Faktaruta sport/öppna luftfilter.

jonTe
27 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Omtvistat ämne och jag tänkte skriva lite om det:

Vi börjar med lite olika benämningar som kan ställa till det för den "bytsugna":

Sportluftfilter, ersätter originalfiltret och monteras alltså i befintlig luftbox.
Öppet filter eller direct air kit, original luftfilterbox demonteras och ersätts av ett filter som "får andas i det fria". Finns ofta modellanpassade men vid lite ovanligare/äldre bilmodeller kan det behövas snickras adapter för att kunna montera ett universalfilter.
http://www.geting.se/image.php/oppetfilter.jpg
Cold air intake, samma sak som ett öppet filter men ofta med en annan filterplacering i en svalare miljö t.e.x bakom ett luftintag i frontspoilern.

Vilket filter man väljer beror på effektuttag och den platsen man har, men de finns i en mängd olika storlekar och utseenden.

Till vilka bilar kan jag ha ett sport/öppet filter?
Alla.
Drivmedlet har ingen betydele och det funkar oavsett om det är en diesel, bensin etanol eller gasmotor.
Det spelar heller ingen roll om motorn har förgasare, insprutning är utrustad med turbo eller suger i sig sin luft själv.


Vilket filter skall jag köpa?
Marknaden är ENORM men de kända märken är "ett säkrare val" beträffande kvalité.
Billiga filter av fräsig modell är ofta producerade för att vara snygga, något renhetsdokumentation/flödestester finns sällan...
Har du inte kunskaper i att bygga passande rör eller adapter för ett universalfilter kan det var lämpligare att försöka hitta ett färdigt "kit" eller ett sportluftfilter till just din bilmodell.
Hittar man inga kit får man helt enkelt använda fantasin och bygga själv eller låta bli.
Generellt kan sägas att ju äldre bil man har och ju ovanligare den är destu mindre sannorlikt är det att det finns anpassade sportluftfilter eller öppna filter med adaptrar, slangar och monteringsdetaljer.


Det positiva med ett sport/öppet filter

+Högre flöde
Genom att motorn lättare kan andas innebär det att motorn lättare får luft = bra för effekten. DOCK skall man inte förvänta sig några "magiska underverk" med +20hk>.
Den eventuella effektökningen som vanligtsvis handlar om några hästkrafter är oftast inte kännbar.

+Ljud.....
Många tycker att det ökade ljudet som uppstår när motorn suger luft är vansinnigt trevligt.
Sportluftfiltret ger en något förhöjd ljudnivå men i vissa fall och på vissa bilar är det knappt märkbart.
Ett öppet filter däremot ger alltid en förhöjd ljudnivå både på turbomotorer och sugmotorer men hur stor den blir beror på bilmodell.

+Ljud 2.....
På en turbobil med avlastningsventil / "dumpventil" är det inte ovanligt att avlastningen hörs mer genom ett öppnare filter.

+Livslängd.
Många filter på marknaden är tvättbara och när det blir smutsigt behöver man inte byta ut filtret utan bara tvätta det.



Det negativa med ett sport/öppet filter.

-Sämre filtreringsförmåga.
Öppnare filtermaterial för att få stort luftflöde gör också att det filtrerar luften sämre.
Mer om detta längre ned på sidan.

-Dyrt.
Vissa filter och speciellt om det är modellanpassat kan vara riktigt dyra.....

-Kan förstöra din luftmassemätare (LMM)
Med "våta filter" där man använder olja på filtermaterialet finns risken att oljan följer med in i luftströmmen och fastnar på luftmassemätaren känslig mätkropp.
Detta kan medföra att den går sönder vilket brukar vara en kostsam historia.

-Risk för att motorn suger varmluft
Vid öppen filtermontering hamnar filtret ofta öppet under huven vilket innebär att motorn kommer suga motorrumsluft.
Denna luften är som bekant varm och varm luft innehåller lite syre vilket en motor inte gillar.
Istället för en effektÖKNING blir det istället en effektSÄNKNING vilket kanske inte riktigt vara tanken när man handlade sitt filter....





Luftfiltrets uppgift

En motor på 2.3 liter försöker vid 4000rpm att suga I sig 4600liter luft på en minut.
Denna luften är inte alltid ren, fordon sliter på vägen och det bildas "vägdamm"  (små asfaltspartiklar), vinden för med sig damm från åkrar osv.
För att få livslängd och driftsäkerhet på motorn gäller det att denna luften renas innan den används utav motorn.
Har man turbo är filtret dessutom en av de avgörande faktorerna på turbons livslängd då smutsig luft ger skador på turbons kompressorhjul.
Även små partiklar kan göra skada när de träffar kompressorhjulet i hög hastighet och hög hastighet har vi, ett vanligt vartal på en turbo kan vara 3000 varv i sekunden.
Då uppstår detta:

http://www.geting.se/image.php/erosion.jpg

Fenomenet kallas erosion och kan liknas vid blästring, en ”blästrad” kompressor har ingen bra verkningsgrad och med lite större skador får så småningom obalans och ett turbohaveri är bara en tidsfråga.
Vart tar luften vägen sedan då…jo vidare in i motorn såklart.
Även där kan smutsig luft göra skada, partiklarna i luften är ”fin-fint” slipmedel för ventilstyrningar, kolvar, kolvringar och cylindrar.
Även små partiklar gör skada bara de är tillräckligt många.....

Att rena luften

För att sortera bort smutsen i luften används ofta ett filtermaterial i papper, billigt att tillverka och bra reningsgrad.

Förstoring av ett pappersfilter:

http://www.geting.se/image.php/filterforstoring.jpg

Filtret bygger på att göra en laburint för luften att ta sig igenom där smutsen skall fastna i laburintens ”hål” men luften skall fortsätta.
Hur bra filtret filtrerar avgörs alltså på hur avancerad laburinten är.
För att öka luftflödet genom ett filter finns det 2 vägar att gå.
1.Större filteryta.
2.”Öpppnare” filter.

Alternativ nummer 1 bygger alltså på att skaffa ett större filter så den luft som motorn vill ha kan delas ut på en större yta.

Alternativ nummer 2 bygger istället på att göra filtret öppnare genom att göra laburinten ”enklare” mer genomsläpplig för luften.
Nackdelen att göra laburinten enklare är ju att smutsen oxo har lättare att ta sig igenom……
Denna varianten gäller för sportfilter och öppna filter där man även använder klibbig olja för att binda de finaste partiklarna.

http://www.geting.se/image.php/JRinnuti.jpg

Bilden är taget från insidan av ett öppet filter som är kört ca 1000mil och sedan är rengjort men inte inoljat.
Här ser man rätt tydligt de ljusa områdena som är hål i filtermaterialet, de största i storlek med en knappnål.
Oljan som sprutas på kommer att täcka hålen OM man lägger på oljan rätt och OM oljan sedan stannar kvar….
Det är inte helt ovanligt att filteroljan följer med i luftströmmen och fastnar i luftmassemätaren vilket som sagt inte kommer att gilla läget.

Hur gör man då om man vill vara snäll mot sin motor men ge den mer luft?

Enklaste och billigaste sättet är att öppna upp burken som filtret ligger i.
Ofta är dessa burkar designade till originaleffekten samt att dämpa insugsljudet  (för det är långt ifrån alla som vill ha sugljud när man gasar och pysljud när man släpper gasen och avlastningsventilen öppnar om man nu har turbo).
Att dämpa ljudet görs ofta med ”snirkliga” rör med klen diameter och dessa bromsar när det skall plockas effekt och motorn behöver mer luft.
Demoterar man röret och ersätter det med ett annat i grövre diameter hjälper man motorn att andas bättre.
Tillåter konstruktionen kan man också borra ett par hål i originalburken för att andningen skall bli bra , ljudupplevelsen (om man nu gillar det)få man på köpet. big_smile
Det är dock viktigt att se till att burken inte suger varm luft.

En annan variant är ju att öka storleken på filtret.
Det finns filter som är betydligt större än originalet men i liknande material, alltså det renar luften bra men flödar mycket luft.


Sammanfattning

Folk får gärna köra sport/öppna filter MEN jag tycker de skall vara medvetna om att de negativa aspekterna och vad konsekvenserna av detta kan bli.
Det kan funka hela bilen livslängd då motorn tål endel skit, frågan är bara hur mycket och under hur lång tid, jag har ingen aning…..

MVH Jonas
..............
JohnnyN Rutinerad medlem
27 januari 2006 · 1 938 Inlägg
shogun
1 mars 2006 · 2 117 Inlägg

http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/

Här finns det massor av intressant läsning (på engelska)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
mrbad
4 april 2006 · 206 Inlägg

Luften tar alltid den enklaste vägen. Den som bjuder minst motstånd.

Filterarea är mest avgörande - till en viss gräns. Har du ett filter med originalarea X och byter mot ett eftermarnadsfilter med en area som är något mindre än X är förutsättningarna för att detta ska flöda bättre.
Då är utformningen av luftburk, tillförsel av luft till burken samt utformningen av rören efter filtret betydligt viktigare än utformningen av filtret.

En del former påstås ändra luftens rörelser men det är i teorin det eftersom luften inte sugs jämt över hela filterarean utan ändras med försmutsning, placering lufttillförsel och hur insugsrören ser ut.

Ofta kan original pappersfilter flöda bättre när de är nya. Framförallt är de bättre på att  rena luften. Däremot försämras de snabbt i och med försmutsning.
Evighetsfilter kräver rätt vård för att filtrera effektivt. Filter med skumgummi- eller bomullsmassa förlitar sig på en olja som tillsammans med massan fångar smutsen.

Oljan måste vara i lagom mängd. Den följer i viss mån med luften. Bilar med luftmassemätare som mäter luften med strömförande värmetrådar kan få problem med oljebeläggning på trådarna. Det ändrar motståndet i dem och slutligen kan de brinna av.
Oftast i samband med överoljning av filter och filter som sitter väldigt nära mätaren.

Det finns konade filter med filtermassa i papper. Dessa är engångsvaror. Dyra att byta.
Det finns även filter med massa i rostfritt stål. Dessa går att tvätta.

Mitt råd utan att ha några testfakta att erbjuda:  Köp filter av välkänt erkänt märke. Skötselinstruktion ska medfölja.

Ofta kan ett insatsfilter för original luftbox vara bättre än öppna filter. Dels sitter filtret skyddat mot smuts och väta. Dels sitter det skyddat från motorrummets värme.
En del bilar kan tjäna på att modifiera tillförseln av luft till boxen.

När det gäller många filtersystem där filterenheten har bomullsmassa är det ofta K&N som tillverkar och levererar filtren.

Kanske blir det ett test av filter i framtiden. Vem vet?

Johan Eriksson - BILSPORT

mrbad
10 april 2006 · 206 Inlägg

Om man vill vara lite extra nördig så är det enligt följande.

Bränsleinsprutningen eller förgasarna blandar bensin och luft efter deras viktförhållande, deras massa = vikt. Ju kallare luft, desto fler luftmolekyler per kubikmeter luft. Det är därför som kall lyft är tyngre än varm luft, därför flyger varmluftballonger t.ex.

Så vad har man för nytta av detta, jo vad luftmassemätaren gör är att den mäter hur många luftmolekyler som strömmar in i motorn genom att " väga " luften, luftmassemätare heter det ju, ju fler luftmolekyler som åker in, desto mer bränsle kan insprutningen / förgasaren blanda in i luften. Det är därför moppen alltid gick liiiiiite fortare på kvällarna, och att man med ställbart munstycke på förgasaren då kunde ge på lite mer soppa så att den gick några kilometer fortare med en finnig yngling hängande över styret och tanken, men det är en annan historia.

Den kalla luften som tas utifrån fronten på bilen håller 20 grader på sommaren, medans det under huven troligen är närmare 50 - 60 grader.

Skillnaden på en 150 hästars motor som får 50 - 60 gradig luft och en som matas med 20 gradig luft är i storleksordningen 3 - 5 hästar enligt artikeln som Björn Sandberg som arbetar på Tekniska Högskolan skrev för några år sedan.

Bränsleinsprutningen kan helt enkelt skicka på lite mer bensin på brasan när det kommer kall luft än när det kommer varm luft.

Om man kör bil i alperna är luften tunnare och det känner luftmassemätaren av och minskar på bensinmänden.

Så om det rådde kallt polarklimat vid döda havet som ligger typ 300 meter under havsytan så vore det den bästa platsen att köra toppfarts tester på, men nu är det ju varmt så det räcker och blir över där, varför inga världsrekordförsök utförs där :-D

En liten passus om hur viktigt det är med kall luft är att trimmnissarna som säljer öppna filter ibland kan stå och bromsa bilarna med öppen huv för att visa hur jävla bra det blir. Då låter det ännu mer, samt att det öppna filtret får kall luft.

Smäll igen huven på de bilarna när de står i bromsbänken så tappar man snabbt 3 - 5 hästar.

jonTe
10 april 2006 · 5 710 Inlägg

mrbad skrev:
Skillnaden på en 150 hästars motor som får 50 - 60 gradig luft och en som matas med 20 gradig luft är i storleksordningen 3 - 5 hästar enligt artikeln som Björn Sandberg som arbetar på Tekniska Högskolan skrev för några år sedan.

Dessutom (lite beroende på motor) kan originalmappen ligga väldans nära gränsen för spikningar eller preignition och beroende på luftens temperatur antingen kliva över den gränsen eller inte.
Styrsystemet hittar då på lämpliga åtgärder för att det skall upphöra och motorn tappar ännu mer effekt.....

Sedan får man ju inte glömma att den "svala" insugsluften hjälper insugsventiler och kolvtoppar att hålla en temperatur som anses vara på rätt sida lämplighetsgränsen.

MVH Jonas
..............
jonTe
27 juli 2006 · 5 710 Inlägg

jobanr5 skrev:
men vad händer om motorn får in för mycket/för lite luft?
Novis...

Man kan säga såhär, samma sak som om man ger vilken brasa/förbränning som helst för mycket eller för lite luft.

Brasa i skogen o du skall grilla korv.
-Du ställer upp dina vedpinnan i en fin pyramid och tänder på......det brinner så fint avger lagom mycket enerigi att värma din korv med och det ryker heller inte så farligt.

-Kompisen går och hämtar mer bränsle.....granris...en hel famn och kastar på brasan.
Brasan får ingen luft och brinner väldigt "kallt" o det ryker som f-n.....korv usling nr 2 blir knappt varm.
Du gnäller o kompisen går o hämtar sin stora garagekompressor....

-Han blåser luft på brasan och ger den massor med luft (syre)....brasan brinner hiskeligt o nästan okontrollerat  o korv nr 3 blir istället bränd ....attans.
Röken ser ni nästan ingenting av.

Men motorer då.....
-För lite luft t.ex pga igensatt luftfilter (eller för mycket bränsle) = kall förbränning, motorn får dålig effekt och ger ifrån sig en massa elaka gaser o partiklar i avgasröret, det ryker svart......

-För mycket luft (eller för lite bränsle) tex när din klåfingriga kompis vart o skruvat på turbons wastegate-stång = för varm förbränning och det finns risk för härdsmälta....man bränner ventiler och kolvarna smälter mm.
Det ryker inte så mycket men gaserna i avgasröret har nu ändrat sig och är heller inte bra.....

-Det skall alltså vara lagom....därav dagens datoriserade motorer som mäter tryck, luftmassa och temperaturer just för att det hela tiden skall vara lagom och därav att de kollar avgasvärden på SBP.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang