Hur man själv gör VITA MÄTARTAVLOR...

vectra--power
21 november 2006 ·

Ett annat problem här! Jag hade en reservmätare till vectran. Jag skulle prova att sätta på vita mätare på den mätarn bara för att se hur det blir. Men allt gick bra fram tills jag skulle ta bort nålen till hastmätarn. Varv och allt annat gick bra och var bara att dra rakt ut. Men hastmätarn satt fast på ett annat sätt. Det var som en fläns på den "nålen" som gick in i skälva mätarn men varv och allt annat var samma fästanording bara att det inte fanns en liten fläns på.. De sluta med att hela skiten paja nålen å de gick i bitar. Så jag har inte vågat att ge mej på den "riktiga" mätarn som sitter i bilen. Eftersom att det är ganska mycke jobb på min bil och man vill ju inte ha gjort allt i onödan. Så min fråga är om det är nån som vet hur man får bort nålen till hastighetsmätarn till min Opel vectra årmodell 1990 gl.

Hopas ni fattar tacksam för svar.

Kristian_L
21 november 2006 · 1 893 Inlägg

Jag köpte mätartavlor med inbygd belysning. De är inte ens 1mm tjocka, man bara lägger dem framför original tavlan, mao lätt att återställa till original.
De har där markeringarna lyser, eller inverterat, att mätartavlan lyser, men inte markeringarna. Vill man ha vit tavla så kan den sistnämnda vara att föredra.
Jag valde svarta tavlor (Köpte hela kittet = Samtliga mätartavlor i hela bilen.) med blå eller grön belysning. Kostade lite drygt en tusing med frakt o tull för samtliga tavlor. Kolla en av bilderna jag har uppe på bilen. Där ratten är av, ser man alla tavlorna med belysningen tänd, där ratten sitter på, med belysningen släkt. De kom komplett med kontroll dosa där man kan svitcha färg o ställa in ljusstyrkan. Monteringen tog ca 2 timmar.
Det är en amerikansk firma (I Utah.) men de har till en hel del europeer o japsar också.
kolla bilden utan ratten monterad. skriver adressen till firman där för de som är intresserade.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
gasgas
21 november 2006 · 258 Inlägg

jag scannade in orginal tavlorna på datan och gjorde dom vita i paint. Paint har ju alla och det fungerade helt perfekt. Kolla gärna bland mina bilder så ser ni hur jag gjorde.

Senast redigerat av gasgas (21 november 2006)

ToXtreme
21 november 2006 · 3 627 Inlägg

Borde man då inte kunna roa sig med att ta typ overheadpapper och kunna göra motiv på detta? Såsett så lyser ju org ljuset igenom smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
dyGGz V70D5
25 november 2006 · 199 Inlägg

har du någon bild på tavlorna?

Man lever bara en gång
ToXtreme
25 november 2006 · 3 627 Inlägg

dyGGz skrev:
har du någon bild på tavlorna?

menar du det jag snacka om? För jag bara föreslog en idé smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Glokula
28 november 2006 · 17 Inlägg

Tjenis tänkte att varför scanna? gå in på denna sida så finns nog just er bil redan med där.
Där finns även fler mätartavlor.

Fixa dem sedan i photoshop så blir dom djävulskt snygga smile


http://www.vita-matare.org/index.php

I köm fro Málung
brl
29 november 2006 · 13 Inlägg

gå in på vitamätartavlor.org

jorå
Opel Rekord P1 "Rekord 58an" (1958)
Saab 90 "grupp e" (1986)
Sebbe_HBG
11 december 2006 · 1 Inlägg

tjena... jag klippte vita mättartavlor i polen när jag var i somras....både till golfen och bmw e34...inget klabb med att skanna in och sådant...
belysning gör man om själv....och piss billigt blev det....
ha det..

Galad8
17 december 2006 · 1 997 Inlägg

Tack för tipsen tongue

Jolle87
17 december 2006 · 1 585 Inlägg

får bli nästa projekt att fixa det:D hoppas bara det är lätt att fixa

Static
28 december 2006 · 208 Inlägg

kan du inte lägga upp en bild på den inscannade tavlan och en bild på den färdiga tavlan ? smile

ktmracing
8 januari 2007 · 184 Inlägg

nån som har mall till vita mätartavlor till extramätarna på audi 80? smile

Audi Freak :)
mojje Control systems engineer
10 januari 2007 · 24 Inlägg

Ett tips är att köpa dekalpapper. Det medför att du har ett riktigt tåligt klister från början på baksidan och du får ett  Uv-beständigt papper som tål fukt bra.

Finns att köpa t.ex. på Clas Ohlsson

Saab 900 Cab "The Slipper" (1991)
Vilot
11 januari 2007 · 495 Inlägg

mojje skrev:
Ett tips är att köpa dekalpapper. Det medför att du har ett riktigt tåligt klister från början på baksidan och du får ett  Uv-beständigt papper som tål fukt bra.

Finns att köpa t.ex. på Clas Ohlsson

Måste det vara en laser skrivare lr går det med vanlig skrivare att göra det på dekalpapper???

http://www.dynamiitti.com/autodata/mpohjat.html här finns vita mätartavlor
té japsar...

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
vectra--power
11 januari 2007 ·

Är det någon som har vit mätartavla till klockan på en opel vectra-90? Hade vart snyggt med klockan också... Är de nån som har så skicka ett pm!

Danilo
12 januari 2007 · 3 Inlägg

Annars kan man beställa vita mätartavlor till nästan alla bilmodeller från www.dnstrading.se
Det ska jag göra...

No Turbo Just Raw Sushi Power
John87 Stolt Volvoägare
12 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Danilo skrev:
Annars kan man beställa vita mätartavlor till nästan alla bilmodeller från www.dnstrading.se
Det ska jag göra...

Finns alla tavlor som "Typ S" där? Letade på 740, men såg inte om det var ett nytt mätarhus (vilket jag skulle vilja ha) eller om det bara var en film man satte på sad

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
mojje Control systems engineer
12 januari 2007 · 24 Inlägg

Vilot skrev:

mojje skrev:
Ett tips är att köpa dekalpapper. Det medför att du har ett riktigt tåligt klister från början på baksidan och du får ett  Uv-beständigt papper som tål fukt bra.

Finns att köpa t.ex. på Clas Ohlsson

Måste det vara en laser skrivare lr går det med vanlig skrivare att göra det på dekalpapper???

http://www.dynamiitti.com/autodata/mpohjat.html här finns vita mätartavlor
té japsar...

Du behöver ha en vanlig bläckstråleskrivare.

Saab 900 Cab "The Slipper" (1991)
Tryptofan Bi-Fuel
20 januari 2007 · 153 Inlägg

Nån som kan visa dom mätartavlor dom fixat själv? Helst även berätta lite hur man gick tillväga med allt..  papper, skrivare, storleksändring..  allt sånt  smile

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang