Hur man själv gör VITA MÄTARTAVLOR...

Malmoe SSS -12
8 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Jag gjorde på det ekonomiska viset, jag åkte ner till skroten och hämtade en mätartavla, scannade in i datorn och gjorde den precis som jag ville ha den sen skrev jag ut den på helt vanligt papper...

Det har hitintills kostat mig 50 kr om man räknar med limmet som jag ändå skulle köpa... Limmet var ett 30 kr lim på ICA Supermarket, så inget dyrt och avancerat!

Tyvärr så måste det göras om igen då det bubblat, så jag föreslår att du redan från början laminerar pappret eller alternativt limmar HELA mätartavlan och inte bara fläckvis (applicera inte limmet direkt på pappret, blir smutsfläckar då, applicera ett tunt lager lim på mätartavlan och sätt därefter på pappret)...

Anledningen till att jag hämtade dem från skroten var att jag ville ha bilen rullande under tiden jag jobbade med det, du kan ju alltid ta dina mätartavlor som sitter på, men det är bättre att ha ett par reserv om det skulle gå åt helvete!

Ett råd, använd inte superlim, det är något jag har fått erfara! Det fastnade på 2 röda och jag fick inte loss det utan att slita och dra... Det var papper så det säger sig själv hur det gick med det försöket!

Har du scanner, skrivare och möjligheten till att göra det hemma så gissar jag på att det kan gå på 2 timmar som snabbast... Inte mer än 15 timmar aktiv arbetstid, får jag verkligen hoppas!

Vill du veta mer så är det bara att fråga, tror jag lyckades stöta på alla möjliga problem när jag gjorde det och jag delar gärna med mig av min erfarenhet!

Fråga på... Detta är min metod, ni kanske har andra eller invändningar och dylikt, inget ovanligt! Men jag delar bara med mig av hur jag gjorde!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
BOOST_ME
8 januari 2006 · 90 Inlägg

jag gjorde egna och det blev skitbra.fast då använde jag fotopapper vilket blev bra....

To Feel Or Not To Feel...cosworth
FugitivE BMW Power
8 januari 2006 · 2 362 Inlägg

trevligt smile då vet man!!

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/
a_glad
8 januari 2006 · 293 Inlägg

vad använde du för program på datorn ?

mvh

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!
Malmoe SSS -12
8 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Photoshop... Går bra med paint också, allt beror på hur noga man är!

Jag ska, som jag skrev där uppe, göra om mina igen... Lutar lite åt fotopapper eller ett tjockare sorts papper... Möjligt att det blir lite snyggare gjort denna gången också!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
a_glad
8 januari 2006 · 293 Inlägg

Fuckface skrev:
Photoshop... Går bra med paint också, allt beror på hur noga man är!

Jag ska, som jag skrev där uppe, göra om mina igen... Lutar lite åt fotopapper eller ett tjockare sorts papper... Möjligt att det blir lite snyggare gjort denna gången också!

okej. tackar så mycket för svaret smile ska nog göra lika till min golf sen tror jag tongue hehe

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!
GurraG INGET ANNAT!!
8 januari 2006 · 1 725 Inlägg

vita mätartavlor är jävligt snyggt.. big_smile men om man inte har nån skrivare då?? finns det inte att köpa nånstans??

Dirk Diggler
8 januari 2006 · 375 Inlägg

Hur vet man att det blir samma storlek på tavlan från det att man scannar dom och sen öppnar i photoshop och vidare till utskrift? Ofta ändras ju den när man sparar i diverse olika program.

Fredrik__A Besserwisser
8 januari 2006 · 312 Inlägg

GurraG skrev:
vita mätartavlor är jävligt snyggt.. big_smile men om man inte har nån skrivare då?? finns det inte att köpa nånstans??

Gör dem i datorn, lägg dem på diskett/minneskort/usbminne/cd och gå till närmaste ställe där de gör dekaler, skyltar osv. Då kan du nog få dem på ordentligt material med ska du se.

Fredrik, Laxå
Fredrik__A Besserwisser
8 januari 2006 · 312 Inlägg

Dirk Diggler skrev:
Hur vet man att det blir samma storlek på tavlan från det att man scannar dom och sen öppnar i photoshop och vidare till utskrift? Ofta ändras ju den när man sparar i diverse olika program.

Ändrar du inte upplösning/storlek på hela bilden efter att du scannat in det så ska det inte ändras.

Fredrik, Laxå
GurraG INGET ANNAT!!
8 januari 2006 · 1 725 Inlägg

Fredrik__A skrev:

GurraG skrev:
vita mätartavlor är jävligt snyggt.. big_smile men om man inte har nån skrivare då?? finns det inte att köpa nånstans??

Gör dem i datorn, lägg dem på diskett/minneskort/usbminne/cd och gå till närmaste ställe där de gör dekaler, skyltar osv. Då kan du nog få dem på ordentligt material med ska du se.

Jag tackar för ditt svar.. big_smile

Dirk Diggler
8 januari 2006 · 375 Inlägg

Fredrik__A skrev:

Dirk Diggler skrev:
Hur vet man att det blir samma storlek på tavlan från det att man scannar dom och sen öppnar i photoshop och vidare till utskrift? Ofta ändras ju den när man sparar i diverse olika program.

Ändrar du inte upplösning/storlek på hela bilden efter att du scannat in det så ska det inte ändras.

Tackar!

Fredrik__A Besserwisser
8 januari 2006 · 312 Inlägg

Fan vad bra jag är big_smile

Fredrik, Laxå
Malmoe SSS -12
8 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Fredrik__A skrev:
Fan vad bra jag är big_smile

Du äger...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Malmoe SSS -12
8 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Dirk Diggler skrev:
Hur vet man att det blir samma storlek på tavlan från det att man scannar dom och sen öppnar i photoshop och vidare till utskrift? Ofta ändras ju den när man sparar i diverse olika program.

Lägger man upp så att de visas i 100%-ig storlek på skärmen så kan man alltid lägga mätartavlan på skärmen och se om det går kant i kant, skärmen visar trots allt i 100%-ig skala hur det kommer bli... Så gjorde jag och det blev perfekt, i passform iallafall!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Xoff Volvo tönt... =)
9 januari 2006 · 2 344 Inlägg

Fuckface skrev:

Dirk Diggler skrev:
Hur vet man att det blir samma storlek på tavlan från det att man scannar dom och sen öppnar i photoshop och vidare till utskrift? Ofta ändras ju den när man sparar i diverse olika program.

Lägger man upp så att de visas i 100%-ig storlek på skärmen så kan man alltid lägga mätartavlan på skärmen och se om det går kant i kant, skärmen visar trots allt i 100%-ig skala hur det kommer bli... Så gjorde jag och det blev perfekt, i passform iallafall!

Vaa?? hehe, nej nej, inte crt iaf... man kan ju själv ställa storleken på en crt förr att täcka hela bildröret eller hur? så det va inte det smartarste jag hört... wink men som sagt, så länge upplösningen på bilden inte ändras ska det inte vara nårra probs...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Fredrik__A Besserwisser
9 januari 2006 · 312 Inlägg

Xoff skrev:
men som sagt, så länge upplösningen på bilden inte ändras ska det inte vara nårra probs...

Du ser vad jag kan big_smile
Man ska väl också tänka på att se till så att scannern inte skalar storleken på nåt sätt utan att den läser in bilden i 100% storlek.

Fredrik, Laxå
Malmoe SSS -12
12 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Vet inte om det är tillåtet... Men jag lägger in en reminder här så att alla kan titta på den utan att bläddra till sida 2 big_smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Arian
12 januari 2006 · 53 Inlägg

tja..
hur gör man om man har bakgrundsbelysta mätartavlor da??
kan tänka mig att man monterar två små dioder ovanför tavlorna men finns de inget annat sätt?
tänk och ha vita mätartavlor med UV dioder ojojoj va snyggt de skulle bli..

Fuck You Your Fucking Fuck & Fuck The Fucking Fuckers.
Kornz Solfilmsmontör
13 januari 2006 · 947 Inlägg

Tack för tippset ska nog fan prova tongue

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang