Hur mycket bränsle drar en dieselvärmare?

n0sferatu
22 juli 2008 · 194 Inlägg

Som topic, hur mycket bränsle drar (på ett ungefär) en webasto dieselvärmare?

Senast redigerat av n0sferatu (22 juli 2008)

n0sferatu
24 juli 2008 · 194 Inlägg

Ingen som har en aning?

dabby född blåvit
24 juli 2008 · 624 Inlägg

pytte lite smile

rough_boy
24 juli 2008 · 811 Inlägg

Så mkt som den förbrukar

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
PH_
24 juli 2008 · 310 Inlägg

Googla på märke och modell betäckning. Får du mycket träffar så lägg till pdf i sökningen.

Edit: Gjorde en snabb googling själv.. På webasto rent generellt.  Rsuksigt dålig info om deras produkter tyvärr =/

Senast redigerat av PH_ (24 juli 2008)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
n0sferatu
24 juli 2008 · 194 Inlägg

PH_ skrev:
Googla på märke och modell betäckning. Får du mycket träffar så lägg till pdf i sökningen.

Edit: Gjorde en snabb googling själv.. På webasto rent generellt.  Rsuksigt dålig info om deras produkter tyvärr =/

Mjo, testat googla lite.. men inte heller hittat så mycket..

Stefan Varberg Supraman
24 juli 2008 · 2 300 Inlägg

dom drar väldigt lite.
om man använder den säg en timme innan man ger sig iväg så har den inte ens dragit en halv liter.
dom e väldigt snåla

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
DMs
12 december 2008 · 3 Inlägg

Hej.
En vanlig Webasto Thermotop Z/C diesel drar 0.59 l / timme om den går på fullfart, 0.29l/timme vid halvfart. ( Bensin= 0.67 fullast och 0.33 dellast )
mvh David

dabby född blåvit
12 december 2008 · 624 Inlägg

Är ju snarare batteriet man kan hålla ögona på så man inte står där utan startkräm en morgon när värmaren gått länge, eftersom man kör fläkten maxad samtidigt.

Senast redigerat av dabby (12 december 2008)

H3dlund Med lem
12 december 2008 · 1 127 Inlägg

dabby skrev:
Är ju snarare batteriet man kan hålla ögona på så man inte står där utan startkräm en morgon när värmaren gått länge, eftersom man kör fläkten maxad samtidigt.

Därför ser man till att köra med en timer. wink

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
13 december 2008 · 3 404 Inlägg

H3dlund skrev:

dabby skrev:
Är ju snarare batteriet man kan hålla ögona på så man inte står där utan startkräm en morgon när värmaren gått länge, eftersom man kör fläkten maxad samtidigt.

Därför ser man till att köra med en timer. wink

Eller ha ett separat batteri wink

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
RobinNilsson
13 december 2008 · 369 Inlägg

Det brukar alltid vara en timer inbyggd så värmaren kan vara på max x antal timmar så att ett batteri i bra kondition ska hålla...

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Xuri One Man Clan
13 december 2008 · 4 287 Inlägg

beror på helt å hållet modell å årgång...dom nya som sitter i tex volvo går ju allt på automatik...tryck på värmaren på fjärren (räckvidd på 6-800meter) å den går tills batteriet börjar bli dåligt/ bränslet bröjar ta slut... finns dock alltid kraft kvar å starta å köra ett par mil eller så..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
n0sferatu
14 december 2008 · 194 Inlägg

Min går max en timme, dock så skjuter den säkringen om jag har på fläkten på full fart.
Men det räcker med att ha fläkten på 2an (av 5 lägen) för att ha en riktigt varm bil efter 30min.
Har lyckats få slut ström 2ggr, vid -15/20 grader nått.. Och en timmes värmare/fläkt.
Men batterier brukar ju inte prestera så bra vid dom graderna hursomhelst, så gissar att det är därför!

I vilket fall som så är det helt underbart med dieselvärmare! Förstår inte hur man kunnat överleva utan tidigare wink

Tack för alla svar!

AndreasPlars
14 december 2008 · 1 062 Inlägg

På orginalmonterade värmare kan det finnas en inbyggd maxtid. (Om vi inte pratar Webasto TTT)
Viktigaste grundregeln är ju att inte köra värmaren längre tid än man kör bilen. Annars tömmer man batteriet fullständigt på ett par dar. Det är just kupefläkten som drar ström! 2-3ggr så mycket som själva värmaren som ligger "runt" 45w.

Har mekat en hel del Webasto sista åren, så frågor om de kan jag nog utantill.
Förstår heller inte hur man kan bo i Sverige på vintern, ha bil  och vara utan wink Har en Webasto med fjärrkontroll som räcker max 1000m och telefonstart man kan ringa upp och ställa in tider osv eller direktstarta.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
dabby född blåvit
14 december 2008 · 624 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Förstår heller inte hur man kan bo i Sverige på vintern, ha bil  och vara utan wink

Man kanske har garage ;D

Intressant batteri-läsning, nu känner jag mig lite lugnare smile Kör värmaren dagligen på firmabilen, dock max en 30 min eller så, har försovit mig nån gång och märkt att det finns en maxtid så det känns ju bra att den iaf inte tuffar tills krämen tar slut. Original-installerad webasto på en -04 sitt-o-träng.

Drönirettab
14 december 2008 · 21 761 Inlägg

Med tanke på hur effektiva de är så räcker det ju med tex 30 minuter fastän det är 15-20 minusgrader ute, då får man försöka komma ihåg att bara ha dem igång den tiden som mest.

Man får dock inte glömma bort att batteriet ändå blir en del urladdat genom att kupéfläkten tar den mesta strömmen, n0sferatu skrev att läge 2 på en 5-stegs fläkt räcker till och då är det klart onödigt att ha högre hastighet tycker jag. Batteriet blir ju bara ännu mer urladdat då. smile

Jag tycker att såna här saker gott kan jämföras med en bilstereoanoläggning som används med motorn avslagen, därför tycker jag att man gärna bör underhållsladda batteriet någon gång då och då så att det inte blir långvarigt djupurladdat.

Det luriga med att ha en fullt uppvärmd motor är att eftersom den går ganska lätt att starta så märker man inte hur pass urladdat batteriet egentligen är, därför kan man köra omkring med ett halvtaskigt batteri under en lång tid och då tar det mycket stryk. Det sulfaterar och tappar kapacitet, dessutom kan det frysa sönder om det är ordentligt urladdat.

Nu låter det kanske på mig som att en bränslevärmare bara innebär krångel, men det är inte så jag menar. Jag ger bara förslag på hur man undviker att få batterikrångel genom att på ett enkelt sätt sköta om batteriet, något som egentligen alla bilägare bör tänka på speciellt när man har nödvändig utrustning som drar ström när motorn är avslagen. smile

Sarge
14 december 2008 · 2 337 Inlägg

Jag brukar köra dieselvärmaren i MB Sprintern hela nätterna när jag är ute på övning på vintrarna, brukar aldrig vara några problem.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
14 december 2008 · 1 659 Inlägg

Fläkten ska väl inte alls vara på max, på min bensinvärmare ska den vara på "ettan" iaf

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
AndreasPlars
14 december 2008 · 1 062 Inlägg

Robban_89 skrev:
Fläkten ska väl inte alls vara på max, på min bensinvärmare ska den vara på "ettan" iaf

Ja, ettan eller tvåan är det som gäller. Fast de flesta bilar har ju klimatanläggning idag och inte bara AC så då sköts ju allt per automatik. Rätt varvtal är inställt från början. Iof alltid en kompromiss.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang