Detta köpte jag nyss-tråden

torsen
14 september 2019 · 7 198 Inlägg

Vettemannen skrev:

Henke_P skrev:
Jag har inte heller någon kamin, vilket man saknar väldigt mycket när de blir kallt ute..har bara luft/vatten, jag hamnade också runt 60-70K  för en hel installation  med täljsten's kamin+ modulskorsten, så det får vänta några år till med hmm
Jag tycker att när man bygger nya hus så skulle det vara lag på en sk alternativ uppvärmning, tänk om det skulle bli strömlöst en längre tid, hur ska man då kunna värma upp ett hus..

/Henke P..

Ett sätt är att skaffa elverk och att ha en del bränsle stående hemma. Jag har det plus att det står en vedkamin i huset. Håller med dig att alla som bor i eget hus ska ha alternativ uppvärmning för att klara strömavbrott uppemot nån vecka, sedan brukar det lösa sig i de flesta fall.

/Benny

Ett elverk av någorlunda kraft/energi kräver nog minst 20 liter bensin/dygn.
För att klara en vecka behövs 8 -10 jeepdunkar bensin.
Mat-/vätskeuppvärmningen kommer jag att klara med fotogenkök, spritkök och gasolkök i en vecka.
Tyvärr kan man inte värma några kokkärl på min Tullikkivi täljstenskamin/kakelugn.
Hade varit bra med en sådan där (koppar-)vatten värmare som fanns i alla köksvedspisar förr.

Snurriis
14 september 2019 · 761 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Henke_P skrev:
Jag har inte heller någon kamin, vilket man saknar väldigt mycket när de blir kallt ute..har bara luft/vatten, jag hamnade också runt 60-70K  för en hel installation  med täljsten's kamin+ modulskorsten, så det får vänta några år till med hmm
Jag tycker att när man bygger nya hus så skulle det vara lag på en sk alternativ uppvärmning, tänk om det skulle bli strömlöst en längre tid, hur ska man då kunna värma upp ett hus..

/Henke P..

Ett sätt är att skaffa elverk och att ha en del bränsle stående hemma. Jag har det plus att det står en vedkamin i huset. Håller med dig att alla som bor i eget hus ska ha alternativ uppvärmning för att klara strömavbrott uppemot nån vecka, sedan brukar det lösa sig i de flesta fall.

/Benny

Ett elverk av någorlunda kraft/energi kräver nog minst 20 liter bensin/dygn.
För att klara en vecka behövs 8 -10 jeepdunkar bensin.
Mat-/vätskeuppvärmningen kommer jag att klara med fotogenkök, spritkök och gasolkök i en vecka.
Tyvärr kan man inte värma några kokkärl på min Tullikkivi täljstenskamin/kakelugn.
Hade varit bra med en sådan där (koppar-)vatten värmare som fanns i alla köksvedspisar förr.

Gör din egna?
Det gjorde far min med fyrkant balk med någon sorts olja i som han monterade på sin öppna spis för att få mer värme åt folket än till "kråkorna"

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 september 2019 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Henke_P skrev:
Jag har inte heller någon kamin, vilket man saknar väldigt mycket när de blir kallt ute..har bara luft/vatten, jag hamnade också runt 60-70K  för en hel installation  med täljsten's kamin+ modulskorsten, så det får vänta några år till med hmm
Jag tycker att när man bygger nya hus så skulle det vara lag på en sk alternativ uppvärmning, tänk om det skulle bli strömlöst en längre tid, hur ska man då kunna värma upp ett hus..

/Henke P..

Ett sätt är att skaffa elverk och att ha en del bränsle stående hemma. Jag har det plus att det står en vedkamin i huset. Håller med dig att alla som bor i eget hus ska ha alternativ uppvärmning för att klara strömavbrott uppemot nån vecka, sedan brukar det lösa sig i de flesta fall.

/Benny

Ett elverk av någorlunda kraft/energi kräver nog minst 20 liter bensin/dygn.
För att klara en vecka behövs 8 -10 jeepdunkar bensin.
Mat-/vätskeuppvärmningen kommer jag att klara med fotogenkök, spritkök och gasolkök i en vecka.
Tyvärr kan man inte värma några kokkärl på min Tullikkivi täljstenskamin/kakelugn.
Hade varit bra med en sådan där (koppar-)vatten värmare som fanns i alla köksvedspisar förr.

Jag har ett dieselverk och ett bensinverk som ger 3KW vardera så en vecka eller två kan det vara värt att få mat, lyse samt toalett och varmvatten att fungera. Värmen får jag med vedkamin.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
15 september 2019 · 7 198 Inlägg

Snurriis skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:
Ett sätt är att skaffa elverk och att ha en del bränsle stående hemma. Jag har det plus att det står en vedkamin i huset. Håller med dig att alla som bor i eget hus ska ha alternativ uppvärmning för att klara strömavbrott uppemot nån vecka, sedan brukar det lösa sig i de flesta fall.

/Benny

Ett elverk av någorlunda kraft/energi kräver nog minst 20 liter bensin/dygn.
För att klara en vecka behövs 8 -10 jeepdunkar bensin.
Mat-/vätskeuppvärmningen kommer jag att klara med fotogenkök, spritkök och gasolkök i en vecka.
Tyvärr kan man inte värma några kokkärl på min Tullikkivi täljstenskamin/kakelugn.
Hade varit bra med en sådan där (koppar-)vatten värmare som fanns i alla köksvedspisar förr.

Gör din egna?
Det gjorde far min med fyrkant balk med någon sorts olja i som han monterade på sin öppna spis för att få mer värme åt folket än till "kråkorna"

Jo jag vet vad du menar.
Kallas eldkråka.
Tillverkade en åt min svärfar.
Men en eldkråka kan bara användas i en öppen spis.
Inte i en kamin/kakelugn där man eldar med stängd lucka.
För övrigt är en kakelugn bortåt 10 gånger effektivare än en öppen spis eller plåtkamin, enligt en utredning som en konsumentorganisation hade genomfört för något decennium sedan.
Kan tyvärr inte precisera eller namnge källan jag refererar till.
Enligt uppgift lär täljsten kunna uppta och maganisera värme mer än andra materiel (mineral).

Ps. Det där med olja i fyrkantbalken får du utveckla lite mer. Ds.

Utmarks-Loke
15 september 2019 · 5 813 Inlägg

torsen skrev:
För övrigt är en kakelugn bortåt 10 gånger effektivare än en öppen spis eller plåtkamin, enligt en utredning som en konsumentorganisation hade genomfört för något decennium sedan.
Kan tyvärr inte precisera eller namnge källan jag refererar till.
Enligt uppgift lär täljsten kunna uppta och maganisera värme mer än andra materiel (mineral).

Kanske effektivare än en öppen spis men knappast än en plåtkamin, åtminstone inte en modern sådan.

THEBADGUY Gorgilus addictus
15 september 2019 · 4 734 Inlägg

Elgiganten hade helt okej pris på Google Home mini och Chromecast.
448 kr för båda smile
https://i.imgur.com/JOMfhGt.jpg

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Jdmboy96
15 september 2019 · 241 Inlägg

En styck hjullager avdragare på biltema för  1100 kr smile + en fika såklart big_smile

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
zleepy Trucker
15 september 2019 · 1 391 Inlägg

Mack skrev:
[b]Nödvändigt, absolut inte. Men kul för oss nördar som gärna drömmer oss bort.

En annan kör på riktigt varje dag och kan säga, är förbaskat glad jag har opticruise i min R520, saknar inte alls tiden man körde Manuell FH volvo, fyfan tongue

Keep on truckin' tongue

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mack Forum- och sitemoderator
15 september 2019 · 26 113 Inlägg

zleepy skrev:

Mack skrev:
[b]Nödvändigt, absolut inte. Men kul för oss nördar som gärna drömmer oss bort.

En annan kör på riktigt varje dag och kan säga, är förbaskat glad jag har opticruise i min R520, saknar inte alls tiden man körde Manuell FH volvo, fyfan tongue

Keep on truckin' tongue

Får man då inte ta C-kortet så är den virtuella simulatorn ett välkommet alternativ, om än att det inte går en dag utan att man ändå är avundsjuk..menmen.
Skulle själv mer än gärna ratta en manuell 142H och bara vara nöjd om det var så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
zleepy Trucker
15 september 2019 · 1 391 Inlägg

Mack skrev:

zleepy skrev:

Mack skrev:
[b]Nödvändigt, absolut inte. Men kul för oss nördar som gärna drömmer oss bort.

En annan kör på riktigt varje dag och kan säga, är förbaskat glad jag har opticruise i min R520, saknar inte alls tiden man körde Manuell FH volvo, fyfan tongue

Keep on truckin' tongue

Får man då inte ta C-kortet så är den virtuella simulatorn ett välkommet alternativ, om än att det inte går en dag utan att man ändå är avundsjuk..menmen.
Skulle själv mer än gärna ratta en manuell 142H och bara vara nöjd om det var så.

Ja absolut, missunnar dig inte det, bara köra på, ändå kul att dom har gjort såna saker så det
kan vara så "realistiskt" så möjligt smile

hehe okej, har kört det och kan säga, automat är skönt (underbart i stockholmstrafiken big_smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Mack Forum- och sitemoderator
15 september 2019 · 26 113 Inlägg

zleepy skrev:

Mack skrev:

zleepy skrev:

En annan kör på riktigt varje dag och kan säga, är förbaskat glad jag har opticruise i min R520, saknar inte alls tiden man körde Manuell FH volvo, fyfan tongue

Keep on truckin' tongue

Får man då inte ta C-kortet så är den virtuella simulatorn ett välkommet alternativ, om än att det inte går en dag utan att man ändå är avundsjuk..menmen.
Skulle själv mer än gärna ratta en manuell 142H och bara vara nöjd om det var så.

Ja absolut, missunnar dig inte det, bara köra på, ändå kul att dom har gjort såna saker så det
kan vara så "realistiskt" så möjligt smile

hehe okej, har kört det och kan säga, automat är skönt (underbart i stockholmstrafiken big_smile

Lugnt, hehe.
Glad för din skull, men tyvärr skiner det allt för mycket igenom hur avundsjuk jag kan vara.
Kan tänka mig att det är en mardröm med manuell i Stockholm..fasen. Ens med en manuell bil är det ju tröttsamt, med alla jäkla start och stopp. Nej då förstår jag om I-shift eller Opticruise är att föredra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Johansson72 IT Geek och Audiot
21 september 2019 · 127 Inlägg

Två Hard Head hänglås på Jula..

https://youtu.be/kbFbyhMxPao

Går lika fort att öppna UTAN nyckel som med tongue

elektronikfreak tummen mitt i handen
23 september 2019 · 159 Inlägg

En vinylspelare. En Technics SL1200 Mk2. Den är kanske inte skivspelarnas Rolls Royce (i sitt ursprungliga skick) men väl skivspelarnas Ferrari.  smile   Det finns nog inte en DJ eller en enda radiostation på den här planeten som spelar (eller har spelat vinyl) som inte äger eller har ägt en SL1200 Mk2 inkl Sveriges Radio, BBC med flera. Nyligen Polar Music Price vinnaren Grand Master Flash sägs enl egen utsago äga "at least a dozen". smile

Hittade en begagnad från mitten av 80-talet som är i nyskick. Spelaren har för övrigt tillverkats relativt oförändrad från 1979 till 2010 och är världens mest sålda vinylspelare. Med lite moddande, bl a byte av tonarm och pickup, kan det bli en superb HiFi-spelare.

https://i.postimg.cc/QCvZHqN1/technics-sl1200mk2-elektronikfreak-redigerad.png

Den nyproducerade SL1200G som släppes på marknaden förra året går loss på knappa 40K kronor!

Här är en holländare som presenterar spelaren.
https://www.youtube.com/watch?v=rFeMMJlXplY

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
caromania Forummoderator
23 september 2019 · 9 296 Inlägg

elektronikfreak skrev:
En vinylspelare. En Technics SL1200 Mk2. Den är kanske inte skivspelarnas Rolls Royce (i sitt ursprungliga skick) men väl skivspelarnas Ferrari.  smile   Det finns nog inte en DJ eller en enda radiostation på den här planeten som spelar (eller har spelat vinyl) som inte äger eller har ägt en SL1200 Mk2 inkl Sveriges Radio, BBC med flera. Nyligen Polar Music Price vinnaren Grand Master Flash sägs enl egen utsago äga "at least a dozen". smile

Hittade en begagnad från mitten av 80-talet som är i nyskick. Spelaren har för övrigt tillverkats relativt oförändrad från 1979 till 2010 och är världens mest sålda vinylspelare. Med lite moddande, bl a byte av tonarm och pickup, kan det bli en superb HiFi-spelare.

https://i.postimg.cc/QCvZHqN1/technics- … igerad.png

Den nyproducerade SL1200G som släppes på marknaden förra året går loss på knappa 40K kronor!

Här är en holländare som presenterar spelaren.
https://www.youtube.com/watch?v=rFeMMJlXplY

Najs! Vi sålde farsans gamla trasiga Thorens TD121 (har jag för mig) för några år sedan. Utan att avslöja för mycket så kan jag berätta att det blev en flaska champagne den kvällen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Noiseprojekt
27 september 2019 · 1 523 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107608/107608-370222a8181085bbee265ab51df4e383.jpg


Fractal Design R6
Asus B450-F Gaming
AMD Ryzen 7 2700X
Corsair Vengeance PRO RGB 2st
WD Green M.2 SSD 2st
Asus RTX2070
Fractal Design RGB 120mm fläktar
Fractal Design Riserkabel
Asus ROG Aura Terminal
AOC C32G1 31,5" curved
Sandisk 32GB USB-minne till Windows Bootdrive

Inköpt på: Webhallen
Pris: 18500kr.

Senast redigerat av Noiseprojekt (27 september 2019)

Noiseprojekt
27 september 2019 · 1 523 Inlägg

Ivel skrev:

WekoLancia skrev:
En rolig tråd som man hittar i flera forum!

Regler:
Ta en egen bild på det ni köpt!
Inköpsställe skall vara med
Pris skall också vara angivet


Gäller inte bara bildelar.. kan vara kläder, mc, godis you name it!

Noiseprojekt, du glömde några detaljer.

Tack, har ändrat! smile

Presidento Of World
27 september 2019 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:

Noiseprojekt skrev:

Ivel skrev:

Noiseprojekt, du glömde några detaljer.

Tack, har ändrat! smile

Det var inte dyrt, helgen räddad mao. big_smile

(Är du måhända släkt med signaturen "spillolja" på forumet?)


Haha!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Noiseprojekt
27 september 2019 · 1 523 Inlägg

Ivel skrev:

Noiseprojekt skrev:

Ivel skrev:

Noiseprojekt, du glömde några detaljer.

Tack, har ändrat! smile

Det var inte dyrt, helgen räddad mao. big_smile

(Är du måhända släkt med signaturen "spillolja" på forumet?)

Tillräckligt dyrt ändå, jo tack laddat kylen med pilsner så wink

Nej det tror jag inte, har ingen släkt neråt i landet.
Vi är ganska koncentrerande runt Vättern

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2019 · 17 380 Inlägg

Vad: Playstation Classic
Var: INET webbshop
För: 399:-

Tja, bara 3-4 spel som är intressanta, GTA givetvis... Men går att hotta upp med de man vill ha senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0b9836fa071f753182a7e1bde8887be1.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
27 september 2019 · 3 306 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad: Playstation Classic
Var: INET webbshop
För: 399:-

Tja, bara 3-4 spel som är intressanta, GTA givetvis... Men går att hotta upp med de man vill ha senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-0b9836fa071f753182a7e1bde8887be1.jpg

Länk? smile))

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang