Trafikförsäkringstråd

Memme I'am AWESOME..
12 november 2008 · 2 783 Inlägg

Tänkte kolla, någon som vet billiga försäkringar till Saab? Då jag e 19 och har haft mitt körkort i 1 år och 3 månader, ?


Har nu 21000 om året , vill säga runt 1600 varje månad. Hjälp! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
_Jonex_ Byggare Behm
9 december 2008 · 562 Inlägg

Minister skrev:

FireTraXX skrev:

Sam176 skrev:
Det finns ett fåtal försäkringsbolag som har kvar 25-års gränsen, jag vet inte vilka men de flesta går efter antal körkortsår. Du kan ringa och fråga smile Jag vet inte när de tog bort det. Hoppas du är nöjd med mitt svar, RacingBunny smile

//Sam

De flesta av de större bolagen har iallafall kvar sin "under 24-policy".

Länsförsäkringar har kvar gränsen. I och med att jag bara är 21 år gammal kostar min helförsäkring 14.000kr/år och den relativt höga kostnaden beror inte på bilen. Min gamla Mazda 626 hade kostat ännu mer att helförsäkra.

HMM VAA? Kostar inte din Lexus helförsäkrad mer än 14k , själv pyntar jag 11 200 för Subaru-kombin
kanske ska köpa en IS200 istället...

Senast redigerat av _Jonex_ (9 december 2008)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Ellertz Norrlänning
12 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Har min på mamma men ändå är det 900 kr/månaden... skulle varit 2700 kr i MÅNADEN på mej... Helt sjukt...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Bannad
12 januari 2009 · 27 Inlägg

Jag är 18 år och hade tänkt köpa typ en 850 eller a4 som förstabil.
Min mamma påstår att om jag sätter bilen på henne och krockar, så förlorar hon ALL sin försäkringsbonus hos länsförsäkringar och att bilarna kommer bli avsevärt dyrare att försäkra efter den eventuella olyckan.
Jag har varit inne på länsförsäkringar och kollat lite men hittar ingenting som tyder på det.

Hon har typ haft samma försäkringsbolag i 20 år eller något utan att ha utnyttjat försäkringen?
Någon som vet hur det ligger till eller som kan skicka en länk till någon bra sida?

Senast redigerat av Bannad (12 januari 2009)

Saab 900 2.0T Nordic "Kerstin" (1998)
JimpeBoy
12 januari 2009 · 529 Inlägg

bmx skrev:
hur är förssäkringen på en veteranare?
tänkte om de är nå specielt då!

Det beror på vilket bolag du har.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Ellertz Norrlänning
13 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Bannad skrev:
Jag är 18 år och hade tänkt köpa typ en 850 eller a4 som förstabil.
Min mamma påstår att om jag sätter bilen på henne och krockar, så förlorar hon ALL sin försäkringsbonus hos länsförsäkringar och att bilarna kommer bli avsevärt dyrare att försäkra efter den eventuella olyckan.
Jag har varit inne på länsförsäkringar och kollat lite men hittar ingenting som tyder på det.

Hon har typ haft samma försäkringsbolag i 20 år eller något utan att ha utnyttjat försäkringen?
Någon som vet hur det ligger till eller som kan skicka en länk till någon bra sida?

Allt med bonus och sånt är borttaget nu. Är du under 24, eller 25 som vissa försäkringsbolag har det så är det svindyrt...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Caffe
13 januari 2009 · 1 436 Inlägg

Det verkar omöjligt att för en 20årig komma under 400kr/månad för trafik på vardagsbilar som min egen 9000, skoda pickup etc...

Det lägsta jag hittat är Atava trafik på en 142a... 60kr/mån. Hittar jag inget snart får det bli en sån om jag måste byta bil... sad

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
NxV ElectroRaggare
13 januari 2009 · 883 Inlägg

Jag har pickisen på mig (23) hos trygghansa ~450kr /mån
Och Tjejen (21)  har en Audi S6 -00 på sig Folksam ~800kr /mån

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Ellertz Norrlänning
13 januari 2009 · 1 453 Inlägg

NxV skrev:
Jag har pickisen på mig (23) hos trygghansa ~450kr /mån
Och Tjejen (21)  har en Audi S6 -00 på sig Folksam ~800kr /mån

Vaaah? Seriöst? Atava ville ha 2700 kr/månaden för mig (19) på min S6:a hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
MrJim normal people are scary
13 januari 2009 · 57 Inlägg

har min bil hos atava hel med extra allt 343 kr/månaden

hos folksam skulle motsvarande kosta 1500kr/månaden

jag är 30år men det kan skilja från bil till bil..byter jag bil är det inte säkert atava är billigast längre men just nu är dom det iaf

Fiat For Life
pasta bilar is the shit
Volvo 142 DL "GOLDIE" (1973)
te_wik Forummoderator
6 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Jä(#a Atava!

Nu har man bestiktat bilen idag. Gjorde klart en försäkring igår och skulle sedan påställa den nyss.

Men inte faaan har Atava meddelat Transportstyrelsen om att jag skaffat en försäkring.
Med Atavas telefontider är det nu försent att ringa dem.

Nu får jag vänta till minst Måndag innan jag kan påställa bilen, men jag behöver bilen NU, på en gång.
Vad ska man göra?

Bara chansa och köra avställt? Det är ju inte mitt fel att det förs.bolaget strular till det.

Någon som vart med om samma sak?


Förövrigt gick min 1000kr volvo 240 genom besiktningen UA. tongue



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (6 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
master_lars
6 februari 2009 · 1 152 Inlägg

Ang försäkringskostnader så skiljer det väldigt mycket vart man bor/är skriven. Bor du tex i en storstad så får du betala mer än om du bor i skogen i pajala.
Sen beror det ju även på hur många år man haft körkortet, och om orsakat en olycka. Detta gör att premierna kan skilja ganska mycket.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
te_wik Forummoderator
6 februari 2009 · 12 813 Inlägg

master_lars skrev:
Ang försäkringskostnader så skiljer det väldigt mycket vart man bor/är skriven. Bor du tex i en storstad så får du betala mer än om du bor i skogen i pajala.
Sen beror det ju även på hur många år man haft körkortet, och om orsakat en olycka. Detta gör att premierna kan skilja ganska mycket.

Har bott i Pajala i 20 år, är inte så stor skillnad ändå..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pleter
7 februari 2009 · 67 Inlägg

Vilka bolag bör ja kolla upp som har hyffsat billig försäkring?

Bilen V70 2.4D -06
är 26 iår.
Kommer nog få möjlighet att inskaffa garaget plats senare.
Bor i karlskoga.

Svårt att jämnföra priset när man inte har nåt regg nr att ange, då ja ej har köpt bilen än gah!

soyd
7 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Pleter skrev:
Vilka bolag bör ja kolla upp som har hyffsat billig försäkring?

Bilen V70 2.4D -06
är 26 iår.
Kommer nog få möjlighet att inskaffa garaget plats senare.
Bor i karlskoga.

Svårt att jämnföra priset när man inte har nåt regg nr att ange, då ja ej har köpt bilen än gah!

det är ju bara att du kollar blocket efter en som du ska köpa och så använder du det regnnumret när du kollar priser.


bara du hittar en bil som stämmer på alla punkter model år allt måste vara lika så kan du räkna så

Pleter
7 februari 2009 · 67 Inlägg

hmm hamnar på 12-13k/år med helförsäkring som billgast (folksam)

EDIT:
kollade nu ifall sambon tar försäkringen.
4997kr/halvår.
gah halva priset mot om jag tar skiten
sen får vi tydligen 799kr rabatt om vi tar försäkringen hos dom då när vi har våra hemförsäkring hos dom.

Så kärringen får ta den...

Senast redigerat av Pleter (7 februari 2009)

Lardi SQ
7 februari 2009 · 1 343 Inlägg

När ja kollade olika försäkringar på mig (ford focus -99 som 20-åring) så hamnade dom flesta 12-20k/år men kollade på sveland.se och fick ner den till 8800kr/år första året, andra året nu sjönk den till  6,5k/år-..

Detta gäller helförsäkring på mig själv då de är ja som brukar bilen...

Ljudnörd!
tobbe_o Mekaniker
7 februari 2009 · 48 Inlägg

Hade en försäkring på 9500kr/år på min S60 T5 -01 första året, sjönk till 8400kr andra året..
Bytte dock bort den mot en V70 GLT -00 och nu har jag en försäkring på 3700kr/år
(Volvia, helförsäkring)

Läste något om att bonusklasser skulle vara borttaget? Jag fick iaf rabatt efter 1 skadefritt år..
Det som verkar vara viktigt för att få ner försäkringspremien är att man haft en bil registrerad på sig några år och inga skador inträffat. Vet även en polare som tappade rabatt när han fick tillbaka kortet efter det varit indraget ett tag. De räknade det som att han fått körkort för första gången..

Sen är de självklart att det blir dyrare för en 18åring än en 40åring.. Statistiken är ju ganska tydlig, man är ingen F1-förare, och absolut inte när man är ung med nytt körkort. Det händer helt enkelt mer olyckor och skit i gruppen 18-25. Sen har en 40åring oftast hunnit samla på sig fler skadefria år vilket ger rabatt då..

Team Chevy740
Volvo V70R (1998)
skyen maskinförare
7 februari 2009 · 125 Inlägg

Pleter skrev:
Vilka bolag bör ja kolla upp som har hyffsat billig försäkring?

Bilen V70 2.4D -06
är 26 iår.
Kommer nog få möjlighet att inskaffa garaget plats senare.
Bor i karlskoga.

Svårt att jämnföra priset när man inte har nåt regg nr att ange, då ja ej har köpt bilen än gah!

kolla med trygg hansa. jag tycker dom har bra priser där.

kollade priset på min skyine ca 700kr mån. de var de ägsta jag kunde hitta i alla fall.

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)
Nissan Skyline R33 GTS25T "team underground racing" (1995)
Pleter
7 februari 2009 · 67 Inlägg

skyen skrev:

Pleter skrev:
Vilka bolag bör ja kolla upp som har hyffsat billig försäkring?

Bilen V70 2.4D -06
är 26 iår.
Kommer nog få möjlighet att inskaffa garaget plats senare.
Bor i karlskoga.

Svårt att jämnföra priset när man inte har nåt regg nr att ange, då ja ej har köpt bilen än gah!

kolla med trygg hansa. jag tycker dom har bra priser där.

kollade priset på min skyine ca 700kr mån. de var de ägsta jag kunde hitta i alla fall.

Japp,de gjorde vi nu.
först får vi 799kr rabatt pga vi redan har hemförsäkring hos dom.
sen tar vi försäkringen på sambon, då hamnar det på 9000kr/år för hel försäkring.
skulle jag ta de skulle det bli runt 14k =P

sambon har haft kortet i 7år iår, å ja fick mitt snart 1 år sen wink liiiiite skillnad haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang