lacka motorblock

camaro67 Meister
13 mars 2009 · 6 763 Inlägg

Poolia skrev:
Nope, skivorna boys, skivorna!! lol

sen kan ni ju gissa vilken del, så är det inte lika skumt längre.
(btw har suttit på i över ett år)

Inga problem, avgasröret ska målas me hammarlack.. men har inte hunnit ännu. tongue
Kan hålla i röret fast jag kört ett par mil, så då klarar hammarlack med sin 150*
tålighet biffen.

Slitsarna? Är de bara sista biten du ska lacka eller?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Noxxer
13 mars 2009 · 1 482 Inlägg

Mitt block:

http://i136.photobucket.com/albums/q195/Noxxxer/Bmw/DSC00007.jpg

2komponents billack.

Jag slipa ner blocket och thinner tvätta det. Sen la jag på en Etsgrund ( dvs en grund som äter sig in i ytskiktet blocket ) sen la jag på 1 komponents Primer.
Sen vare bara att köra på lacken. Blev riktigt jävla snyggt och det ska hålla enligt alla "papper". Men i verkligheten vet man ju aldrig wink

BLT Service
Theracords Music Label
BOLUND bonntrimmare
15 mars 2009 · 655 Inlägg

Noxxer skrev:
Mitt block:

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … C00007.jpg

2komponents billack.

Jag slipa ner blocket och thinner tvätta det. Sen la jag på en Etsgrund ( dvs en grund som äter sig in i ytskiktet blocket ) sen la jag på 1 komponents Primer.
Sen vare bara att köra på lacken. Blev riktigt jävla snyggt och det ska hålla enligt alla "papper". Men i verkligheten vet man ju aldrig wink

najs! får nog följa din "bruksanvisning" big_smile

DLS
18 oktober 2009 · 258 Inlägg

tänkte också måla block, topp o kamkåpa samt insug o vill ha åtminstone insuget i gråmetallic/antracit
är det 2K billack som gäller då?
allt är i aluminium så först ets grund?

"She said its just a car, I said you're just a girl"
dagg
8 februari 2010 · 657 Inlägg

Återupplivar denna tråd med en fråga.
Hur skulle det funka med pulverlack på ett block??

kolvas
9 februari 2010 · 4 001 Inlägg

dagg skrev:
Återupplivar denna tråd med en fråga.
Hur skulle det funka med pulverlack på ett block??

det funkar bra, det som är svårt är att få blocket tillräckligt rent, det måste vara renare vid pulverlack än vid vanlig lackning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
shogun
9 februari 2010 · 2 117 Inlägg

Det var inga som helst problem att lacka blocket efter ordentlig rengöring.
En liten stund innan lackning med grundfärg, färg och klarlack (flerkomponent), torkades hela blocket av med thinner som fick dunsta bort.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4a2d28d89fac4.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
dagg
9 februari 2010 · 657 Inlägg

shogun skrev:
Det var inga som helst problem att lacka blocket efter ordentlig rengöring.
En liten stund innan lackning med grundfärg, färg och klarlack (flerkomponent), torkades hela blocket av med thinner som fick dunsta bort.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4a2d28d89fac4.jpg

Okej, blästrade du blocket?
Hur gjorde du med insidan av blocket?

dagg
9 februari 2010 · 657 Inlägg

kolvas skrev:

dagg skrev:
Återupplivar denna tråd med en fråga.
Hur skulle det funka med pulverlack på ett block??

det funkar bra, det som är svårt är att få blocket tillräckligt rent, det måste vara renare vid pulverlack än vid vanlig lackning

Okej, det var värmen jag tänkte på men det är alltså lungt?
Tänkte få blocket blästrat.. så får man väl vara noga med att inte skita ner det på väg till lackeringen smile

DLS
22 mars 2010 · 258 Inlägg

Tänkte kolla, nu verkar det svårt att få tag i gamla sortens 2-k färg utan dom flesta kör med vattenbaserad, funkar den lika  bra o tål värme lika bra?
Eller går det att få tag i gamla 2-k färgen fortfarande?

"She said its just a car, I said you're just a girl"
Iam2fast4U
22 mars 2010 · 1 534 Inlägg

DLS skrev:
Tänkte kolla, nu verkar det svårt att få tag i gamla sortens 2-k färg utan dom flesta kör med vattenbaserad, funkar den lika  bra o tål värme lika bra?
Eller går det att få tag i gamla 2-k färgen fortfarande?

japp det går, jag lackade mina bbs fälgar med svart thinner färg (2k) på lackskolan
gå till en lackerare och fråga wink

BMW E34 "538" (1990)
Bensinskallen P o r s c h e
22 mars 2010 · 1 700 Inlägg

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/DSC00093.jpg

biltemas motorlack på sprayburk, funkade skitbra, blev både fin finish och hårt. Har dock inte kört den motorn cool

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Load3d
11 september 2010 ·

Hej har en fråga vet att tråder är gammal men.

För arbetet hur brukar ni göra? slipa som s*tan och avfetta ordentligt med thinner eller liknande?

Skriv gjärna alla moment om ni har tid!

Mvh Jonatan

Jeebz
13 maj 2021 · 536 Inlägg

Någon som kan rekommendera motorblocks färg på sprayburk som täcker bra?. Köpte två burkar motip Volvo röd och den var värdelös. Oftast kom det inte färg alls ur burkarna bara vit gas eller så när det väl kom färg så kom det massor så det blev rinningar istället.

Mew
13 maj 2021 · 2 152 Inlägg

Jeebz skrev:
Någon som kan rekommendera motorblocks färg på sprayburk som täcker bra?. Köpte två burkar motip Volvo röd och den var värdelös. Oftast kom det inte färg alls ur burkarna bara vit gas eller så när det väl kom färg så kom det massor så det blev rinningar istället.

12 år gammal tråd, men... låter som antingen fel på burkarna eller fel vid användningen. Skakade du burkarna ordentligt (rekommenderat brukar vara ca 2 minuter efter att kulan börjat rassla runt) innan du började måla?

Jeebz
13 maj 2021 · 536 Inlägg

Mew skrev:

Jeebz skrev:
Någon som kan rekommendera motorblocks färg på sprayburk som täcker bra?. Köpte två burkar motip Volvo röd och den var värdelös. Oftast kom det inte färg alls ur burkarna bara vit gas eller så när det väl kom färg så kom det massor så det blev rinningar istället.

12 år gammal tråd, men... låter som antingen fel på burkarna eller fel vid användningen. Skakade du burkarna ordentligt (rekommenderat brukar vara ca 2 minuter efter att kulan börjat rassla runt) innan du började måla?

Bättre än att skriva ny tråd när det redan finns. Självklart skaka jag burken innan. Färgen såg ut som vatten också när den träffa ytan så det krävdes typ 10 lager innan det såg dugligt ut. Åker nog till Biltema och köper två av deras burkar och testar med istället.

Edit: Biltemas färg var mkt bättre

Senast redigerat av Jeebz (16 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang