Glykol i kylaren? vilket.

nthyrsson
19 november 2005 · 257 Inlägg

Enligt OKQ8 så rekommenderar VAG OKQ8 glykol long-life. Mekonomen har en annan glykol för bara 40 :- litern. ioförsej vet ja inte va Long-life kostar men vilken ska ja välja?? Bilen är en Golf 3. //Swecc0

Drönirettab
19 november 2005 · 21 761 Inlägg

Det borde inte spela någon roll tycker jag. Alla glykolmärken har väl tillsatser för att skydda aluminiumdelar och mot rost.
MEN jag är inte helt säker ska tilläggas.

turbotompa fritidsprofessor
19 november 2005 · 1 197 Inlägg

glykol som glykol tycker jag... fast man behöver kanske inte köpa den billigaste man hittar på ÖB

raggsockan
19 november 2005 · 133 Inlägg

kolla vilken färg de är på den som är i? blå el rö?

turbotompa skrev:
glykol som glykol tycker jag... fast man behöver kanske inte köpa den billigaste man hittar på ÖB

BMW Z3M (1998)
pimp-in-rby
19 november 2005 ·

turbotompa skrev:
glykol som glykol tycker jag... fast man behöver kanske inte köpa den billigaste man hittar på ÖB

hehe ÖB äger ju!!

turbotompa fritidsprofessor
19 november 2005 · 1 197 Inlägg

om man bor i kungsmarken kanske de gör de.. inte annars  hehe

pimp-in-rby skrev:

turbotompa skrev:
glykol som glykol tycker jag... fast man behöver kanske inte köpa den billigaste man hittar på ÖB

hehe ÖB äger ju!!

pimp-in-rby
19 november 2005 ·

turbotompa skrev:
om man bor i kungsmarken kanske de gör de.. inte annars  hehe

pimp-in-rby skrev:

turbotompa skrev:
glykol som glykol tycker jag... fast man behöver kanske inte köpa den billigaste man hittar på ÖB

hehe ÖB äger ju!!

hahah! jadu elr älgbacken,,,men kuns marken va inte dålig!,,,,när man ändå håller på så vrf inte rosengård

carawelle
19 november 2005 · 460 Inlägg

Undvik de billigaste glykolmärkena pga att de ger dåligt skydd mot oxidering.
om man vill köpa tillexempel ÖB glykol bör man byta varje år för att få fullt skydd.
Vi har nog alla sett japankylare som faller i bitar...
Bra glykol och regelbundna byten förhindrar det!

pimp-in-rby
19 november 2005 ·

är det bara i kylaren man bör hälla glykol?

Drönirettab
19 november 2005 · 21 761 Inlägg

Njaa, vad menar du med det?

pimp-in-rby
19 november 2005 ·

Drönirettab skrev:
Njaa, vad menar du med det?

ja,är det bara i kylaren man bör hälla glykol i för att hålla isen/kylan borta???...för ja å brossan fick ta väck alla slangar + kylaren imorsse för att han inte hällt i glykol tidigare,,vi värmde alla slangar å kylaren med värmepistol å gastub å dom var helt fulla med igentäppt is,så det bara rann ut sedan....men behöver man bara hälla det i kylaren?

Drönirettab
19 november 2005 · 21 761 Inlägg

Ja, Kylarvattnet cirkulerar ju runt i alla slangar, motorn och värmepaketet när termostaten har öppnat.

Sedan vill jag säga som jag har sagt i en tidigare tråd. Använd alltid glykol i kylarvattnet därför att det innehåller ämnen som skyddar aluminiumdelar i motorn och skyddar mot rost.

Sedan slipper man ju också att det fryser i kylaren och slangarna, kan bli dyrt och jobbigt.

pimp-in-rby
19 november 2005 ·

Drönirettab skrev:
Ja, Kylarvattnet cirkulerar ju runt i alla slangar, motorn och värmepaketet när termostaten har öppnat.

Sedan vill jag säga som jag har sagt i en tidigare tråd. Använd alltid glykol i kylarvattnet därför att det innehåller ämnen som skyddar aluminiumdelar i motorn och skyddar mot rost.

Sedan slipper man ju också att det fryser i kylaren och slangarna, kan bli dyrt och jobbigt.

ja precis,dom hade drabbats men det var lätt återvunnet....ok,det visste jag inte men det tåls att testas ju helt klart,,tack

nja,,,beror på vad man har för nån bil,,detta va bara en sketen gammal Åpel wink

xBjorlingx
22 november 2005 · 433 Inlägg

Är ju bara å ta vilket som helst..och åk in på nån mack efter och kolla glykolen så den klarar en viss fryspunkt..sen spelar det ingen roll var du köpt det.. ÖB, Lidl eller Rejmes..bara det inte fryser!

Imon Väghållningsvåldtagen
22 november 2005 · 195 Inlägg

Är ju bara å ta vilket som helst..och åk in på nån mack efter och kolla glykolen så den klarar en viss fryspunkt..sen spelar det ingen roll var du köpt det.. ÖB, Lidl eller Rejmes..bara det inte fryser!

Men som det har skrivits genom hela tråden så har ju även glykolen en rostmotverkande egenskap. Jag tycker det är dumt att snåla på saker som faktiskt skyddar bilen. Kostar ju trots allt en bråkdel av vad vissa lägger på att trimma/styla....

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Honda Civic "Type-R" (2003)
Volvo S40 (1996)
gulleponken
22 november 2005 · 174 Inlägg

ja kan ju säga att ja köper hellre på mekonomen för 40:-/L än på macken för 100:-/L... även att ja kanske behöver byta en gång extra...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang