740 GL Bränslepumpen får inte ström (Huvudpumpen)

johnnycash
13 april 2008 · 2 Inlägg

Hej jag har en 740 Gl -88 som bränslepumpen inte går på. Jag har mätt och pumpen får inge ström. Provade att byta relä men det hjälpte inte. När bilen dog så tvärdog den direkt. Har provat att byglat strömmen direkt till pumpen och då går den. Vad kan det vara för fel?

blacken
13 april 2008 ·

johnnycash skrev:
Hej jag har en 740 Gl -88 som bränslepumpen inte går på. Jag har mätt och pumpen får inge ström. Provade att byta relä men det hjälpte inte. När bilen dog så tvärdog den direkt. Har provat att byglat strömmen direkt till pumpen och då går den. Vad kan det vara för fel?

Säkring till b-pump (main). B-pumprelä som antagligen har ett brott på strömbanorna/lödningarna i kretskortet, ( bara att löda om blir som nytt sedan) smile

Senast redigerat av blacken (13 april 2008)

johnnycash
13 april 2008 · 2 Inlägg

Kan det vara tändmodulen tro? Pratade med en bekant som sa att det kunde vara tändmodulen. Trodde det var reläet först för den ger bara ström på två av dom sex stiften så stiften som det måste vara ström på för att pumpen ska gå får inte ström.

BosseW
14 april 2008 · 6 Inlägg

Har en 740 GLE -87 där bränslepumpen strejkar.
MEN - fick tips i går från en tråd om att kolla reläet - eftersom det kan bli oxid på stiften.
Ruckade på reläet - och vips gick pumpen.
Slutet gott?  Nix!  I dag när jag skulle starta bilen vägrar pumpen att gå igen.
Har försökt rucka på reläet igen - men icke.
Vad är galet?  Har inte kollat om pumpen får ström. Kan det vara en dålig jordkabel?  Eller är reläet trasigt?

Spiike
14 april 2008 · 1 196 Inlägg

vart sitter det relät? smile

blacken
14 april 2008 ·

BosseW skrev:
Har en 740 GLE -87 där bränslepumpen strejkar.
MEN - fick tips i går från en tråd om att kolla reläet - eftersom det kan bli oxid på stiften.
Ruckade på reläet - och vips gick pumpen.
Slutet gott?  Nix!  I dag när jag skulle starta bilen vägrar pumpen att gå igen.
Har försökt rucka på reläet igen - men icke.
Vad är galet?  Har inte kollat om pumpen får ström. Kan det vara en dålig jordkabel?  Eller är reläet trasigt?

Inte fullt så ovanligt efter "några" år att kontaktstycket i "brädan" som reläet sitter på smälter, så att kontakten/rna som ska passa in på stiften på reläet inte kan "nå" in så mycket som det krävs. Även själva kontakten kan bli lite "disentigrerad" av ålder, kolla in på platsen på "brädet" som reläet sitter på..

Spiike
14 april 2008 · 1 196 Inlägg

men vart sitter "brädet" då?

blacken
14 april 2008 ·

Spiike skrev:
men vart sitter "brädet" då?

På 740, bakom askkoppen. Går att lyfta ut för att komma åt bättre..

Senast redigerat av blacken (14 april 2008)

BosseW
14 april 2008 · 6 Inlägg

Hur lyfter man ut det?
Har jäklats en hel del men blir bara blodig på händerna.

blacken
14 april 2008 ·

BosseW skrev:
Hur lyfter man ut det?
Har jäklats en hel del men blir bara blodig på händerna.

Det är en plasthake/ar vid sidan av "brädet" lite i bakant, och dom kan vara ganska så hårda att bända på. Brukar vara bökigt att få ut den ibland. Prova att bänd/tryck brädet åt någon sida, och sedan att lyfta den uppåt..

Senast redigerat av blacken (14 april 2008)

BosseW
14 april 2008 · 6 Inlägg

En vit plasthake?
Och sedan ska hela brädan med säkringar och reläer gå att lyfta ut?
Ska försöka ge mig på det.
Tackar för tipsen - återkommer.

BosseW
14 april 2008 · 6 Inlägg

Nix! Gick inget vidare - sitter som berg. Har väl fel teknik - och hittar heller inga hakar.
Vill inte bruka våld eftersom det märks att plasten lika gärna kan spricka sönder.
Märkligt att i går räckte det med att rucka på reläet för att få igång pumpen - medan det i dag är helt dött.
Om det nu är reläet?  Finns det något annat som kan jäklas?  Säkringen har jag kollat.
Ska tillägga att bilen stått oanvänd en 5-6 veckor - och att den gick när den ställdes undan.
MEN - den gick bara halvbra - och har misstänt och levt rövare under januari-februari.
Det märkliga är att när jag fick igång den i går spann den som en katt. Inte en misständning.
Men säg den glädje som varar...

Senast redigerat av BosseW (14 april 2008)

blacken
14 april 2008 ·

BosseW skrev:
Nix! Gick inget vidare - sitter som berg. Har väl fel teknik - och hittar heller inga hakar.
Vill inte bruka våld eftersom det märks att plasten lika gärna kan spricka sönder.
Märkligt att i går räckte det med att rucka på reläet för att få igång pumpen - medan det i dag är helt dött.
Om det nu är reläet?  Finns det något annat som kan jäklas?  Säkringen har jag kollat.
Ska tillägga att bilen stått oanvänd en 5-6 veckor - och att den gick när den ställdes undan.
MEN - den gick bara halvbra - och har misstänt och levt rövare under januari-februari.
Det märkliga är att när jag fick igång den i går spann den som en katt. Inte en misständning.
Men säg den glädje som varar...

Dom kan sitta som dom hade betalt dom rackarna. Känn på reläet om det aktiveras när du slår på tändningen, alternativt kör startmotorn,

BosseW
14 april 2008 · 6 Inlägg

Gjorde som du föreslog.
Gick ut och ruckade på reläet fram och tillbaka - samtidigt som jag klickade på startmotorn - en 10-15 gånger.
Och det funkade!
Bränslepumpen gick igång - och bilen startade. När jag stängde den efter nån minut var det samma problem. Men då ruckade jag igen - och då gick den igång.
Det måste alltså antingen vara nåt galet med reläet - eller på stiften/anslutningen.
Börjar med att köpa ett nytt relä.
Körde en sväng - och den gick mycket jämnt och fint. Inga host eller krax.
Som jag nämnde gick den uselt innan - och ville gärna rusa på tomgången när den var kall.
Nu gick den jämnt och fint - trots att den var kall (minusgrader).
En fråga - kan det tyda på att reläet är dåligt?  Kan det ha varit fel på det eftersom motorn har "rusat"?

blacken
14 april 2008 ·

BosseW skrev:
Gjorde som du föreslog.
Gick ut och ruckade på reläet fram och tillbaka - samtidigt som jag klickade på startmotorn - en 10-15 gånger.
Och det funkade!
Bränslepumpen gick igång - och bilen startade. När jag stängde den efter nån minut var det samma problem. Men då ruckade jag igen - och då gick den igång.
Det måste alltså antingen vara nåt galet med reläet - eller på stiften/anslutningen.
Börjar med att köpa ett nytt relä.
Körde en sväng - och den gick mycket jämnt och fint. Inga host eller krax.
Som jag nämnde gick den uselt innan - och ville gärna rusa på tomgången när den var kall.
Nu gick den jämnt och fint - trots att den var kall (minusgrader).
En fråga - kan det tyda på att reläet är dåligt?  Kan det ha varit fel på det eftersom motorn har "rusat"?

Köp i första hand inte inte ett nytt relä, det är vanligt med att lödningarna på dess kretskort spricker. Man måste dock ha ett förstoringsglas/lupp (starkt sådant) för att kunna se sprickorna. Demontera locket och löd om på kortet. Skulle även glutta på anslutningarna på "brädet" dom kan tappa "stinget" i metallen när dom fått några år på nacken, uttagen för stiften i "brädet"brukar att smälta efter "några" år, inte heller ovanligt på dom..
Att motorn har "rusat" kan nog snarare bero på att inspruttningen har fått ett mindre "spel" som det heter. behöver inte betyda något..

BosseW
16 april 2008 · 6 Inlägg

Det var reläet!
Köpte ett nytt och med det spinner den som en katt. (Lätt överdrift).
Tackar för de goda råden - och kan tillägga att den går bättre nu än innan den strejkade.
Antagligen har det varit nåt glapp i reläet - som medfört att pumpen gått från och till.
Som sagt - tack för hjälpen!

JPE275
19 oktober 2021 · 2 Inlägg

Hade samma problem på min 740 å tappade även gnista samtidigt å då bytte jag svänghjuls givaren (den bak på motorn) så fick den sen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang