Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 juli 2009 · 5 650 Inlägg

sen kanske nån borde skriva upp rondelldrifting 1000 kr fall blådårarna får syn på än

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
FireTraXX DFFL
8 juli 2009 · 9 020 Inlägg

gamlingen skrev:

DJeXCute skrev:

sk8ville skrev:

ska ja lägga på minnet wink

Ja det tycker jag:P

Har påpekat det varge gång polisen stoppar mig eller p-lisa skriver en bot och dom ej har mössan på sig:P Och då har jag fått åkt.

men har du nån källa man kan referera till.. kan ju inte direkt säga  att * det står så på garaget* måste finnas i nån skrift

Ingen källa, ingen sanning.

För ni vet väl att alla katter är blå?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
turbonova gillar en riktig burnout
12 juli 2009 · 1 174 Inlägg

vad ligger böterna på att ha tonade ljus på bilen då???

Oybit
12 juli 2009 · 17 Inlägg

jag kom 76 på 50 väg, kändes gött sen när man hade en boteslapp 3,600 kr wink haha

Fellow
12 juli 2009 · 1 581 Inlägg

Oybit skrev:
jag kom 76 på 50 väg, kändes gött sen när man hade en boteslapp 3,600 kr wink haha

O dem tog inte lappen? Du lär få besked annars från länsstyrelsen inom några månader

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
12 juli 2009 · 1 659 Inlägg

Fellow skrev:

Oybit skrev:
jag kom 76 på 50 väg, kändes gött sen när man hade en boteslapp 3,600 kr wink haha

O dem tog inte lappen? Du lär få besked annars från länsstyrelsen inom några månader

Ska vara mer än 30km/h för fort för att lappen ska åka smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Fellow
12 juli 2009 · 1 581 Inlägg

Robban_89 skrev:

Fellow skrev:

Oybit skrev:
jag kom 76 på 50 väg, kändes gött sen när man hade en boteslapp 3,600 kr wink haha

O dem tog inte lappen? Du lär få besked annars från länsstyrelsen inom några månader

Ska vara mer än 30km/h för fort för att lappen ska åka smile

På 50-väg, nej.

Senast redigerat av Fellow (12 juli 2009)

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
12 juli 2009 · 1 659 Inlägg

Fellow skrev:

Robban_89 skrev:

Fellow skrev:

O dem tog inte lappen? Du lär få besked annars från länsstyrelsen inom några månader

Ska vara mer än 30km/h för fort för att lappen ska åka smile

På 50-väg, nej.

Va är det sant?! yikes
Har du något som kan bekräfta detta?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 juli 2009 · 5 650 Inlägg

Robban_89 skrev:

Fellow skrev:

Robban_89 skrev:
Ska vara mer än 30km/h för fort för att lappen ska åka smile

På 50-väg, nej.

Va är det sant?! yikes
Har du något som kan bekräfta detta?

får citera första sidan


Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

   ● Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
        31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr (Här blir man även oftast av med körkortet)
        36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 juli 2009 · 5 650 Inlägg

oj tröck fel skulle edit och skriva att de där gäller ju bara 30 vägar annars äre ju 31 förfort

Senast redigerat av MrEricsson (12 juli 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Kentgoran
13 juli 2009 · 43 Inlägg

FireTraXX skrev:

gamlingen skrev:

DJeXCute skrev:
Ja det tycker jag:P

Har påpekat det varge gång polisen stoppar mig eller p-lisa skriver en bot och dom ej har mössan på sig:P Och då har jag fått åkt.

men har du nån källa man kan referera till.. kan ju inte direkt säga  att * det står så på garaget* måste finnas i nån skrift

Ingen källa, ingen sanning.

För ni vet väl att alla katter är blå?

Som väktare har jag iaf lite koll på uniformsregler, som även gäller polis. Anledningen till att dom måste ha mössa är att annars kan man komma undan med att säga att man inte såg att det var en polis/väktare.

14 Utomhus skall föreskriven huvudbonad bäras påtagen.
(Källa: FAP 798-1)
I denna FAP regleras även väktare och dess underkategorier. Endast Ordningsvakter är fritagna från att bära huvudbonad vid tjänstgöring utomhus.


Angående lapplisor som nämnts tidigare, så måste dessa vänta 11 minuter innan lapp får skrivas, och om dom under den tiden inte har full koll på fordonet så måste dom ha bevis på att bilen inte flyttats (oftast i form av att man målat av ventilernas placering på alla 4 däck).

Läste tidigare om 5 minuter på privat parkering, detta kan jag inte uttala mig om, men jag har inte hört något om det iaf.

Senast redigerat av Kentgoran (13 juli 2009)

FireTraXX DFFL
13 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Kentgoran skrev:

FireTraXX skrev:

gamlingen skrev:
men har du nån källa man kan referera till.. kan ju inte direkt säga  att * det står så på garaget* måste finnas i nån skrift

Ingen källa, ingen sanning.

För ni vet väl att alla katter är blå?

Som väktare har jag iaf lite koll på uniformsregler, som även gäller polis. Anledningen till att dom måste ha mössa är att annars kan man komma undan med att säga att man inte såg att det var en polis/väktare.

14 Utomhus skall föreskriven huvudbonad bäras påtagen.
(Källa: FAP 798-1)
I denna FAP regleras även väktare och dess underkategorier. Endast Ordningsvakter är fritagna från att bära huvudbonad vid tjänstgöring utomhus.


Angående lapplisor som nämnts tidigare, så måste dessa vänta 11 minuter innan lapp får skrivas, och om dom under den tiden inte har full koll på fordonet så måste dom ha bevis på att bilen inte flyttats (oftast i form av att man målat av ventilernas placering på alla 4 däck).

Läste tidigare om 5 minuter på privat parkering, detta kan jag inte uttala mig om, men jag har inte hört något om det iaf.

SÅ ska ett påstående se ut i ett forum.
(Nu motsäger jag mig själv eftersom att jag precis påstod något big_smile)

För att fortsätta om lapplisor så finns det ju en myt om att alla är surfittor,.
Jag var osäker på min parkering idag och såg en lapplisa stå och fota en annan bil.
Så jag och min kompis gick fram till honom och frågade (Först frågade vi iofs. om han tog bilder till Blocket, men då skrattade han bara) ifall jag stod rätt.
Han svarade trevligt och berättade att den stod alldeles utmärkt. smile
(Tillräckligt långt från korsningen, rätt tider gentemot skylten o.s.v. som varken jag eller min kompis var säkra på)

Senast redigerat av FireTraXX (13 juli 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Kentgoran
13 juli 2009 · 43 Inlägg

Tja, utan källor tror ingen på en wink

Hunted Jackass
13 juli 2009 · 795 Inlägg

MrEricsson skrev:
sen kanske nån borde skriva upp rondelldrifting 1000 kr fall blådårarna får syn på än

I norge ryker kørkortet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Kentgoran
15 juli 2009 · 43 Inlägg

Hunted skrev:

MrEricsson skrev:
sen kanske nån borde skriva upp rondelldrifting 1000 kr fall blådårarna får syn på än

I norge ryker kørkortet.

I norge är dom tjuriga. Drack en öl på torget, blev inkastad i en pikébuss och körd till stationen, väl där skrev dom en anmälan och häromdagen fick jag böter på 2430 NOK (3000 svenska). Rooooligt.

T5Black
27 juli 2009 · 451 Inlägg

hur är det om jag har sladdat mycket så sliter ju det mest på sidorna av däcken och inte i de 75% av mitten, som det är just nu så är dom helt blank dom först 2 cm men resten ser bra ut. Blir de böter på de tror ni? Däcken är 245or.

Kentgoran
13 augusti 2009 · 43 Inlägg

T5Black skrev:
hur är det om jag har sladdat mycket så sliter ju det mest på sidorna av däcken och inte i de 75% av mitten, som det är just nu så är dom helt blank dom först 2 cm men resten ser bra ut. Blir de böter på de tror ni? Däcken är 245or.

Jag läste någonstans, kommer inte ihåg var dock, att det är den ytan man kör på som måste vara måttenlig.

Raggeturbo
16 augusti 2009 · 1 Inlägg

Vad får man för straff om man kör en passagerare för mycket egentligen? Har sökt men inte hittat nått..
Dvs 6 vuxna i en personbil för 5.

volvoentusiasten
16 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Raggeturbo skrev:
Vad får man för straff om man kör en passagerare för mycket egentligen? Har sökt men inte hittat nått..
Dvs 6 vuxna i en personbil för 5.

Edit: se nedan för rätt information

Trafikförordningen 4 kap 6 §
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.

Trafikförordningen 3 kap 79 §
På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

Kod 119 Otillåtet antal passagerare i bil/på motorcykel/cykel/moped eller
passagerare ej färdats på avsedd plats i bil/på motorcykel
A förare ....................................................................................... 500:-
B passagerare .............................................................................. 500:-

Kod 126 Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att
minderårig använder bilbälte eller motsvarande
A förare ....................................................................................... 1500:-
B passagerare .............................................................................. 1500:-
C minderårig (föraransvar) ........................................................ 2500:-

Källa: Lagrum Polisen
Källa: Trafikförordningen]Trafikförordningen

Senast redigerat av linuslinje (16 augusti 2009)

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
20 augusti 2009 · 1 659 Inlägg

linuslinje skrev:

Raggeturbo skrev:
Vad får man för straff om man kör en passagerare för mycket egentligen? Har sökt men inte hittat nått..
Dvs 6 vuxna i en personbil för 5.

Edit: se nedan för rätt information

Trafikförordningen 4 kap 6 §
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.

Trafikförordningen 3 kap 79 §
På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

Kod 119 Otillåtet antal passagerare i bil/på motorcykel/cykel/moped eller
passagerare ej färdats på avsedd plats i bil/på motorcykel
A förare ....................................................................................... 500:-
B passagerare .............................................................................. 500:-

Kod 126 Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att
minderårig använder bilbälte eller motsvarande
A förare ....................................................................................... 1500:-
B passagerare .............................................................................. 1500:-
C minderårig (föraransvar) ........................................................ 2500:-

Källa: Lagrum Polisen
Källa: Trafikförordningen]Trafikförordningen

På tal om detta, jag hörde att om man ska ge ett gäng lift (och då är dessa personer mer än vad jag får ha i bilen) en riktigt kort bit på en km eller två på streckor som inte är hög hastighetsbegränsning på, (max 50km/h säger vi då) så Får man göra det.
Sen gäller det bara att kunna bevisa att man faktiskt bara åkt en kort bit också.
Men detta är bara något jag hört och vill gärna ha bekräftat om det är sant eller ej smile

Senast redigerat av Robban_89 (20 augusti 2009)

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang