Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

sollu
8 februari 2022 · 416 Inlägg

Growe skrev:

sollu skrev:

Bengan__ skrev:
Jag tror inte dom tänker rationellt utan emotionellt, vissa förare bör ju få sitt körkort indraget på livstid

Gammal tråd, grannen kör utan körkort och bli stoppad av polisen. Fick böter 1500kr. Efter 9 månader lyckas skaffa sig körkort.  Efter några dagar besikta sin Volvo v60 och bli underkänd pgv dåliga däck men han bara kör i mars bli stoppad och fick böter 1500 samma månad slog han sin särbo och fick fängelse 4 månader och 30t ersättning till särbon. Fredags bli han stoppad av polisen när han kör 85 gränsen var 50. Bli av körkortet. Hade flera varningar men han lyssnar inte. Dem borde ta körkortet till livstids men dem gjorde inte.

på vilket sätt tror du att körkortsindraningen gör någon som helst skillnad?    han har ju redan skitit i om han har körkort eller ej.

så om man tar ett körkort av en sån person gör ingen som helst skillnad.  kommer fortsätta köra oavsätt . full som nyckter   drogpåverkar osv. 
det gör varken till eller från.     folk har sån övertro till ett körkort.   det avgör inte hurvida en person kör eller ej.     många gånger kan faktist körkortsindragningen vara början till något farligt oxå.    kör olovligt skiter i om hen är nykter eller full och när polisen försöker stoppa personen så har det endå gått så långt att dom inte kommer stanna.   

så att tro att det kommer göra någon som helst skillnad för att din granne inte har ett körkort kan du ju glömma..   

du kommer snart märke vad jag menar nu har han inget körkort och nu har han NOLL och inget att förlora på att försöka köra ifrån polisen nästa gång dom stoppar hen.

Du är helt rätt! I December kommer polisen och tar honom  med sig. Han är i fängelset nu varför dem släpptes honom och varför tog igen vet inte, men nu verkar gå snett för honom!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 733 Inlägg

sollu skrev:

Growe skrev:

sollu skrev:

Gammal tråd, grannen kör utan körkort och bli stoppad av polisen. Fick böter 1500kr. Efter 9 månader lyckas skaffa sig körkort.  Efter några dagar besikta sin Volvo v60 och bli underkänd pgv dåliga däck men han bara kör i mars bli stoppad och fick böter 1500 samma månad slog han sin särbo och fick fängelse 4 månader och 30t ersättning till särbon. Fredags bli han stoppad av polisen när han kör 85 gränsen var 50. Bli av körkortet. Hade flera varningar men han lyssnar inte. Dem borde ta körkortet till livstids men dem gjorde inte.

på vilket sätt tror du att körkortsindraningen gör någon som helst skillnad?    han har ju redan skitit i om han har körkort eller ej.

så om man tar ett körkort av en sån person gör ingen som helst skillnad.  kommer fortsätta köra oavsätt . full som nyckter   drogpåverkar osv. 
det gör varken till eller från.     folk har sån övertro till ett körkort.   det avgör inte hurvida en person kör eller ej.     många gånger kan faktist körkortsindragningen vara början till något farligt oxå.    kör olovligt skiter i om hen är nykter eller full och när polisen försöker stoppa personen så har det endå gått så långt att dom inte kommer stanna.   

så att tro att det kommer göra någon som helst skillnad för att din granne inte har ett körkort kan du ju glömma..   

du kommer snart märke vad jag menar nu har han inget körkort och nu har han NOLL och inget att förlora på att försöka köra ifrån polisen nästa gång dom stoppar hen.

Du är helt rätt! I December kommer polisen och tar honom  med sig. Han är i fängelset nu varför dem släpptes honom och varför tog igen vet inte, men nu verkar gå snett för honom!

för olovlig körning är det istort sätt omöjligt att bli häktad.    det finns kreterier som måste uppfyllas.   dels försvårande av utredning.   risk för återfall i brott. (förvisså finn det risk att han kör. men det väger inte upp till kraven för att låsa in någon) och flyktfara.   

att man blir gripen och anhållen och sen släppt inom 72timmar är inte speciellt ovanligt.

att han sitter inne nu tyder på att dom ansåg att det fanns risk för återfall och säkert pga misshandeln.

den olovliga körningen i rättsväsendet är en strunt grej. inte ens säkert att dom tar upp det när han är misstänkt för allvarligare brottslighet.

det mesta tyder ju på att han sätter krokben för sig själv ganska duktygt.  ger man sig på fruntimmer kan man gott sitta inlåst resten av livet. 

ang körkort eller ej så bryr jag mig personligen inte över en sån grej.  jag ser folk som har körkort varje dag som verkligen inte ska köra bil.    men endå får göra det.   och då snackar vi inte om pundare och alkolister utan normala svennar som kör som om dom hittat körkortet i ett flingpaket.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Robban_F Avstängd
8 februari 2022 · 301 Inlägg

Om man har en Volvo så får man (enligt volvoägarens egen uppgift) köra mot rött! Kolla själva vid ett trafikljus! Hela tiden!

sollu
8 februari 2022 · 416 Inlägg

Robban_F skrev:
Om man har en Volvo så får man (enligt volvoägarens egen uppgift) köra mot rött! Kolla själva vid ett trafikljus! Hela tiden!

😄😅 Volvo är en vanlig bil idag! Fina men ej tålig enligt mig och tyvärr efter 4 Volvo kör jag nu en Tucson idag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang