såg ett skit. Dock gick det förvånansvärt bra att köra utan. (Var ju tvungen att få hem bilen)
Men nu funderar jag på, böter? Antar att det borde vara något slags straff. Ombes?
Det är ju knappast så att man ser mindre. Dock är det väl en säkerhetsfråga osv.

Tror inte det blir nå böter alls för vad jag hört så behöver man inte ha någon framruta

i en bil som är 1971 o senare ska det finnas ruta men böterna vet jag inte vad de ligger på
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872863

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
DanielssonC
29 april 2009 · 213 Inlägg

MrEricsson skrev:
om jag inte mins helt fel så har nån sagt att de va 1600 känns lite saftigt om man har vinterdäck liggandes

Den gammla.. Åkte fast hade vinterdäcken på flaket.. Kändes väldigt roligt:(sad

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang