lacka motorblock

Slangen_
10 januari 2008 · 11 Inlägg

Tjena!

Någon som har lackat sitt motorblock med hammarlack??undrar ifall den tål värmen m.m och håller bra på motorblocket?

MVH Andreas

Saab..... Snabbast av alla bilar;)
engolf
10 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Har inte lackat ett block, men så länge lacken klarar av temperaturer upp till 120 C, så är det säkert Oko.

Batta
10 januari 2008 · 1 353 Inlägg

Farsan målade sina block med hammarlack(blå) och kör dragracing med dom, så dom har gått rätt hårt, och färgen har setat där i 3 år nu iallafall (:

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Slangen_
10 januari 2008 · 11 Inlägg

ok..låter som om det inte är nån fara.. har ju målat oken med samma färg och den sitter som fan..

Tackar alla än en gång!!!

MVH Andreas

Saab..... Snabbast av alla bilar;)
Fiat126
10 januari 2008 · 9 Inlägg

Annars finns det ju motorblocksfärg, den fäster mycket bättre än hammarlack och isolerar inte värmen som hammarlack gör..

Fiat 126 (1975)
wimhed
10 januari 2008 · 510 Inlägg

Fiat126 skrev:
Annars finns det ju motorblocksfärg, den fäster mycket bättre än hammarlack och isolerar inte värmen som hammarlack gör..

Nackdelen med att måla med Mekonomens röda motorblocksfärg (95kr har ja för mig) är att precis under toppen blir den missfärgad .. Blev rent ut sagt svart .. Så denna gången ska blocket bli svart wink .. Kan lägga upp bilder på det gammla blocket om så önskas ..

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
900 Power
11 januari 2008 · 214 Inlägg

Finns väl svart motorblocksfärg?

Själv kör jag med det man har hemma, vanlig billack fungerar perfekt.

Hammarlack med, men lägg inte så tjocka lager.

Där frägen släpper, där fäster ingen färg, oavsett om det är hammarlack eller motorblocksfärg.

wimhed
11 januari 2008 · 510 Inlägg

900 Power skrev:
Finns väl svart motorblocksfärg?

Själv kör jag med det man har hemma, vanlig billack fungerar perfekt.

Hammarlack med, men lägg inte så tjocka lager.

Där frägen släpper, där fäster ingen färg, oavsett om det är hammarlack eller motorblocksfärg.

jag har svart blockfärg på mitt nya block .. Så det finns både på biltema (spray) och på mekonomen (spray & pensla) Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Andreas_ace
11 januari 2008 · 375 Inlägg

Finns färg som klarar upp till 600grader.
Tror det är Micro som säljer dessa som spray flaska.

Volvo 740GL (1990)
wimhed
12 januari 2008 · 510 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Finns färg som klarar upp till 600grader.
Tror det är Micro som säljer dessa som spray flaska.

biltemas "hot paint" klarar också 600grader .. Finns i svart o silver smile ..

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Mccoy
1 mars 2008 · 143 Inlägg

Intressant tråd. Håller på och totalrenoverar en rak 6a och nu har jag lite problem med ytbehandlingsvalet.
Visst, motorblocksfärg håller ju för temperaturen men dom står inte emot olja och bensin. (står på burken) Vilket är ju synd. Men ett helt nyblästrat motorblock suger ju åt sig skit som f*n. Räcker med lite olja på händerna så är det märken.

Nån som har nåt bra tips som har funkat bra? Och om färgen verkligen håller eller om det blir missfärgningar av olja?

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Sokrates Eliminator
1 mars 2008 · 1 441 Inlägg

600C färg är ju avsett för grenrör etc, inte så snygga och också matta i färgen, motorfärg är det bästa. Nogrann rengöring är A & O.
Bromsrengöringsspray (brakecleaner) är kanon att använda för att få bort ev oljerester innan målning.

//Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
JakeDevilson
1 mars 2008 · 152 Inlägg

ja visst fasen håller hammarlack, jag har lackat block med blank lackfärg å det har hållit, problemet e ju om man köper ex: volvos orginal röda... skitsnyggt på motorstativet men efter en månad i bilen har den matta orginla färgen sugit åt sig dynga som sitter som satan själv...

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
Tiurinen
1 mars 2008 · 385 Inlägg

Jag har lackat mitt block till min rallycross bil med vanlig bil färg och det har suttit där har inte försvunnit en liten bit.

Nissan skyline R33 Gts-t "RB30DET" (1995)
Mccoy
2 mars 2008 · 143 Inlägg

Tiurinen skrev:
Jag har lackat mitt block till min rallycross bil med vanlig bil färg och det har suttit där har inte försvunnit en liten bit.

Billack har ju fördelen att vara resistent mot bensin o olja då det är en tvåkomponentslack. + att färgen ska ju hålla för temperaturen på blocket. Hur löste du ytbehandlingen av toppen? Den blir varmast och jag vill ju helst inte ha den obehandlad. Ska blästra bort biltemafärgen på blocket och måla den med svart billack istället smile

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Jollejas
2 mars 2008 · 99 Inlägg

Håller det med vanlig lack? både billack och spray? lr blir det för varmt? smile

Eller tvärtom!
Tiurinen
2 mars 2008 · 385 Inlägg

Mccoy skrev:

Tiurinen skrev:
Jag har lackat mitt block till min rallycross bil med vanlig bil färg och det har suttit där har inte försvunnit en liten bit.

Billack har ju fördelen att vara resistent mot bensin o olja då det är en tvåkomponentslack. + att färgen ska ju hålla för temperaturen på blocket. Hur löste du ytbehandlingen av toppen? Den blir varmast och jag vill ju helst inte ha den obehandlad. Ska blästra bort biltemafärgen på blocket och måla den med svart billack istället smile

Jag har inte gjort någonting med toppen, bara putsat big_smile

Nissan skyline R33 Gts-t "RB30DET" (1995)
yankeeman
2 mars 2008 · 24 Inlägg

2 komponent billack är nog det bästa
står emot värme , bensin , olja, sitter hårt gör den också

poppe1
2 mars 2008 · 4 Inlägg

Mccoy skrev:
Intressant tråd. Håller på och totalrenoverar en rak 6a och nu har jag lite problem med ytbehandlingsvalet.
Visst, motorblocksfärg håller ju för temperaturen men dom står inte emot olja och bensin. (står på burken) Vilket är ju synd. Men ett helt nyblästrat motorblock suger ju åt sig skit som f*n. Räcker med lite olja på händerna så är det märken.

Nån som har nåt bra tips som har funkat bra? Och om färgen verkligen håller eller om det blir missfärgningar av olja?

du kann ju alltid lämna inn blcket på pulver lack det kostar nog inte mer en en 300 hundring o det sitter ska jag lovaoch tål både olja o bensin o tämpraturer runt 400 grader

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang