Detta köpte jag nyss-tråden

caromania Forummoderator
20 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:

Har du någon Wagnerkassett du kan lyssna på sörplandes varm choklad?

Nej inte Wagner, han var ju tysk. Vad har tyskar med en Philipsstereo att göra? Nej, det blir på sin höjd en kopp te, serverad på instrumentbrädans tehylla och stereon kommer spela Pomp and Circumstance.

Edit: Eventuellt blir det några inspelningar med Winston Churchills olika brandtal.

Jag tänkte tysk premiumchokladmaskin, ber om ürsäkt.

Ursäkten godtagen av mig. Frågan är hur 17miljoner Holländare ställer sig till den. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
20 juni 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:

Det är väldigt mycket en Philips. 22DC710. Jag har ju aldrig varit någon vän av Philips utan alltid tyckt att Operation Oyster var något misslyckad, men jag får ju revidera det lite nu som den nörd jag är.

Den hade nog gjort sig lite bättre i en Ford, BMW eller en VW.
Men du kan nog avnjuta goda låtar ändå till en kall Fanta eller en snabbkaffe från Nestlé till ditt nya inköp. smile

Snabbkaffe vore nåt! Men faktiskt, helt originalmonterad stereo med Rovers egen beteckning och allt. Ganska ovanliga pjäser med 25år på nacken, och denna är mer eller mindre NOS. Att sedan en ny, förmodligen betydligt bättre stereo skulle kostat kanske 1/4 av pengarna är inte så viktigt. smile Allra bäst trivs nog en Philips i en Volvo 360, 480 eller V40.

Är isf bara att gratulera.
NOS värmer hjärtat på riktigt.
Helst när det är saker som inte andra ens reflekterar över eller har den minsta aningen om men höjer affektionsvärdet på bilen och t.o.m kan skänka leenden vid bara tanken.

Förra året kom jag över en vakuumklocka till min pråm, endast 64 hade dessa då dom fick mer vakuumstyrning och tändningen bli annars lidande.
Finns inga nya som är specifikt för 64 så köper man nytt får man fel tändkurva och hur många vet ens av något liknande? big_smile
Så NOS är den enda väg att gå.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
20 juni 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:

Den hade nog gjort sig lite bättre i en Ford, BMW eller en VW.
Men du kan nog avnjuta goda låtar ändå till en kall Fanta eller en snabbkaffe från Nestlé till ditt nya inköp. smile

Snabbkaffe vore nåt! Men faktiskt, helt originalmonterad stereo med Rovers egen beteckning och allt. Ganska ovanliga pjäser med 25år på nacken, och denna är mer eller mindre NOS. Att sedan en ny, förmodligen betydligt bättre stereo skulle kostat kanske 1/4 av pengarna är inte så viktigt. smile Allra bäst trivs nog en Philips i en Volvo 360, 480 eller V40.

Är isf bara att gratulera.
NOS värmer hjärtat på riktigt.
Helst när det är saker som inte andra ens reflekterar över eller har den minsta aningen om men höjer affektionsvärdet på bilen och t.o.m kan skänka leenden vid bara tanken.

Förra året kom jag över en vakuumklocka till min pråm, endast 64 hade dessa då dom fick mer vakuumstyrning och tändningen bli annars lidande.
Finns inga nya som är specifikt för 64 så köper man nytt får man fel tändkurva och hur många vet ens av något liknande? big_smile
Så NOS är den enda väg att gå.

Precis! Och dessutom höjs ju även det monetära värdet eftersom det handlar om samlarbilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
trubbelturbo
20 juni 2019 · 1 442 Inlägg

Vad betyder "NOS"? en förkortning för något?

för jag antar att det inte betyder..
http://3.bp.blogspot.com/-JEEQMikzLbk/UltBK5xlmOI/AAAAAAAAAD8/O8vJqqyBzRo/s1600/vin+nos.jpg
? wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
M123
20 juni 2019 · 962 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Vad betyder "NOS"? en förkortning för något?

för jag antar att det inte betyder..
http://3.bp.blogspot.com/-JEEQMikzLbk/U … in+nos.jpg
? wink

New Old Stock

Dvs Obrukade originaldelar som blev tillverkade som reservdelar när bilen var ny.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Mack Forum- och sitemoderator
29 juni 2019 · 26 111 Inlägg

Nyss köpt:
Så kallad dashcam. Av märket BlackVue.

Vart:
NetOnNet.

Pris:
~ 2700:-

Varför?:
Ja, varför inte?
Med nya jobbet där man faktiskt är ute dagtid så är det helt plötsligt kul att kunna dokumentera vardagen. Och man ser mycket i trafiken, även i lilla Östersund.

https://www.komplett.se/img/p/800/5640c81e-039a-78da-2e04-60066e9b73ea.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Utmarks-Loke
29 juni 2019 · 5 809 Inlägg

Jag har funderat länge på att köpa dashcam för att dokumentera allt vansinnigt man ser ut på vägarna men det blir aldrig av. Skulle jag ändå köpa en skulle jag väll ha glömt att slå på den ifall det dök upp något riktigt spännande roll

Nu får du starta en youtubekanal och börja lägga upp alla isbjörnar och annat som dyker upp i den jämtländska trafiken

andreas_1996
29 juni 2019 · 951 Inlägg

Banana split i åhus pråmen big_smile + kaffe sjukt nice

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 juni 2019 · 7 217 Inlägg

andreas_1996 skrev:
Banana split i åhus pråmen big_smile + kaffe sjukt nice

Ja det där är riktigt nice, får åka ned och köpa en imorgon bara för det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mack Forum- och sitemoderator
29 juni 2019 · 26 111 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag har funderat länge på att köpa dashcam för att dokumentera allt vansinnigt man ser ut på vägarna men det blir aldrig av. Skulle jag ändå köpa en skulle jag väll ha glömt att slå på den ifall det dök upp något riktigt spännande roll

Nu får du starta en youtubekanal och börja lägga upp alla isbjörnar och annat som dyker upp i den jämtländska trafiken

Fördelen med i alla fall den kameran jag har beställt är att den slås igång automatiskt, och helt enkelt rullar konstant. Sedan väljer man antingen själv när man vill spara något, eller låter kameran bestämma då den tydligen, som jag förstått men kan ha fel, eventuellt känner av det själv i och med inbromsningar och liknande.

Egen kanal vete fasen dock. Men kanske kommer upp något klipp då och då.
Vi får se.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
M123
29 juni 2019 · 962 Inlägg

Mack skrev:
Nyss köpt:
Så kallad dashcam. Av märket BlackVue.

Vart:
NetOnNet.

Pris:
~ 2700:-

Varför?:
Ja, varför inte?
Med nya jobbet där man faktiskt är ute dagtid så är det helt plötsligt kul att kunna dokumentera vardagen. Och man ser mycket i trafiken, även i lilla Östersund.

https://www.komplett.se/img/p/800/5640c … 9b73ea.jpg

Tänkbart scenario är 285 fler mil i veckan och med uteslutande felkörningar in på badplatser sicksackandes mellan badbollar och handdukar.

Vad hette kanalen sa du?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zleepy Trucker
29 juni 2019 · 1 391 Inlägg

Mack skrev:
Nyss köpt:
Så kallad dashcam. Av märket BlackVue.

Vart:
NetOnNet.

Pris:
~ 2700:-

Varför?:
Ja, varför inte?
Med nya jobbet där man faktiskt är ute dagtid så är det helt plötsligt kul att kunna dokumentera vardagen. Och man ser mycket i trafiken, även i lilla Östersund.

https://www.komplett.se/img/p/800/5640c … 9b73ea.jpg

Ser ut som en DR750S ? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mack Forum- och sitemoderator
29 juni 2019 · 26 111 Inlägg

zleepy skrev:

Mack skrev:
Nyss köpt:
Så kallad dashcam. Av märket BlackVue.

Vart:
NetOnNet.

Pris:
~ 2700:-

Varför?:
Ja, varför inte?
Med nya jobbet där man faktiskt är ute dagtid så är det helt plötsligt kul att kunna dokumentera vardagen. Och man ser mycket i trafiken, även i lilla Östersund.

https://www.komplett.se/img/p/800/5640c … 9b73ea.jpg

Ser ut som en DR750S ? smile

Jajamen!
Något du själv har erfarenhet av?
Har stått nu i ett par veckor och vägt mellan flera modeller och märken, och till slut valde jag denna då den verkar, i alla fall på papperet, passa de behov jag kan tänka mig ha. Vet ju inte riktigt ännu då jag aldrig haft en dashcam innan.
Vi får se helt enkelt, hur det blir.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
zleepy Trucker
30 juni 2019 · 1 391 Inlägg

mack skrev:
Jajamen!
Något du själv har erfarenhet av?
Har stått nu i ett par veckor och vägt mellan flera modeller och märken, och till slut valde jag denna då den verkar, i alla fall på papperet, passa de behov jag kan tänka mig ha. Vet ju inte riktigt ännu då jag aldrig haft en dashcam innan.
Vi får se helt enkelt, hur det blir.

Yes, har en sån i framrutan på lastbilen, haft den i ett år, himla bra dashcam,
den startar när man börjar på morgonen tills man parkerar hemma igen, och är det något klipp man vill spara ner så kan man ansluta via appen / Wifi och tanka ner det till luren, annars kör den nonstop, och blir minnet fullt (har 2st 128gb) så spelar den över det första sparat smile

Visst DR900S är bättre men dubbelt så dyr och ja, denna utför dess uppgift väldigt bra smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2019 · 26 111 Inlägg

zleepy skrev:

mack skrev:
Jajamen!
Något du själv har erfarenhet av?
Har stått nu i ett par veckor och vägt mellan flera modeller och märken, och till slut valde jag denna då den verkar, i alla fall på papperet, passa de behov jag kan tänka mig ha. Vet ju inte riktigt ännu då jag aldrig haft en dashcam innan.
Vi får se helt enkelt, hur det blir.

Yes, har en sån i framrutan på lastbilen, haft den i ett år, himla bra dashcam,
den startar när man börjar på morgonen tills man parkerar hemma igen, och är det något klipp man vill spara ner så kan man ansluta via appen / Wifi och tanka ner det till luren, annars kör den nonstop, och blir minnet fullt (har 2st 128gb) så spelar den över det första sparat smile

Visst DR900S är bättre men dubbelt så dyr och ja, denna utför dess uppgift väldigt bra smile

Trevligt att få en recension så här innan den har dykt upp, hehe.
Låter kanon att den funkar bra för dig. Då lär den garanterat göra det för mig också!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zleepy Trucker
30 juni 2019 · 1 391 Inlägg

Mack skrev:
Trevligt att få en recension så här innan den har dykt upp, hehe.
Låter kanon att den funkar bra för dig. Då lär den garanterat göra det för mig också!

Det tvivlar jag inte en sekund på att den kommer göra, du har även "live feed" så du kan se "live", det är himla bra när du ska montera den, så ser du hur "vyn" blir innan du fäster den på rutan smile

se bara till att du köper ett riktigt bra minneskort, hög klass (10) och snabb överföring, så lär du sen få med mycket knasigt där ute på vägarna smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zemet
1 juli 2019 · 4 030 Inlägg

Den där dashcamen var ju ganska dyr. Skall man montera bort den efter varje gång man kört så ingen knarkare får för sig att slå sönder rutan och ta den?

zleepy Trucker
1 juli 2019 · 1 391 Inlägg

zemet skrev:
Den där dashcamen var ju ganska dyr. Skall man montera bort den efter varje gång man kört så ingen knarkare får för sig att slå sönder rutan och ta den?

Det är väldigt enkelt, en liiiiten knapp man trycker på och vips går själva kameran "röret" och dra i sidled och vips kan man ta med den hem om man inte vill ha den sittandes där smile bara fästet som då sitter kvar på rutan och elkabeln vid sidan av smile

Senast redigerat av zleepy (1 juli 2019)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mack Forum- och sitemoderator
1 juli 2019 · 26 111 Inlägg

zemet skrev:
Den där dashcamen var ju ganska dyr. Skall man montera bort den efter varje gång man kört så ingen knarkare får för sig att slå sönder rutan och ta den?

Annars har jag fördelen att min jobbbil, parkerad på natten, står väldigt bra och skyddat till.
Men som zleepy annars säger, så är en av stora fördelarna med kameran just att den är så enkel att plocka ner och ta med hem.
Och, kvalité kostar.
Funderade ett tag på en enklare variant för nån tusenlapp men äh.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Cuefa Ain't no place like home...
2 juli 2019 · 4 628 Inlägg

Mack skrev:
Nyss köpt:
Så kallad dashcam. Av märket BlackVue.

Vart:
NetOnNet.

Pris:
~ 2700:-

Varför?:
Ja, varför inte?
Med nya jobbet där man faktiskt är ute dagtid så är det helt plötsligt kul att kunna dokumentera vardagen. Och man ser mycket i trafiken, även i lilla Östersund.

https://www.komplett.se/img/p/800/5640c … 9b73ea.jpg

Kört med kamera i många år nu eftersom jag kör 26 mil/dag.
Det blir en o annan spännande film, ja.
Skönt o ha ett vittne om det händer något knasigt. Bra köp!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang