Byta kolvringar lr kolvar (saab 9-5 2.ot -98)

icklas
22 januari 2008 · 539 Inlägg

Tjenare..

Nu äre så att kolvringarna inte är täta utan bilen skjuter ut olja då en pressar på lite.. bilen har gått ca 22.000mil och nu undrar ja om det är nog med att byta ringarna lr ska man sattsa på å byta kolvarna medans.. vill ju komma så billigt undan som möjligt.. men den är inte så hårt körd så jag antar att kolvarna inte kan va i så jäkla dåligt skick..

Funderingar?

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
engolf
22 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Kan också vara kassa ventiltätningar.

Har du komptestat motorn?

Skulle vara rätt konstigt om ringarna var kassa efter 22 t mil. Haft bilen länge?

icklas
22 januari 2008 · 539 Inlägg

engolf skrev:
Kan också vara kassa ventiltätningar.

Har du komptestat motorn?

Skulle vara rätt konstigt om ringarna var kassa efter 22 t mil. Haft bilen länge?

vi komptestade men minns inte värderna, men va ja minns så var det nån cylinder som variera lite.. annars rätt lika på 3 av dom..

den har gått ca 22t mil vet inte hur länge den har gått med "trim" så som chip, spridare och filter..

men inte hårt körd för det..

vi provade att häva i nån sorts olja och kollade ifall det blev bättre kom och de tvart det, så vi drog slutsattsen att de tva ringarna som va otäta!?...

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
engolf
22 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Japp, om kompessionen visade sig vara betydligt bättre med lite motorolja i cylindrarna, så är det väl bara att byta de.

Egenltigen ska man byta alla lager och packningar i motorn för att vara på den säkra sidan (och helst oljepumpen också). Det beror dock på hur mycket pengar du vill lägga på det.

Fredrik-79
22 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Byt kolvarna.
De är inte ventilerna för de är de väldigt sällan.
Kan vara topp packningen men den byter du samtidigt.
Kolvar och kolringar är inge bra så byt dom.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
leo_m83
22 januari 2008 ·

Det räcker med att du byter ventil tätningar och kolv ringarna. Dock ska du se hur vev och ram lager mår. Är de brunaktiga / sprukna så ska du byta de. I annat fall behöver man inte oroa sig för de. har du inte planerat att trimma / behålla bilen så ska du inte bry dig om andra packningar. sen är det givitvis också vad plånboken klarar av....

Fredrik-79
22 januari 2008 · 2 164 Inlägg

På just 9-5an är just kolvar och kolringar dom känsligaste punkterna och ventil tätningar byts typ aldrig på dom. Skulle va ovanligt om de va nu då.
Skulle även tippa på att kolvringarna är ganska slut. kanske en liten spricka i en kolv.

En annan sak
Kör INTE med bilen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
22 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Sen rent allmänt "att tänka på" med 9-5:or (eller alla T7 motorer egentligen) är att se till så att vevhusventilationsuppgraderingen är gjord och att byta oljan iaf var 1000:de mil.

Pga dålig vevhusventilation på dom första T7-motorerna så åldras oljan onaturligt snabbt vilket leder till diverse obehagligheter och tom motorras om man har otur.

Detta har jag fått lära mig den hårda vägen (min här till vänster står just nu på verkstad och det lär inte bli billigt att fixa).

Uppgraderingen till vevhusventilationen kostar typ två eller tre hundra spänn men kan rädda flera tusen kronor från att gå åt h-vete.

EDIT: När jag ringde saab om detta var det bilar med B235 och B203-motorer (osäker på B203) som hade kass vevhusvent.

Senast redigerat av TBOC_Razor (22 januari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ascona-tic
22 januari 2008 · 1 496 Inlägg

Om du ska fixa till motorn så släng i kolvar och stakar från en T5 motor så är oilslugde problemet löst.
ecopower motorn har  större glapp mellan kolv och block så att det pressas ner tryck i vevhuset sad samt att t5 sakerna håller 10ggr bättre. Du ska förvisso använda t5 toppa packning vilket är ett minus.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
leo_m83
22 januari 2008 ·

alla motorer har vissligen sina sjukdomar. det bästa är nog att ta isär allt och ta en tit på på allting. väldig svårt att säga när motorn inte är i isär. Finns inga genvägar

Fredrik-79
22 januari 2008 · 2 164 Inlägg

När de gäller T7 motorer så är de kolvringarna om är problemet tills -04 då de blev andra.
Med vevhus ventilationen försökte man fixa till de problemet men de gick inte så bra.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
engolf
23 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Eller så kan du gå in på www.rvs.se och läsa igenom vad som står där.
Jag har testat det på flera olika bilar, och det fungerade klockrent.
Speciellt på en äldre diesel med slitna ringar, den fick livet tillbaka utan nån renovering.

icklas
23 januari 2008 · 539 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Sen rent allmänt "att tänka på" med 9-5:or (eller alla T7 motorer egentligen) är att se till så att vevhusventilationsuppgraderingen är gjord och att byta oljan iaf var 1000:de mil.

Pga dålig vevhusventilation på dom första T7-motorerna så åldras oljan onaturligt snabbt vilket leder till diverse obehagligheter och tom motorras om man har otur.

Detta har jag fått lära mig den hårda vägen (min här till vänster står just nu på verkstad och det lär inte bli billigt att fixa).

Uppgraderingen till vevhusventilationen kostar typ två eller tre hundra spänn men kan rädda flera tusen kronor från att gå åt h-vete.

EDIT: När jag ringde saab om detta var det bilar med B235 och B203-motorer (osäker på B203) som hade kass vevhusvent.

detta är nytt till areons vevhusventerlation..

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Fredrik-79
23 januari 2008 · 2 164 Inlägg

De är B2X5 motorerna. X står för  om de är ,0 eller ,3.

Men som sagt så tror jag ett kolvbyte är på pllats till smidda eller T5 saker från 9000!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
zero2000
23 januari 2008 · 227 Inlägg

byt kolvar! eller köp en nyrenoverad motor av mig! tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang