hur är B21et????

nytro
20 mars 2008 · 92 Inlägg

Skulle gärna vilja ha ett riktigt ärligt svar på om b21et motorn. Vissa säger att den har klena stakar och andra säger att det är den hållbaraste, man får inte någon riktig uppfattning,säkert fler som vill veta denna info,  Vet att det är mek insprut på den, men det går att bygga bort.

Senast redigerat av nytro (20 mars 2008)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
Volvo 850 (1995)
Volvo Knugen The one and only
20 mars 2008 · 1 091 Inlägg

B21ET är en rätt kraftig motor i standardutförande. Klarar utan problem 300hk under kontrollerade förhållanden smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
3 april 2008 · 366 Inlägg

Har en B21ET liggandes hemma och ska försöka sparka liv i den antingen till hösten eller till nästa sommar. Kommer att bli förgasarturbo. Ska sätta dit en 16V topp, möjligen aningen portad och andra kammar men de återstår att se. toppen kommer då dit iallafall. . hade tänkt ha ut en liten bit över 200 Hk iallafall. Kommer att ha dubbelgasare, IC, oljekylare, öppen eller hybriddump, lättat svänghjul, 2½" eller 3" hela vägen. vill försöka ladda cirka 0,8-0,9 utan problem. Några förslag på en/flera turbo som passar bra ihop med detta? Har hört att turbon som sitter i volvos R-modeller ska vara bra att ha?! vet dock inget om detta. tacksam för svar

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 april 2008 · 2 252 Inlägg

joo jag och Bmw pure power hade tänkt göra nästan 2 likadana motorer som vi bygger samtidigt men ska sitta i en 245gl och en 240gl, som sagt siktar vi på 200hk på bakhjulen, menmen, vad tycker ni de ska sitta för turbo?, hade funderingar kring en garret g40 eller vad den heter, vad är den god för?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Volvo Knugen The one and only
4 april 2008 · 1 091 Inlägg

för 200 hk behövs inte 16v topp. Det räcker med lite större turbo och ett annat sprut smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Germax
4 april 2008 · 12 086 Inlägg

B21et är inte den typ bögslö? Har för mig att en sunkig sierra med V6 drar en sån lätt.

B23ft är bättre!

bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
4 april 2008 · 366 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
för 200 hk behövs inte 16v topp. Det räcker med lite större turbo och ett annat sprut smile

ETn jag har kommer bli förgasarturbo alltså B21AT tongue även The_mechanic kommer att ha så.

bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
4 april 2008 · 366 Inlägg

JapMax skrev:
B21et är inte den typ bögslö? Har för mig att en sunkig sierra med V6 drar en sån lätt.

B23ft är bättre!

Inte vad jag hört iallafall tongue du kanske talat med en pessimist och jag med en optimist wink man vet ju aldrig roll

Volvo Knugen The one and only
4 april 2008 · 1 091 Inlägg

JapMax skrev:
B21et är inte den typ bögslö? Har för mig att en sunkig sierra med V6 drar en sån lätt.

B23ft är bättre!

B21ET är inte "bögslö" wink jag har själv en 240 turbo som är i princip orginal och jag har dragit en 855 T5 och en saab 9-3 2,0 turbo bland annat. Så jag har svårt o tro att en Sierra v6 har en chans på raktframracing smile

OT: B23ft finns väll inte ens.. Kanske i usa/canada, men den har aldrig suttit monterad i en bil som sålts i sverige iaf. Så läs på lite mer inom ämnet  innan du kommer med meningslösa påståenden wink Kan ju vara så att det är B230FT du menar men B230 motorerna är inte samma sak som B23....

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Volvo Knugen The one and only
4 april 2008 · 1 091 Inlägg

bmw pure power skrev:
ETn jag har kommer bli förgasarturbo alltså B21AT tongue även The_mechanic kommer att ha så.

Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
4 april 2008 · 366 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

bmw pure power skrev:
ETn jag har kommer bli förgasarturbo alltså B21AT tongue även The_mechanic kommer att ha så.

Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Blir stromberg eller weber tongue Men vill ha 16V ifall att man skulle få turbofeber när man väl börjat trimma roll

Ksj
4 april 2008 · 1 217 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

JapMax skrev:
B21et är inte den typ bögslö? Har för mig att en sunkig sierra med V6 drar en sån lätt.

B23ft är bättre!

B21ET är inte "bögslö" wink jag har själv en 240 turbo som är i princip orginal och jag har dragit en 855 T5 och en saab 9-3 2,0 turbo bland annat. Så jag har svårt o tro att en Sierra v6 har en chans på raktframracing smile

OT: B23ft finns väll inte ens.. Kanske i usa/canada, men den har aldrig suttit monterad i en bil som sålts i sverige iaf. Så läs på lite mer inom ämnet  innan du kommer med meningslösa påståenden wink Kan ju vara så att det är B230FT du menar men B230 motorerna är inte samma sak som B23....

Höll Saaben halvgas då eller?

Saab 900 "2.1an" (1992)
Phaetoon
4 april 2008 · 8 156 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

bmw pure power skrev:
ETn jag har kommer bli förgasarturbo alltså B21AT tongue även The_mechanic kommer att ha så.

Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Min kompis Amazon var bänkad med över 200hk på bakhjulen. Kan man få till det med en B20 så borde det väl gå med en B21?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
4 april 2008 · 366 Inlägg

Phaetoon skrev:

Volvo Knugen skrev:

bmw pure power skrev:
ETn jag har kommer bli förgasarturbo alltså B21AT tongue även The_mechanic kommer att ha så.

Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Min kompis Amazon var bänkad med över 200hk på bakhjulen. Kan man få till det med en B20 så borde det väl gå med en B21?

Joodå tror jag också men jag vill veta vad ni har för tips på turbo. om det ens spelar någon roll eller om det är någon speciell turbo som man ska ha wink

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 april 2008 · 2 252 Inlägg

Phaetoon skrev:

Volvo Knugen skrev:

bmw pure power skrev:
ETn jag har kommer bli förgasarturbo alltså B21AT tongue även The_mechanic kommer att ha så.

Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Min kompis Amazon var bänkad med över 200hk på bakhjulen. Kan man få till det med en B20 så borde det väl gå med en B21?

B20 stötstångs motor är de lättare att plocka ut hästar ur än vad de är med överliggande kam B21 - B23 ^^ ( har jag hört, rätt mig om jag har fel ), men vi skall bygga dom stortsett samtidigt med samma grejjer så ska bli kul o se hur skillnaden blir i 240in o 245an big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Phaetoon
4 april 2008 · 8 156 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Phaetoon skrev:

Volvo Knugen skrev:

Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Min kompis Amazon var bänkad med över 200hk på bakhjulen. Kan man få till det med en B20 så borde det väl gå med en B21?

B20 stötstångs motor är de lättare att plocka ut hästar ur än vad de är med överliggande kam B21 - B23 ^^ ( har jag hört, rätt mig om jag har fel ), men vi skall bygga dom stortsett samtidigt med samma grejjer så ska bli kul o se hur skillnaden blir i 240in o 245an big_smile

Du har nog rätt wink
Btw. Med tanke på att man tävlade i STCC med herrgårdsvagnar så borde det väl gå att spöa en 240 med en 245:a? Bättre aerodynamik. Sen på med en 940-front så går den ännu bättre wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 april 2008 · 2 252 Inlägg

Phaetoon skrev:

The_Mechanic skrev:

Phaetoon skrev:

Min kompis Amazon var bänkad med över 200hk på bakhjulen. Kan man få till det med en B20 så borde det väl gå med en B21?

B20 stötstångs motor är de lättare att plocka ut hästar ur än vad de är med överliggande kam B21 - B23 ^^ ( har jag hört, rätt mig om jag har fel ), men vi skall bygga dom stortsett samtidigt med samma grejjer så ska bli kul o se hur skillnaden blir i 240in o 245an big_smile

Du har nog rätt wink
Btw. Med tanke på att man tävlade i STCC med herrgårdsvagnar så borde det väl gå att spöa en 240 med en 245:a? Bättre aerodynamik. Sen på med en 940-front så går den ännu bättre wink

hehe jaa de är klart, nejnej inge 940 frontar här inte, här blir de original igenom förutom drivlina,fälgar,däck och bromsar wink

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Grantomta
4 april 2008 · 216 Inlägg

bmw pure power skrev:

Volvo Knugen skrev:

bmw pure power skrev:
ETn jag har kommer bli förgasarturbo alltså B21AT tongue även The_mechanic kommer att ha så.

Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Blir stromberg eller weber tongue Men vill ha 16V ifall att man skulle få turbofeber när man väl börjat trimma roll

har stromberg å turboförgasare? vet att weber inte har det iallafall
dellorto har turbo förgasare kolla på ett par såna istället såg en annons på blocket i veckan

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
4 april 2008 · 366 Inlägg

Grantomta skrev:

bmw pure power skrev:

Volvo Knugen skrev:
Okej, det kan ju bli ganska tufft smile Vad ska ni ha för gasare då? och jag tror fortfarande inte att det behövs 16v topp för att nå 200 kusar.

Blir stromberg eller weber tongue Men vill ha 16V ifall att man skulle få turbofeber när man väl börjat trimma roll

har stromberg å turboförgasare? vet att weber inte har det iallafall
dellorto har turbo förgasare kolla på ett par såna istället såg en annons på blocket i veckan

Har inte ens tänkt på de där tongue Ska kolla efter sånna smile tack för tipset

Senast redigerat av bmw pure power (4 april 2008)

rooolerboy volvonörd
4 april 2008 · 116 Inlägg

alla fuggar går å trycksätta(nästan)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang