Blästra chassiet (och rostskydda det)

EPG Kärnkraftstomte
3 mars 2008 · 766 Inlägg

Jag har försökt att få tag i nån som kan hjälpa mig att blästra underredet på min folkabuss i en veckas tid nu. Men så fick jag reda på att om man bara har en kompressor så kan man köpa en hyffsad blästerpistol för under 300:- på ett företag som börjar på J och slutar på ula. Och det fungerar ju till och med till min studentekonomi.
En kompis har lovat mig att låna ut ett par ramper man kan köra upp på  för att komma åt bättre och en annan kompis har lånat ut en av sina kompressorer (som kan bli min om jag hjälper honom med lite kabeldragning tongue).

Nu till mina frågor!

1. Behöver man nån oljeavskiljare till kompressorn för att slippa att plåten blir fet eller är det bara att blåsa på?

2. Var hittar man billig sand?

3. Vilken sorts sand ska det vara

4. Hur mycket sand går åt?

5. Räcker det med att tejpa fast plast som kjolar runt om bilen (mellan bilen och marken) för att slippa att få sand överallt eller bör man vara ute på någon grusplan eller liknande där det inte gör nåt om man grisar ner?

6. När jag har blästrat bort rosten har jag tänkt att lägga på zinkspray innan jag lägger på tectyl men en granne sa något om någon slags plast som var vettig att spruta på innan tectylen, någon som vet nåt om vad det kan vara för något?

7. Vad behöver man för spruta för att lägga på tectyl?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
sik
3 mars 2008 · 1 072 Inlägg

Personligen skulle jag nog använda vinkelslip och stålborste trissa och lamellskiva för riktigt utsatta delar.
Kommer gå åt drös vis med sand om du inte kan fixa en sandbläster box.
Sen beroende på hur seriös man vill vara så finns det massa steg. Personligen skulle jag göra det så seriöst som möjligt då du endå ska göra rent underredet.
Etsande grund, epoxyprimer, karrosslim i fogar, en lack och tectyl och flytande vax i balkar.. Finns hur många sett som helst..

EPG Kärnkraftstomte
4 mars 2008 · 766 Inlägg

Vinkelslip med färgborttagningsrondell och borrmaskin med roterande stålborste går fetbort.
Jag började vid 3-tiden en eftemiddag och slutade vid 9-tiden på kvällen. När klockan var 9 var jag klar med en yta stor som ca 1meter x 40cm. Samt att jag hade en massa skit i ögonen (trots skyddsglasögon), en genomvåt skyddsmask (inuti) och träningsvärk i armarna efter att ha jobbat med armarna uppåt i 6 timmar. Ändå kändes det som att det fanns spår av rost kvar i porerna. Dessutom ringde syrran 4-5 gånger och ville låna pengar till hyran (även hon fattig student). Tror ni jag tappat sugen för att avrosta chassit med den metoden?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Germax
4 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har gjort precis vad du pratar om, och det är ett helvete. Ligga under en bil och blästra med en hobbybläster. Det går, men det tar en evighet och det är bland de fittigaste man kan göra, ont i ryggen, sand överallt.

Det jag skulle rekomendera om du ska görat endå är att lägga bilen på sidan. På så sätt slipper du den obekväma arbetsställningen samt att du slipper få all sand studsande tillbax in i ditt fejs.

Jag hade tätade glasögon, munmask, öronproppar samt visir när jag jobba. ÄNDÅ fick jag sand in innanför ögonen =P Ja, det är fittjobbigt iaf. Men jag håller med dig, att vinkelslipa bort rosten under en hel bil låter ännu värre, för o inte tala om hur dåligt man kommer åt.

EPG Kärnkraftstomte
4 mars 2008 · 766 Inlägg

Koppressorn jag har fått låna är med 50-literstank så man kan nog vräka på med rättså bra tryck och rosten sitter inte speciellt djupt så förhoppningsvis blir det inte "fittjobbigt" men vad vet jag? Jag har ju aldrig hållt i en bläster i hela mitt liv.

Ingen som vet om man behöver oljeavskiljare, vad för sand som behövs och var man hittar den?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
JonasHalt
4 mars 2008 · 699 Inlägg

ja, det är bäst med en avskiljare.. det bildas kondens i kompressorn när man kör länge, så det blir lätt kladdigt när man blästrar... Sanden köper du också på jula.. du får en säck för inga pengar alls smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
camaro67 Meister
4 mars 2008 · 6 763 Inlägg

Jag tror att biltema har billig sand åxo. Men vad är de för buss? Nu blev jag riktigt intresserad. Säg att de är en splittbuss! Snälla! big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
syre
4 mars 2008 · 17 Inlägg

Gällande oljeavskiljare, beror det ju lite på vilket skick kompressorn är i först o främst. sen så kan det ju vara vettigt att ha med tanke på att kompressorn kommer att få jobba DUKTIGT.
Men då behöver du en kraftig som inte stryper, så på det hela tror jag att det kan bli en dyr historia, lite med tanke på att du kommer "hiva" blästern när du insett att skiten inte suger upp sanden (provat).
och att det faktiskt kommer att ta längre tid än att slipa... (provat)
slipa först, sen blästra om det är kvar i porerna.
Annars tror jag biltema haft sand...
Kolla annars jula eller dylikt.
Grov rost är ett satans meck....

micke7406
4 mars 2008 · 1 400 Inlägg

Blästra av det värsta med granit och byt sedan till olivsand. och du kan glöma att det går fort och smidigt med en så liten tank (DET ÄR FÖR BÄBISAR) Blästrar själv med 16 bars tryck 25000 liter i minuten 3 tum slang och 45 munstycke. Om du kan åka till göteborg så kan vi nog fixa det fort

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
EPG Kärnkraftstomte
4 mars 2008 · 766 Inlägg

JonasHalt skrev:
ja, det är bäst med en avskiljare.. det bildas kondens i kompressorn när man kör länge, så det blir lätt kladdigt när man blästrar... Sanden köper du också på jula.. du får en säck för inga pengar alls smile

Var får man tag i oljeavsiljare?
Hur mycket sand lär det gå åt?

camaro67 skrev:
Jag tror att biltema har billig sand åxo. Men vad är de för buss? Nu blev jag riktigt intresserad. Säg att de är en splittbuss! Snälla! big_smile

Splittbuss... Om det ändå vore så väl, nej den här är betydligt nyare 1988... men den har fortfarande motorn bak och boxermotor. Fast som sagt en fräsh 21-fönsters splitt eller en enkelhytts pickup från samma tid vore ju inte fel. tongue

Biltema är lite för långt att åka bara för att handla så få grejer...sad

syre skrev:
du kommer "hiva" blästern när du insett att skiten inte suger upp sanden (provat)

Hur får man sanden att sugas upp? Anlitar proffs istället?

slipa först, sen blästra om det är kvar i porerna.

Det är inte omöjligt att det kommer att sluta så, får väl köpa på mig några extra sandpappers och scotchbrite-rondeller. Men jag kommer ju ändå aldrig att komma åt med varken vinkelslip eller stålboorste inne i hörnorna.

micke7406 skrev:
Om du kan åka till göteborg så kan vi nog fixa det fort

Bilen är avställd och jag har säkert 50 mil till Göteborg och vill helst inte vänta till sommaren med detta jobb (då det inte alls är helt omöjligt att jag åker till Göteborg en sväng). Men det kanske går att ordna dylika blästrar på hemmaplan?

BTW. Det verkar som att det hör helt ihop med vilken tid på dygnet man ställer en fråga här på garaget har jag märkt om man räknar med att få svar eller inte. Det verkar som att många sitter vid sina datorer vid den här tiden. smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
camaro67 Meister
4 mars 2008 · 6 763 Inlägg

MagnumR skrev:

JonasHalt skrev:
ja, det är bäst med en avskiljare.. det bildas kondens i kompressorn när man kör länge, så det blir lätt kladdigt när man blästrar... Sanden köper du också på jula.. du får en säck för inga pengar alls smile

Var får man tag i oljeavsiljare?
Hur mycket sand lär det gå åt?

camaro67 skrev:
Jag tror att biltema har billig sand åxo. Men vad är de för buss? Nu blev jag riktigt intresserad. Säg att de är en splittbuss! Snälla! big_smile

Splittbuss... Om det ändå vore så väl, nej den här är betydligt nyare 1988... men den har fortfarande motorn bak och boxermotor. Fast som sagt en fräsh 21-fönsters splitt eller en enkelhytts pickup från samma tid vore ju inte fel. tongue

Biltema är lite för långt att åka bara för att handla så få grejer...sad

syre skrev:
du kommer "hiva" blästern när du insett att skiten inte suger upp sanden (provat)

Hur får man sanden att sugas upp? Anlitar proffs istället?

slipa först, sen blästra om det är kvar i porerna.

Det är inte omöjligt att det kommer att sluta så, får väl köpa på mig några extra sandpappers och scotchbrite-rondeller. Men jag kommer ju ändå aldrig att komma åt med varken vinkelslip eller stålboorste inne i hörnorna.

micke7406 skrev:
Om du kan åka till göteborg så kan vi nog fixa det fort

Bilen är avställd och jag har säkert 50 mil till Göteborg och vill helst inte vänta till sommaren med detta jobb (då det inte alls är helt omöjligt att jag åker till Göteborg en sväng). Men det kanske går att ordna dylika blästrar på hemmaplan?

BTW. Det verkar som att det hör helt ihop med vilken tid på dygnet man ställer en fråga här på garaget har jag märkt om man räknar med att få svar eller inte. Det verkar som att många sitter vid sina datorer vid den här tiden. smile

Fan nu tappade jag intresset sad tongue

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
micke7406
4 mars 2008 · 1 400 Inlägg

Jag Kan Ge Dig Ett Tips. Kolla Om Det Fins Någon Rostskyds Firma I Närheten (målarfirma). Ett Så Litet Jobb Ska Inte Behöva Kosta Så Mycket. Jag Har Tyvär Inga Jobb Inplanerade I Oskarshamn. Annars Så Hadde Jag Hjälpt Dig. Räkna Med Ca 90-120 Liter Sand Och Täck Alla Vitala Delar Då Sanden Kryper In Överalt Och Lite Till.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
EPG Kärnkraftstomte
4 mars 2008 · 766 Inlägg

Efter lite googlande på "Blästing +Oskarshamn" så fick jag tag i några telefonnummer som jag tänker ringa i morgon, en av dom bodde till och med på min gata... Kanske skulle gå dit med semlor eller nåt... smile

Växellådan, motorn, bromsarna och stryrmekaniken får jag väl avskilja på nåt sätt, där vill jag inte ha in sand...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Phaetoon
4 mars 2008 · 8 156 Inlägg

micke7406 skrev:
Blästra av det värsta med granit och byt sedan till olivsand. och du kan glöma att det går fort och smidigt med en så liten tank (DET ÄR FÖR BÄBISAR) Blästrar själv med 16 bars tryck 25000 liter i minuten 3 tum slang och 45 munstycke. Om du kan åka till göteborg så kan vi nog fixa det fort

Sådan utrustning skulle jag vilja ha tillgång till. Har lite rostlagning att göra. Men jag gör det nog "för hand" med slipen. Jag är tillräckligt tränad så att jag inte får träningsvärk, även om det är ett slitjobb. Dessutom så har jag tålamod när det gäller sliparbete. Det kan DPB intyga wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
micke7406
5 mars 2008 · 1 400 Inlägg

Phaetoon skrev:

micke7406 skrev:
Blästra av det värsta med granit och byt sedan till olivsand. och du kan glöma att det går fort och smidigt med en så liten tank (DET ÄR FÖR BÄBISAR) Blästrar själv med 16 bars tryck 25000 liter i minuten 3 tum slang och 45 munstycke. Om du kan åka till göteborg så kan vi nog fixa det fort

Sådan utrustning skulle jag vilja ha tillgång till. Har lite rostlagning att göra. Men jag gör det nog "för hand" med slipen. Jag är tillräckligt tränad så att jag inte får träningsvärk, även om det är ett slitjobb. Dessutom så har jag tålamod när det gäller sliparbete. Det kan DPB intyga wink

jag har ju ett företag som blästrar och målar stora broar o dylikt. men smakar det så kostar det. min stora kompresor står på lastbil och är inget man sätter bakom bilen och drar. väger ca 7 ton. anars så har jag en klocka på 300 liter till salu. det är bara att skicka ett medelande. Ms-maleri@hotmail.com

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
v8rickard Gammelbilsnörd
5 mars 2008 · 450 Inlägg

micke7406 skrev:

Phaetoon skrev:

micke7406 skrev:
Blästra av det värsta med granit och byt sedan till olivsand. och du kan glöma att det går fort och smidigt med en så liten tank (DET ÄR FÖR BÄBISAR) Blästrar själv med 16 bars tryck 25000 liter i minuten 3 tum slang och 45 munstycke. Om du kan åka till göteborg så kan vi nog fixa det fort

Sådan utrustning skulle jag vilja ha tillgång till. Har lite rostlagning att göra. Men jag gör det nog "för hand" med slipen. Jag är tillräckligt tränad så att jag inte får träningsvärk, även om det är ett slitjobb. Dessutom så har jag tålamod när det gäller sliparbete. Det kan DPB intyga wink

jag har ju ett företag som blästrar och målar stora broar o dylikt. men smakar det så kostar det. min stora kompresor står på lastbil och är inget man sätter bakom bilen och drar. väger ca 7 ton. anars så har jag en klocka på 300 liter till salu. det är bara att skicka ett medelande. Ms-maleri@hotmail.com

Hejdu, jag har kanske ett jobb till dig framöver:p Nä men saken är den att jag sakta men säkert skall renovera en Volvo PV -53, Du kan se i min länk nedan... Underredet har aldrig haft någon rostskyddsmassa utan bara vart målat från fabrik, nu skall jag ta mig ann att renovera bilen riktigt seriöst och bilen kommer sedan bli lackad under är det tänkt. Det är ju lätt att komma åt under bilen då den hänger i en vagga... Hur blir ytan med din bläster? Är det möjligt att blästra sånna ytor som sedan skall ha "finlack" dvs utanpå? låter spännande det där, hört runt lite i trakterna men nu känner jag att det snart e dags o få jobbet gjort här...

Mvh Rickard

micke7406
5 mars 2008 · 1 400 Inlägg

v8rickard skrev:

micke7406 skrev:

Phaetoon skrev:

Sådan utrustning skulle jag vilja ha tillgång till. Har lite rostlagning att göra. Men jag gör det nog "för hand" med slipen. Jag är tillräckligt tränad så att jag inte får träningsvärk, även om det är ett slitjobb. Dessutom så har jag tålamod när det gäller sliparbete. Det kan DPB intyga wink

jag har ju ett företag som blästrar och målar stora broar o dylikt. men smakar det så kostar det. min stora kompresor står på lastbil och är inget man sätter bakom bilen och drar. väger ca 7 ton. anars så har jag en klocka på 300 liter till salu. det är bara att skicka ett medelande. Ms-maleri@hotmail.com

Hejdu, jag har kanske ett jobb till dig framöver:p Nä men saken är den att jag sakta men säkert skall renovera en Volvo PV -53, Du kan se i min länk nedan... Underredet har aldrig haft någon rostskyddsmassa utan bara vart målat från fabrik, nu skall jag ta mig ann att renovera bilen riktigt seriöst och bilen kommer sedan bli lackad under är det tänkt. Det är ju lätt att komma åt under bilen då den hänger i en vagga... Hur blir ytan med din bläster? Är det möjligt att blästra sånna ytor som sedan skall ha "finlack" dvs utanpå? låter spännande det där, hört runt lite i trakterna men nu känner jag att det snart e dags o få jobbet gjort här...

Mvh Rickard

Ja alingsås är ju nära. Var där förra sommaren och målade plåttak. Du kanke såg mig Haha. Huset vid torget som hadde ställningar. Nä nu till frågan du kommer att få en lite kornig yta. men det är bara att sprutspackla. Bara lite mer jobb. Om du vill ha underredet riktigt fint så kan du vattenblästra det i stället. Har en vattenbläster på 2500 bar men den är uthyrd hella sommaren tyvär. men om du vill vänta så skulle vi kunna fixa det i slutet av augusti eller början på september. MVH  MS-MÅLERI

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
EPG Kärnkraftstomte
6 mars 2008 · 766 Inlägg

Hittade ett båtvarv som kunde hjälpa mig, 1500:- ville de ha (inklusive sand). Enda problemet är att det måste vara minst 80cm markfrigång under bilen så det blir både lastpallar och ramper under hjulen.

Senast redigerat av MagnumR (6 mars 2008)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
sik
6 mars 2008 · 1 072 Inlägg

MagnumR skrev:
Hittade ett båtvarv som kunde hjälpa mig, 1500:- ville de ha (inklusive sand). Enda problemet är att det måste vara minst 80cm markfrigång under bilen så det blir både lastpallar och ramper under hjulen.

Grattis. Då slapp du skitgörat tongue

EPG Kärnkraftstomte
7 mars 2008 · 766 Inlägg

Jepp wink hihi, jag behövde bara betala 500:- dessutom cool

Vi tog bara dom plåtrena ytorna och sen bara blåste bort sånt som satt löst. La på lite zinkspray, så nu ska det väl klara sig.

Min granne pratade som sagt var om nån slags plast man kunde lägga på som extra skydd innan jag lägger på Tectyl, ingen som har nån aning om vad det är för något, var man får tag i det och om det ens är nödvändigt?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang