torsen
19 maj 2020
· 7 235 Inlägg
Subtext skrev:
Jasså? Det vore inte dumt med separat reglerade hjul om man får punktering och när man ska byta alla hjulen, eller.. jobba med en broms. Bara lyfta bilen på tre och kanske sänka på det fjärde som man ska jobba med. Slippa domkraft men antar att pallbock är lämpligt.. Så mycket vet jag att man aldrig ska lägga sig under en Citroen i högläge utan pallbockar
Där halkade jag in på nödvändigt vetande, som jag kan kompensera med att Lada Niva tar sig fram bra på tre hjul. Det har jag provat men inte med avsikt. Tappar man ett bakhjul på en sån, beror det troligen på att halva bakaxeln lossnat, den följer med hjulet på nya äventyr och då kommer det rinna olja ur bakaxelstumpen.
Släpas den då på asfalt så slår det gnistor och tar eld innan man hinner stanna ifall hjulet lossnat i mer än mopedfart. Detta har hänt. Prova det aldrig hemma.
Niva har även en annan fördel.
Skulle man råka göra "tandrent" på diffdreven, eller spräcka diffdreven, så att bakhjulsdriften upphör, är det bara att spärra mittdifferentialen och ta sig hem på framhjulsdrift.
Låter lite illa där bak och "hackar till" och bromsar lite då och då.
Men 10 mil tar man sig i alla fall.
Behöver väl inte berätta hur jag vet detta!!!!!!
Att man inte ska lägga sig under en Citroen GS som är upphöjd på högsta läget, utan pallbockar, vet jag också.
Räcker med att hustrun behöver in i bilen och leta efter något och kommer åt höjdreglaget så att det "släpper".
Hade "spräckringen" på bakaxeln lossnat?