Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Phaetoon
3 april 2008 · 8 156 Inlägg

Qwaffe skrev:
Fel på rullomkretsen kan det vara också. Hastighetsmätaren är ju till för org rullomkrets, om man då byter till större däck blir det missvisande och bilen går fortare än mätaren visar.

Det spelar ju roll om man kör med splitternya däck, eller med riktigt slitna. Lite skillnad på vinterdäck/sommardäck också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
nexzon
3 april 2008 · 72 Inlägg

Phaetoon skrev:

Qwaffe skrev:
Fel på rullomkretsen kan det vara också. Hastighetsmätaren är ju till för org rullomkrets, om man då byter till större däck blir det missvisande och bilen går fortare än mätaren visar.

Det spelar ju roll om man kör med splitternya däck, eller med riktigt slitna. Lite skillnad på vinterdäck/sommardäck också.

Tror Qwaffe syftade på at man exmeplevis har 17" orginal fälgar och sedan byter till 19" så ändras rullomkretsen och därmed även hastigheten

ılı.lılı.ılı NEXZON ılı.lılı.ılı
Volvo_Performance
3 april 2008 · 78 Inlägg

Själv fick jag 2000:- för vårdslöshet i trafik när jag gjorde ett 30-40 tal ringar med bilen. Nekade men torska i rättegång.
Sen fick jag 2000:- för att jag låg för nära framförvarande fordon, hade samtidigt corden framme på ett bakdäck och fick 50% rabatt! 600:- på det.
Körde fel sida av rondell & refug i samma veva, så det fick jag 1000:- i böter sen på polisstation.

Hade körkort i ett år innan jag blev av med det! smile uppskrivning imorrn igen!

Senast redigerat av Volvo_Performance (3 april 2008)

Volvo 740 "Saffran" (1987)
Camitz
3 april 2008 · 646 Inlägg

Någon som vet böterna för att köra oskattat samt obesiktigat?

berglof88 SAAB-Dåre
3 april 2008 · 192 Inlägg

Jag vet då att det kostar 3950kr att köra 30.3km/h för fort på 70-sträcka med överträdsel av spärrlinje och stopplikt 2500kr.. sad

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D
zazkar52
13 april 2008 · 90 Inlägg

Camitz skrev:
Någon som vet böterna för att köra oskattat samt obesiktigat?

jag fick 1500 när ja körde obesiktat

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 maj 2008 · 8 197 Inlägg

PuppPutte skrev:
4000:- i böter plus indraget körkort efter att ha kört 82km/h på 50-väg... Jag har inte fått någon dom i hur länge jag blir av med körkortet än. Det är under utredning.

Ja, det var ju duktigt... hmm
Kanske blir som för kompisen. Nu vet jag inte hur mycket för fort han körde, men det var nog för att dom skulle dra hans körkort.. Det var i december 2006 och han har inte fått tillbaks det än.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Piraten
3 maj 2008 · 166 Inlägg

HAHA 1500 i böter om man monterar bort regplåten. när man ska genom sverige och alla kameror.
Biligare än att köra 11Km för fort på 110 väg.
Kollade upp detta om du åker dit utan regplåt fram får du inte ens en prick i körkortregistret.
Så ska man genom sverige så är det bara att slänga plåten i bagage luckan och gasa.

Hunted Jackass
5 maj 2008 · 795 Inlägg

Piraten skrev:
HAHA 1500 i böter om man monterar bort regplåten. när man ska genom sverige och alla kameror.
Biligare än att köra 11Km för fort på 110 väg.
Kollade upp detta om du åker dit utan regplåt fram får du inte ens en prick i körkortregistret.
Så ska man genom sverige så är det bara att slänga plåten i bagage luckan och gasa.

Gør så nær jag reser hem, kør 45an genom sverige i ett xx antal mil før att ta mig hem så jag orkar verkligen inte med alla panikbromsningar och hjærtklappningar man får av fartkameror i tid och otid. Inte før att jag kør som en dåre men det ær alltid obehagligt att se skyltarna och kamerorna. Tar jag hellre 1500 i bøter och en trevlig pratstund med en av sveriges i særklass trevligaste yrkesgrupper æn sitta med hjærtat i halsgropen varje gång jag passerat en fartkamera och inte varit riktigt på hugget.

Tror næsta bil får bli en med farthållare så man kanske slipper ut och skruva reggplåt infør varje hemresa. smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
kwansa Hmm, vet inte?
5 maj 2008 · 1 775 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

PuppPutte skrev:
4000:- i böter plus indraget körkort efter att ha kört 82km/h på 50-väg... Jag har inte fått någon dom i hur länge jag blir av med körkortet än. Det är under utredning.

Ja, det var ju duktigt... hmm
Kanske blir som för kompisen. Nu vet jag inte hur mycket för fort han körde, men det var nog för att dom skulle dra hans körkort.. Det var i december 2006 och han har inte fått tillbaks det än.

om man är av med det över 1år så får man väll ta om det? hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
LotL
5 maj 2008 · 135 Inlägg

Piraten skrev:
HAHA 1500 i böter om man monterar bort regplåten. när man ska genom sverige och alla kameror.
Biligare än att köra 11Km för fort på 110 väg.
Kollade upp detta om du åker dit utan regplåt fram får du inte ens en prick i körkortregistret.
Så ska man genom sverige så är det bara att slänga plåten i bagage luckan och gasa.

men OM man blir stoppad utan skylten, så lär det ju även vara för fort, så då blir det ändå böter för fortkörning och köra utan regplåt. för inte tar man bort skylten, o sedan sitter o kör lagligt?

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.
Donken86
5 maj 2008 · 184 Inlägg

PuppPutte skrev:
4000:- i böter plus indraget körkort efter att ha kört 82km/h på 50-väg... Jag har inte fått någon dom i hur länge jag blir av med körkortet än. Det är under utredning.

Råkade nästan ut för samma sak, (139 på 90 väg) Böterna ger polisen direkt för att du brutit mot lagen, sen tar dom körkortet o skickar till länstyrelsen så utreder dom om hur länge du ska va utan, har du prövotid e det bara o ta om kortet. är prövotiden slut så åker du på HÖGST 3 månader, de dom kan göra utan o dra in domstol (eftersom du inte åkte mer än 40km/h för fort på 50 väg så hamnar det troligtvis inte där) Men som jag t.ex som kör lastbil och även pendlar långt till jobbet (stort behov av körkort) och även va ostraffad fick min tid förminskad till 1 månad.

Senast redigerat av Donken86 (5 maj 2008)

payamo Team The Voice
12 maj 2008 · 294 Inlägg

........ har den 22 mars 2008 uppsåtligen eller av oaktsmhet brutit mot gällande lokal trafikföreskrift som meddelats genom vägmärke eller vägmarkering när han har fört personbil med en hastighet av MINST 130km/tim på stållhandskegatan inom Göteborgs kommun trots att högsta tillåtna hastigheten där har varit 70 km /tim


undrar hur mycket kommer ja få böta

Senast redigerat av payamoo (12 maj 2008)

steve-N
27 maj 2008 · 97 Inlägg

Jag trodde polisen gillade donuts...Enda tills jag kom till Norge!

Det skulle egentligen ha kostat mig körkortet och 20,000nok att spinna två varv på en parkering, men jag hade väl tur och efter lite snack så släppte dom iväg mig med en rejäl varning.

Så för att uppsummera: Hjulspinn kostar körkort + 20,000 i Norge.

tobbe456
28 maj 2008 · 335 Inlägg

Åkte dit 1 månad efter jag fått körkort(ovanligt, huh:p)
Rejsade med en kompis, blåser om civilsnuten i 190 km/h, passerar en rondell så jag sänker farten till 90-100 (70-väg) Parkerar sedaan på en parkeringsplats o väntar på min polare, men ist dyker snuten upp i sin vita volvo och tar in mej i bilen.

Hade filmat mig i 98,7 km/h i medel på 70-vägen, så klarade kortet.. 2500:- i böter men ingen fara.

Sen så kommer det lustiga.. ca 3 månader senare kommer ett beslut från länsstyrelsen om att jag ska få två års förlängd prövotid pga dehär då... Aldrig hört om det förut, blev snuten så förbannade när jag inte åkte dit för ngt värre att dom anmälde mig vidare el ngt?

Nån som upplevt ngt liknande?  (har iaf slut prövotid nu så big_smile)

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
caromania Forummoderator
28 maj 2008 · 9 296 Inlägg

tobbe456 skrev:
Åkte dit 1 månad efter jag fått körkort(ovanligt, huh:p)
Rejsade med en kompis, blåser om civilsnuten i 190 km/h, passerar en rondell så jag sänker farten till 90-100 (70-väg) Parkerar sedaan på en parkeringsplats o väntar på min polare, men ist dyker snuten upp i sin vita volvo och tar in mej i bilen.

Hade filmat mig i 98,7 km/h i medel på 70-vägen, så klarade kortet.. 2500:- i böter men ingen fara.

Sen så kommer det lustiga.. ca 3 månader senare kommer ett beslut från länsstyrelsen om att jag ska få två års förlängd prövotid pga dehär då... Aldrig hört om det förut, blev snuten så förbannade när jag inte åkte dit för ngt värre att dom anmälde mig vidare el ngt?

Nån som upplevt ngt liknande?  (har iaf slut prövotid nu så big_smile)

Jag vet inte vad som är mest idiotiskt. Att du gör det du skriver när du haft körkort i en månad, eller att du skryter om det i ett internetforum.
Den dan du smäller får vi hoppas att du inte tar med dig någon oskyldig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
tobbe456
28 maj 2008 · 335 Inlägg

caromania skrev:

tobbe456 skrev:
Åkte dit 1 månad efter jag fått körkort(ovanligt, huh:p)
Rejsade med en kompis, blåser om civilsnuten i 190 km/h, passerar en rondell så jag sänker farten till 90-100 (70-väg) Parkerar sedaan på en parkeringsplats o väntar på min polare, men ist dyker snuten upp i sin vita volvo och tar in mej i bilen.

Hade filmat mig i 98,7 km/h i medel på 70-vägen, så klarade kortet.. 2500:- i böter men ingen fara.

Sen så kommer det lustiga.. ca 3 månader senare kommer ett beslut från länsstyrelsen om att jag ska få två års förlängd prövotid pga dehär då... Aldrig hört om det förut, blev snuten så förbannade när jag inte åkte dit för ngt värre att dom anmälde mig vidare el ngt?

Nån som upplevt ngt liknande?  (har iaf slut prövotid nu så big_smile)

Jag vet inte vad som är mest idiotiskt. Att du gör det du skriver när du haft körkort i en månad, eller att du skryter om det i ett internetforum.
Den dan du smäller får vi hoppas att du inte tar med dig någon oskyldig.

Skryter gör jag väl ändå inte? Skrev det bara som det var, bland det dummaste jag gjort, och skulle definitívt inte göra om det..  men såntdär man gör antar jag när man nyss tagit körkort.. kör alldelens förjävla fort, och JA, bara tur jag inte hade ihjäl någon oskylldig. Men skitsamma, frågan var om ngn annan upplevt samma sak? alltid funderat över om vad jag gjorde klassades som vårdslöshet i trafik, men ändå inte fick ngn rättegång osv?

Förstår du mig bättre nu? Antar du också gjort dumma saker när du var ung/yngre?

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
FarmoR
3 juni 2008 · 149 Inlägg

Hum,
Vad kan det vara för böter om man kör utan framruta?
Min framruta blev under tråkiga omständigheter krossad så nu har vi tagit ur den, eftersom man inte såg ett skit. Dock gick det förvånansvärt bra att köra utan. (Var ju tvungen att få hem bilen)
Men nu funderar jag på, böter? Antar att det borde vara något slags straff. Ombes?
Det är ju knappast så att man ser mindre. Dock är det väl en säkerhetsfråga osv.

sebbemaan
3 juli 2008 · 49 Inlägg

h0ehulken skrev:
Själv kan jag tillägga att om man kombinerar dimstrålkastare med halvljus,
så blir polisen ledsen i ögat.

Jag råkade ha det för ett par dagar sen.
Stoppad, blåsa, visa körkort.
(Ska tillägga att det var mitt på dagen, ljust ute. Fast detta var ju en principsak.)

Sen härjade dom om att det bländar andra förare och hej hopp alla skulle dö ungefär.
Ruskig samhällsvärstingen var jag!
Värsta pådraget med 2 polisbilar och 4 poliser.

Men jag tog det med glimten i ögat och tackade t.o.m för böteslappen! ;D

500 SEK vart böteslappen på iallafall.. smile
Överkomligt.

/Vänliga hälsningar.

Om ni vill köra med Dimljus, kör med Positionsljus och Dimljus. Det är ju lagligt vid dagsljus!

ichibon mmm, blåbärssoppa.
3 juli 2008 · 616 Inlägg

Mora har snälla poliser tydligen...
Halvljus och dimljus blinkar de bara åt med helljuset och när jag fick polisen i häcken i 90 på 50-väg trodde jag det va kört men blev inte ens stoppad.

Brorsan skulle kolla hur fort nya BMWn gick, mötte polisen i 160 men det var bara en i bilen så han kom undan med en varning. Nu har dock lappen rykt... :)

Senast redigerat av ichibon (3 juli 2008)

/ichi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang