Solfilm - TipsTråden

SOLFILM Ocean Race NR:1
3 januari 2009 · 475 Inlägg

Zaab skrev:
Har sett att många säger man måste köpa svin dyr solfilm för att få de riktigt bra, och jag fick för mig tidigare idag att solfilma så for på laitis i skellefteå å köpte en rulle för 149:- , har dock aldrig solfilmat förr så jag följde guiden, och resultatet blev riktigt j*vla bra faktiskt! inte en bubbla eller nått veck nånstans! så dyr film, de går nog lika bra med billig ^^

Kul att du lyckades, dock så är det ganska stor skillnad på dyr /billig film!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Dipset Mustasch-voff!
3 januari 2009 · 21 Inlägg

vet inte om nån har länkat det här redan, men hur som helst så är det här ett hett tips : http://www.tillbilen.se/solarplexius.html

"Actions speak louder than words."
SOLFILM Ocean Race NR:1
3 januari 2009 · 475 Inlägg

Dipset skrev:
vet inte om nån har länkat det här redan, men hur som helst så är det här ett hett tips : http://www.tillbilen.se/solarplexius.html

Ett bra tips, men detta är en ganska stor skillnad på material och resultat!

Har du det på bakdörrar, går det ej att veva ner, ger ingen värme dämpning, ej reptåligt, ger en konstig nyans innefrån bilen!
Skramlar (visa bilar) Imma mellan plexit och glas!

Kan istället lägga ett ord för Färdigskuren solfilm i detta fallet, bra solfilm med alla dessa egenskaper som proffs film ska ha!

www.CFP.se (Denna solfilm kan jag rek) Finns många andra leverantörer på dessa typer av solfilmer, men har ej någon erfarenhet av dom andra!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
RobinAstrom Åström
3 januari 2009 · 72 Inlägg

SOLFILM skrev:

Zaab skrev:
Har sett att många säger man måste köpa svin dyr solfilm för att få de riktigt bra, och jag fick för mig tidigare idag att solfilma så for på laitis i skellefteå å köpte en rulle för 149:- , har dock aldrig solfilmat förr så jag följde guiden, och resultatet blev riktigt j*vla bra faktiskt! inte en bubbla eller nått veck nånstans! så dyr film, de går nog lika bra med billig ^^

Kul att du lyckades, dock så är det ganska stor skillnad på dyr /billig film!

mvh
Jörgen

Okejokej, men då undrar jag vad som riktigt är skillnaden!? smile

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
Cruizr
3 januari 2009 · 417 Inlägg

MADNESS skrev:
Vad tycker experterna om märket Silhouette High Performance  som solfilmcenter använder ?
funderar på att tona hos dem, har ni bättre altr i sthlm området så säg till gärna smile

Silhouette High Performance är serien & märket heter Johnson Window films.

Silhouette har vi jobbat med innan i 4 år och det är en helt ok film!
Många nöjda kunder med den & den har en infärgningston som passar bra ihop med
originalfärgen i många bilrutor!

Anledningen att vi bytte märke var att den var lite svårjobbad när man ska sätta
extremt svåra bakrutor typ clio 2 i ett stycke te.x. , samt att jag tyckte den var ngt grynig i själva filmen. Märks kanske inte så mkt, men på bilar där vi monterat hela vindrutor med en ljus film så blev det klart bättre resultat sedan märkesbytet. (mina personliga åsikter)

Det var lite om själva filmen. Vad gäller solfilmcenter sthlm så tycker jag du ska fråga t.ex. Ellemark här på garaget.

mvh/Jocke

MADNESS
3 januari 2009 · 31 Inlägg

THx smile ja har skickat dem en mail om ett pris o arbets offert. ska göra de på 2 bilar men de e ett par månd tills ja ska göra jobbet , så bra o lära si mer om det innan.

Xtravagant 1337
3 januari 2009 · 1 343 Inlägg

Zaab skrev:

SOLFILM skrev:

Zaab skrev:
Har sett att många säger man måste köpa svin dyr solfilm för att få de riktigt bra, och jag fick för mig tidigare idag att solfilma så for på laitis i skellefteå å köpte en rulle för 149:- , har dock aldrig solfilmat förr så jag följde guiden, och resultatet blev riktigt j*vla bra faktiskt! inte en bubbla eller nått veck nånstans! så dyr film, de går nog lika bra med billig ^^

Kul att du lyckades, dock så är det ganska stor skillnad på dyr /billig film!

mvh
Jörgen

Okejokej, men då undrar jag vad som riktigt är skillnaden!? smile

Det finns många skillnader.
Dyrare film är uppbyggd med olika lager i filmen vilka har olika egenskaper.
Egenskaper kan vara så som repskydd, uv skydd, metallskikt osv.
Jämför man då med en billigare film så består den mer eller mindre bara av en färgad plastfilm.

En annan stor skillnad är att en dyrare film går att värma utan att man skrynklar eller missfärgar hela filmen.

Du har även skillnad i att en dyrare film är bestående mot solens strålar vilken en billigare film inte är.
En billigare film kommer att blekna efter en tid i solen.

Av erfarenhet vet jag även att de lite dyrare filmerna är lättare att se ut genom plus
att de har en helt annan optisk klarhet. i de billigare filmerna kan man uppleva att de är lite grumliga.

Så det finns oerhört stor skillnad.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
RobinAstrom Åström
3 januari 2009 · 72 Inlägg

Xtravagant skrev:

Zaab skrev:

SOLFILM skrev:

Kul att du lyckades, dock så är det ganska stor skillnad på dyr /billig film!

mvh
Jörgen

Okejokej, men då undrar jag vad som riktigt är skillnaden!? smile

Det finns många skillnader.
Dyrare film är uppbyggd med olika lager i filmen vilka har olika egenskaper.
Egenskaper kan vara så som repskydd, uv skydd, metallskikt osv.
Jämför man då med en billigare film så består den mer eller mindre bara av en färgad plastfilm.

En annan stor skillnad är att en dyrare film går att värma utan att man skrynklar eller missfärgar hela filmen.

Du har även skillnad i att en dyrare film är bestående mot solens strålar vilken en billigare film inte är.
En billigare film kommer att blekna efter en tid i solen.

Av erfarenhet vet jag även att de lite dyrare filmerna är lättare att se ut genom plus
att de har en helt annan optisk klarhet. i de billigare filmerna kan man uppleva att de är lite grumliga.

Så det finns oerhört stor skillnad.

Okej, ja jag förstår vad du menar! Men å andra sidan känner jag att är man oerfaren ska man inte gå på en dyr film ifall de skiter sig tongue smartare om man aldrig gjort de att börja med en billig film! Sen de du sa om att billig är svår att se igenom, de stämmer helt och hållet! Filmen jag har nu går nästan inte se ut igenom när de är mörkt ute tongue

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
curver
13 januari 2009 · 20 Inlägg

MADNESS skrev:
Vad tycker experterna om märket Silhouette High Performance  som solfilmcenter använder ?
funderar på att tona hos dem, har ni bättre altr i sthlm området så säg till gärna smile

Hej!

Jag jobbar på Solfilmcenter och svara gärna om du undrar något mer. Vad jag förstår har du redan fått pris.

Vi har livstids garanti på filmen och 5 års garanti på jobbet. Vi sätter film åt de flesta rekondföretagen, bilfirmorna, glasmästarna i Sthlms län. Vi är därmed bland dom ledande i Sthlm/ Sverige.

Varför vi använder oss av Johnson är för att den går att använda på alla bilar, även svårare som tex. A8, peugeot 307 kombi, corvette c6, bently cupe, Mersa CLS osv. Den är även bland dom snyggare och mest rephärade. Filmen är även bland dom mest använda i USA.

Vi tar dock inte bort hatthyllor o dyl. vi har andra knep wink Dörrpaneler är dock måsten!

Man behöver inte prata med Ellemark, man kan prata med mig direkt! smile

Mvh S.

Mvh Fredrik & Sandra
Volvo C70 T5 "Coupe" (1997)
Fernicus Kejsare
13 januari 2009 · 547 Inlägg

mr_fredrik skrev:
en sak jag undrar är att på min bil (audi 80 89a) så e ju bakrutan ganska stor och lite böjd. åsså törs jag nästan lova att det e omöjligt att filma den på plats efterson hatthyllan är i plåt och det e ganska så jävla jätte trångt där. och jag vet att dom flästa sägar att det inte är nån mening att ta ut rutan men har verkligen inte råd att lämna in på firma (fattig student) så går det att ta ut rutan lättsammt lr är den limmad lr nått sånt jobbigt? åsså en annan sak jag undrar över är om man ska ha framrutestreamer lr vam man kallar de ska man ha den på ut lr insidan ? för på utsidan tar ju torkarna i och insidan e det ju backspegel och jävelskap???

Smaksak egentligen, men jag tycker det blir mycket snyggare om man sätter streamern på utsidan smile


Xtravagant skrev:
Det hade varit klart lättare att komma med tips om folk frågat i tråden.
Jag har dock en sak jag tänkte skriva in som är ett hett samtalsämne överallt..

Det gäller huruvida man får ha solfilm på framrutor eller ej.
Enligt lagen får man lov att ha solfilm på framrutor och vindruta OM
det uppfyller kraven med ljusinsläpp.
Kraven är 70% på framdörrar och 75% vindruta.
Klarar man inte det kravet är alltså filmen OLAGLIG!
Klarar man det kravet är det fullt LAGLIGT!

Länk till informationen:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Tänk även på att nästan alla rutor är lite lite tonade från fabrik, så det är inte bara att köpa 25/30% toning och köra på

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Seth
13 januari 2009 · 3 354 Inlägg

Xtravagant skrev:
Det hade varit klart lättare att komma med tips om folk frågat i tråden.
Jag har dock en sak jag tänkte skriva in som är ett hett samtalsämne överallt..

Det gäller huruvida man får ha solfilm på framrutor eller ej.
Enligt lagen får man lov att ha solfilm på framrutor och vindruta OM
det uppfyller kraven med ljusinsläpp.
Kraven är 70% på framdörrar och 75% vindruta.
Klarar man inte det kravet är alltså filmen OLAGLIG!
Klarar man det kravet är det fullt LAGLIGT!

Länk till informationen:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

FEL. Läs hela texten. Det står att man inte får sätta på nån film på rutan....många som glömmer läsa den biten

text från vv:
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

den här biten missar tydligen många...
Så för att få LAGLIGA mörka rutor fram så får man ta rutor som är mörka i sig sj

Senast redigerat av Seth (13 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
tndb
14 januari 2009 · 1 Inlägg

Seth skrev:

Xtravagant skrev:
Det hade varit klart lättare att komma med tips om folk frågat i tråden.
Jag har dock en sak jag tänkte skriva in som är ett hett samtalsämne överallt..

Det gäller huruvida man får ha solfilm på framrutor eller ej.
Enligt lagen får man lov att ha solfilm på framrutor och vindruta OM
det uppfyller kraven med ljusinsläpp.
Kraven är 70% på framdörrar och 75% vindruta.
Klarar man inte det kravet är alltså filmen OLAGLIG!
Klarar man det kravet är det fullt LAGLIGT!

Länk till informationen:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

FEL. Läs hela texten. Det står att man inte får sätta på nån film på rutan....många som glömmer läsa den biten

text från vv:
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

den här biten missar tydligen många...
Så för att få LAGLIGA mörka rutor fram så får man ta rutor som är mörka i sig sj

Det är nog du som ska läsa om det igen..

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

En normal svart toningsfilm bländar eller reflekterar ej eller har någon sett det hända på senare tid? lol

Fija
14 januari 2009 · 10 Inlägg

Fernicus skrev:

TFkarlsson skrev:
En gummispackel-skrapa är i stort sett det bästa som finns att tona med. Mjuk och bra så det blir inge repor. smile

Såna som följer med? Tycker dom är värdelösa. Visst, det blir bra resultat, men det blir en jävla massa smårepor. Och ja, jag har rikligt med vatten/diskmedel på

De som följer med går att använda men det blir repor för det mesta om man bara kör med skrapan. lägger man däremot dubbelvikt papper eller en trasa i mellan blir resultatet mkt bättre smile

/Fija
Volvo 940 (1995)
Xtravagant 1337
19 januari 2009 · 1 343 Inlägg

Seth skrev:

Xtravagant skrev:
Det hade varit klart lättare att komma med tips om folk frågat i tråden.
Jag har dock en sak jag tänkte skriva in som är ett hett samtalsämne överallt..

Det gäller huruvida man får ha solfilm på framrutor eller ej.
Enligt lagen får man lov att ha solfilm på framrutor och vindruta OM
det uppfyller kraven med ljusinsläpp.
Kraven är 70% på framdörrar och 75% vindruta.
Klarar man inte det kravet är alltså filmen OLAGLIG!
Klarar man det kravet är det fullt LAGLIGT!

Länk till informationen:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

FEL. Läs hela texten. Det står att man inte får sätta på nån film på rutan....många som glömmer läsa den biten

text från vv:
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

den här biten missar tydligen många...
Så för att få LAGLIGA mörka rutor fram så får man ta rutor som är mörka i sig sj

Jag vet vad jag pratar om när det gäller denna biten..
Du har redan fått svar ovan så jag behöver inte säga det igen.
Står INGET i lagen om att du inte får förse en ruta med film.

Sen är det inte vad denna tråden handlar om att tjata om man får eller inte.
Denna tråd är för de människor som har frågor och liknande, så vi håller tråden till det.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xtravagant 1337
19 januari 2009 · 1 343 Inlägg

Fernicus skrev:

mr_fredrik skrev:
en sak jag undrar är att på min bil (audi 80 89a) så e ju bakrutan ganska stor och lite böjd. åsså törs jag nästan lova att det e omöjligt att filma den på plats efterson hatthyllan är i plåt och det e ganska så jävla jätte trångt där. och jag vet att dom flästa sägar att det inte är nån mening att ta ut rutan men har verkligen inte råd att lämna in på firma (fattig student) så går det att ta ut rutan lättsammt lr är den limmad lr nått sånt jobbigt? åsså en annan sak jag undrar över är om man ska ha framrutestreamer lr vam man kallar de ska man ha den på ut lr insidan ? för på utsidan tar ju torkarna i och insidan e det ju backspegel och jävelskap???

Smaksak egentligen, men jag tycker det blir mycket snyggare om man sätter streamern på utsidan smile


Xtravagant skrev:
Det hade varit klart lättare att komma med tips om folk frågat i tråden.
Jag har dock en sak jag tänkte skriva in som är ett hett samtalsämne överallt..

Det gäller huruvida man får ha solfilm på framrutor eller ej.
Enligt lagen får man lov att ha solfilm på framrutor och vindruta OM
det uppfyller kraven med ljusinsläpp.
Kraven är 70% på framdörrar och 75% vindruta.
Klarar man inte det kravet är alltså filmen OLAGLIG!
Klarar man det kravet är det fullt LAGLIGT!

Länk till informationen:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Tänk även på att nästan alla rutor är lite lite tonade från fabrik, så det är inte bara att köpa 25/30% toning och köra på

Jo tack, jag känner till det.
sen har jag svårt att tänka mig att du hittar en 70% eller 75% film.
Och skulle du göra det så är det en transparent plastfilm...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
anderssonboy
19 januari 2009 · 355 Inlägg

Xtravagant skrev:

Seth skrev:

Xtravagant skrev:
Det hade varit klart lättare att komma med tips om folk frågat i tråden.
Jag har dock en sak jag tänkte skriva in som är ett hett samtalsämne överallt..

Det gäller huruvida man får ha solfilm på framrutor eller ej.
Enligt lagen får man lov att ha solfilm på framrutor och vindruta OM
det uppfyller kraven med ljusinsläpp.
Kraven är 70% på framdörrar och 75% vindruta.
Klarar man inte det kravet är alltså filmen OLAGLIG!
Klarar man det kravet är det fullt LAGLIGT!

Länk till informationen:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

FEL. Läs hela texten. Det står att man inte får sätta på nån film på rutan....många som glömmer läsa den biten

text från vv:
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

den här biten missar tydligen många...
Så för att få LAGLIGA mörka rutor fram så får man ta rutor som är mörka i sig sj

Jag vet vad jag pratar om när det gäller denna biten..
Du har redan fått svar ovan så jag behöver inte säga det igen.
Står INGET i lagen om att du inte får förse en ruta med film.

Sen är det inte vad denna tråden handlar om att tjata om man får eller inte.
Denna tråd är för de människor som har frågor och liknande, så vi håller tråden till det.

Det var ju du som drog upp de å påstog att de va lagligt o när nån väll motbevisar dej så säger du att de inte tillhör tråden om de är lagligt lr ej.

te_wik Forummoderator
19 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Tjenare.

Hjälpte en kompis idag att montera solfilm på bakrutan i hans 740
(rak och slät ruta, man ska inte kunna misslyckas på den).

Hursom helst så fick vi endast tag på en billig solfilm made by Cardic (typ samma som biltema osv).
Jag har tidigare använt mig av olika filmer, testat både billigare och de i mellanklassen men denna filmen var nog det tunnaste jag varit med om. Den vecka sig direkt.

Vi använde vanligt ljummet kranvatten och i det blandade vi diskmedel, en grön sort smile
Sedan en mjuk och fin gummiskrapa egentligen menad för finspackel.

Det var några bubblor, fingrar eller "envisa jävlar" som vägrade ge med sig.
Tog då värmepistol men de gick ju förbannat dåligt, det ville sig inte alls.

Så nu undrar jag, klarar alla filmer av att värmas? En beskrivning på hur det egentligen ska göras isåfall för jag gör på mitt sätt, sen att det inte blev bra resultat idag kan bero på filmen antar jag.
Men en liten beskrivning skulle inte skada.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Xtravagant 1337
22 januari 2009 · 1 343 Inlägg

anderssonboy skrev:

Xtravagant skrev:

Seth skrev:

FEL. Läs hela texten. Det står att man inte får sätta på nån film på rutan....många som glömmer läsa den biten

text från vv:
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter

den här biten missar tydligen många...
Så för att få LAGLIGA mörka rutor fram så får man ta rutor som är mörka i sig sj

Jag vet vad jag pratar om när det gäller denna biten..
Du har redan fått svar ovan så jag behöver inte säga det igen.
Står INGET i lagen om att du inte får förse en ruta med film.

Sen är det inte vad denna tråden handlar om att tjata om man får eller inte.
Denna tråd är för de människor som har frågor och liknande, så vi håller tråden till det.

Det var ju du som drog upp de å påstog att de va lagligt o när nån väll motbevisar dej så säger du att de inte tillhör tråden om de är lagligt lr ej. n***a

Jag skrev att under de förutsättningar jag skriver så är det lagligt.
Detta skrev jag som ren information så att det inte skulle komma en massa frågor om det.
Att någon skulle motbevisa mig kommer aldrig hända.
Det jag skriver stämmer så att försöka motbevisa mig och säga att jag har fel är ju ren idioti.

Sen var inte tanken att en massa människor skulle dra upp detta senare i tråden för att försöka läsa fel i texten och på så vis säga att jag har fel.

Som sagt, jag skrev det som ren information och inget jag hade planer att fortsätta diskutera då det är meningslöst.. Det låter som om du håller med om att det jag skrev var fel och sen att du kallar mig nolla?
Tråkigt när man inte kan uttrycka sig på andra sätt.

Nu har jag iaf kommenterat era försök att hitta fel och jag säger fortfarande att det jag skrev stämmer.
punkt slut!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xtravagant 1337
22 januari 2009 · 1 343 Inlägg

te_wik skrev:
Tjenare.

Hjälpte en kompis idag att montera solfilm på bakrutan i hans 740
(rak och slät ruta, man ska inte kunna misslyckas på den).

Hursom helst så fick vi endast tag på en billig solfilm made by Cardic (typ samma som biltema osv).
Jag har tidigare använt mig av olika filmer, testat både billigare och de i mellanklassen men denna filmen var nog det tunnaste jag varit med om. Den vecka sig direkt.

Vi använde vanligt ljummet kranvatten och i det blandade vi diskmedel, en grön sort smile
Sedan en mjuk och fin gummiskrapa egentligen menad för finspackel.

Det var några bubblor, fingrar eller "envisa jävlar" som vägrade ge med sig.
Tog då värmepistol men de gick ju förbannat dåligt, det ville sig inte alls.

Så nu undrar jag, klarar alla filmer av att värmas? En beskrivning på hur det egentligen ska göras isåfall för jag gör på mitt sätt, sen att det inte blev bra resultat idag kan bero på filmen antar jag.
Men en liten beskrivning skulle inte skada.

Mvh Tommy

En billig film går inte att värma/forma..
Eftersom billiga filmer är en enkel plastfilm så kan man värma och krympa filmen men du kommer
aldrig kunna forma filmen.
Det blir mer som att sätta en värmepistol på en plastpåse.
Anledningen att företag som gör detta dagligen använder sig av dyrare film är ju pga egenskaperna.
och en av dessa är just de att de går att värma.

Jag föreslår att du försöker få tag i en bit riktig film och försöker med den.
Om du vill fortsätta med den du har så ska den värmas i ovankant och nedankant.. inte på sidorna.
Om du har värmepistolen på en 600-800grader så skulle det fungera.
tänk på att en billigare film är mycket känsligare så den bränns lätt sönder...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
25 januari 2009 · 350 Inlägg

Faan! bra guide! Toppen! Tänkte sätta på solfiln på min Saab.. Ja.. försöka iallafall.. ;P

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang