Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Evildan
1 februari 2017 ·

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Att jag gjort fel är jag numera väl medveten om.
Men vad är eventuellt straffansvar?
Böter, fängelse eller?
Att bilen blev skadad upptäckte jag flera dagar senare.
Höger framdäck tar nääääästan i i framkant.
Vänstersidan har flera cm frigång.

Brott mot jaktlagen...i liknande fall (där har dock exempelvis personen själv "senare" anmält det hela, vittnen lämnat uppgifter osv) har bötesbeloppet legat på 5-10.000kr.

- - Edit - -

Det finns även fall där det sprungit upp mot 15.000kr. Men, "normalt" brukar det landa någonstans just mellan 5-10.000kr.

Som bilförare är man utöver anmälningsplikten även skyldig att kontrollera att sitt fordon är i fullgott skick innan en resa påbörjas, att missa så stora skador är för mig skrämmande och får mig att fundera över lämpligheten att inneha ett förarbevis.

NRGv6
27 april 2017 · 92 Inlägg

Tänkte höra om någon vet vad böterna ligger för belysning under bil samt annan färg på t.ex. skyltbelysning och om det är olagligt att köra med blå takbelysning inuti bilen (lyser välldigt mycket tongue )?

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.
Volvo XC70 D5 AWD "Oxn" (2007)
Volvo 944 SE "Strög driften" (1995)
Tre_Bokstaver GTI
25 maj 2017 · 105 Inlägg

Vad skulle han eller hon få för straff av detta? (hoppas på dryga böter)

Igår låg jag bakom en bil som körde 15 km/h under hastighetsgränsen (65 på 80 väg) och jag ligger snällt bakom och när jag kommer ut på raksträcka så påbörjar jag en helt laglig omkörning. Då ökar bilen framför mig hastigheten till 80 km/h och jag måste avbryta omkörningen. Därefter saktar han/hon ner igen till 65 km/h. Väldigt dålig stil, enligt mig.

Detta är inte ett jättevanligt beteende. Men det är inte heller helt ovanligt. För exakt två veckor sedan skulle jag köra om en annan bil som ökade hastigheten när jag låg ungefär jämsides. En annan gång var det en annan bil som gjorde likadant. Alltså ligger långt under hastighetsgränsen och sen ökar hastigheten när jag ska köra förbi.

Förtydligande; Det handlar om bilar som ligger långt under den satta hastighetsgränsen vid excellenta väder och siktförhållanden. Jag skulle givetvis inte dra om ifall det var en bil som låg 3 - 5 km/h under hastighetsgränsen. Men när bilister ligger i 10 - 20 km/h under hastighetsgränsen och man kan göra en säker omkörning så...

Senast redigerat av Tre_Bokstaver (25 maj 2017)

janli
25 maj 2017 · 91 Inlägg

Enligt trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Bötesbeloppet ligger på 1000 kronor

Tre_Bokstaver GTI
25 maj 2017 · 105 Inlägg

janli skrev:
Enligt trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Bötesbeloppet ligger på 1000 kronor

Okej! Va lågt bötesbelopp. Borde vara ett högre bötesbelopp enligt mig. Tack smile

it_mutt Avstängd
25 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Tre_Bokstaver skrev:
Vad skulle han eller hon få för straff av detta? (hoppas på dryga böter)

Igår låg jag bakom en bil som körde 15 km/h under hastighetsgränsen (65 på 80 väg) och jag ligger snällt bakom och när jag kommer ut på raksträcka så påbörjar jag en helt laglig omkörning. Då ökar bilen framför mig hastigheten till 80 km/h och jag måste avbryta omkörningen. Därefter saktar han/hon ner igen till 65 km/h. Väldigt dålig stil, enligt mig.

Detta är inte ett jättevanligt beteende. Men det är inte heller helt ovanligt. För exakt två veckor sedan skulle jag köra om en annan bil som ökade hastigheten när jag låg ungefär jämsides. En annan gång var det en annan bil som gjorde likadant. Alltså ligger långt under hastighetsgränsen och sen ökar hastigheten när jag ska köra förbi.

Förtydligande; Det handlar om bilar som ligger långt under den satta hastighetsgränsen vid excellenta väder och siktförhållanden. Jag skulle givetvis inte dra om ifall det var en bil som låg 3 - 5 km/h under hastighetsgränsen. Men när bilister ligger i 10 - 20 km/h under hastighetsgränsen och man kan göra en säker omkörning så...

Vilket är det du undrar över?

Att försvåra din omkörning eller att ligga 10km/h under? Att ligga 10km/h under hastighetsbegränsningen är hur eller hur inte förenat med något bötesbelopp per automatik (av diverse anledningar).


Skulle däremot säga att det är ett extremt vanligt beteende på motorvägar och 2+1-vägar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tre_Bokstaver GTI
25 maj 2017 · 105 Inlägg

it_mutt skrev:

Tre_Bokstaver skrev:
Vad skulle han eller hon få för straff av detta? (hoppas på dryga böter)

Igår låg jag bakom en bil som körde 15 km/h under hastighetsgränsen (65 på 80 väg) och jag ligger snällt bakom och när jag kommer ut på raksträcka så påbörjar jag en helt laglig omkörning. Då ökar bilen framför mig hastigheten till 80 km/h och jag måste avbryta omkörningen. Därefter saktar han/hon ner igen till 65 km/h. Väldigt dålig stil, enligt mig.

Detta är inte ett jättevanligt beteende. Men det är inte heller helt ovanligt. För exakt två veckor sedan skulle jag köra om en annan bil som ökade hastigheten när jag låg ungefär jämsides. En annan gång var det en annan bil som gjorde likadant. Alltså ligger långt under hastighetsgränsen och sen ökar hastigheten när jag ska köra förbi.

Förtydligande; Det handlar om bilar som ligger långt under den satta hastighetsgränsen vid excellenta väder och siktförhållanden. Jag skulle givetvis inte dra om ifall det var en bil som låg 3 - 5 km/h under hastighetsgränsen. Men när bilister ligger i 10 - 20 km/h under hastighetsgränsen och man kan göra en säker omkörning så...

Vilket är det du undrar över?

Att försvåra din omkörning eller att ligga 10km/h under? Att ligga 10km/h under hastighetsbegränsningen är hur eller hur inte förenat med något bötesbelopp per automatik (av diverse anledningar).


Skulle däremot säga att det är ett extremt vanligt beteende på motorvägar och 2+1-vägar.

Tyckte nog min frågeställning var tydlig. Det handlar inte om att ligga under hastighetsgränsen, det är inget brott. Däremot att hindra en omkörning är ett brott.

Som jag tydligt skrev så hindrade han/hon mig att köra förbi och frågan gällde alltså vad för straff man får om man gör så.

Senast redigerat av Tre_Bokstaver (25 maj 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 maj 2017 · 14 007 Inlägg

Tre_Bokstaver skrev:
Vad skulle han eller hon få för straff av detta? (hoppas på dryga böter)

Igår låg jag bakom en bil som körde 15 km/h under hastighetsgränsen (65 på 80 väg) och jag ligger snällt bakom och när jag kommer ut på raksträcka så påbörjar jag en helt laglig omkörning. Då ökar bilen framför mig hastigheten till 80 km/h och jag måste avbryta omkörningen. Därefter saktar han/hon ner igen till 65 km/h. Väldigt dålig stil, enligt mig.

Detta är inte ett jättevanligt beteende. Men det är inte heller helt ovanligt. För exakt två veckor sedan skulle jag köra om en annan bil som ökade hastigheten när jag låg ungefär jämsides. En annan gång var det en annan bil som gjorde likadant. Alltså ligger långt under hastighetsgränsen och sen ökar hastigheten när jag ska köra förbi.

Förtydligande; Det handlar om bilar som ligger långt under den satta hastighetsgränsen vid excellenta väder och siktförhållanden. Jag skulle givetvis inte dra om ifall det var en bil som låg 3 - 5 km/h under hastighetsgränsen. Men när bilister ligger i 10 - 20 km/h under hastighetsgränsen och man kan göra en säker omkörning så...

Ett vidrigt beteende enligt mig och även olagligt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
25 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Tre_Bokstaver skrev:

it_mutt skrev:

Tre_Bokstaver skrev:
Vad skulle han eller hon få för straff av detta? (hoppas på dryga böter)

Igår låg jag bakom en bil som körde 15 km/h under hastighetsgränsen (65 på 80 väg) och jag ligger snällt bakom och när jag kommer ut på raksträcka så påbörjar jag en helt laglig omkörning. Då ökar bilen framför mig hastigheten till 80 km/h och jag måste avbryta omkörningen. Därefter saktar han/hon ner igen till 65 km/h. Väldigt dålig stil, enligt mig.

Detta är inte ett jättevanligt beteende. Men det är inte heller helt ovanligt. För exakt två veckor sedan skulle jag köra om en annan bil som ökade hastigheten när jag låg ungefär jämsides. En annan gång var det en annan bil som gjorde likadant. Alltså ligger långt under hastighetsgränsen och sen ökar hastigheten när jag ska köra förbi.

Förtydligande; Det handlar om bilar som ligger långt under den satta hastighetsgränsen vid excellenta väder och siktförhållanden. Jag skulle givetvis inte dra om ifall det var en bil som låg 3 - 5 km/h under hastighetsgränsen. Men när bilister ligger i 10 - 20 km/h under hastighetsgränsen och man kan göra en säker omkörning så...

Vilket är det du undrar över?

Att försvåra din omkörning eller att ligga 10km/h under? Att ligga 10km/h under hastighetsbegränsningen är hur eller hur inte förenat med något bötesbelopp per automatik (av diverse anledningar).


Skulle däremot säga att det är ett extremt vanligt beteende på motorvägar och 2+1-vägar.

Tyckte nog min frågeställning var tydlig. Det handlar inte om att ligga under hastighetsgränsen, det är inget brott. Däremot att hindra en omkörning är ett brott.

Frågan gällde alltså vad för straff man får om man hindrar en omkörning.

Det får du givetvis tycka. Det tyckte jag också...fram till ditt förtydligande.

Är nog mer lämpligt att hänvisa till;

Trafikförordning (1998:1276)

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bengan__
26 januari 2018 · 14 Inlägg

Någon mer än mig som tycker alla P-böter är åt he*vete? Det går ju inte att finna en parkering i storstäderna och avgifterna är löjligt höga..

Evildan
26 januari 2018 ·

Bengan__ skrev:
Någon mer än mig som tycker alla P-böter är åt he*vete? Det går ju inte att finna en parkering i storstäderna och avgifterna är löjligt höga..

Jag brukar hitta gratis parkering i Stockholm exempelvis. Så nej jag ser inget problem varken med tillgången eller storleken på boten.

gamlingen
27 januari 2018 · 5 198 Inlägg

Bengan__ skrev:
Någon mer än mig som tycker alla P-böter är åt he*vete? Det går ju inte att finna en parkering i storstäderna och avgifterna är löjligt höga..

Hittar alltid parkering, tror snarare att det hänger i hop med hur mycket man vill betala i parkerings avgift,,

Muttley
27 januari 2018 ·

Bengan__ skrev:
Någon mer än mig som tycker alla P-böter är åt he*vete? Det går ju inte att finna en parkering i storstäderna och avgifterna är löjligt höga..

Tycker de bör dubblad böterna.

Om man inte har råd att betala några tior för att parkera så får man cykla.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 januari 2018 · 14 007 Inlägg

Bengan__ skrev:
Någon mer än mig som tycker alla P-böter är åt he*vete? Det går ju inte att finna en parkering i storstäderna och avgifterna är löjligt höga..

Finns det ingen parkeringsplats när man ska parkera betyder det inte per automatik att man får parkera hur som helst på otillåten plats. Det enda straffet som kreti och pleti förstår så är det penningböter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Jaha, inte undra på att folk anlitar nån målvakt..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
27 januari 2018 ·

insatsen skrev:
Jaha, inte undra på att folk anlitar nån målvakt..smile

För att man inte har råd med parkeringen.  Då är de något helt fel i huvudet på en.

Rak1
10 april 2018 · 18 Inlägg

Muttley skrev:

Bengan__ skrev:
Någon mer än mig som tycker alla P-böter är åt he*vete? Det går ju inte att finna en parkering i storstäderna och avgifterna är löjligt höga..

Tycker de bör dubblad böterna.

Om man inte har råd att betala några tior för att parkera så får man cykla.

Logiskt för vissa, rätt trångsynt för andra.
I slutändan kommer det sluta med en avveckling av staden då vi bor ta mej fan vid polcirkeln i kombination med att många bor i förorterna. Att cykla från Haninge till Stockholm är kanske en bra idé om man är arbetslös och lönnfet men knappast om du behöver inhandla något speciellt eller träffa en kund.

Soppan kommer ändå ta slut och vi kommer inte kunna pendla som vi gör i framtiden. Våra förorter kommer sannolikt kompletteras och bli mer självständiga och tillsist bli städer. Det är något jag ser fram emot faktiskt. Ingen kommer köra 4 timmar bil från Nynäshamn genom stan för att sitta och glo på en dataskärm i Täby varje dag.

spillolja
10 april 2018 · 4 014 Inlägg

Soppan kommer inte att ta slut helt, men tillgången kan begränsas

man kan numera koka bensin på ogräs:
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/aud … er-6393408

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Rak1
10 april 2018 · 18 Inlägg

spillolja skrev:
Soppan kommer inte att ta slut helt, men tillgången kan begränsas

man kan numera koka bensin på ogräs:
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/aud … er-6393408

Oljan ska ju vara slut om typ 40 år med dagens förbrukning.
Bäst är om vi hittar ett bränsle som inte dödar oss, igår...
Ogräs kanske är grejen? 
Elbilar till alla lär vi inte kunna frambringa, inte om de ska släpa runt på ett ton sällsynta ädelmetaller.

spillolja
10 april 2018 · 4 014 Inlägg

Rak1 skrev:
Oljan ska ju vara slut om typ 40 år med dagens förbrukning.
Bäst är om vi hittar ett bränsle som inte dödar oss, igår...
Ogräs kanske är grejen? 
Elbilar till alla lär vi inte kunna frambringa, inte om de ska släpa runt på ett ton sällsynta ädelmetaller.

Tja, när bränslepriserna ökar så lönar sig alternativen, Preem läs blanda in ca 10% av denna soppa redan i sin Blyfria 95 på en del ställen i landet

https://preem.se/framtidensbensin

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang