Bmw som varnar för lite kylarvätska

sawant
21 maj 2008 · 52 Inlägg

Hej!!

tänkte ev köpa en bmw 525 med m50 motorn, men enligt ägaren så varnar den för låg kylarvätskenivå, men det normalt med vatten i den och den går inte upp i temp. nån som vet vad det kan vara för fel? en givare kanske? Tacksam för snabbt svareftersom jag ska ev köpa den i morgon..

Tack på förhand

BMW 530D (2006)
Hmm.
21 maj 2008 ·

Troligen elektronikfel... förmodligen en givare. Men då måste den alltså mäta fel för att ge utslag. och inte vara helt sönder. Men vad vet jag? tongue

sawant
21 maj 2008 · 52 Inlägg

Oki tack för svaret.
men det borde inte vara nån fara att köpa den iaf eftersom den inte går varm och det är normal nivå i kylarn?

BMW 530D (2006)
alexbenhard Hemlig Agent
21 maj 2008 · 1 115 Inlägg

Lyssna inte allt för mycket på den som äger bilen!!
Provkör den en stund och se om det försvinner vatten och om den blir varm!!

sawant
21 maj 2008 · 52 Inlägg

Ok, det ska jag göra får ta den på en rejäl sväng så den hinner gå upp riktigt i temp.
Tack för svaren.....

BMW 530D (2006)
Hmm.
21 maj 2008 ·

Du ska definitivt köra en bra stund.. och titta på vattennivån både före och efter du kört klart. definitivt.

såg att du skrev om kylaren... titta till behållaren också.

Senast redigerat av Hmm. (21 maj 2008)

volvo_Tobias
21 maj 2008 · 687 Inlägg

Jag tror att det är luft i systemet på den. precis så var brorsans 525:a när det var luft i den, det såg fullt ut i expansionskärlet men när man började lufta så sjönk det som fan o gick i många liter vatten.

sawant
21 maj 2008 · 52 Inlägg

Ok tack allihopa, då vet jag vad jag ska kolla i morgon när jag provkör :-) godnatt på er......

BMW 530D (2006)
sawant
21 maj 2008 · 52 Inlägg

Nu har jag köpt bmw:n idag och den går jättebra den tar inget vatten och tempen står perfekt. Men det kommer ingen värme alls i den, luft i systemet? eller kan värmepaketet vara igenkorkat?

BMW 530D (2006)
sawant
21 maj 2008 · 52 Inlägg

oki hur luftar man på bästa och smidigaste sätt?

BMW 530D (2006)
volvo_Tobias
22 maj 2008 · 687 Inlägg

Du ställer dig i en backe så att kylaren är högst,du ska även fylla expansionskärlet så vattnet är ända upp till skruven. sen står du ett tag o gasar lite o bygger tryck så öppnar du skruven vid expansionskärlet o låter luftbubblorna komma ut. När det inte kommer så många bubblor sätter du på skruven o stänger av bilen o kollar om vatten nivån har sjunkit.har den det så fyll upp o gör om samma sak. ha värmespjällen öppna o känn hela tiden om det kommer nån värme. sluta inte föräns det kommer värme för dom här är sega o lufta.
kommer det ändå ingen värme så är väl värmepaket igenkläggat eller så är det dålig termostat. Lycka till.

Senast redigerat av volvo_Tobias (22 maj 2008)

sawant
22 maj 2008 · 52 Inlägg

Oki tack så mycket, då får jag leta upp en skapligt brant backe i morgon, och prova med det :-)

BMW 530D (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang