SAAB 9-5 Oljud

dadde
9 april 2008 · 2 164 Inlägg

Hejsan!! Jag kör en SAAB 9-5 2.3t från -00. När jag svänger höger, så låter det HEMSKT från vänster fram. Även när jag svänger vänster, fast lite lika mycket.. Nån som har varit med om samma sak? Vet inte om det är lagret eller drivaxeln som är kass.. låter lixom varken som ett lager eller drivaxel.. Har haft flera mekaniker att titta på det, men vi hittar inget.. Snabba svar är välkommna!!

Mvh Dadde

"Life´s too short to drive a boring car"
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 april 2008 · 6 170 Inlägg

Provat att dra åt hjulbultarna ??

Lät förjävligt från höger-fram när jag svängde innan och vart lite orolig (eftersom jag precis lagt cirka 45 lax på en ny motor, fattas ju bara att mer skit ska gå åt h-vete). Men sen kom jag ihåg att någon här på garaget sagt något om oljud och att dra åt bultarna och att det löste problemet.

Så jag gick över alla hjulbultarna på bilen och nu är oljudet borta så om du har tur kan det vara så enkelt, det är ju värt ett försök iaf smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
dadde
9 april 2008 · 2 164 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Provat att dra åt hjulbultarna ??

Lät förjävligt från höger-fram när jag svängde innan och vart lite orolig (eftersom jag precis lagt cirka 45 lax på en ny motor, fattas ju bara att mer skit ska gå åt h-vete). Men sen kom jag ihåg att någon här på garaget sagt något om oljud och att dra åt bultarna och att det löste problemet.

Så jag gick över alla hjulbultarna på bilen och nu är oljudet borta så om du har tur kan det vara så enkelt, det är ju värt ett försök iaf smile

jag har dragit åt allting.. och jag har kollat efter glapp och jag har gjort typ allt.. men inget hjälper.. får väl byta hjullager och hoppas på att det hjälper.. sad

"Life´s too short to drive a boring car"
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 april 2008 · 6 170 Inlägg

Mitt oljud har kommit tillbaka och jag var på verkstan idag och snackade med mecken. Han lyssnade och sa att det troligen var ett lager i toppen av fjädertornet som håller på att gå och det gör att fjädern inte glider runt jämt utan liksom "hoppar fram" och det gör att det "klonkar" när man vrider på ratten.

Vet ju dock inte om det är samma för dig men jag tänkte jag skulle säga det iaf smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik-79
11 april 2008 · 2 164 Inlägg

Övre fjäderbens lagringen kan låta väldigt mycket om de är dåligt under körning.
Speciellt vid gupp och när man svänger.
Annars är de inget som låter.
testa att gunga bilen lite och lyssna om de låter nått.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
dadde
11 april 2008 · 2 164 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Övre fjäderbens lagringen kan låta väldigt mycket om de är dåligt under körning.
Speciellt vid gupp och när man svänger.
Annars är de inget som låter.
testa att gunga bilen lite och lyssna om de låter nått.

MVH

F

det låter inget speciellt när man svänger eller kör i gupp.. men om man belastar vänster fram, det vill säga svänger höger.. Då låter det illa.. sad det måste vara ett hjullager..

"Life´s too short to drive a boring car"
Fredrik-79
11 april 2008 · 2 164 Inlägg

Kan vara början till ett hjullager.
Men kolla om du kan få nån verkstads kille åka med när du kör bilen så han hör de.
De är lättast eller känn på hjulet när de är upphissat om de glappar nått!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
dadde
12 april 2008 · 2 164 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kan vara början till ett hjullager.
Men kolla om du kan få nån verkstads kille åka med när du kör bilen så han hör de.
De är lättast eller känn på hjulet när de är upphissat om de glappar nått!

MVH

F

jag själv går fordons trean och vet inte vad ljudet är.. min kompis jobbar på Saab i verkstan, och han vet inte vad det är. Min andra kompis som är mekaniker på Volvos provbana vet heller inte vad det är.. Vi har alla hört ljudet, men kan inte sätta fingret på vad det är. Vi har kännt på det upphissat, men inga glapp.. Men jag får prova med att byta hjullagret och hoppas att det är det..

"Life´s too short to drive a boring car"
Fredrik-79
12 april 2008 · 2 164 Inlägg

Kollat så de inte är drivknuten?
Kolla så inte damasken är lite skadad.
Kolla även inre drivknuten. Väldigt ovanligt men kan hända.
Är bilen sänkt?

Saab 9-5 SE (2001)
dadde
15 april 2008 · 2 164 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Kollat så de inte är drivknuten?
Kolla så inte damasken är lite skadad.
Kolla även inre drivknuten. Väldigt ovanligt men kan hända.
Är bilen sänkt?

bilen är helt orginal.. vi har varit lite inne på drivknut, men vi vet inte säkert.. får se vad som kommer fram på måndag då bilen ska in i verkstan igen..

"Life´s too short to drive a boring car"
dannedd
19 november 2019 · 27 Inlägg

Gammal tråd, I know men har samma problem med min 9-5:a.
Löste det sig?
Jag är inne på fjäderlagringen eller de yttre drivknutarna för ljudet kommer från vänster fram när man svänger höger.

Lexus CT200h "The White Lady" (2011)
Nissan Skyline R34 "The Black Beast" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang