Trafikförsäkringstråd

Memme I'am AWESOME..
25 februari 2009 · 2 783 Inlägg

Måste kolla en sak, det är så här :

Vi skulle ändra på försäkringen å sätta den på sambons mamma, men saken va det att MIN mamma stog som ägare på bilen. Och detta gick att försäkra ändå?

Då kan man lixom köpa en bil, å sätta den på mamma. Fast du står som ägare på registeringsbeviset?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
te_wik Forummoderator
25 februari 2009 · 12 813 Inlägg

emijl skrev:
Måste kolla en sak, det är så här :

Vi skulle ändra på försäkringen å sätta den på sambons mamma, men saken va det att MIN mamma stog som ägare på bilen. Och detta gick att försäkra ändå?

Då kan man lixom köpa en bil, å sätta den på mamma. Fast du står som ägare på registeringsbeviset?

Njää de ska inte gå. Du ska inte kunna försäkra en bil som du inte äger, iaf inte enligt VV. Eller Transportstyrelsen som det heter nu.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Memme I'am AWESOME..
25 februari 2009 · 2 783 Inlägg

TOmmy, saken är att vi har 2 bilar. Å vi glömde att byta ägare på ena bilen. men vi ändra försäkringen, detta gick tydligen :S

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
25 februari 2009 · 2 252 Inlägg

om man köper en bil som är avställd men skattad och man vill bara ha den försäkrad ca 4veckor, måste man ändå betala för ett halv år?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Team-Adolfsson Gödseldräng
25 februari 2009 · 4 529 Inlägg

tobbe_o skrev:
Hade en försäkring på 9500kr/år på min S60 T5 -01 första året, sjönk till 8400kr andra året..
Bytte dock bort den mot en V70 GLT -00 och nu har jag en försäkring på 3700kr/år
(Volvia, helförsäkring)

Läste något om att bonusklasser skulle vara borttaget? Jag fick iaf rabatt efter 1 skadefritt år..
Det som verkar vara viktigt för att få ner försäkringspremien är att man haft en bil registrerad på sig några år och inga skador inträffat. Vet även en polare som tappade rabatt när han fick tillbaka kortet efter det varit indraget ett tag. De räknade det som att han fått körkort för första gången..

Sen är de självklart att det blir dyrare för en 18åring än en 40åring.. Statistiken är ju ganska tydlig, man är ingen F1-förare, och absolut inte när man är ung med nytt körkort. Det händer helt enkelt mer olyckor och skit i gruppen 18-25. Sen har en 40åring oftast hunnit samla på sig fler skadefria år vilket ger rabatt då..

bonusklasser finns kvar hoss vissa företag
jag har länsförsäkringar och bonusklass 2

Kemo_
28 mars 2009 · 1 Inlägg

Vad kostar försäkringen på en peugeot 206 gti?

Senast redigerat av Kemo_ (28 mars 2009)

Jolle87
28 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Att en del säger har man inte råd att äga en bil ska man inte ha någon. Men om man nu har bilar som intresse och inte har speciellt mycket pengar att leva på. Ska man då skita i att ha en bil? Tex min Bmw 325:a skulle kosta 29.830kr /helår skriven på mig. Men skriven på min farsa kostar den 3985kr /Helår. Ganska så stor skillnad? Kan tillägga att det är helförsäkring det är räknat på.
Känns ganska onödigt att betala 25.000kr om året bara för att den ska stå på mig istället?
Nää min bil kommer stå på farsan tills det blir lite billigare att försäkra en bil på mig istället thats it. Sen får folk säga va fan de vill:P

alain www.bimmerpower.org
28 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Kemo_ skrev:
Vad kostar försäkringen på en peugeot 206 gti?

Det berör på helt om var du bor, vilken försäkring bolag du väljer, om den ska vara på dig eller föräldrar, antal mil per år, halv eller helförsäkring, det är rätt mycket som kan skillja.
Kontakta olika försäkringsbolag och hör med dom. wink

Senast redigerat av alain (28 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Memme I'am AWESOME..
29 mars 2009 · 2 783 Inlägg

Gäller bosering vid halvförsäkring?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
KingWS6 TACS Medlem
29 mars 2009 · 457 Inlägg

Jolle87 skrev:
Att en del säger har man inte råd att äga en bil ska man inte ha någon. Men om man nu har bilar som intresse och inte har speciellt mycket pengar att leva på. Ska man då skita i att ha en bil? Tex min Bmw 325:a skulle kosta 29.830kr /helår skriven på mig. Men skriven på min farsa kostar den 3985kr /Helår. Ganska så stor skillnad? Kan tillägga att det är helförsäkring det är räknat på.
Känns ganska onödigt att betala 25.000kr om året bara för att den ska stå på mig istället?
Nää min bil kommer stå på farsan tills det blir lite billigare att försäkra en bil på mig istället thats it. Sen får folk säga va fan de vill:P

Håller med!

Att det är dyrare för yngre, framförallt killar, beror ju på att det i statistiken är det dessa vildar och busar som leker och kör vårdslöst, därmed orsakar flest förseelser.
Försäkringsbolagen använder statistiken och gör kalkyler och får fram vad de anser skäliga riskprognoser för varje "grupp" människor.
Emellertid, vad de anser skäliga riskprognoser kallar jag bullshit! Jag tror att de höga försäkringsavgifterna är satta högre än riskprognoserna. För vi är unga och dumma och verkligen vill ha dessa roliga bilar och kommer betala oavsett vilket pris de drar till med. Det finns pengar att tjäna, omoraliskt mycket!

Dyra bilar får ju själklart dyrare försäkringar för det är ju en större förlust vid olycka och så är de ju dyrare att reparera. Men jag tycker inte försäkringsavgifterna står i paritet med vad man försäkrar.

För egen del så tänkte jag skriva bil och försäkring på mig själv.
Men 30.000 helförsäkring/år var det billigaste jag hittade. Efter att kassakitan blivit skjuten i sank efter bilköpet så skulle det betyda att jag inte skulle ha råd att få köra den. Skrev därför bilen på pappa och sparar 25.000 per år.

Självklart anser jag att bilarna ska stå på brukarna och visst skäms jag. Men jag vill så gärna ha min drömbil, gärna innan 40-årskrisen inträffar också. Ska kolla upp ny försäkring till påställningen nu snart, kanske blir acceptabelt mycket nu när man fyllt 25 (snart iaf.)

KingWS6 TACS Medlem
29 mars 2009 · 457 Inlägg

emijl skrev:
Gäller bosering vid halvförsäkring?

Vissa försäkringsbolag har det i halvan. Vissa har det som tillval i halvan och helan. Får nog fråga om specifikt försäkringsbolag.

Memme I'am AWESOME..
29 mars 2009 · 2 783 Inlägg

Vet någon hur Gjensidge funkar då ? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Zam_Zap
14 april 2009 · 20 Inlägg

Har man någon möjlighet att pruta på en bilförsäkring?
Måste fixa en de närmaste dagarna, och hittills är länsförsäkringar billigast på 11755kr/år samt att jag får med en hemförsäkring på det.
Min far har dem som bank, samt så är jag ganska säker på att han har 2 bilar och en MC där, medans min mor har 3 bilar där, varav en med avställd med garagetförsäkring. Och hur lägger jag fram det lite snyggt?!

Claas
14 april 2009 · 31 Inlägg

Kanske fel tråd o skriva i men jag har också en liten fråga om försäkringar..
Alla ni som kör trimmat vilka försäkringsbolag har ni? för trygg hansa t.ex. täcker ju inte en ända krona när man har trimmat bilen. Någon som har lite erfarenhet av olika försäkringsbolag när det väl ska betalas ut pengar efter en krock?

tacksam för svar.

KingWS6 TACS Medlem
14 april 2009 · 457 Inlägg

Zam_Zap skrev:
Har man någon möjlighet att pruta på en bilförsäkring?
Måste fixa en de närmaste dagarna, och hittills är länsförsäkringar billigast på 11755kr/år samt att jag får med en hemförsäkring på det.
Min far har dem som bank, samt så är jag ganska säker på att han har 2 bilar och en MC där, medans min mor har 3 bilar där, varav en med avställd med garagetförsäkring. Och hur lägger jag fram det lite snyggt?!

Tror inte det går att pruta på en försäkring. Men de flsta försäkringsbolag har ju bonussystem, men de fungerar på olika vis. Har man hus, liv och andra försäkringar samlade i samma bolag brukar man få förmåner.
Men pruta? - icke sa nicke! Möjligtvis om det gällde för dom att locka till sig en miljardär.

Har du kikat på https://www.insplanet.com/forsakring/ja … aspx?mID=0
Iofs bara de största men det är lätt att jämföra där.

Lycka till!

Edit: skickade fel länk först, denna ska funka.

Senast redigerat av KingWS6 (14 april 2009)

Stellan_Clausen
6 juni 2009 · 635 Inlägg

Tjena... någon som har info om försäkringen på en opel kadett bertone cab -91, är mycket dyrare än på en vanlig täckt kadett.. hoppas på ett snapt svar då jag ska titta på en kadett idag !!

discokapten Kapten på disco!
6 juni 2009 · 1 729 Inlägg

Det går utmärkt att pruta på bilförsäkringar, för vinstmarginalen är extremt hög hos vissa bolag och dom förlorar mer på att inte ha dig som kund än att sänka priset.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Cromeaholic
15 december 2009 · 74 Inlägg

Satt o kikade lite på If nu om hur mycket det skulle kosta att försäkra min 740. nu kostar det 9907 kr. Förra året kostade det typ 13000 per halvår. Håller dom på o kursa eller vad är det frågan om? =3

Fritidsutforskare på heltid
meshmish
20 januari 2010 · 5 Inlägg

Då har jag också en fråga om bilförsäkringar. Jag har köpt en begagnad bil, det är första bilen men jag har haft körkort i några år. Den var inte så dyr, gick på runt 30 000, men har inte gått så långt och är i ett helt okej skick. Det är en -97:a.

Jag har kollat på försäkringar, och prisskillnaden mellan hel- och halv är inte så stor, blir bara någon hundring i månaden i skillnad.
Då är min fråga, vilken slags försäkring  är rimlig här?

Är det helt bortkastade pengar att helförsäkra en så gammal bil som dessutom var så billigt? Accepterar ens försäkringsföretagen att helförsäkra en bil av denna åldern? Jag känner att jag nog  gärna skulle vilja ha någon  försäkring som fixade bilskador även om jag var vållande, speciellt eftersom jag gillar bilen och inte har 30000kr att lägga ut så ofta, men med tanke på fordonet så kanske det ändå inte täcks av helförsäkring? Vad säger ni, vad skulle ni ha skaffat i det här läget?

Senast redigerat av meshmish (20 januari 2010)

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2010 · 10 244 Inlägg

meshmish skrev:
Då har jag också en fråga om bilförsäkringar. Jag har köpt en begagnad bil, det är första bilen men jag har haft körkort i några år. Den var inte så dyr, gick på runt 30 000, men har inte gått så långt och är i ett helt okej skick. Det är en -97:a.

Jag har kollat på försäkringar, och prisskillnaden mellan hel- och halv är inte så stor, blir bara någon hundring i månaden i skillnad.
Då är min fråga, vilken slags försäkring  är rimlig här?

Är det helt bortkastade pengar att helförsäkra en så gammal bil som dessutom var så billigt? Accepterar ens försäkringsföretagen att helförsäkra en bil av denna åldern? Jag känner att jag nog  gärna skulle vilja ha någon  försäkring som fixade bilskador även om jag var vållande, speciellt eftersom jag gillar bilen och inte har 30000kr att lägga ut så ofta, men med tanke på fordonet så kanske det ändå inte täcks av helförsäkring? Vad säger ni, vad skulle ni ha skaffat i det här läget?

Jag hade helt klart helförsäkrat i ditt fall!

Och ja, det är inga problem att helförsäkra en gammal bil!

Jag hade helförsäkring på min Volvo Valp från 1963... big_smile På den var skillnaden mellan trafik och hel ungefär 21:- i månaden så det kändes som det var värt det! wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 januari 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang