panikhjälp tändningslås Mercedes 190E

opeldrifter
21 november 2008 · 1 253 Inlägg

skulle starta bilen imorse o det gick en gång men sen då den inte starta på en gång så skulle jag vrida en gång till men det gick inte. Verkar låst sig eller nåt... Vad gör jag?? Rattlåset är i också. Har kollat i Haynes boken o för att få bort låscylinder så måste jag vrida den till läge 1 men hur fasen gör man då det inte går. Går det bryta upp det så man får den till läge 1 eller?? Snabb hjälp önskas!!

Lev livet nu innan det är för sent
bush1
21 november 2008 · 43 Inlägg

tja tråkigt när sånt händer,men prova o knacka ovanpå tändninglåset samtidigt som du försöker vrida på nyckeln,lycka till

Audi S8 D2 "OMERTA" (1999)
BMW 325 "E30 TURBO" (1988)
opeldrifter
21 november 2008 · 1 253 Inlägg

Bara det att det är så svårt att komma åt o knacka då det sitter paneler över skiten o verkar inte kunna gå att ta bort utan att demontera hela brädan hmm,...

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
21 november 2008 · 1 253 Inlägg

Fått förslaget om glidhammare men jag vet inte, funkar det??

Senast redigerat av opeldrifter (21 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
bush1
21 november 2008 · 43 Inlägg

a om du ska använda glidhammare så använd träskruv dom funkar bäst,eller så får du borra ur den börja isåfall med en mindre borr o slutligen 10,5:aså ska det gå

opeldrifter
21 november 2008 · 1 253 Inlägg

vilket är bäst om man ser till minst skada så man får in en annan lås cylinder efteråt?? går det borra så pass att man får bort cylinder på det viset?

Lev livet nu innan det är för sent
Moparboy440
21 november 2008 · 4 682 Inlägg

skruva bort hela skiten å köp ett nytt lås från en skrotbil.

opeldrifter
21 november 2008 · 1 253 Inlägg

jo men det går väl inte göra det om man inte får bort cylindern först eftersom det sitter en spärr som bara kan lossas då nyckeln är i läge 1 på tändningen. Annars hade jag gjort det på studs för sitter ju bara med 2 klämbultar

Lev livet nu innan det är för sent
Astaroth Däckmontör
21 november 2008 · 112 Inlägg

förmodligen kan det vara rattlåset som ligger i spänn eller någor, testa och vrida  (så mycket det går) fram och tillbaka sammtidigt som du vrider nykeln,.

opeldrifter
22 november 2008 · 1 253 Inlägg

det är redan testat. Var dock samma då det inte var i med så hjälpte inte direkt att det gick i

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
22 november 2008 · 1 253 Inlägg

Jahapp då har man köpt en glidhammare idag då o hej o hå vad bra det inte gick då... Vad jag förstått så måste jag borra ett hål i låset o sen gänga med gängtapp för att kunna använda glidhammaren. Men det går ju inte få ett hål det är ju skithårt material o borra i så frågan är vad jag behöver för borr för att komma genom?? körde idag med snabbstålborr titanbelagda men funkade ju inte

Lev livet nu innan det är för sent
bush1
22 november 2008 · 43 Inlägg

änvände du träskruv när du använde glidhammarn,jag vet att det funkar på det viset jag har gjort det en massa gånger

opeldrifter
22 november 2008 · 1 253 Inlägg

men går det få så bra fäste med skruven utan att borra hål först??

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
23 november 2008 · 1 253 Inlägg

nu har jag hållt på hela dagen o den rör sig inte en milimeter. Hur fasen ska jag göra`??
Den koniska skruven går inte få fäste med så har kört med en större träskruv som gick att få fäste med men ändå rubbar sig inte skiten alls sad Finns det inget annat sätt o få bort hela låset på??

Senast redigerat av opeldrifter (23 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
24 november 2008 · 1 253 Inlägg

nu har jag försökt i 5 timmar utan att få bort den  Vet inte hur jag ska bära mig åt längre då inget verkar funka... sprinten till hela låset hittar jag inte heller då jag inte vet var den sitter på stången, försökt känna med fingrarna men inte hittat något. o låskolven sitter där den sitter tydligen, har fått bort lite av hylsan över den med hjälp av lite snitt med vinkelkapen...

Edit:
Sitter här o tänker på morgondagen hur jag ska bära mig åt för att få bort resterande... Som det ser ut nu så är den brickan som är nyckelhålet borta så man ser in till cylindern, har sedan kapat o bänt loss bitar från själva hylsan som cylindern sitter i för att kunna komma åt den men inte till någon större framgång, går att röra den lite lite med fingret men känns fortfarande att den sitter fast. Fattar dock inte i vad då det mesta är sönderbrutet som den kan sitta fast i. Sen själva låset som sitter i rattstången sitter också jättelöst o går att rucka upp o ner men går inte få loss den heller suck  då jag inte hittat den nedrans spärrstiftet eftersom stången sitter precis under där instrumentpanelen sitter så ser man ingenting o kommer knappt åt med händerna, tog bort panelen men såg ändå inget så känns lite tröslöst detta o hålla på med då man princip står o stampar på ett ställe. Fick dock loss rattlåset men det underlättade inte mycket måste jag säga då det fortfarande sitter där det sitter. Blev visst en halv uppsats detta men jag var tvungen att skriva av mig o förhoppningsvis kommer det ett bra råd till mig lagom till imorgon då jag gett lite mer beskrivning på hur det ser ut

Lev livet nu innan det är för sent
bush1
25 november 2008 · 43 Inlägg

vilket område bor du i jag bor i linkan själv,kan hjälpa kanske om det inte är långt

blacklin3 Ugglan-racing
25 november 2008 · 362 Inlägg

det är illa med mercas tändlås dom pajjar hela tiden.. vart med om samma på min 190E men kommer inte ihåg hur jag fick loss skiten.. men jag kan fråga min chef imorgon så hör jag av mig^^

How does dust taste sucker??
RedQueen
23 november 2009 · 12 Inlägg

Hur fick du loss det??
Jag har exakt samma problem nu hmm
vore bra om man ändå lyckades med det själv, bärning till verkstaden e inte så billigt ju :S

Jag kan motstå allt, utom frestelser
ChristerGustafson
23 november 2009 · 260 Inlägg

Ta loss klämman och borra ur en pinne som sitter under klämman så kan du dra ur låset och sen får du sätta dit ett nytt/beg.
Var ett tag sen jag gjorde det, men ungefär något sådant.

Nu en Audi A4 -96
Stonken
16 december 2010 · 1 Inlägg

Tjenna! Fick du ordning på de? har fått samma problem, de gäller en mb 290

Volvo 940 "eifeltornet" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang