Strul med k-jet

trulsson
31 mars 2008 · 73 Inlägg

tja

nu är det snart dags för besiktning så för säkerhetsskull så slängde jag på mitt orginal sprut. jag har monterat tillbaks det precis som det var innan, även elen till kallstartsventilen,styrtrycksregulatorn och luftsliden eller vad det heter! men jag får ingen soppa fram till spridarna! där är soppa ner till bränslehuvudet men inte en droppe framme vid spridarna! vad kan vara felet, har jag missat nån slang eller liknande? har ni några förslag så skriv gärna!

mvh johan

turboforssen Telge Drifting Team
31 mars 2008 · 5 398 Inlägg

inte så att mätskivan på k-jetet kärvar?  lyft upp den å se om det kommer soppa ur spridarna smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
trulsson
31 mars 2008 · 73 Inlägg

jag har lyft upp spradarna o kört på starten men inte en droppe bensin i någon av dom! nej tror inte det har testat köra på starten o samtidigt tryckt på skivan men det kommer fortfarande ingen soppa!

turboforssen Telge Drifting Team
31 mars 2008 · 5 398 Inlägg

ta bort ett rör till spridarna då å kolla om det kommer ur  bränslehuvet, är skivan lätt eller tung att trycka upp?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
trulsson
31 mars 2008 · 73 Inlägg

jaja ok ska ut o testa det, nu har jag aldrig skruvat med k-jet innan så jag har inte nått att jämföra med men den var inte alltför tung att trycka på.

trulsson
31 mars 2008 · 73 Inlägg

så har varit ute i garaget o kollat lite nogrannare nu! där är bra soppa tryck! det kommer soppa fram till kallstartsventilen och i båda anslutningar av sttrtrycksventilen! det är även soppa i anslutningen av spridar röret. jag plockade av alla spridare o körde på starten men inte en droppe i en enda! va fasen kan vara fel!?

tacksam för svar!

Drönirettab
31 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Då är det väl styrtrycket som inte är bra antar jag, men kallstartventilen ska ju ändå kunna spruta in bränsle eftersom den inte styrs av trycket utan av elkontakten.

Kan det ändå vara någon kabel som inte är rätt?

trulsson
31 mars 2008 · 73 Inlägg

är det elen till styrtrycket du menar? ja det är möjligt att det kan vara nått fel där... men går bensinen in i bränslevuvudet o ner o vänder i styrtrycksventilen o sen tillbaks upp till bränslehuvudet o vidare till spridarna? ska det vara någon vakum slang från styrtrycksventilen eller bränslehuvudet? om det är någon som har en bra bild på det så hade det varit schysst o laggt upp den här!

Senast redigerat av trulsson (31 mars 2008)

blacken
1 april 2008 ·

trulsson skrev:
är det elen till styrtrycket du menar? ja det är möjligt att det kan vara nått fel där... men går bensinen in i bränslevuvudet o ner o vänder i styrtrycksventilen o sen tillbaks upp till bränslehuvudet o vidare till spridarna? ska det vara någon vakum slang från styrtrycksventilen eller bränslehuvudet? om det är någon som har en bra bild på det så hade det varit schysst o laggt upp den här!

Styrtrycket sköts av en fjäderbelastad ventil i mängmätarens ventilhuvud, kolla att den inte "skenar" så att säga. Annars så kan du istället för att gnöta på startmotorn, tjuva bränslepumpsreläets kontakter och  lyfta på mängdmätarskivan och ser om det kommer soppa ur spridarna..

trulsson
1 april 2008 · 73 Inlägg

jaja ok men hur kollar jag den fjädern?det kommer en plare i kväll som har likadant sprut på sin bil så jag kan kolla så att jag inte har satt nått fel...men på styrtrycksventilen så sitter det ju en nippel är det någon vakum anslutninge eller vad är den till?

blacken
1 april 2008 ·

trulsson skrev:
jaja ok men hur kollar jag den fjädern?det kommer en plare i kväll som har likadant sprut på sin bil så jag kan kolla så att jag inte har satt nått fel...men på styrtrycksventilen så sitter det ju en nippel är det någon vakum anslutninge eller vad är den till?

Den kollar man enklast genom att skruva ut den och kolla att det/den ser rent och fräscht ut på nålen(munstycket eller dess säte.  Anslutningen på styrtrycks enheten är vakuumanslutning (från insug) som är  endast till för att ge mera soppa vid behov, te:x kall motor (chokefunktion) eller vid lågt grenrörsvakuum (insug). dvs om den inte är inkopplad. så ges det mera soppa. (fetare blandning).

trulsson
1 april 2008 · 73 Inlägg

ok får ta o kolla den i morgon, men då är den vakum anslutningen inte ett måste eller? för den har jag ointe inkopplad...men jag tycker det är jävligt mysko för bilen gick klokren innan jag tog av det sedan har det bara legat på en hylla i ett pat månader o nu satt jag på det igen, så jag tycker inte att det skulle gått sönder något! men spänningen ner till styrtryckventilen vad ska den ligga på? jag kollade den o hade inte mer än ca 8v men jag hade för mig att det skulle vara 12, det kan inte ha med saken att göra?

trulsson
2 april 2008 · 73 Inlägg

ikväll har jag varit ute o testat alla nästan alla tips jag fått men inget verkar fungera! jag har bensin ner till bränsle huvudet, jag har bensin ner till styrtrycksventilen och tillbaks. när jag lossade alla slangar som går ut till spridarna o körde på starten så kom där inte en droppe ur någon av hålen. testade även att trycka på skivan o köra på starten men ingen skillnad. jag lossade slangen som kom från styrtrycksventilen o körde på starten o där kom soppa ur den, men lika mycket med el kontakten i som ur. där är bra tryck på returen och till kallstartsventilen. så jag kan inte komma på någon vettig förklaring till vad som kan strula! någon som har ett bra tips så skriv gärna!

blacken
2 april 2008 ·

trulsson skrev:
ikväll har jag varit ute o testat alla nästan alla tips jag fått men inget verkar fungera! jag har bensin ner till bränsle huvudet, jag har bensin ner till styrtrycksventilen och tillbaks. när jag lossade alla slangar som går ut till spridarna o körde på starten så kom där inte en droppe ur någon av hålen. testade även att trycka på skivan o köra på starten men ingen skillnad. jag lossade slangen som kom från styrtrycksventilen o körde på starten o där kom soppa ur den, men lika mycket med el kontakten i som ur. där är bra tryck på returen och till kallstartsventilen. så jag kan inte komma på någon vettig förklaring till vad som kan strula! någon som har ett bra tips så skriv gärna!

Nu så måste jag fråga en dum fråga, lyfter du UPP mängmätarskivan eller trycker du NER den?. Har du provat med att "tjyva" bränslepumpsreläet med tändningen på, och samtidigt lyfta UPP mängdmätarskivan och se om det spruttar soppa ur spridarna?.

Senast redigerat av blacken (2 april 2008)

Drönirettab
2 april 2008 · 21 761 Inlägg

trulsson skrev:
men spänningen ner till styrtryckventilen vad ska den ligga på? jag kollade den o hade inte mer än ca 8v men jag hade för mig att det skulle vara 12, det kan inte ha med saken att göra?

I Haynes rephandbok så står det:

"Anslut en voltmeter över kontaktstycket och kör runt startmotorn helt kort, det ska finnas minst 11,5V"

Jag tror dock inte att spänningen håller sig på 11,5V såvida man inte har ett kraftigt batteri och att yttertemperaturen är ett antal plusgrader. På min 240-86 med B230E så har jag mätt upp batteriets polspänning vid körning av startmotorn i 15 sekunder, då blev spänningen:

Vid mer än 10 plusgrader: 11,2V
Vid 15-20 minusgrader (utan motorvärmare): 10-10,2V

Batteriet är ett Tudor Maxxima 900 som var ca 65-70% laddat vid mätningarna. Nu körde jag startmotorn i 15 sekunder iof, men spänningen höll sig ganska konstant hela tiden. I vilket fall som helst så tycker jag att 8V på din styrtryckventil verkar för lite, helt klart.

Gick startmotorn segt?

Hehe, håller med Blacken där smile. Om man trycker ner mängdskivan så blir det ju helt fel och grundläget på fjädern ändras, viktigt att skilja på lyfta och trycka wink.

Senast redigerat av Drönirettab (2 april 2008)

Andersson__ Från Tvåtakt till Turbo!
2 april 2008 · 35 Inlägg

Tror inte de spelar så stor roll om det är 8 volt i kontakten till styrtrycksventilen, du sa ju sj att det var soppa i ledningarna både efter och före ventilen ändå ?

El kontakten till styrtrycksventilen är till för att "värma" upp själva ventilen har jag för mig, När motorn är kall så är ju styrtrycksventilen också kall och skall då ge en fetare bränsle blandning ( samtidigt som kallstartsspridaren sprutar in extra bränsle i motorn ) Sen värms ju styrtrycksventilen upp av el kontakten och av motorns värme, och den ger ju då finare och finare blandning ju varmare den blir.


Är du osäker på styrtrycket i motorn så får du ju mäta upp det.



Håller f.ö med dom andra, Att skruva ur spridarna ur insuget och lägg dom i till ex ett kärl/hink, Bygla bränsle pumps relät så att soppa pumpen går konstant, samtidigt drar du upp mätskivan i bränslefördelaren / luftmätaren, då skall det komma soppa ur spridarna.. gör det inte det skruva av dom från bränsle rören och testa igen, kommer det inget då så är det något strul i bränsle huvudet, kolla så "kolven" i bränsle huvudet rör sig, den påverkas av armen från mätskivan, när du gasar så sugs ju mätskivan uppåt av undertrycket och armen åker ner i andra änden under "kolven" och då trycks kolven i bränslehuvudet ner med av styrtrycket och då släpper den fram mer soppa till spridar "kamarna", en till varje spridare. kan också vara nåt som hängt sig i dessa "kamare" så inte nån soppa kommer till spridarna..



I värsta fall får du väl testa med ett annat bränsle huvud.



//

Senast redigerat av Andersson__ (2 april 2008)

Saab 900 T8 Special "900an" (1989)
Saab 9000 (1997)
trulsson
2 april 2008 · 73 Inlägg

jag lyfter upp skivan, det är väl rätt:S? men hur menar du med "tjyva" bränslepumpsreläet? menar du koppla plus till kontakten från någon annan källa?

blacken
2 april 2008 ·

trulsson skrev:
jag lyfter upp skivan, det är väl rätt:S? men hur menar du med "tjyva" bränslepumpsreläet? menar du koppla plus till kontakten från någon annan källa?

Det finns två sätt 1: bygla i kontaktstycket för bränslepumpen.
2: plocka bort höljet på bränslepumpreläet och aktivera det manuellt.

volvo_grabb
25 januari 2022 · 1 028 Inlägg

trulsson skrev:
tja

nu är det snart dags för besiktning så för säkerhetsskull så slängde jag på mitt orginal sprut. jag har monterat tillbaks det precis som det var innan, även elen till kallstartsventilen,styrtrycksregulatorn och luftsliden eller vad det heter! men jag får ingen soppa fram till spridarna! där är soppa ner till bränslehuvudet men inte en droppe framme vid spridarna! vad kan vara felet, har jag missat nån slang eller liknande? har ni några förslag så skriv gärna!

mvh johan

Fick du rätt på detta? Har samma fel

Har inget å skriva ännu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang