Råd angående extra batterier/parallellkoppling av batterier.

Drönirettab
11 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Det frågas en del om detta med extra batteri och om man kan parallellkoppla olika batterier med varandra, här kommer lite tips som kan hjälpa till med hur man ska göra.
===========================================================

Man brukar ge rådet att inte koppla ihop batterier som inte är likadana, inte har samma ålder och inte är lika stora. En del batteritillverkare ger också det rådet i deras allmänna batteriinfo och FAQ om batterifrågor.

Orsaken till att man inte rekommenderar det är att risken finns att om ett av batterierna tex är i sämre skick så självurladdar det mera än det andra batteriet, eftersom batterierna är ihopkopplade så strävar ju spänningen att bli lika i hela kretsen och då "tjuvdrar" det sämre batteriet en del från det bättre batteriet.

Men det är ju inte så att detta händer över en natt, så fort går det inte. Ifall man låter batterierna stå orörda ett längre tag, tex några veckor eller någon månad, då är det troligt att det bättre batteriet har dragits ur ner till samma status som det sämre.

Det är alltså inte själva ihopkopplingen av batterierna som ger upphov till urladdningen, det sämre batteriet skulle ju ändå ha laddats ur. Grejen är ju att istället för att bara det sämre batteriet skulle ha dragits ur så drar det med sig det bättre batteriet också, ganska bortkastade pengar med andra ord.

Om man har olika batterityper, tex ett "vanligt" batteri och ett AGM batteri (typ Optima), så kan liknande fenomen inträffa. Ett AGM batteri brukar ha lite lägre inre resistans och då kan det uppstå potentialskillnader mellan batterierna vilket gör att AGM batteriet dras ur i samma takt som det vanliga batteriet.

Man bör också ha lika stora batterier för att det ena inte ska bli procentuellt mer urdragen än det andra, risken finns då att man knäcker det mindre batteriet fastän det större har en del kräm kvar att ge.

En annan sak när det gäller olika stora batterier är att om det ena batteriet är betydligt mindre så tar det slut fortare än det större, då kan man ju inte utnyttja det större batteriet fullt ut. Man knäcker ju också det mindre ganska lätt om det andra batteriet är betydligt större, då är det inte säkert att man märker när strömmen börjar ta slut i det mindre batteriet eftersom det finns en del kräm kvar i det större.
===========================================================

Hur går det då till hos tex de som tävlar och bygger mycket billjud?

Jo, det finns en hel del som har parallellkopplade batterier av både olika sort+batterityp och de har ändå inga problem med det (man har likadana batterier där bak och ett annat batteri under huven). Det fungerar alltså att ha olika batterier ihopkopplade parallellt med varandra, men man få ha noggrannare koll på hur pass bra laddade batterierna är.

Om man kopplar loss batterierna från varandra någon gång då och då när bilen har stått orörd i ett dygn, så kan man göra en enkel spänningsmätning på varje batteri individuellt och se dels om polspänningen är låg (tex under 12,4V) och dels om det skiljer i polspänning  mellan alla batterierna. I så fall sätter man dem på underhållsladdning. Man kan förstås mäta syravikten om batterierna är konstruerade så, den mätningen är mer pålitlig.
===========================================================

Sammanfattar man allt som är skrivet här ovanför så går det alltså egentligen utan större problem att parallellkoppla ihop olika batterier med varandra, men man minskar risken för diverse konstigheter om man använder så lika batterier som möjligt.

Dock är det viktigt att inte blanda ihop ett batteri som är tex 6-7 år gammalt med ett helt nytt batteri, då är risken ganska stor att det bara blir det nya batteriet som får jobba och det gamla bara fungerar som en belastning istället för en förstärkning. Det troliga är ju att det gamla batteriet är ganska utslitet, i så fall självurladdar det en del och ger heller inte så mycket ström.
===========================================================

Om man parallellkopplar både batteriet under huven och batteriet bak i skuffen med varandra så dras ju även det främre batteriet ur när man spelar mycket med motorn avslagen, för att undvika det så kan man koppla in ett skiljerelä som separerar det främre batteriet från de andra batterierna när motorn är avslagen.

Skiljerelät är ett kraftigt relä som tål mycket mer ström än ett vanligt extraljusrelä, skiljerelät kan tex tåla upp till 100A kontinuerligt och även ännu mer. Man kopplar relät så att det aktiveras av generatorns D+, då är relät inte draget när motorn är avslagen och endast det bakre batteriet är kopplat till slutsteget.

När motorn är igång så laddar generatorn vilket gör att relät drar och det främre batteriet kopplas in till det bakre, dessutom får det bakre batteriet nu laddning från generatorn. Har man skiljerelä så finns egentligen ingen risk att det främre och bakre batteriet kan dra ur varandra, därför är det heller inget problem att ha olika batterier.

En sak som är viktig när man har batterier som ska försörja en stereoanläggning är att batteriet bör tåla djupa urladdningar, har man ett vanligt startbatteri så kan det ganska snabbt gå sönder om det dras ur väldigt mycket ett flertal gånger.

Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2008)

zovix Maskinbefäl
11 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Japp sant. Finns ämnu mer avancerade lösningar för laddningsreglering än ett skiljerelä, men för bruk i bil duger ett skiljerelä bra.

Min erfarenhet från en hel del elektronik i båtar är att det går alldeles utmärkt att koppla ihop olika batterier med varandra. Ett exempel från en större fritidsbåt:

1 x startbatteri (65Ah) och en förbrukningsbank med 4 x 120Ah (segelbåt)

Problemet med en segelbåt är snarlikt problemet med bilstereo. Man vill ta ut stora mängder ström över en längre tid utan att köra motorn.

I detta fallet hade man startbatteriet och förbrukningsbatterierna skiljda från varandra med ett skiljerelä. Man kan även använda högströms dioder, då man kan iaf på äldre generatorer flytta spänningsmätpunkten från generatorpolerna till batteriet och på så sätt kompencera för spänningsfallet över dioden (0,7V) gör man inte detta kommer batteriet aldrig bli fullladdat.

för att bidra med mer batteriteori, polspänningen i vila över ett batteri talar faktiskt om batteriets laddning.

Ex:
12,9V (Ett normalt fulladdat batteri, Batteriet bör laddas inom några månader för att skador inte skall uppstå)
12,7V (3/4 laddning Batteriet bör laddas inom några månader för att skador inte skall uppstå)
12,4V (Halv laddning Batteriet bör laddas inom några veckor för att skador inte skall uppstå)
12,1V (1/4 laddning, Batteriet bör laddas inom några dygn för att skador inte skall uppstå)
11,9V (Urladdat, batteriet bör laddas inom någon timme för att skador inte skall uppstå)
Lägre Djupurladdat så att skador kan uppstå mer eller mindre omedelbart.

Skador på batteri = Sulfatering = lägre kapacitet.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
bumpe Lastbilsmekaniker
11 januari 2008 · 3 878 Inlägg

Sticky Sticky Sticky!

Kornz Solfilmsmontör
14 januari 2008 · 947 Inlägg

Tack!

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang