Trafikförsäkringstråd

KingWS6 TACS Medlem
20 januari 2010 · 457 Inlägg

KingWS6 skrev:

Zam_Zap skrev:
Har man någon möjlighet att pruta på en bilförsäkring?
Måste fixa en de närmaste dagarna, och hittills är länsförsäkringar billigast på 11755kr/år samt att jag får med en hemförsäkring på det.
Min far har dem som bank, samt så är jag ganska säker på att han har 2 bilar och en MC där, medans min mor har 3 bilar där, varav en med avställd med garagetförsäkring. Och hur lägger jag fram det lite snyggt?!

Tror inte det går att pruta på en försäkring. Men de flsta försäkringsbolag har ju bonussystem, men de fungerar på olika vis. Har man hus, liv och andra försäkringar samlade i samma bolag brukar man få förmåner.
Men pruta? - icke sa nicke! Möjligtvis om det gällde för dom att locka till sig en miljardär.

Har du kikat på https://www.insplanet.com/forsakring/ja … aspx?mID=0
Iofs bara de största men det är lätt att jämföra där.

Lycka till!

Edit: skickade fel länk först, denna ska funka.

Vill ta tillbaka att man inte kan pruta på en försäkring. Gjorde det igår.
2000:-/år för en helförsäkring. Bra tycker jag! smile

meshmish
21 januari 2010 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

meshmish skrev:
Då har jag också en fråga om bilförsäkringar. Jag har köpt en begagnad bil, det är första bilen men jag har haft körkort i några år. Den var inte så dyr, gick på runt 30 000, men har inte gått så långt och är i ett helt okej skick. Det är en -97:a.

Jag har kollat på försäkringar, och prisskillnaden mellan hel- och halv är inte så stor, blir bara någon hundring i månaden i skillnad.
Då är min fråga, vilken slags försäkring  är rimlig här?

Är det helt bortkastade pengar att helförsäkra en så gammal bil som dessutom var så billigt? Accepterar ens försäkringsföretagen att helförsäkra en bil av denna åldern? Jag känner att jag nog  gärna skulle vilja ha någon  försäkring som fixade bilskador även om jag var vållande, speciellt eftersom jag gillar bilen och inte har 30000kr att lägga ut så ofta, men med tanke på fordonet så kanske det ändå inte täcks av helförsäkring? Vad säger ni, vad skulle ni ha skaffat i det här läget?

Jag hade helt klart helförsäkrat i ditt fall!

Och ja, det är inga problem att helförsäkra en gammal bil!

Jag hade helförsäkring på min Volvo Valp från 1963... big_smile På den var skillnaden mellan trafik och hel ungefär 21:- i månaden så det kändes som det var värt det! wink

//Brådhis

Tack för svaret! Då vet jag att jag inte är helt ute och cyklar när jag vill helförsäkra den smile

svempus
25 januari 2010 · 409 Inlägg

själv kör man me trafik biligaste typ 375 i månaden blire för mig vart billigare att försäkra min volvo än jettan jag hadde innan skillnad på en 1000 kr i halvåret...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Mattsson_91 Självlärd
25 januari 2010 · 3 083 Inlägg

Min gamla 142a skulle kosta mellan 5-14 tusen att trafikförsäkra. Tycker det låter helsjukt på en bil som är värd 4papp

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
_Jonex_ Byggare Behm
29 januari 2010 · 562 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Min gamla 142a skulle kosta mellan 5-14 tusen att trafikförsäkra. Tycker det låter helsjukt på en bil som är värd 4papp

Just Trafikförsäkringen har inget med din bils värde att göra.

Det har att göra med hur många ( i ditt fall )  Volvo 142 som har varit inblandade i olyckor, vilket är en hel del kan jag tänka mig.
Generellt kan man säga att alla bilar har en Trafikförsäkring på 4- 5000 kr av den totala premien.
Ex min Legacy -97 med 18k mil kostar 9200 om år i helförsäkring, 5000 av det är trafik,så inte är själva försäkringen speciellt dyr.

Ringde förresten och frågade Länsförsäkringar vad min bil värderas till " - Ja , vi kollar ju beg.priserna hos
bilhandlare och även på ex. blocket , i ditt fall är det mellan 25 -30k "
Min egen tanke om det är att Hel-delen på försäkringen kostar 2000 kr om året, lätt värt det alltså !

Kvaddar man en bil som är halvförsäkrad så får man inte ett öre för bilen, det blir alltså en förlust för min del
på 25- 30k om det skulle hända. Tänk på att även Viltolycka räknas dit, även om inte hela bilen blir kvaddad.

Ja, Ni fattar budskapet...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Biemer
7 mars 2010 · 110 Inlägg

Mitt fordon är i så dåligt skick att det inte går att använda. Måste jag ändå försäkra?
Ägaren måste ha sitt fordon trafikförsäkrat även om det är i behov av reparation och inte kan användas.


MEN STÄLL AV SKITEN DÅ

Sannefjord
19 april 2010 · 457 Inlägg

Hatar trafikförsäkringsföreningen. Hade bilen påställd (visserligen glömt ställa av) men oförsäkrad. Fick "böter" på 11k yikes

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Sannefjord
19 april 2010 · 457 Inlägg

Sannefjord skrev:
Hatar trafikförsäkringsföreningen. Hade bilen påställd (visserligen glömt ställa av) men oförsäkrad. Fick "böter" på 11k yikes

Kan tillägga att jag fick ett brev på tok för många månader för sent sad tydligen ens plikt att kolla upp det själv

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
19 april 2010 · 327 Inlägg

Skulle aldrig komma på ide´n att skriva bilen på någon annan än mig själv, är ju min bil och jag som kör, har jag råd att köpa bilen så har jag råd att försäkra den också.

Har min bil enbart trafikförsäkrad eftersom den är över 20 år och jag skulle ändå inte få igen ngt för den om olyckan är framme.

Sparade 2500 kr i året på att byta bolag, så ett tips kolla upp olika bolag, gjorde en koll på nätet på Compricer.se.

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
19 april 2010 · 559 Inlägg

Vilka jumbosummor vissa har. Tycker min Corolla e dyr när man är arbetslös: ~2300:-/år halvförs.
Och sambons Kadett B har en skön årspremie: ~1700:-/år HELförsäkring smile Ingen veteranförsäkring här inte hehe wink Länsförsäkringar i båda fallen.

Mvh Thomas
Bettan_Nostdal
19 april 2010 · 204 Inlägg

RacingBunny skrev:

Sam176 skrev:
Jag ska ändå ha försäkringen på mitt namn när jag har köpt egen bil smile Jag vet att man har tagit bort 25 årsgränsen och går efter antal körkortsår men eftersom jag blir 25 i aug så kan man lika gärna ha bilen på sitt namn. Kanske jag får billig försäkring ändå, det är svindyrt om man är ung men jag tar risken ändå wink

//Sam

När tog dom bort 25års gränsen??
Jag har precis försäkrat min nya bil och då va åldern rätt viktig för att få ner den i pris...

När tog de bort den? Jag hämtade Volvon den 2 december 2009 och blev trafikförsäkrad i mitt namn. Jag är under 25. Tog trafikförsäkring och fick hem en blodig räkning på nästan 10 000:-/året.
Nu när mamma står som ägare så får vi bara en räkning på 2 994:-/året. Och det är dessutom halvförsäkring.
Så tror dock INTE att 25årsgränsen är bortplockad

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
Seth
20 april 2010 · 3 354 Inlägg

Bettan_Nostdal skrev:
När tog de bort den? Jag hämtade Volvon den 2 december 2009 och blev trafikförsäkrad i mitt namn. Jag är under 25. Tog trafikförsäkring och fick hem en blodig räkning på nästan 10 000:-/året.
Nu när mamma står som ägare så får vi bara en räkning på 2 994:-/året. Och det är dessutom halvförsäkring.
Så tror dock INTE att 25årsgränsen är bortplockad

vad jag läst i mina försäkringspapper så finns det ingen 25 årsgrsäns förutom att man ev kan spärra brukandet av bilen för folk under 24-25.

Samt att om man är under 24 så är det tillägg på 1000:- för självrisken på trafikförsäkringen

ps kan tillägga att jag är 21 bor i en mindre ort och betalar 2800:-/år för helförsäkring på min volvo.
haft körkort i 3 år, full bonusklass och har 3 år skadefritt

Här är iaf vad länsförsäkringar har för mallar för att beräkna premie:

Varje bilägare som har sin försäkring hos oss ska ha en så rättvis
premie som möjligt. Därför tar vi hänsyn till följande faktorer:
• Fabrikat, typ och årsmodell – eftersom reparations- och andra
skadekostnader är olika för olika bilar och årsmodeller.
• Ålder och kön – vår erfarenhet visar att ungdomar utgör en
större risk i trafiken men att den risken sjunker med stigande
ålder och mognad. Premien kan därför påverkas av hur gammal
du är och om du är man eller kvinna.
• Var du bor – eftersom risken för skador varierar i olika delar
av landet. Det är till exempel billigare försäkring om du bor i
glesbygd än om du bor i en större stad.
• Hur långt du kör under ett år – därför att risken för skada blir
större ju längre du kör. Det är viktigt att du inte uppger för låg
körsträcka, då riskerar du att få minskad ersättning vid skada.
• Antalet skadefria år – dessa ligger till grund för den bonusrabatt
du får på trafik-, delkasko- och vagnskadepremien. Ju fler
skadefria år du har, desto mer rabatt. För nya försäkringar
används din körkortsålder för inplacering i rätt antal skadefria år
(högst 15).
• Bonus – det finns sju bonusklasser och som ny kund får du
bonus baserad på det antal år du haft körkort. För varje skada
som leder till ersättning från din trafikförsäkring, sänks din
bonus. Därefter höjs bonusen för varje skadefritt år.
• Ändring av försäkringsuppgifter (riskökning).
I ditt försäkringsbrev eller din offert hittar du de uppgifter som
din premie är beräknad utifrån. Du måste meddela oss om dessa
uppgifter ändras. Är till exempel körsträckan för låg ska detta
snarast anmälas så att rätt ersättning betalas vid skada. Oriktiga
uppgifter kan leda till nedsättning av ersättningen eller i allvarligare
fall att ersättningen helt uteblir.
Vid varje skada gäller försäkringen med den självrisk som anges
under respektive typ av försäkringsskydd (exempelvis brand).
En förutsättning för detta är att du följt aktsamhetskraven. Bryter
du mot aktsamhetskraven kan det leda till högre självrisk eller till
nedsättning av ersättningen.

Senast redigerat av Seth (20 april 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Andromeda Rumpmas
10 maj 2010 · 3 860 Inlägg

Mitt svar från ett annat forum i en liknande diskussion om varför försäkringar är så dyra för unga förare och även billiga bilar:

Det handlar om statistik. Är det tidigare utfallet att en 18-20-åring med en og9-3 Aero i Stockholm 4 ggr oftare måste utnyttja sin trafikförsäkring än en 30-åring med samma förutsättningar, ja, då blir det också 4 ggr dyrare att trafikförsäkra för den yngre. En del yngre krockar aldrig, och får då betala för sina kompisar som krockar oftare. Är det dubbelt så stor risk att få inbrott i bilen på gatan som i garaget 10 meter bort, då kostar också premien för inbrott dubbelt så mycket om du parkerar på gatan.

Det med att man kan komma upp i bilens värde i försäkringspremie på ett eller två år, vad menar ni egentligen? Tänk till lite nu.
Om ni får en mer eller mindre permanent skada i samband med en trafikolycka ni orsakat så är ersättningen för själva bilen en piss i havet i vad försäkringsbolaget får betala ut. En kille jag känner via jobbet var med i en trafikolycka för 12 år sedan och fick livslånga men. Han får fortfarande runt 10k i månaden från försäkringen.
En bil för 5k kan orsaka precis lika stor skada om den vill befinna sig i samma rymd som en bil för 500k som en annan bil för 500k eller 5 milj kan göra. Därför är trafikförsäkringen alltid dyr för yngre, oavsett värde på själva bilen. Och skadorna på förare och passagerare kan bli lika allvarliga i alla fall.

Nej, man måste tänka över varför det är så dyrt. Era kompisar krockar oftare än genomsnittet. Surt, men så är det. Då får man antingen köra en något billigare bil, även om en 9000 2,0i är hutlöst dyr att försäkra den med, eller så tar man risken att skenförsäkra. För billigare blir det inte bara för att man inte vill förstå varför det är dyrare. Det är inte ocker, de täcker bara sina kostnader för åldersgruppen. Eventuellt sätter priset riktigt högt för att slippa dig som kund.


Jag kan lägga till lite angående skenförsäkring, att låta någon som inte brukar din bil mer än dig stå som ägare och försäkringstagare. Misstänker FB detta är inte det värsta som kan hända att det blir en dubbel självrisk. Långt ifrån. Det kan gå så att du inte får en krona för själva bilen om den blir skrot. De nekar ersättning med hänvisning till skenförsäkring, dvs att försäkringstagaren saknar ekonomiskt intresse i bilen. Sedan är det upp till försäkringstagaren att stämma försäkringsbolaget i ett civilmål för att få ersättning. Något som kan sluta i att du även får betala motpartens rättegångskostnader vid förlust. Gräver man lite kanske man finner att du bor 25 mil från dina föräldrar, hyr en parkeringsplats fastän du saknar bil, har ett tankkort, pratar med dina grannar om huruvida bilen brukar stå där etc.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
rough_boy
14 februari 2011 · 811 Inlägg

Om man skall besiktiga sin bil och således behöver en försäkring för att få köra den till besiktningen och hem igen hur skall man gå till väga då?  försäkre den för en hel månad eller kan man försäkra den ett para dagar bara?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
igor_kim
10 mars 2011 · 20 Inlägg

Har haft en trafikförsäkring på min bil i ett år nu. Fick hem en faktura på 1300 kronor.
Skatt på trafikförsäkring står det. Vafan blir de?

BMW 325D (2007)
KHRacing
10 mars 2011 ·

igor_kim skrev:
Har haft en trafikförsäkring på min bil i ett år nu. Fick hem en faktura på 1300 kronor.
Skatt på trafikförsäkring står det. Vafan blir de?

Det infördes för cirka 2-3år sedan en extra skatt på trafikförsäkrningen... men mkt konstigt att du fått det isf nu... den borde du ju fått för mer än ett år sedan,
' tror inte riktigt du läst rätt på pappret.

KHRacing
10 mars 2011 ·

rough_boy skrev:
Om man skall besiktiga sin bil och således behöver en försäkring för att få köra den till besiktningen och hem igen hur skall man gå till väga då?  försäkre den för en hel månad eller kan man försäkra den ett para dagar bara?

Ställ på bilen samma dag... teckna försäkrningen som vanligt... ställ av den dagen efter o om f-bolaget undrar så säg som det är.. inte olagligt. eller så drar du en vit lögn att bilen rasade samma dag du ställde på den.. en gång så slapp jag ens betala för en enda dag så de slapp massa pappersjobb de bara annulerade försäkringen istället.

igor_kim
10 mars 2011 · 20 Inlägg

KHRacing skrev:

igor_kim skrev:
Har haft en trafikförsäkring på min bil i ett år nu. Fick hem en faktura på 1300 kronor.
Skatt på trafikförsäkring står det. Vafan blir de?

Det infördes för cirka 2-3år sedan en extra skatt på trafikförsäkrningen... men mkt konstigt att du fått det isf nu... den borde du ju fått för mer än ett år sedan,
' tror inte riktigt du läst rätt på pappret.

Okej tack för svaret. aldig hört om något sådant förut bara.

BMW 325D (2007)
David__
22 mars 2011 · 4 Inlägg

Nån som har tips om försäkring av en M3:a e46? Betalar idag mer än polaren som kör en 2010 California....

BMW M3 "e46" (2003)
5D
30 mars 2011 · 22 Inlägg

Hitta en röten volvo 855 225hk, för 15papp, får prisförslaget 4101kr / månaden på ica försäkringar
Aldrig krockat osv, haft körkort 4år, är 22, bor i lugnt område lgh.

Är detta lagligt?? Vart går gränsen till olagligt?

på ett år kan ja köpa 4st t5:or för försäkringspriset ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang