Litet test av nya generationens NiMH-batteri med låg självurladdning.

Drönirettab
14 september 2008 · 21 761 Inlägg

Jag köpte ett 4-pack av den nya typen av NiMH-batterier som säljs, de brukar kallas för "Low selfdischarge" och finns som både AA och AAA. Det är Vartas variant som jag köpte, heter "Ready 2 use".

Batterierna köptes för ungefär 1 år sedan och är aldrig laddade. Jag mätte spänningen på dem när de togs ur förpackningen, sedan har de helt enkelt legat och "skräpat" i ett rum hela tiden. Två gånger under årets gång har de satts i en liten digitalkamera (Olympus C-350 zoom) och ett par kort har tagits för att se att de fortfarande funkar, annars har de bara fått ligga.

Man vet ju hur det brukar vara med laddningsbara batterier, när man vill använda dem så har de blivit urladdade och måste laddas upp. Med dessa batterier är det enligt reklamen meningen att man ska kunna använda i saker som normalt sett måste ha vanliga batterier pga den normala självurladdning som tex NiMH har.

I går tog jag fram Vartabatterierna igen och tänkte kolla om det fortfarande gick att ta kort, det hade ju faktiskt gått ungefär ett år sedan de köptes och har som sagt aldrig blivit laddade. Jag var beredd på att det kanske bara skulle gå att ta några kort innan kameran protesterade, men där fick jag fel.

Efter att ha gått omkring inomhus och tagit 60 kort (alla med blixt), då gav jag upp. Batterierna fungerade ännu. smile
Det skulle aldrig i livet ha fungerat med de "vanliga" NiMH.

Jag kan rekommendera de här nya batterierna, de verkar fungera som det är tänkt. Visserligen är kapaciteten på AA "bara" 2000-2100mAh och 800-850mAh på AAA, men eftersom de kan förvaras så pass länge så överväger det tycker jag.

Flera olika tillverkare har den här typen av batterier: Duracell, GP, Sanyo och Tecxus är några av dem. Priset är inte så ruskigt hemskt heller, kostar ungefär samma som de "vanliga" 2500mAh.

Skaune
14 september 2008 ·

Drönirettab, garagets nya Plus-Sverker! wink Nu fick jag svaret på ett problem jag inte visste att jag hade! haha, nä men sånt här e kul med lite info!

Drönirettab
14 september 2008 · 21 761 Inlägg

Det kanske inte är några sensationsgrejor, men kan vara bra att veta ändå. Själv har jag ju ibland svurit över att de laddningsbara batterierna "aldrig" har fungerat pga att de har fått ligga för länge, trots att jag vet mycket väl hur det står till med den naturliga självurladdningen hos laddningsbara batterier. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 september 2008 · 8 744 Inlägg

Nice! Då kan man kanske köra sånna i radiostyrningen då (håller på med radiostyrda bilar) annars har tanken vart att köra Li-Po/Ion där eftersom även dom har väldigt låg självurladdning, problemet är ju dock spänningen som är i dom cellerna.

Men tack för infon! Då får det nog bli ett packe Varta då. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
KimVsWorld Mästare
14 september 2008 · 2 947 Inlägg

Bugar och bockar för informationen!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Drönirettab
14 september 2008 · 21 761 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nice! Då kan man kanske köra sånna i radiostyrningen då (håller på med radiostyrda bilar) annars har tanken vart att köra Li-Po/Ion där eftersom även dom har väldigt låg självurladdning, problemet är ju dock spänningen som är i dom cellerna.

Ja, om det sitter AA i grejorna så kan det nog passa bra med de där sortens NiMH. Då gör det ju inte så mycket ifall batterierna blir liggandes ett tag, de har kvar sin kräm ändå. Men man får ju komma ihåg att de här batterierna inte är starkare än de "vanliga" NiMH med samma kapacitet, så är det förstås inte. smile

Ska batterierna användas kontinuerligt, då vill man naturligtvis ha så hög kapacitet som möjligt och då är det bättre med vanliga NiMH eftersom de har högre kapacitet. I detta fall kommer man inte att märka av fördelarna med det nya batteriet.

Jämför man batteriets storlek/kapacitet-förhållande med LiIon eller Li-Po så har dock NiMH betydligt lägre förhållande, dvs det har mindre kapacitet i förhållande till sin storlek. Därför blir ju LiIon och Li-Po mer och mer vanligt i olika sammanhang.

Drönirettab
23 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Skakar liv i tråden med lite mer test av dessa batterier.

Jag använde bara två av batterierna till ovanstående test, för några dagar sedan så tog jag de andra två batterierna och satte i samma kamera. Dessa två batterier har också "skräpat" på rummet (inte i kylskåp) och nu har det alltså gått 18 månader sedan jag tog ur dem ur förpackningen, fortfarande har jag inte laddat upp dem.

Den här gången tänkte jag att kameran skulle sluta ta bilder pga för dålig kräm, men så blev det inte alls. 95 bilder inom loppet av ca 15 minuter tog jag, alla med blixt, och batterierna fungerade än. Visserligen är kameran ganska liten, men ändå. Inte illa. smile

te_wik Forummoderator
24 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Drönirettab skrev:
Skakar liv i tråden med lite mer test av dessa batterier.

Jag använde bara två av batterierna till ovanstående test, för några dagar sedan så tog jag de andra två batterierna och satte i samma kamera. Dessa två batterier har också "skräpat" på rummet (inte i kylskåp) och nu har det alltså gått 18 månader sedan jag tog ur dem ur förpackningen, fortfarande har jag inte laddat upp dem.

Den här gången tänkte jag att kameran skulle sluta ta bilder pga för dålig kräm, men så blev det inte alls. 95 bilder inom loppet av ca 15 minuter tog jag, alla med blixt, och batterierna fungerade än. Visserligen är kameran ganska liten, men ändå. Inte illa. smile

Släng in batterierna i en ficklampa eller något liknande så kan du se hur länge de lyser.
Så kan man jämföra dessa du använt mot vanliga uppladdningsbara som legat i säg 6mån eller så.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
torpis Forummoderator
24 mars 2009 · 10 572 Inlägg

Självurladdningen beror till stor del på hur man laddar batterierna. Nu är det ett tag sedan man använde runda batterier, men det funkar ungefär så att om man laddar batterierna hårt och inte laddar ur dem vid lagring så äts det hål i de innre skiten och elektronerna vandrar genom = självurladdning.

Om man använder batterier så sällan så att självurladdningen är största problemet så är ett par duracell klart att föreda.

Fördelen med laddningsbara batterier är deras lägre innre resistans, de klarar högre last. Gör sig mao bäst i rasiostyrda bilar/båter eller andra strömkrävande leksaker. För att en Nicd eller Nimh skall prestera som bäst så skall de laddas så de når en temperatur av 35-40grader och sedan användas direkt på fläcken, då blir det fart smile

Tyvärr har inte alla kameratillverkare fattat att det är platta batterier som gäller idag wink

http://www.youtube.com/watch?v=b93X6brw … annel_page

Senast redigerat av torpis (24 mars 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Drönirettab
24 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Nja, jag skulle hellre vilja säga att självurladdningen beror dels på omgivningstemperaturen och vilka material som används i batteriet. "Vanliga" NiMH har en viss procents självurladdning, oavsett om de heter Duracell eller något annat. Det man har gjort med den nyare generationen NiMH är att bla välja annat material i batteriets kemi. smile

Pratar man om alkaliska batterier (icke laddningsbara) så står sig Duracell mycket bra, men de är ganska dyra. Jag har själv gjort en del väldigt simpla tester av alkaliska batterier av olika fabrikat och vet att Duracell faktiskt fungerar bra, även om reklamen naturligtvis överdriver en aning.

Drönirettab
24 mars 2009 · 21 761 Inlägg

te_wik skrev:
Släng in batterierna i en ficklampa eller något liknande så kan du se hur länge de lyser.
Så kan man jämföra dessa du använt mot vanliga uppladdningsbara som legat i säg 6mån eller så.


Mvh Tommy

Jag vet hur det blir när vanliga NiMH, som har legat i några månader, ska användas i digitalkameran iaf. Kanske något enstaka kort om man har tur, sedan tar det stopp. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang