V70 T5 -97. lambda lampa +mysko temp +inget laddtryck? [fixat]

Xoff Volvo tönt... =)
22 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Igår när jag startade bilen så tändes lambda lampan direkt (och har lyst sedan dess), körde till jobbet utan att märka skillnader i gången, dock så märkte jag att temperaturen steg till normal (vilket inte är normalt på min bil då termostaten är kass) å sedan stannade jag till på en mack å köpte cigg, sedan när jag kom ut å startade bilen igen så va tempen i botten igen, lite mysko på 5 min!

Idag när jag körde till jobbet dök en T-gul upp i häcken på mig så då tänkte jag visa vart skåpet skulle stå å tryckte plattan i mattan, sekunden efter ser man hur T-gulen bara försvann - framför mig! då förstod jag att jag hade inget laddtryck, men hör att turbon snurrar lite men den känns ingen skillnad på bilen alls, går som en sugis... detta fenomen uppstod efter 20minuter på vägen hem också..., men laddade innan dess...

Och dessutom va bilen svårstartad idag på jobbet...

Så! Hjälp! Vad kan vara fel?

Symtom:

Tempmätaren har sitt egna liv...

Inget laddtryck efter ett par mils körning

Lambdalampan lyser konstant från sekunden motorn går igång...

Svårstartad

Senast redigerat av Xoff (28 februari 2008)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
iNFiNiTi Kodknäckare
23 januari 2008 · 82 Inlägg

turbon har lagt av och katten följde med i fallet? Vet ej riktigt hur jag ska utveckla. fast det hände på min ford mondeo. den bara bluddrade. till slut gjorde den inte ens 100kmh och kylde direkt.

EDIT: Kolla även slangen nere vid intercoolern. om den har spruckit så beteer den sig mer så som du säger. det felet var det första jag hadde. TIPS: känn på den. lys inte bara.

Senast redigerat av iNFiNiTi (23 januari 2008)

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
Bamse940Ltt
23 januari 2008 ·

du har inte ngn sprucken slang mellan turbo o insug? kolla även så magnetventilen inte är kass..
när min var dålig hade jag inget laddtryck ibland.


kolla vad du har för felkoder eftersom motorlampan lyser så blir det lättare att hitta felet.

tempen var väl termostaten?

Senast redigerat av Bamse940Ltt (23 januari 2008)

Xoff Volvo tönt... =)
23 januari 2008 · 2 344 Inlägg

iNFiNiTi skrev:
turbon har lagt av och katten följde med i fallet? Vet ej riktigt hur jag ska utveckla. fast det hände på min ford mondeo. den bara bluddrade. till slut gjorde den inte ens 100kmh och kylde direkt.

EDIT: Kolla även slangen nere vid intercoolern. om den har spruckit så beteer den sig mer så som du säger. det felet var det första jag hadde. TIPS: känn på den. lys inte bara.

den laddar ju normalt ett par mil i början? det utesluter ju sprickor och kass turbo?

och att kyla från arbtemp till kall på 10 sekunder tycker jag låter lustigt?!

Bamse940Ltt skrev:
du har inte ngn sprucken slang mellan turbo o insug? kolla även så magnetventilen inte är kass..
när min var dålig hade jag inget laddtryck ibland.


kolla vad du har för felkoder eftersom motorlampan lyser så blir det lättare att hitta felet.

tempen var väl termostaten?

som jag skrev ovan att trotts att termostaten är kass ska den ju inte kyla från arbtemp till kall på 10 sekunder?, å det andra ar ju också besvarat ovan...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Bamse940Ltt
23 januari 2008 ·

tempgivaren till motorn kan ju va kass. därför din temp mätare har ett eget liv.. där av kan den tro att bilen är varm o blir svårstartad därför.

kolla så att wastegatearmen på turbon inte går trögt. den kanske fastnar i öppet läge

du har inte tillgång till en systemtester? o kolla felkoden?

Senast redigerat av Bamse940Ltt (23 januari 2008)

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
23 januari 2008 · 365 Inlägg

Troligtvis har du något fel med tempgivaren, och känner inte styrdonet hur varm/kall motorn är så tänker han inte låta dig gasa för fulla muggar. Utan användar sig utav en standar map för att simulera temp.
Så gör något åt tempgivaren, så går nog bilen som den ska igen.
Och läs ut felkoderna inann något byts, det tjännar man på i längden.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Xoff Volvo tönt... =)
23 januari 2008 · 2 344 Inlägg

650:- fucking spänn bara för att volvo ska koppla in diagnosen... sad

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Bamse940Ltt
23 januari 2008 ·

synd att det var en bit i mellan annars hade det kunnat lösa sig smidigt med avläsningen..

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
23 januari 2008 · 365 Inlägg

Xoff skrev:
650:- fucking spänn bara för att volvo ska koppla in diagnosen... sad

Jag vet vi är dyra wink
Gör så här annars: skruva bort tempgivaren använd en ohm mätare och mät resistans samtidigt som du för ner tempgivaren i varmt vatten övervaka att resistansen ändras på ett "mjukt" sätt, inga ryck eller dippar. Om värdena kan beskrivas som en relativt rak 45graders kurva så borde den vara ok.
OBS: Garanterar inte att metoden är 100%

Lycka till!

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
golfi
23 januari 2008 · 30 Inlägg

precis som min golf fast där lyste inga lampor..;P
ja kör ju volvo turbo i den.. när ja stängde av motorn hörde ja ett visslande ljud ur turbon då den snurrade nått varv efter motron stängts av! så de var bara att riva i sär och lagringen på turbon var slut..! så de kan bli en dyr historia!

BMW m3 e46 "WicKeD" (2001)
iNFiNiTi Kodknäckare
24 januari 2008 · 82 Inlägg

Xoff skrev:
650:- fucking spänn bara för att volvo ska koppla in diagnosen... sad

det var billigt, värt att nämnas. det går en gräns på 1500kr. fast, upp till det ka man få betala på min verkstad. vilket betyder att man betalar för den tid det tar att hitta felet. oftast fortsätter dem söka tills problemet är löst. dvs dyrt


och nej. tror inte det utesluter sprickor. för den pallar på i början. och ja kass turbo är de nog då inte.


fast har du "tur" kan de ju bara vara lambdamätarn eller nåt som ger dåligt tslag. byt lamda.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
Xoff Volvo tönt... =)
25 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Kan det vara så att jag kör på fel soppa?

För när jag köpte bilen sa sälgaren att jag inte fick köra på mindre än 98 oktan å just nu i brist på pengar går den på 95 (annars kör jag alltid V-soppa)

Å det är första gången jag kör med mer än 1 tank 95

Kan detta vara en bidragande orsak?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Xoff Volvo tönt... =)
28 februari 2008 · 2 344 Inlägg

Temp, lambda lampa, och mysko temp löste sig efter termostat byte och nya stift fördelare + rotor...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
BernosGarage
8 januari 2009 · 7 Inlägg

hade samma problem det var att slangen mellan gasspjället och intercoolern sprack. så min bil gick knappt frammåt.

Dodge Charger "Badass 528 Hemi Supercharger" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang