Bilar med kamkedja?

nicke_34 Yrkesförare
24 augusti 2008 · 1 267 Inlägg

Volvo 760 har kedja

GBrt (Göteborg Borås Race Team)
baerserk Bäst i värla
24 augusti 2008 · 150 Inlägg

Audi har också kamkedja på dom nyare modellerna. Vet att det kan bli fel på kedjan på A4:orna med v6 har jag för mig. Såg många a4:or på jobbet i somras som stod med både motor och växellåda nerrivet. Exakt vad som var fel ska jag låta vara osagt.

JoKKe Fortkörare
24 augusti 2008 · 99 Inlägg

Min Type-R har också kedja big_smile

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon
T16_AeRo
24 augusti 2008 · 712 Inlägg

Mange__ skrev:
kanbi dyrt omkedjan behöverbytas med.. men en kedja är i regel undehållsfri

Min 9-5:a har rullat 17000 mil.. fick en ny kedja på garantin. En hel del 9-5:or som fått det pga av oil sludge

TjoFrasse
24 augusti 2008 · 16 Inlägg

De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.

Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.

chrno RE-雨宮
24 augusti 2008 · 481 Inlägg

Sr20det

RE-Amemiya Kitted FD3S
Dahlhjelm
24 augusti 2008 · 234 Inlägg

TjoFrasse skrev:
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.

Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.

Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja smile

@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.

/Eric.

evilaudio
24 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Dahlhjelm skrev:

TjoFrasse skrev:
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.

Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.

Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja smile

@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.

/Eric.

du har inte hört talas om kamdrev?? tongue 

sitter ju på gamla volvomotorer.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
24 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Dahlhjelm skrev:

TjoFrasse skrev:
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.

Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.

Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja smile

@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.

/Eric.

dom gamla DOCH motorerna har ju kedja mellan kammarna å rem mellan veven å ena kamaxeln.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
twin_cam Smålänning
24 augusti 2008 · 7 877 Inlägg

Gamla saabfyror innan -81 har dubbel kamkedja, likaså vissa mercedes bensinare och alla mercedes dieslar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Dahlhjelm
24 augusti 2008 · 234 Inlägg

evilaudio skrev:

Dahlhjelm skrev:

TjoFrasse skrev:
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.

Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.

Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja smile

@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.

/Eric.

du har inte hört talas om kamdrev?? tongue 

sitter ju på gamla volvomotorer.

Ja men nu pratar vi ju äldre jänkare smile Dom har kedja från veven till kammen.

/Eric.

Dahlhjelm
24 augusti 2008 · 234 Inlägg

evilaudio skrev:

Dahlhjelm skrev:

TjoFrasse skrev:
De flesta amerikanska motorer har väl stötstänger, och varken kedja eller rem. Äldre modeller då alltså.

Citroën CX GTI och Turbo 2 har kedja.

Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja smile

@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.

/Eric.

dom gamla DOCH motorerna har ju kedja mellan kammarna å rem mellan veven å ena kamaxeln.

Ja det var ju det jag skrev :] Dom enda som inte har det är polons gti motor som istället har kamrem mellan kammarna :]

/Eric.

IceEyes Varningar: För många..
25 augusti 2008 · 2 552 Inlägg

Nissan och en del Alfa Romeo smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Team-Adolfsson Gödseldräng
25 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

min 535a har kedja

sandzoo
25 augusti 2008 · 2 071 Inlägg

Evil_90 skrev:
Mercedes

fan, så hann du före tongue

de e klart big_smile e alltid snabbare tongue tongue tongue

Sandzoo i da house
alex_side Neerd
25 augusti 2008 · 1 596 Inlägg

vissa oplar;) min omega tex

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
RobinPalmgren
25 augusti 2008 · 4 Inlägg

Med kamkedja låter motorn lite mer och går inte riktigt lika mjukt ,  med kamrem går den lite mjukare okej låter inte mycket ... men denna kräver dock lite mer skötsel ....d.v.s byte vid vissa mil antal . men det finns ju även minus med kamkedja ... den kan ju blandannat hoppa av kuggarna ... detta kan i sin tur skada ventilera ...vilket kan göra allt till en dyr historia tongue

Audi A6 Sportline paket "Glidarn No2" (2006)
TjoFrasse
25 augusti 2008 · 16 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
Vad är det som gör att stötstängerna rör sig upp och ner då? Kammen som drivs av vevaxeln med kedja smile

@Topic: Alla VAG's motorer med dubbla överliggande kammar har kamkedja utom polos 1.6 GTI motor som har kamrem mellan kammarna och kamrem mellan veven och avgaskammen.

/Eric.

Ah, tänkte helt fel. Finns det dock någon stötstångsmotor som inte har drev eller kedja?

BTLulle skrev:
Ingen av dom CX GTI och Turbo 2:orna jag bytt kammrem på har då haft kamkjedja.

MVH Peter

Det är jag däremot ganska säker på att dom ska ha. En snabb googling säger också att så är fallet. Dieselversionerna har det dock inte.

myran Foto/Bilnörd
25 augusti 2008 · 1 541 Inlägg

opels gamla raka sexor som sitter bland annat i omegorna (2.6 och 3.0) har kedja.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Roundcube
26 augusti 2008 · 801 Inlägg

Skoda felicia

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang