Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 236 128 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
Alecci
1 februari 2006 · 2 014 Inlägg

När jag växte upp hade jag inget som helst bil- eller motorintresse. Inte ens när man tog körkort och köpte sin första bil tyckte man att bilen var något annat än ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B.

Detta förändrades när en polare skaffade sig en sprillans ny Rover 214 som han omgående utrustade med diverse tillbehör som kjolpaket och bilstereo. Då smittades man av en sjukdom, som består än i dag och vars tillstånd har kraftigt förvärrats i samma takt som tiden förflutit.

När bilintresset bet ordentligt kändes ett behov av att uppgradera från sin förstabil, en VW Scirocco GTi -82. Valet var enkelt, då farsan erbjöd mig att köpa hans Alpina B7 Turbo -80. Polaren å sin sida uppgraderade till en Rover 220 Turbo Coupé. Resultatet var att min bil var snabbast, hans var snyggast.

Trots att det inte var någon japansk bil, så påminde polarens nya Rover om en sådan till formerna, och motorn var baserad på en skapelse från Honda. Detta öppnade mina ögon för japanska bilar, och efter viss tveksamhet under några år är jag nu en stor fan av japanska bilar. Behöver nog inte tillägga att farsan trodde man hade glömt sin IQ i Alpinan som sålts tidigare.

Den första japanska bil man kikade på var Nissan 300ZX, mycket inspirerad som man var av vännen Lukas Koos. Det var dock en tung bil vars design började bli något omodern (därmed inte sagt ful), och intresset gick vidare till Mazda RX-7 TwinTurbo. Ett bra tag var detta det enda man tänkte på, och många trodde nog - helt korrekt - att jag aldrig skulle skaffa en sådan.

Ganska snart fick man dock upp ögonen för Nissan Skyline GT-R, som enligt mitt sätt att se saken på ett underbart sätt kombinerade skönhet och prestanda. Vet inte hur eller när detta hände, men det var långt tidigare än de flesta andra här i landet skulle jag tro. Vid denna tidpunkten trodde jag dock aldrig att jag skulle äga någon själv, eftersom de var dyra, svåra att få tag på och högerstyrda. Senare läste man i diverse biltidningar om att en Skyline GT-R kanske inte var en omöjlighet.

http://www.garaget.org/archive/15272/12826/588-2382-7082.jpg

Tidigare nämnda polare köpte dock en R33 GT-R hösten 2004. Eftersom man inte kunde vara sämre så införskaffade jag en egen Nissan Skyline R33 GT-R precis efter påskhelgen 2005. Siktet hade dock ända från början varit inställt på den senaste generationen, som även om den kanske inte var essensen i legenden om Skyline GT-R istället var essensen i begreppet Skyline GT-R.

Nissan Skyline R34 GT-R utgör för mig den ultimata bilen, vilket jag å mina vägnar kan påstå efter att ha sett den och provkört den. Skulle någon gett mig ett erbjudande att välja mellan vilken annan bil som helst och en R34 GT-R (och man aldrig fick göra sig av med denna), skulle jag utan en sekunds tvekan valt den senare.

Denna dröm har nu blivit verklighet. Härmed presenteras min Nissan Skyline R34 GT-R:

http://www.martenhem.com/externa-lankar/japmeet_2006/japmeet_2006-Images/24.jpg

Information:

Märke: Nissan
Modell: Skyline
Typ: GT-R
Årsmodell: 1999
Färg: Sonic Silver (KR4)
Mätarställning: 45 000 km
Övrigt: 2 ägare (en i Japan och en i UK)
Modifikationer: 3" sportavgassystem från L-bows, sportinsatsluftfilter, irridium-tändstift, höjt laddtryck
Motor: RB26DETT (2.6l I6 DOHC 24V, 2 x turbo + intercooler)
Drivlina: MT 6-växlad Getrag, Attesa ET-S 4-hjulsdrift och Super Hicas 4-hjulsstyrning
Effekt (Orginal): 280 PS @ 6 800 RPM (unofficial 328 PS @ 6 420 RPM)
Vridmoment (Orginal): 392 NM @ 4 400 RPM

Utrustning:

SRS Airbag (förare)
SRS Airbag (passagerare)
ABS-bromsar
Styrservo
Läderratt
Läderväxelspaksknopp
Läderhandbromsknopp
Klimatanläggning
Elfönsterhissar
Elbackspeglar
5,8" Multi-Function Display
Centrallås - Keyless Entry
Xenon-strålkastare
Aluminium-motorhuv
Aluminium-framskärmar

Framtidsplaner inför sommaren 2006:

1. Registrering Klar!
2. Montering av V-Spec frontsplitter Klar!
3. Nedlackering av frontspoiler och frontsplitter Klar!
4. Nismo vit mätarinstrumentering Klar!
5. Nismo MFD Version II
6. Nismo vita frontblinkers Klar!
7. Nismo vita sidoblinkers Klar!
8. Nissan vitt dimbakljus
9. Sänkningssats Klar!

Övrigt:

Denna bil kommer att vara ett långtidsprojekt. Jag har redan en plan klar, men dess detaljer tänker jag i dagsläget behålla för själv. Kan dock avslöja att den innehåller modifieringar av exteriör, interiör, utrustning, motor och väghållning. För att lugna vissa av er kan jag säga att det inte ska bli något skrikigt F&F-bygge, även om jag erkänner att jag gillar sådana också.

Bilen ska byggas för att vara främst en gatbil och utställningsbil, men den ska kunna prestera goda resultat på bana och den ska inte behövas skämma för sig på strippen heller.

Vill än en gång betona att detta skall vara ett långtidsprojekt. Detta är för mig den ultimata bilen, och jag känner inget behov av att stressa för att få det färdig och börja om från början med nya bilar. Själv intalar jag mig att den kommer att stå färdig som allra tidigast om tre år.

Senast redigerat av Alecci (17 juli 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
3 februari 2006 · 2 014 Inlägg

MrVain:

Tack ska du ha! Jo, tiden är rätt knapp... Jobbar 11,5 timmar per dag på jobbet, jobbar resten av dagen med renoveringen av min och frugans lägenhet. Har dessutom andra grejer på G som också käkar grymt med tid. Kan dock säga att detta projektet känns så bra eftersom man slipper pressen från sig själv.

eftifo:

Man tackar! Som sagt, tiden är viktig för mig. Men då jag siktar på ett mycket långt ägande av den här bilen känns det som att jag i alla fall har en av de två viktiga ingredienserna tid och pengar.

SupraM3:

Hehe, historien var väl rätt avkortad egentligen för smidighets skull. Kunde dock inte med att starta ett sådant här projekt utan att ta med lite bakgrundshistoria. När jag får bilen levererad på lördag så kan du ju dyka upp i Göteborg om du vill, så ska jag visa dig den sanna innebörden av dregel!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
3 februari 2006 · 2 014 Inlägg

Följande sponsorer sökes, inte just nu men förhoppningsvis inför sommaren:

Däck
Bilstereo
Bilvård
Fönstertoning
Lackering

Tips som leder till deal belönas med åktur när tillfälle bjuds! smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
3 februari 2006 · 2 014 Inlägg

Ah! Imorgon bär det så av ner till Göteborg för att hämta upp bilen. Fortsättning följer...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
4 februari 2006 · 2 014 Inlägg

Berättelse om och dokumentation av upphämtningen kommer imorgon kväll... Tillsammans med bilder!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
5 februari 2006 · 2 014 Inlägg

Varning: Långt inlägg med mycket bilder!

Så kom då äntligen dagen då det var dags att ta leverans på det nya inköpet.

Natten innan var fylld av diverse mystiska mardrömmar, att de glömt lasta bilen på färjan, att färjan skulle sjunka, att jag skulle krascha bilen på vägen hem, etc. Resultatet blev att man vaknade alldeles kallsvettig fem minuter innan väckarklockan skulle ringa vid 07:00.

Efter den vanliga proceduren vid uppvaknande (att dra sig till minnes vad man heter, var man är, vem bruttan i sängen bredvid är osv) stiger man så upp för att upptäcka att kläderna man kvällen tidigare lagt fram har ramlat ner på golvet och numera liknar en maläten pudelpäls som en girig bonde har lurat på en, på grund av allt hundhår som vanligtvis omger hundarnas sovplats i sovrummet.

I alla fall lyckas man till sist styra upp morgonens aktiviteter så man kan lämna hemmet i god men något brådskande ordning. Borsta snö och skrapa rutor fick man göra innan det bar av till närmaste bensinmack för att tanka upp bruksbilen som skulle transportera mig med resesällskap till Göteborg. Ett snabbt besök på McDonald’s försåg oss med den dagens välbehövliga frukost.

Snart därefter svängde vi in på gatan där Mårten, siste medlem av resesällskapet och tillika kameraman, har slagit ner sin påle i backen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1329.JPG
Jag och min kära fru med våra två hundar inväntar Mårtens instigande i bilen.

Vi lastar så in oss i bilen efter sedvanliga hälsningsfraser och ger oss ut på Rv 40 mot Göteborg. Vid ett stopp på Shell-macken vid Västra Jära inhandlas diverse viktiga attiraljer såsom något att dricka under färden, en snusdosa och den obligatoriska segercigarren för att fira drömmens uppfyllelse!

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1330.JPG
Grundlig inspektion av kylen för inköp av lämplig vätska.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1332.JPG
Segercigarren som skall tändas vid uthämtandet av bilen!

Färden fortsätter sedan vidare på Rv 40. I vår körriktning ser väglaget bättre ut än det är, och i motsatt riktning ser det ut att vara ungefär lika kasst som det känns på vår sida om mitträcket. Vi möter några plogbilar som strör salt omkring sig, men trafiken är ganska lugn den här tiden på en lördagsmorgon. Det passar oss utmärkt, då vindrutespolaren på vår Honda har gått i pension och vi inte orkar/hinner stanna för att rengöra några rutor. Hundarna sover i bagageutrymmet, frugan sover i baksätet och jag och Mårten diskuterar allt möjligt, allteftersom vi sakta men säkert närmas oss Göteborg.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1333.JPG
34 kilometer kvar, det börjar pirra lite i magtrakten måste jag erkänna!

Ungefär klockan 10:05 anländer vi nästan vid utsatt tid hemma hos en polare, Rickard, som tidigare i år flyttat ner till Göteborg för välbehövlig fika och rastning av hundarna. Hustrun upptäckte att hon glömt sina vantar hemma, och beväpnade sig istället med mina arbetshandskar som låg och skräpade i bilen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1334.JPG
På parkeringen hemma hos polaren vid Frölunda Torg

Vi ringer ner polaren, hans bättre hälft och deras två hundar för att bege oss mot en närbelägen hundgård där jyckarna kan få springa lite fritt. Då händer något för jävligt! En av mina falskmärkta kvalitetsskor som inhandlats i Thailand föregående vinter får för sig att bli oförsonligt förbannad på sulan och beslutar sig för att sparka ut den senare ur deras förhållande. Upp till polarens lägenhet för att rekvirera ett par gamla dojor som sett bättre dagar (och större fötter).

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1337.JPG
Varning: Thailändska kvalitetsskor håller sällan vad de lovar.

Ett hundkrig i rastgården, ytterligare ett hundkrig i lägenheten samt inmundigande av saffranssockerkaka (säg det snabbt om du kan) i sällskap med kaffe senare börjar klockan äntligen närma sig 12:00, och det är dags att bege sig mot P6 i Skandiahamnen.

Ironiskt nog är detta det enda ställe i Göteborg som jag hittar till, eftersom jag tidigare kört löstrailer och ofta hämtade den bakre delen av mina ekipage just där. Trots det är jag lika dum som hålet i botten på en hink, och följer Rickards felaktiga instruktioner om hur man kommer från hans hem till Skandiahamnen. Efter lite trafikregelsvidriga manövrer i området kring Stena-hamnen anländer vi slutligen till ID-kontrollen i Skandiahamnen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1338.JPG
Formaliteterna inför upphämtningen avhandlas i ID-kontrollen.

Efter det korta besöket på ID-kontrollen – där jag för den delen inte ombads uppvisa någon som helst form av identifikation – åker vi bort till P6 och rapporterar enligt tillsägelse vår gudalika uppenbarelse på fordonsbesiktningen.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1339.JPG
Jag och Rickard med det magiska pappret på väg att anmäla vår ankomst.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1340.JPG
Hmm… Ta detta papper och ge mig mina nya bilnycklar?

En viss oro infinner sig då nycklarna, som enligt uppgift skall hämtas på besiktningen, inte finns där. Misstanken att någon av stuveriarbetarna i hamnen lever fan med min bil infinner sig, och jag lovar tyst mig själv att om så är fallet så skall jag kränga arslet över skallen på honom så att han ser ut som en trött munk vid midnatt!

Efter cirka 10 minuters stampande i kylan kommer transportbilen som skall skjutsa oss alla tre bort till chassiplan där bilen skall stå. Vi åker utmed raden av bilar utan att se ens någon grå-/silverfärgad bil, än mindre en Skyline. Raden blir allt kortare och kortare, men fortfarande inget intressant i sikte. Tålamod, som flickan sa till sig själv när hon försökte för tredje gången och bananen visade sig vara för mjuk.

Slutligen, gömd bakom en grå skåpbil skådar mitt öga en R34-fälg, och efter urstigning ur transportbilen hittar man den här pärlan:

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1342.JPG
Där står den, alldeles ensam och övergiven, i snön…

Vi frågar chauffören i transportbilen var nycklarna kan hålla hus, och han börjar sätta sig i förbindelse med diverse olika människor runt om i hamnen för att hitta dem. Själva inleder vi ett febrilt sökande efter nycklarna:

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1341.JPG
Tittut! Var fan håller nycklarna hus?

Efter viss tveksamhet försöker jag öppna dörren, och döm om min förvåning när den är olåst och tjuvlarmet hälsar mig välkommen in i bilens inre. Efter en hastig titt i kupén så stänger jag snabbt men försiktigt dörren i ett tafatt försök att övertala larmet att knipa käft. Den alltid lika observante Rickard upptäcker att nycklarna ligger fullt synliga i passagerarsätet.

Vi hoppar in i bilen och kör snabbt ut genom besiktningen och radar sedan upp bilen bredvid bruksbilen för en snabb fotosession och för att kunna röka segercigarren.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1343.JPG
Se där ja! Vilken kaxig uppsyn…

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1344.JPG
Posering med segercigarren… Ett absolut måste!

Efter en stunds inspektion av bilen ger vi oss iväg tillbaka mot Rickards lägenhet för att hämta upp frugan och hundarna. Klockan börjar bli mycket, sämre väder är enligt rapport på väg in från väster och dagen har ett pressat schema. På rakan från P6 i riktning mot ID-kontrollen konstaterar jag att det inte är några som helst problem att dra loss alla fyra hjulen på den något hala vägbanan.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1346.JPG
Som alltid när man har bråttom skall ett godståg backa fram och tillbaka på en järnvägsövergång i tio minuter

I trafiken tar jag det annars ganska lugnt, då man inte vill att något skall hända med pärlan, som enligt min åsikt inte direkt är i sitt essä med sommardäck i vinterväglag.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1348.JPG
Ett tyvärr ganska suddigt kort i en tunnel för att uppvisa de karaktäristiska baklyktorna.

Efter ett hastigt avsked av våra vänner i Göteborg anträder vi färden hem. Jag njuter i fulla drag av denna färd, som troligtvis blir den enda med bilen på ett bra tag eftersom våren inte behagat infinna sig riktigt ännu. Ett stopp vid macken (för tankning) och McDonald’s (för lunch) i Borås genererar många nyfikna blickar och några gillande kommentarer från folket runt omkring.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1349.JPG
Två av mina numera tre högerstyrda bilar uppställda bredvid varandra

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1352.JPG
Det ovedersägliga beviset för att bilen besökt sin första svenska McDonald’s-restaurang.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1350.JPG
Någon som känner igen sig?

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1353.JPG
Inne på McDonald’s konsumeras en läcker McFeast Chili med alla till buds stående medel…

Då klockan tickar skyndar vi snart vidare igen. Trots att jag har bråttom tycker jag av någon anledning att tiden går lite för fort… Att man då aldrig får ordentligt med tid för det som är roligt!

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1354.JPG
En närbild av den snygga vingen som indikerar närkontakt av tredje graden med denna bil var obligatorisk, tyckte Mårten

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1355.JPG
Något suddigt, men inte vare sig jag eller någon annan heller tror jag tar miste på bilens nya hemort

Ungefär klockan 15:30 svänger vi andra gången in på gatan där Mårten bor. Resan i kamerans sällskap avslutas där den påbörjades. Efter en ordentlig tvätt med underspolning har bilen nu stuvats undan på säker och hemlig plats för sin fortsatta vinterslummer.

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1357.JPG
Tummen upp för ett trevligt äventyr som slutade lyckligt!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
5 februari 2006 · 2 014 Inlägg

saab1:

Tack för den vänliga kritiken! Jag sällar mig mer än gärna till den skara som längtar efter mer tid och pengar jag också...

SupraM3:

Tackar! Verkar som om många gillade historien, vilket jag tycker är skoj då jag ville göra något kul av resan igår. Du behöver inte vara avundsjuk på cigarren, den gav mig huvudvärk. Tyckte dock att situationens allvar krävde en cigarr. Inte varje dag en livsdröm går i uppfyllelse.

Turbomatte:

Erbjudandet låter helt klart intressant. I så fall har jag lite frågor, som du kan besvara antingen här eller via PM: Hur lång tid beräknas det ta? Var någonstans skulle arbetet utföras? Vad får man för kvalitetsgaranti? Är det verkligen gratis alltihop? Materialkostnaderna för färgerna jag funderar på kostar nämligen 20K och uppåt enligt vad jag hört...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
7 februari 2006 · 2 014 Inlägg

Turbomatte:

Det här låter ju riktigt bra... När är det meningen att du ska göra ditt examensarbete då? Hade tänkt hyra bort hela lackeringsarbetet inkl förarbete. Jobbade en gång i tiden som "billackeringsassistent" som det så fint hette och sysslade då med just förarbeten, så jag vet att det tar tid och är rätt tråkigt. Då jag inte är intresserad av att lämna bort bilen till en annan ort så skulle arbetet i så fall få utföras i Jönköping.

Med kvalitetsgaranti så undrar jag alltså vad som skulle hända om jag - mot all förmodan får vi hoppas - inte skulle vara nöjd med ditt arbete?

Lacken jag vill ha heter Sparkling Silver och all färg som går åt (inkl primer/underfärg, lack och klarlack) kostar cirka 20K enligt en annan kille som lackerade om sin R32 GT-R i samma färg. Hade inte tänkt mig någon form av motivlack eller dekaler.

Vid omlackering skall sidorutor demonteras (inte vindruta och bakruta eftersom dessa inte går ta loss intakta), och självklart skall det även lackas i skarvar till dörrar, baklucka, motorhuv, etc. Allt som går att ta loss ska också lackas löst.

Vet ännu inte hur jag ska göra med motorrummet, eftersom jag inte hade tänkt plocka hur motorn ännu på något/några år. Lackerna är dock väldigt snarlika, så om man behåller orginallack under huven så länge så kan man kanske lacka motorrummet när motorn en gång i framtiden ändå ska plockas ur.

Senast redigerat av Alecci (7 februari 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
7 februari 2006 · 2 014 Inlägg

Turbomatte:

Skulle passa mig utmärkt om det skulle ske någon gång tidigt under nästa vår, då jag förhoppningsvis fått hem det bodykit som ska sitta på bilen, så kan man lacka det också på samma gång.

Om du tror dig redan besitta kunskaperna för det så kan du ju kanske annars få lacka min frontspoiler och frontsplitter som jag har nu och som skall sitta på bilen lackerade och snygga senast inför Elmia-mässan. Hade tänkt lacka dem själv annars, men även om jag kan få det riktigt bra (för att vara amatör) så handlar det knappast om något proffsjobb. I så fall står jag ju naturligtvis för färgen, och förarbetet kommer redan att vara gjort.

tecman:

Ja du, det är ingen dålig deal killen erbjuder mig. Det låter nästan för bra för att vara sant, men jag betvivlar inte för en sekund att han talar sanning. Skriver rätt mycket annars också (hjälper lite utländska författare som skriver historiska faktaböcker inom mitt specialistämne), så det var väl inte så farligt. Kul att du gillade historien!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
11 februari 2006 · 2 014 Inlägg

eftifo:

Kunde (eller vågade) inte njuta så mycket av bilens resurser då man körde oförsäkrat med sommardäck i vinterväglag. Hade gärna hämtat den i UK istället om året varit lite längre framskridet, att åka till UK och hämta min R33 GT-R var något av det roligaste jag gjort.

Vet inte hur mycket jag har att göra i Växjö, men det brukar ju arrangeras streetrace och även blackrace (om jag inte minns helt fel) där i trakterna, så den kommer nog visa sig där nere någon gång.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
19 februari 2006 · 2 014 Inlägg

tecman:

Hade ju vart surt att lägga pärlan i diket på vägen hem... Kan garantera att jag är mer än skapligt sugen nu med, men vinter med vägsalt är ingen höjdare för en sån här bil.

Redbull:

Tack så mycket! Förhoppningsvis kommer jag kunna uppdatera med fler bilder inom en inte alltför lång framtid.

fr3drik:

Tackar! Jag sa alltid precis som du "En gång i framtiden..." och jag antar att inte särskilt många trodde på mig då. Känns bra att kunna stå fast vid sitt ord.

Pontus81:

Tanken är att den ska rulla så mycket som möjligt vid fint väder. Kommer kanske förbi Tranås med bilen någon gång, en kille på Stiga/GGP (där jag lastar i jobbet) ville se bilen sen i sommar...

Bad_Robot:

Färden från besiktningen/grinden till Chassiplan på P6 var en av de längsta i mitt liv, och det rörde sig kanske om cirka 500 meter... Det säger väl det mesta.

Är inte skribent... Skriver dock en hel del på fritiden då jag bland annat hjälper diverse folk med historiska efterforskningar, och även sysslar med det själv.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
15 mars 2006 · 2 014 Inlägg

Så är det nu då bestämt att bilen ska registreras den 3 april, lagom i tid för Elmia alltså. Behöver eventuellt fixa ny instrumentering då det kanske inte går konvertera tillbaka orginalet från mph till km/h.

Mellanspoilern är nu bortplockad från bilen och låg här hemma i väntan på lackering. Kom hem från jobbet idag och upptäckte att hundarna har busat och en av dem har typ ramlat på mellanspoilern så den har blivit knäckt... Dags att ta lektioner i att laborera med glasfiber och sprutspackel hos T-H skulle jag tro.

Frontsplittern ligger hos T-H som har varit väldigt schysst och fixat till den åt mig (den var sprucken innan, kommer från en annan bil).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
19 mars 2006 · 2 014 Inlägg

Idag har så arbetet med frontdetaljerna fortsatt... T-H och jag har sett till att mellanspoilern återigen endast består av en del, och frontsplittern har fått sig en omgång den sent glömmer med slippapperet. Där har vi sedan lagt ett lager med finspackel för att fylla igen de ojämnheter som kvarstod efter slipningen.

Ska se om jag kan få med mig en kamera för att dokumentera arbetet lite när arbetet fortsätter nästa gång.

tecman:

Japp, sommardäck var det på. Som tur var så var väglaget någorlunda vettigt, men man tog det ju riktigt lugnt för säkerhets skull.

teefour:

Jo, det var rätt nervöst faktiskt, men inte förrän man var på väg bortåt chassiplan till. Innan dess tror jag inte man riktigt hade fattat vad som höll på att hända.

_MaCCe_

Tackar så mycket!

Skyracer:

Tack mannen!

Senast redigerat av Alecci (19 mars 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
1 april 2006 · 2 014 Inlägg

Det var tyvärr ganska kört att få tag på en kamera när arbetet med fronten gjordes. Lika bra var väl det, resultatet blev inte helt som jag önskade. Detta beror nog mest på stressen att få det klart inför denna helg, eftersom bilen enligt planerna ska registreras på måndag.

Ett MYCKET STORT TACK till T-H som ställt upp och hjälpt till med plastning, spackling, slipning, ett ställe att vara på och sist men inte minst mycket trevligt sällskap.

Mellanspoilern och frontsplittern sitter nu monterade på bilen. Om fronten är helt belyst och man står på lite avstånd ser det jäkligt bra ut, men på nära håll syns skavankerna som är ett resultat av mitt dåliga arbete. Står fronten i skugga så syns klart och tydligt nyans- och strukturskillnader på lacken. Jaja, det är bara en tillfällig lösning.

Har nu även bytt ut mitt MPH-konverterade mätarhus mot ett som visar KM/H istället. Ett MYCKET STORT TACK till Klaus som lånar ut detta till mig inför registreringen och som även fixat fram ett vitt Nismo-mätarhus till ett mycket överkomligt pris.

Tänkte jag skulle tagit lite bilder på bilen nu när den står och glänser i solskenet, men den enda kamera som stod till buds har totalt slut på batterierna, och laddaren vete fasiken var den håller hus. Bilder skall dock tas på måndag kväll är det planerat...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
2 april 2006 · 2 014 Inlägg

Här kommer lite bilder från dagens fotosession:

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1402.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1405.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1410.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1414.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1417.jpg

Tack till Mårten som agerade fotograf!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
4 april 2006 · 2 014 Inlägg

Registreringen igår gick ju inte helt enligt planerna, men det återkommer jag till senare. Nu ska här berättas lite om gårdagen...

Jag och Jens bestämde oss för att vi struntar i att stå utomhus på söndag kväll och meka, för att istället åka tidigare upp till Stockholm och använda oss av en lyft på en OKQ8-mack där. Måndag morgon möttes vi på McDonald's i Jönköping för att flytta över allt som behövdes inför registreringen från Jens' bil till min bil. När detta var klart gav vi oss iväg runt klockan 08:30.

Färden upp gick utan några större problem, förutom att gasfoten kändes mycket tung. Efter att Harry Haffa förra veckan ansåg det nödvändigt att påpeka mitt regelvidriga beteende i trafiken med hjälp av böter och prickar i körkortet, kändes det bäst att ta det lugnt. Någonstans längs vägen kom en Porsche Carrera och la sig jämsides, en "tumme upp" senare gasade han iväg mot horisonten. En snabbt intagen måltid på Frasses Hamburgare vid Sillekrog var det enda uppehållet utefter vägen.

Vi kom upp till OKQ8-macken i Stockholm ganska prick klockan 12:00, främst eftersom vi Skyline-ägare precis som trollkarlar alltid anländer precis när vi avser att göra det. Vi börjar med att byta strålkastarna där fram mot ett par SAE-märkta dito med konverterad ljusbild. Ett smärre krig med infästningarna för dessa föranleder mig att slita fram mitt svarta anteckningsblock för att skriva ner de nya svordomar vi uppfinner under denna process. Några ömma fingertoppar, två blodiga knogar och ett grått hår senare har vi äntligen bytt ut strålkastarna och kan nöjt konstatera att även mina strålkastare är SAE-märkta. Ljusbilden på de konverterade lyktorna förefaller vara ypperlig när vi lite snabbt och amatörmässigt kontrollerar den mot väggen i verkstaden.

Lite snabbt mekande av Jens bekräftar att sidoblinkers och frontblinkers även de är, uh just det, SAE-märkta...

Våran tid hos SBP är utsatt till 14:20, och när klockan nu är nästan 13:00 känner vi att det är dags att lägga i en högre växel i arbetet. Den mycket trevlige och hjälpsamme Tomas (Tranceasia på Skyline-forumet) anländer och ger oss två hjälpande händer. Jag själv förpassas in i kupén för att återigen riva ut mätarhuset, då det senaste bytet inte gav resultat. Tydligen har någon brittisk verkstadsnisse, fast besluten att göra livet surt för de sura, planterat in ett chip i kabelhärvan bakom mätarhuset. Detta chip har sedan underlåtit att informera mig om dess existens, vilket vi alla tre fann högst oacceptabelt.

Ett hårt och kallt hjärnspöke tar mig i sitt grepp när jag upptäcker att jag håller på att falla ur bilen, som plötsligt befinner sig på cirkus 2 meters höjd. Snabbtänkt av naturen och smidig som en chimpans genom en lång tradition av gummi-Tarzan inom släkten lyckas jag rädda mig själv. Ett vaksamt öra förråder att förklaringen till detta ligger i att Jens och Tomas inlett en mycket givande men föga underhållande diskussion med underredet på bilen, där de försöker medla mellan katalysatorn och resten av avgassystemet.

Snart nog är alla bitarna på plats, jag och bilen hissas ner i säkerhet igen. Vi betalar lösensumma för att verkstaden skall släppa oss ur sin gisslan, och anträder snart nog färden till SBP. Mitt yrke som dragbilschaufför till trots har jag mindre lokalsinne än en snigel, och jag bombarderar Jens med frågor om var denna station ligger och hur man hittar dit. Några minuter senare finner min dumhet inga gränser då det visar sig att "SBP-stationen i Västberga" ligger precis mittemot Schenkers terminal där jag ibland hämtar trailers sent på vardagskvällarna.

När vi i vanlig ordning anländer till SBP klockan 14:10 (precis när vi avsåg att komma dit, alltså), gör vi tillsammans med vår besiktningsingenjör den makabra upptäckten att SBP's bokningssystem fått spatt och spader och kastat om våran tidsbokning. Klockan 13:00 skulle vi tydligen varit där, enligt detta skrattretande subsitut för ett pålitligt datasystem. En lång väntan inleds i hoppet om att vi ska kunna klämmas in mellan två andra besiktningar.

Slutligen får jag tillstånd att köra in Kräket omkring klokan 15:00. Ingenjören kollar det ena efter det andra med ett nöjt uttryck i ansiktet, kontrollen av E- eller SAE-märkning av lampor och lyktor går som på räls. Precis som det skulle göra, med andra ord. Han finner att ljusbilden är "på gärsgården" som han uttrycker det, men en kollega till honom lyckas med hjälp av giftiga kommentarer fördunkla hans sinne. Nåväl, besiktningen fortskrider... En kontroll av underredet på bilen lockar fram beröm från besiktningsingenjören, som därefter ger sig iväg på en provtur med bilen.

En kopp kaffe senare återvänder han i uppspelt tillstånd och hävdar att hastighetsmätaren omöjligtvis kan visa km/h då han så smidigt passerade 180-strecket... Grattis, hade det varit mph hade det tagit längre tid, inte mindre tid. Jaja, då bilen i orginalutförande har en elektronisk hastighetsbegränsning vid 180 km/h, så gick den inte fortare eftersom den idag var i orginalutförande. Därmed basta...

Besiktningsingenjören griper krampaktigt efter vår lunta med papper och försvinner raskt med ett nöjt uttryckt i ansiktet in på sitt kontor. Den giftige kollergan skyndar snart efter. En stund senare kommer vår man ut igen, och meddelar att han tyvärr inte kan godkänna orginalvingen (ingen dispens för den i motsats till Evo-bilarna) och inte heller ljusbilden. Den som tidigare sett så bra ut!

Jag, Jens, Tomas och en Tomas polare som anslutit sig tar omgående itu med att montera av vingen för att tillfredsställa den punkten av protokollet. Vi är framgångsrika. När vi försöker åtgärda ljusbilden går det däremot sämre... Trots den bästa viljan i världen kan han inte godkänna ljusbilden, vilket den giftige kollegan ständigt påminner honom om. Jaha, så var det med det...

Efter att ha monterat på vingen och betalat för besiktningen beger vi oss hemåt. Stämningen är till en början ganska tryckt, men det lättar något då vi gör upp planer för hur allt ska lösas. Det bestäms att Jens samma kväll tar med sig strålkastarna för att göra en ny konvertering på dem, och sedan skall de återlämnas till mig på onsdagen. Därefter skall jag med hjälp av diverse läppstift, ögonskugga och tajta kläder flörta till mig en besiktningsingenjörs uppmärksamhet hemma i Jönköping, så att han tar in bilen bara för att godkänna ljusbilden. Därefter sätter jag mig med en god bok att vända i Drive-In kön på fredagen. Om allt går väl kommer bilen ha svenska skyltar till helgen...

Ett stort tack till Jens, som jag inte på något sätt anser bär skulden för den misslyckade registreringen (inte han som konverterat lyktorna), och som har erbjudit sig att stå för avgiften på efterkontrollen. Även ett stort tack till Tomas för hans hjälp med mekandet på OKQ8-macken samt hans trevliga sällskap och psykiska stöd i besiktningshallen.

To be continued...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
5 april 2006 · 2 014 Inlägg

Pontus81:

Den tajta T-shirten och den flörtiga uppsynen fick i alla fall en besiktningsingenjör att gå med på att kolla ljusbilden. Förhoppningsvis ska det klaras av imorgon. Då blir det puder, läppstift och mascara och hela skiten...

dusty:

Japp, men gubben var bra ändå. Den toxikologiske kollergan ville att han skulle underkänna den punkten också, men han sa bara "Får jag se bilen utan vinge så godkänner jag den punkten, så kan ni skruva tillbaka den direkt efter sen". Är väl inte lätt för honom att gå helt utanför reglementet när han har sådana människor runt sig...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
12 april 2006 · 2 014 Inlägg

Dags för en liten uppdatering...

Var på SBP i Jönköping i torsdags. Ljusbilden var rak och fin, men besiktningsmannen godkände inte rak ljusbild. Enligt lagen ska ljusbilden vara höger-asymmetrisk om bilen är av årsmodell 1967 eller senare. Vissa besiktningsmän struntar i detta och använder istället sunt förnuft, det viktigaste är ju att man inte bländar mötande i trafiken.

Blev tipsad om att de godkände rak ljusbild i Trollhättan - en R33 GT-R registrerades där i onsdags med rak ljusbild - och tog ledigt från jobbet för att åka dit oanmäld på fredagen. Den modifierade insatsen i vänster strålkastare skakade loss/sönder under färden dit, så det vart ju naturligtvis vänster-asymmetrisk ljusbild på den. Trots en hel dags mekande (av främst killen som utförde konverteringen) lyckades vi inte lösa problemet.

I måndags lämnade jag mina egna lyktor till Klaus AKA SkylineMannen som tog sig tid att konvertera dem åt mig trots pressat tidsschema. Vid en kontroll av ljusbilden på Homgrens i Jönköping igår så var det klockren höger-asymmetrisk ljusbild på bägge strålkastarna. Detta bevittnades dessutom av ett flertal personer... Trots detta var det rak ljusbild på lyktorna när jag dök upp i Tranås idag, varför vet jag inte (annorlunda maskin som kontrollerar ljusbild kanske). Resultatet kan ni nog gissa er till...

Vet inte hur det blir med registrering nu då det helt enkelt inte finns pengar till fler långa färder eller inköp av de mycket dyra grejer som krävs för en regelrätt konvertering av reflektorerna. Mitt bilintresse i sig har gjort mig till en ganska fattig man, men jag tyckte det var värt det. Oförutsedda utgifter på stora belopp två månader i rad har dock tömt alla ekonomiska tillgångar, och frugan hotar att flytta ifrån mig om hon inte får sluta äta nudlar snart.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
12 april 2006 · 2 014 Inlägg

Lone Star:

Detta är ändå inget mot vad det krånglade med min R33:a... Din bilen gav nästan mig och några andra grått hår i förtid. Problemet är att min ekonomiska situation inte löser sig förrän efter sommaren, då skatteåterbäringen kommer... Vi får väl se hur det går.

Rally86:

Självklart är jag rädd om frugan, annars hade jag fortsatt pusha på i detta "ärende" och struntat i konsekvenserna... Det här problemet går att lösa, det är en fråga om när, inte om.

volvo_mannen:

Hade jag varit tät hade jag inte haft de problem jag har. Det handlar om prioriteringar (som så många andra säger). Har exempelvis bara varit på krogen en gång på 2,5 år... Korkat tycker vissa, men jag som är "stadgad" anser att det är roligare att slänga pengar på bilar. Faktum är att jag varit student och arbetslös fram till ungeför för 1,5 år sedan... Tillvaron blir vad man gör den till.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
8 juni 2006 · 2 014 Inlägg

Då var det kanske dags med en liten uppdatering av den här tråden... Suget har varit riktigt dåligt på sistone.

Skulle åkt ner till Jens den 3 maj för ett nytt försök, men det blev inte av eftersom jag lyckades kvadda fronten lite lätt. Körde bilen utför en liten förkastning på cirka 30-40 cm i asfalten nere på Schenker här i stan (jobbet) när jag skulle lägga tillbaka ett glömt tankkort i lastbilen. Bilen landade på fronten med följd att frontstötfångare, mellanspoiler och frontsplitter gick smått åt helsike.

Fronten monterades isär med T-H's hjälp för att fixa till den inför nästa försök. Vid besiktningen i Tranås upptäcktes en svag reflex i mitten av övre delen av ljusbilden, som också åtgärdades. En tillgänglig tid i Trollhättan gjorde att endast den spräckta frontstötfångaren monterades tillbaka och bilen kördes följaktligen till Trollhättan.

På något mystiskt sätt var ljusbilden inte längre rak när bilen rullades in hos SBP i Trollhättan, trots att insatserna enbart kan monteras på ett sätt. Resultatet var därmed bestämt på förhand. Bilen parkerades nu hemma hos Jens för att han skulle bygga om lyktorna efter eget huvud och registrera bilen när tillfälle gavs, medan jag och T-H skulle jobba vidare på fronten.

Tiden gick och ingen lösning på problemet kom i dagen. Körning till balen åt blivande studenter stressade på allt, och fronten hämtades hos Jens en vecka innan balkörningen. Under denna tid gjorde Jens ett nytt försök och lånade då fronten från Varros bil, vilket jag är mycket tacksam gentemot Varro för. Fronten lämnades sedan in hos en lackerare som trots pressat tidsschema tog sig an arbetet.

En kille på ett annat forum tipsade mig om att kolla med köparen av Armans bil om man inte kunde låna strålkastare från denna bil. Jag tog följaktligen kontakt med TOK från forumet på skyline.se, som ställde upp med att låna ut sina lyktor till en främling och dessutom ägnade en eftermiddag/kväll tillsammans med mig åt att montera loss hans lyktor. Alla heder till den killen, kan inte tacka honom nog. Lyktorna hämtades torsdagen 1 juni.

Fronten hämtades hos lackeraren på lördagen 3 juni, och tillsammans med de vita Nismo-blinkersen till front och sidor som anlänt per post under fredagen rejsade jag och farsan ner till Stenungsund på söndagen för att montera dit min nylackerade front, slagga över till måndagen och registrera bilen då. Balkörningen skulle äga rum på måndag eftermiddag.

Då hände det otroliga... Bilen godkändes äntligen på registrerings- och kontrollbesiktning! Men där tog det stopp... Ett pappersfel upptäcktes i form av att besiktningsingenjören vid första försöket i Västberga kryssat för "import för annat ändamål" istället för "import för eget bruk". Därmed föreligger krav på E-märkning av alla lyktor, lampor och strålkastare.

Man har sagt mig från både SBP och VV att om jag bara lyckas få till stånd en ändring i pappren så kommer bilen att automatiskt godkännas, utan att den ens behöver inställas på en besiktningsstation för en ny besiktning. Däremot har vi ännu inte kommit på något sätt att ändra detta, förutom att överklaga hos Vägverket. Eftersom dessa ärenden tar minst 6 veckor undersöks för tillfället andra möjligheter.

En ordentlig förkylning och inflammation i svalget gör dock livet surt för de sura, så jag har stora problem med att tala och att ringa runt till VV's och SBP's instanser och snacka med dem är ren och skär smärta.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang