Solfilm - TipsTråden

passaten112
24 april 2008 · 22 Inlägg

vilket fabrikat använde du på solfilmen??
hur mycket kostar den?
vart kan man köpa den?

Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet
Lunna_
24 april 2008 · 25 Inlägg

jag köpt min solfilm på Ford i ystad dom hade en riktigt mörk blev grymt bra för va hemma gjort. och framrutorna kommer jag inte ihåg.. kostade 105 :-

Volkswagen GTI - MK2 16V "Räsern" (1988)
Audi A4 2,0T "Quattro prosport" (2005)
Xtravagant 1337
26 april 2008 · 1 343 Inlägg

Lunna_ skrev:
jag köpt min solfilm på Ford i ystad dom hade en riktigt mörk blev grymt bra för va hemma gjort. och framrutorna kommer jag inte ihåg.. kostade 105 :-

Vill inte vara nedlåtande men vad du menar riktigt bra är nog inte vad tex en montör tycker är bra!
Om du läste hur trådskaparen gjorde för att montera solfilm så förstår du att det resultatet är
omöjligt att få med en billig solfilm hur duktig man än är.

Denna tråd handlar om solskyddsfilm med lite kvalité.
En perfekt tråd för de som har frågor angående solfilm.
Inte så bra tråd om man ska förespråka lågbudget film eller solarplexus vilket är alternativ
som är riktigt dåliga jämfört med proffsmonterad solfilm!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
reg Mönsterdjup... vad är det??
28 april 2008 · 16 Inlägg

tackar för dom olika tipsen smile kommer att komma väl till pass

sånt e livet
brelasten
28 april 2008 · 274 Inlägg

jag filmade idag smile ett bra tips är att göra rent rutan ordenkligt, iom att jag glömde det, stå inte ute heller för skitstörande att skära till filmen när det blåser för den var lite fram och tbx.. tongue men vart nöjd endå iom att det var första gången smile

fyllo
Cruizr
29 april 2008 · 417 Inlägg

passaten112 skrev:
vilket fabrikat använde du på solfilmen??
hur mycket kostar den?
vart kan man köpa den?

Tja!

- Jag kör med Suntek Windowfilms.

- Pris per meter ut till kund är cirka 200:- och uppåt beroende på bredden på filmen.

- Av mig t.ex. men jag rekommenderar inte ett märke endast. Finns flera mkt bra märken av proffsfilm att få tag på i Sverige idag. Åk ner till din närmaste firma som monterar solfilm och köp av dom vettja! smile

mvh/Jocke

Xtravagant 1337
30 april 2008 · 1 343 Inlägg

jockecruiser skrev:

passaten112 skrev:
vilket fabrikat använde du på solfilmen??
hur mycket kostar den?
vart kan man köpa den?

Tja!

- Jag kör med Suntek Windowfilms.

- Pris per meter ut till kund är cirka 200:- och uppåt beroende på bredden på filmen.

- Av mig t.ex. men jag rekommenderar inte ett märke endast. Finns flera mkt bra märken av proffsfilm att få tag på i Sverige idag. Åk ner till din närmaste firma som monterar solfilm och köp av dom vettja! smile

mvh/Jocke

Suntek?
Är det en film som fungerar bra att jobba med?
Man har hört lite av dt märket men det har inte kommit in på svenska marknaden riktigt.
Köper du det av R&D?
Hur är den att värma, hög eller låg värme?
Är filmen svart till utseendet eller metall färgad?

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
mr_fredrik
1 maj 2008 · 68 Inlägg

en sak jag undrar är att på min bil (audi 80 89a) så e ju bakrutan ganska stor och lite böjd. åsså törs jag nästan lova att det e omöjligt att filma den på plats efterson hatthyllan är i plåt och det e ganska så jävla jätte trångt där. och jag vet att dom flästa sägar att det inte är nån mening att ta ut rutan men har verkligen inte råd att lämna in på firma (fattig student) så går det att ta ut rutan lättsammt lr är den limmad lr nått sånt jobbigt? åsså en annan sak jag undrar över är om man ska ha framrutestreamer lr vam man kallar de ska man ha den på ut lr insidan ? för på utsidan tar ju torkarna i och insidan e det ju backspegel och jävelskap???

Senast redigerat av mr_fredrik (1 maj 2008)

Xtravagant 1337
6 maj 2008 · 1 343 Inlägg

mr_fredrik skrev:
en sak jag undrar är att på min bil (audi 80 89a) så e ju bakrutan ganska stor och lite böjd. åsså törs jag nästan lova att det e omöjligt att filma den på plats efterson hatthyllan är i plåt och det e ganska så jävla jätte trångt där. och jag vet att dom flästa sägar att det inte är nån mening att ta ut rutan men har verkligen inte råd att lämna in på firma (fattig student) så går det att ta ut rutan lättsammt lr är den limmad lr nått sånt jobbigt? åsså en annan sak jag undrar över är om man ska ha framrutestreamer lr vam man kallar de ska man ha den på ut lr insidan ? för på utsidan tar ju torkarna i och insidan e det ju backspegel och jävelskap???

Anledningen att alla säger att man INTE ska ta ut rutan är för att det är lättare och det
går betydligt fortare.
När det gäller streamer i framrutan så kan man göra på båda sätt.
Dock ska man tänka på att solfilm ska sitta på insidan men om man gör en streamer av
vinyl så kan den även sitta på utsidan, dvs ingen solfilm på utsidan då det inte håller.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Cruizr
9 maj 2008 · 417 Inlägg

Xtravagant skrev:

jockecruiser skrev:

passaten112 skrev:
vilket fabrikat använde du på solfilmen??
hur mycket kostar den?
vart kan man köpa den?

Tja!

- Jag kör med Suntek Windowfilms.

- Pris per meter ut till kund är cirka 200:- och uppåt beroende på bredden på filmen.

- Av mig t.ex. men jag rekommenderar inte ett märke endast. Finns flera mkt bra märken av proffsfilm att få tag på i Sverige idag. Åk ner till din närmaste firma som monterar solfilm och köp av dom vettja! smile

mvh/Jocke

Suntek?
Är det en film som fungerar bra att jobba med?
Man har hört lite av dt märket men det har inte kommit in på svenska marknaden riktigt.
Köper du det av R&D?
Hur är den att värma, hög eller låg värme?
Är filmen svart till utseendet eller metall färgad?

Värst vad alla är nyfikna på suntek wink
Inket märkvärdigt med den, lika bra som många andra proffsmärken.
Jopp jag köper av R&D (smidigt eftersom de e granne med mig), men jag handlar även av solfilmsgruppen, Beakert å några till..
Det bästa är nog om du köpen en stump å provar, det ger nog svar på resten av dina frågor.
Vad kör du med själv? Biltema-solfilm? wink

mvh/Jocke

Senast redigerat av jockecruiser (9 maj 2008)

Cruizr
9 maj 2008 · 417 Inlägg

mr_fredrik skrev:
en sak jag undrar är att på min bil (audi 80 89a) så e ju bakrutan ganska stor och lite böjd. åsså törs jag nästan lova att det e omöjligt att filma den på plats efterson hatthyllan är i plåt och det e ganska så jävla jätte trångt där. och jag vet att dom flästa sägar att det inte är nån mening att ta ut rutan men har verkligen inte råd att lämna in på firma (fattig student) så går det att ta ut rutan lättsammt lr är den limmad lr nått sånt jobbigt? åsså en annan sak jag undrar över är om man ska ha framrutestreamer lr vam man kallar de ska man ha den på ut lr insidan ? för på utsidan tar ju torkarna i och insidan e det ju backspegel och jävelskap???

Fattig student? Du har ingen polare som är lite händig? Om du vill pröva själv och är nybörjare så kan du ju skarva för att slippa allt för många veck.

mvh/Jocke

Boostrider Försöker iaf
9 maj 2008 · 1 998 Inlägg

Intressant tråd. Kommer ju bli seriösare toning på bmwn senare. Men vad ligger ca pris på toning. bakrutan och bakdörrarna alltså?

Och skulle vilja vet mer om de här med värmning. Hur funkar det?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Cruizr
9 maj 2008 · 417 Inlägg

Boostrider skrev:
Intressant tråd. Kommer ju bli seriösare toning på bmwn senare. Men vad ligger ca pris på toning. bakrutan och bakdörrarna alltså?

Och skulle vilja vet mer om de här med värmning. Hur funkar det?

Tja!

ok du hade en bmw E30 4-dörrars. Cirka pris runt 3000:- för 5 rutor (bakdörrar & bakruta). Men priserna varierar kraftigt så det kan löna sig att fråga runt. Oftast får man vad man betalar för.

Vad gäller värmning så är det en hel vetenskap, speciellt för en nybörjare. Prova dig fram med lite billig film & en värmepistol & googla på "tint" som sökord, för det finns en hel del och läsa för de som vill. Annars kan man ju ta en kurs om man snabbt vill lära sig de vanligaste trixen & pröva på lite proffsfilm.

mvh/Jocke

Kornz Solfilmsmontör
9 maj 2008 · 947 Inlägg

jockecruiser skrev:

Boostrider skrev:
Intressant tråd. Kommer ju bli seriösare toning på bmwn senare. Men vad ligger ca pris på toning. bakrutan och bakdörrarna alltså?

Och skulle vilja vet mer om de här med värmning. Hur funkar det?

Tja!

ok du hade en bmw E30 4-dörrars. Cirka pris runt 3000:- för 5 rutor (bakdörrar & bakruta). Men priserna varierar kraftigt så det kan löna sig att fråga runt. Oftast får man vad man betalar för.

Vad gäller värmning så är det en hel vetenskap, speciellt för en nybörjare. Prova dig fram med lite billig film & en värmepistol & googla på "tint" som sökord, för det finns en hel del och läsa för de som vill. Annars kan man ju ta en kurs om man snabbt vill lära sig de vanligaste trixen & pröva på lite proffsfilm.

mvh/Jocke

Tycker inte man ska börja smälta med en billig film eftersom de flesta billiga filmerna inte är anpassade (typ biltema) för att smältas dvs, du bränner filmen direkt. Vill man verkligen lära sig detta så ska man se till att man hittar en bättre film fast kanske ändå till ett bra pris och lär sig grunderna innan man går på någon dyrare film.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Xtravagant 1337
10 maj 2008 · 1 343 Inlägg

Kornz skrev:

jockecruiser skrev:

Boostrider skrev:
Intressant tråd. Kommer ju bli seriösare toning på bmwn senare. Men vad ligger ca pris på toning. bakrutan och bakdörrarna alltså?

Och skulle vilja vet mer om de här med värmning. Hur funkar det?

Tja!

ok du hade en bmw E30 4-dörrars. Cirka pris runt 3000:- för 5 rutor (bakdörrar & bakruta). Men priserna varierar kraftigt så det kan löna sig att fråga runt. Oftast får man vad man betalar för.

Vad gäller värmning så är det en hel vetenskap, speciellt för en nybörjare. Prova dig fram med lite billig film & en värmepistol & googla på "tint" som sökord, för det finns en hel del och läsa för de som vill. Annars kan man ju ta en kurs om man snabbt vill lära sig de vanligaste trixen & pröva på lite proffsfilm.

mvh/Jocke

Tycker inte man ska börja smälta med en billig film eftersom de flesta billiga filmerna inte är anpassade (typ biltema) för att smältas dvs, du bränner filmen direkt. Vill man verkligen lära sig detta så ska man se till att man hittar en bättre film fast kanske ändå till ett bra pris och lär sig grunderna innan man går på någon dyrare film.

Kan bara hålla med.
I detta fallet lönar det sig inte att snåla in på ett par kronor...

Sen svar till jockecruiser:
Jag kommer inte köpa Suntek då jag inte tycker om dom.
Nej jag tonar inte med Biltema film.
Jag använder mig mestadels av LLumar..
Varken beakert eller SGS har filmer som tilltalar mig då jag vill ha svart film och inte grå...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Cruizr
23 maj 2008 · 417 Inlägg

Ok, fler tips!

För er som inte orkar googla omkring på tint, så har jag gjort det & hittade en rolig sida!

http://www.tintdude.com/ som har svaren på många frågor, dock är den på engelska så det kan vara knepigt att förstå endel facktermer kanske....

Kul att kolla in är förutom tipsen även deras förteckning över %-regler på de olika rutorna för respektive delstat smile! --->>>http://www.tintdude.com/laws.html  Skiljer sig mkt från stat till stat som synes...(i USA)

http://www.tintdude.com/images/automotive-mm.jpg

mvh/Jocke

Merp
25 maj 2008 · 6 Inlägg

Såg att det fanns en solfilms tråd. Trevligt! Vilket jag arbetar med varje dag.
Enda solfilm jag kan rekommendera är Bekaert solfilm.

Då pratar jag om NR filmerna. ( Not reflection ) Ikke mettaliserade filmer.

Använder man sig av en metaliserad solfilm, så har du direkt problem med gps, tv skärmar, allt.
NR SUPREME heter serien( funnits i 1 - 2 år ), och är vädligt bra, vidhäftning vid raster, kvalite ( oslagbar ) och inte minst, färgen på solfiilmen. Helt otroligt klar solfilm, vilket syns också.

Jag har testat arbetat med flera olika filmer. Sungard, rd, osv. Och deras olika series på film.
Och blev inte nöjd, då solfilmerna slits otroligt mycket bara på bakrutan, pga höga värmen man måste använda ( ca 450 grader, vilket kommer synas efter några år ) och vidhäftning, och utseende. Sungard ( eller solfilmsgruppen ) Deras planglas film ( fastighetsfilm ) är dock bra, och till en hyffsad peng.

bekaert solfilm NR supreme 8% 15 % 23 % 37 % 51 %

Män dör fortfarande med stövlarna på, men den ena stöveln har de på gaspedalen.
Xtravagant 1337
26 maj 2008 · 1 343 Inlägg

Merp skrev:
Såg att det fanns en solfilms tråd. Trevligt! Vilket jag arbetar med varje dag.
Enda solfilm jag kan rekommendera är Bekaert solfilm.

Då pratar jag om NR filmerna. ( Not reflection ) Ikke mettaliserade filmer.

Använder man sig av en metaliserad solfilm, så har du direkt problem med gps, tv skärmar, allt.
NR SUPREME heter serien( funnits i 1 - 2 år ), och är vädligt bra, vidhäftning vid raster, kvalite ( oslagbar ) och inte minst, färgen på solfiilmen. Helt otroligt klar solfilm, vilket syns också.

Jag har testat arbetat med flera olika filmer. Sungard, rd, osv. Och deras olika series på film.
Och blev inte nöjd, då solfilmerna slits otroligt mycket bara på bakrutan, pga höga värmen man måste använda ( ca 450 grader, vilket kommer synas efter några år ) och vidhäftning, och utseende. Sungard ( eller solfilmsgruppen ) Deras planglas film ( fastighetsfilm ) är dock bra, och till en hyffsad peng.

bekaert solfilm NR supreme 8% 15 % 23 % 37 % 51 %

Om du ska förespråka denna film så får du gärna berätta vad nackdelen med en non reflective film är.
Om det bara finns fördelar så hade nog alla jobbat med den.
Hur väl tar den bort värme jämfört med en reflekterande film?
Vilken ljusgenomslägg jämfört med reflekterande?

Sen min personliga mening är att en gråaktig film är inte snyggt.
Om man ska ha mörk solfilm så ska den gå i den svarta skalan och inte den grå vilket NR filmen gör.

Sen är det skitsnack att en reflekterande film stör gps och mobil.
Jag har reflekterande film runt om på min och det är inga som helst problem...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Phaetoon
26 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Rent teoretiskt sett så borde en reflekterande film störa gps, mobil och liknande.
Om man nu inte har en extern antenn. Det var ju en hel del som hade problem med original fabrikstonade rutor när man började med trängselavgiftsdosorna i Sthlm. En del blev ju tvungna att flytta upp dosorna till platsen bakom backspegeln, för att slippa problem.
Sen så är det väl svårt att mäta hur mycket reflekterande film stör? Det handlar om vilka frekvenser som den stör också. Om man sen håller till på platser med bra täckning så lär det inte bli några större problem. Sen så är det väl svårt att märka om man har sämre täckning än vanligt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
26 maj 2008 · 605 Inlägg

Xtravagant skrev:

Kornz skrev:

jockecruiser skrev:

Tja!

ok du hade en bmw E30 4-dörrars. Cirka pris runt 3000:- för 5 rutor (bakdörrar & bakruta). Men priserna varierar kraftigt så det kan löna sig att fråga runt. Oftast får man vad man betalar för.

Vad gäller värmning så är det en hel vetenskap, speciellt för en nybörjare. Prova dig fram med lite billig film & en värmepistol & googla på "tint" som sökord, för det finns en hel del och läsa för de som vill. Annars kan man ju ta en kurs om man snabbt vill lära sig de vanligaste trixen & pröva på lite proffsfilm.

mvh/Jocke

Tycker inte man ska börja smälta med en billig film eftersom de flesta billiga filmerna inte är anpassade (typ biltema) för att smältas dvs, du bränner filmen direkt. Vill man verkligen lära sig detta så ska man se till att man hittar en bättre film fast kanske ändå till ett bra pris och lär sig grunderna innan man går på någon dyrare film.

Kan bara hålla med.
I detta fallet lönar det sig inte att snåla in på ett par kronor...

Sen svar till jockecruiser:
Jag kommer inte köpa Suntek då jag inte tycker om dom.
Nej jag tonar inte med Biltema film.
Jag använder mig mestadels av LLumar..
Varken beakert eller SGS har filmer som tilltalar mig då jag vill ha svart film och inte grå...

Men om dina kunder inte vill ha svart film vad använder du dig då av?? Lr du tonar bara svart för det e vad du gillar?! roll
Svart e ju snyggt på många bilar men kan ju även se väldigt "bonnigt" å fel ut på många bilar...jag e iaf glad att det finns ett stort utbud av många nyanser å färger!

Å jockecruiser lär ju knappast tro att du använder bilteama shit men du missade la humorn i det! wink

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang