nervös inför första trafik skole lektionen

ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

Hejsan hoppsan börjar dra ihop sig mot min 18års dag och har kört hemma i över 1år. Men tänkte att det e ju inte hellt fel med att köra med körskolan nångång och se vad dom tycker.
Så ska ta min första sväng med en lärare den 9 april nu. Är rätt så nervös, bla för att skolan har ju nyare bilar ( har kör volvo740/45 och mazda 323 innan och känns som det är mkt skillnad i dom och nyare bilar med gas känslighet etc etc).
Värkar vara en shysst lärare när jag snackat med han på telefon och känner mig inte osäker på att kontrolera en bil dock vill man ju inte göra bort sig etc för att man e ovan med nyare bilar.
Nån som kan berätta lite om eran första körlektion med körskola lr har några tips och ge mig så jag inte ska vara så nervis ^^ ??

tackar för alt stöd
(ska ni vara kaxiga lr ge spydiga komentarer så kan det kvitta vill inte höra det.)


Edit: Nån som har kört upp nyligen och kan berätta lite mer om eco driving enligt era erfaranheter får höra rätt olika saker från olika hål. hur va det för er med det?

Senast redigerat av ThimNyberg (27 mars 2008)

den rullar^^
Gonken Fortare än kvickt
27 mars 2008 · 241 Inlägg

äh det kommer vara helt lugnt. första gången jag körde på skola hade jag också kört hemma över ett år, mestadels med en gammal mersa. gubben frågade bara om jag hade kört innan o sen sa han bara typ "hopp in så kör vi" o sen tog vi en tur i stan. det ska ju vara kul att prova en ny bil, inget att gå o vara nervös för. de blir inte förbannade om du skulle få motorstopp eller räkna kuggar tongue, de blir nog snarare impade om inte gör det. är du sen van vid gamla tröga bilar så kommer du förmodligen tycka att en ny bil är rena drömmen att köra. det tyckte jag iallafall, förutom att man inte hör motorn ett förbannat dugg tongue.

Senast redigerat av Gonken (27 mars 2008)

Akta lacken pappskalle!
ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

Gonken skrev:
äh det kommer vara helt lugnt. första gången jag körde på skola hade jag också kört hemma över ett år, mestadels med en gammal mersa. gubben frågade bara om jag hade kört innan o sen sa han bara typ "hopp in så kör vi" o sen tog vi en tur i stan. det ska ju vara kul att prova en ny bil, inget att gå o vara nervös för. de blir inte förbannade om du skulle få motorstopp eller räkna kuggar tongue, de blir nog snarare impade om inte gör det. är du sen van vid gamla tröga bilar så kommer du förmodligen tycka att en ny bil är rena drömmen att köra. det tyckte jag iallafall, förutom att man inte hör motorn ett förbannat dugg tongue.

E nog jag som skrämmer upp mig själv hehe^^ tack för dom lugnande orden får hoppas allt går bra . Och får hoppas att han inte "dödar" mig om jag får kärring stopp för jag e ovan hehe^^ (nya bilar tråkigt ska ju höra att det finns en motor i den tongue hehe)

den rullar^^
A_Lindahl Lite överallt..
27 mars 2008 · 612 Inlägg

Hejsan hejsan

Är nog inget att oroa sig för..

När jag körde med körskolan fick jag köra en Audi A4 -07 turbo diesel, så kan ju vara lite annorlund om din körskola har samma sort bilar. Själv hade jag övningskört med en berling turbo diesel, så var ganska lungt..

Du behöver ju inte oroa dig över att dom/han/hon ska bli sur på dej bara för att du inte kan med kopplingen första gången du kör en annan bil, ja menar du har ju kört i ett år och har lite känsla..

Tänk dig alla som inte har kört en gång hemma, och ska ta sin absolut första körlektion med körskolan?
De är nog ganska vana med att folk kör lite knakigt.. =P

Tips.. jaa du.. om de är någorlunda varm, så ta av dej till t-shirt när du kör.. vet inte hur alla andra var, men jag toksvettades och fick handsvett så fort jag satta mig med körskolläraren i bilen..

En liten hjälp på vägen iaf..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

A_Lindahl skrev:
Hejsan hejsan

Är nog inget att oroa sig för..

När jag körde med körskolan fick jag köra en Audi A4 -07 turbo diesel, så kan ju vara lite annorlund om din körskola har samma sort bilar. Själv hade jag övningskört med en berling turbo diesel, så var ganska lungt..

Du behöver ju inte oroa dig över att dom/han/hon ska bli sur på dej bara för att du inte kan med kopplingen första gången du kör en annan bil, ja menar du har ju kört i ett år och har lite känsla..

Tänk dig alla som inte har kört en gång hemma, och ska ta sin absolut första körlektion med körskolan?
De är nog ganska vana med att folk kör lite knakigt.. =P

Tips.. jaa du.. om de är någorlunda varm, så ta av dej till t-shirt när du kör.. vet inte hur alla andra var, men jag toksvettades och fick handsvett så fort jag satta mig med körskolläraren i bilen..

En liten hjälp på vägen iaf..

svettas lär jag göra hehe^^ Känslan finns la där dock rädd för lite black out när man ska komma ihhåg allt och inte framstå som ett dumhuve. Jo dom borde ju vara vana vid det mesta. tack för ditt stöd känns lite bättre när andra vissar ett annat sätt att se det på big_smile Thx

den rullar^^
fegge_89
27 mars 2008 · 1 302 Inlägg

Hehe ne gör du fel på körningen så blir han skit sur och ryker ut dig ifrån förarstolen smile

Ne men  ärligt så är de vana med att man inte är van med att köra deras bilar, varje bil har ju sin lilla egenhet som det tar ett tag att lära sig.

Desutom så  är det dubbelkomandon i körskole bilar det vill säga att handledaren har gas,broms och koppling även på den sid som han sitter på.

ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

fegge_89 skrev:
Hehe ne gör du fel på körningen så blir han skit sur och ryker ut dig ifrån förarstolen smile

Ne men  ärligt så är de vana med att man inte är van med att köra deras bilar, varje bil har ju sin lilla egenhet som det tar ett tag att lära sig.

Desutom så  är det dubbelkomandon i körskole bilar det vill säga att handledaren har gas,broms och koppling även på den sid som han sitter på.

He he hade vart komiskt om man skulle klanta sig och bli utkastad ur bilen lr nått hehe^^
Jo det e la så men har inte tänkt att ta så många lektioner på skola för bristande ekonomi till det men ska försöka få in 2-3 ggr ialla fall så man kan få lite tips och en "skolad"s tankar om vad man kan/inte kan
Jo det e ju det^^ kanske det känns lite konstigt oxså har inte direkt blivit van vid att nån annan har kontroll och om nått skulle hända och han skulle nita hur kommer man reagera lixsom men men får hoppas gammla tanter och små barn håller sig undan från a-sås vägar den 9onde lol (IRONI)

den rullar^^
MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
27 mars 2008 · 455 Inlägg

Ingenting att oroa sig för smile jag kommer tyvärr inte ihåg min första gång jag körde på körskola då det var 5 år sen tongue men dom blir garanterat inte arg eller så om du skulle få motorstopp. Ingen fara, du är ju där för att lära dig wink

Team-Adolfsson Gödseldräng
27 mars 2008 · 4 529 Inlägg

dom är ju glada för att du kör hos dom smile
dom tjänar ju pengar haha

men allvarligt
jag hade bara kört diesel hemma i ca 1 år
och skulle köra en bensin för första gången
finns ju ingen motorbroms tänkte jag när jag skulle motorbromsa haha
och fick väl 5-6 kärringstop ^^ men han bara flinade åt mig jag sa jag har bara kört diesel tongue
och det var inget mer med det
tog 2 lektioner sen körde jag upp smile

ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
dom är ju glada för att du kör hos dom smile
dom tjänar ju pengar haha

men allvarligt
jag hade bara kört diesel hemma i ca 1 år
och skulle köra en bensin för första gången
finns ju ingen motorbroms tänkte jag när jag skulle motorbromsa haha
och fick väl 5-6 kärringstop ^^ men han bara flinade åt mig jag sa jag har bara kört diesel tongue
och det var inget mer med det
tog 2 lektioner sen körde jag upp smile

Klarade du uppkörningen på första försöket lr?

den rullar^^
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 mars 2008 · 3 404 Inlägg

Ingenting att vara rädd för! De har som sagt varit med om både det ena och det andra. Går det helt åt skogen så har de ju dubbelkomando wink

Fick själv erfata det för några veckor sedan då jag körde med trafikskola för första gången. Jag var modigare än läraren och han stog på bromsen som om det var det sista han gjorde (jag skulle hunnit krypa över tongue). Själv fattade jag dock ingenting annat än att jag fått kärringstopp smile

Som sagt oroa dig inte, klart bättre att öva lite nu än att sätta sig i en modern bil med allt vad det innebär när du ska köra upp!
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

TenZer skrev:
Ingenting att vara rädd för! De har som sagt varit med om både det ena och det andra. Går det helt åt skogen så har de ju dubbelkomando wink

Fick själv erfata det för några veckor sedan då jag körde med trafikskola för första gången. Jag var modigare än läraren och han stog på bromsen som om det var det sista han gjorde (jag skulle hunnit krypa över tongue). Själv fattade jag dock ingenting annat än att jag fått kärringstopp smile

Som sagt oroa dig inte, klart bättre att öva lite nu än att sätta sig i en modern bil med allt vad det innebär när du ska köra upp!
Lycka till!
//Johannes

tack, känns alltid lättare att höra andras sidor av det man blir lätt dubbelvikt av att tänkta för mkt

den rullar^^
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 mars 2008 · 3 404 Inlägg

ThimNyberg skrev:

TenZer skrev:
Ingenting att vara rädd för! De har som sagt varit med om både det ena och det andra. Går det helt åt skogen så har de ju dubbelkomando wink

Fick själv erfata det för några veckor sedan då jag körde med trafikskola för första gången. Jag var modigare än läraren och han stog på bromsen som om det var det sista han gjorde (jag skulle hunnit krypa över tongue). Själv fattade jag dock ingenting annat än att jag fått kärringstopp smile

Som sagt oroa dig inte, klart bättre att öva lite nu än att sätta sig i en modern bil med allt vad det innebär när du ska köra upp!
Lycka till!
//Johannes

tack, känns alltid lättare att höra andras sidor av det man blir lätt dubbelvikt av att tänkta för mkt

Jo, och är det någonting du funderar över, FRÅGA! Du pyntar ju inte för att åka runt och vara rädd utan för att lära dig.

Känns det trotts allt jobbitg, försök att prata med läraren under tiden. Det gör jag och istället för en tryckt stämmning så blir det riktigt trevligt!
//Johannes

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

TenZer skrev:

ThimNyberg skrev:

TenZer skrev:
Ingenting att vara rädd för! De har som sagt varit med om både det ena och det andra. Går det helt åt skogen så har de ju dubbelkomando wink

Fick själv erfata det för några veckor sedan då jag körde med trafikskola för första gången. Jag var modigare än läraren och han stog på bromsen som om det var det sista han gjorde (jag skulle hunnit krypa över tongue). Själv fattade jag dock ingenting annat än att jag fått kärringstopp smile

Som sagt oroa dig inte, klart bättre att öva lite nu än att sätta sig i en modern bil med allt vad det innebär när du ska köra upp!
Lycka till!
//Johannes

tack, känns alltid lättare att höra andras sidor av det man blir lätt dubbelvikt av att tänkta för mkt

Jo, och är det någonting du funderar över, FRÅGA! Du pyntar ju inte för att åka runt och vara rädd utan för att lära dig.

Känns det trotts allt jobbitg, försök att prata med läraren under tiden. Det gör jag och istället för en tryckt stämmning så blir det riktigt trevligt!
//Johannes

lärarn värkar vara en shysst snubbe så det kommer nog gå okej..

den rullar^^
Marcus_89 Biltokig elektriker
27 mars 2008 · 3 352 Inlägg

Det kommer gå fint wink Inget att stressa upp sig för.

Här i stan var det en kille som tryckte på bromsen istället när han skulle växla, han trodde det var kopplingen tongue Fick en rejäl utskällning, men fick fortsätta övningsköra ändå wink

ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Det kommer gå fint wink Inget att stressa upp sig för.

Här i stan var det en kille som tryckte på bromsen istället när han skulle växla, han trodde det var kopplingen tongue Fick en rejäl utskällning, men fick fortsätta övningsköra ändå wink

Hahaha^^ så illa e jag nog inte^^  dom kanske vart med om en del så asså^^ hehe

den rullar^^
John87 Stolt Volvoägare
27 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Ett bra tips är att köra så mycket olika bilar du kan, gamla som nya.

Då blir du van vid att byta bil och sen spelar det ingen roll vad du sätter dig i. Du kommer klara dig fint smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Roundcube
27 mars 2008 · 801 Inlägg

du har absolut inget att oroa dig för. har du kört ett år har du juh lite kläm på det redan. men när dom har en elev som aldrig suttit bakom en ratt för, så borde dem få risktillägg tongue lycka till! ha så roligt!

ThimNyberg Janas! lattmask
27 mars 2008 · 177 Inlägg

kobel skrev:
Jag hade också bara kört gamla bilar när jag började på min körskola.. men.. efter tre veckor hade jag mitt körkort.. det kommer gå hur bra som helst.. 10 minuter efter du har satt dig i bilen, så känns det som att du aldrig har gjort något annat:D

låter tryggt^^ vill ju ha kortet så fort som möjligt då man har 2 bilar stående som väntar på at rastas^^ hehe  håll tummarna för mig tongue

den rullar^^
CarpeDiem German Engineering
27 mars 2008 · 9 081 Inlägg

Du har inget att oroa dig över. Trafiklärarna är utbildade för sånt där smile Visst de tjänar bra med pengar men de ska faktiskt hjälpa så du kan manövrera en bil smile När jag körde med trafikskolan första gången så gick det inte så bra, hade motorstopp några ggr men efter ett tag så blev det bättre smile Lärde mig backning, start i lutning, dragläget osv smile Tog 10 körlektioner smile Lycka till grabben smile
//Sam

Senast redigerat av Sam176 (27 mars 2008)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang