har en fråga (batteri)

Jockecalibra
23 maj 2006 · 356 Inlägg

Ni som har steg som är på över 100A. har ni extra batteri eller klara det vanliga batteriet att lverera 100 A till ett slusteg plus allt annat? eller hur gör ni för att få tillräkligt med ström?

Senast redigerat av Jockecalibra (23 maj 2006)

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Ronnie.L
23 maj 2006 · 914 Inlägg

jag kör med extra batterie i alla fall många har verkar ha kondingar med

Fredrik.Gustavsson
23 maj 2006 · 2 123 Inlägg

En bra grej är ju att Parallel koppla 2 batterier så du får den dubbla kapaciteten alltså 120 A  men endast om du har 2 st 60 a batterier dvs.
Är nog det lättaste och förmodligen ordentligaste.
Det enda som händer är att Amperen stiger till det dubbla men spänningen (12V) är den samma.
Blir tvärtom om du seriekopplar.

Jockecalibra
23 maj 2006 · 356 Inlägg

hur många amper kan ett batteri levera?

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
Drönirettab
23 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Det är olika, det är ju frågan om på vilket sätt man mäter på. Sedan beror det också på vilken spänning man vill ha. När man belastar batteriet mycket så kan det inte hålla 12V utan spänningen sjunker och ju mer man belastar desto lägre blir spänningen. När generatorn laddar så är spänningen ca 14-14,4V och så länge man inte tar ut mer ström än vad generatorn orkar ladda så hålls spänningen på ungefär samma nivå, den kanske sjunker några tiondelar.

På ett helt fulladdat vanligt bilbatteri är spänningen ca 12,6-12,8V men så fort man slår på tex lyse eller något annat så sjunker spänningen. Kör man startmotorn, som drar någonstans omkring 100-150A på en normalstor bensinmotor vid plusgrader, så kan spänningen sjunka till exempelvis 11,5V eller kanske lite lägre.

När det gäller olika sätt att mäta så har vi tex CCA(cold cranking amps), som anger hur många ampere batteriet kan ge under en viss tid när temperaturen är -18 grader innan spänningen sjunker ner till en viss nivå. Det finns olika standarder och går man in på någon batterihemsida(Varta,Tudor, etc) så brukar det finnas förklaringar på vad vissa standarder innebär.
Sedan finns MCA(marine cranking amps) eller CA(cranking amps), dessa anger hur stor ström som batteriet kan ge i 30 sekunder vid 0 grader innan spänningen sjunker ner till 7,2V.
Det finns också HCA(hot cranking amps) men det kan jag inte så mycket om.

Ett bra värde att titta på är RC(reservkapaciteten), då drar man ur batteriet med 25A och mäter hur många minuter det tar innan spänningen sjunker till 10,5V. Denna mätning är ett alternativ till den vanliga Ah mätningen.  Ett standard 60Ah batteri brukar generellt räcka i ca 120 minuter. När man drar ur batteriet på detta vis så är det i princip helt urdraget, man talar då om 100% DOD(depth of cycle). Gör man så på ett vanligt startbatteri kanske 10-20 gånger så har man knäckt det. Men med detta värde så ser man ju hur kort tid det går att spela med motorn avslagen innan batteriet tar slut. Kan tillägga att man bör inte dra ur mer än ca 50% av kapaciteten för att batteriet inte ska ta så mycket stryk.

Oj, det blev mycket det här och jag vet inte om jag svarade på din fråga egentligen.

Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2006)

Fredrik.Gustavsson
23 maj 2006 · 2 123 Inlägg

Ett vanligt bil batterie ligger oftast på 60 Ampere.
Finns självklart olika men är i regel så.
Men som sagt parallel kopplar du 2 st får du det dubbla av amperen.
Om du serie kopplar får du det dubbla av spänningen. DVS 24 Volt.

Drönirettab
23 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Ett vanligt bil batterie ligger oftast på 60 Ampere.
Finns självklart olika men är i regel så.
Men som sagt parallel kopplar du 2 st får du det dubbla av amperen.
Om du serie kopplar får du det dubbla av spänningen. DVS 24 Volt.

60 Amperetimmar. Viktigt att skilja på ampere och amperetimmar.

Men det är ju riktigt att man får dubbla kapaciteten när man parallellkopplar batterierna. Det finns flera trådar som har behandlat detta med extra batterier.

Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2006)

Streckkoden
24 maj 2006 · 2 655 Inlägg

Bästa är att köpa ett till batteri som tål "cykler", dvs mer tålig mot djupurladdningar..
Finns allt från Optima/Maxxima, gelébatterier och ventilreglerade batterier.

Sen så tillkommer ju riktig laddning, får batteriet halvdålig laddning under längre perioder så orkar det inte med ordentligt, i värsta fall så sulfatiserar blyplattorna (Cellras).

Drönirettab
24 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, hur man än vänder på sakerna så är ju laddningen från generatorn en viktig bit. Om anläggningen drar mer ström än vad generatorn kan ge så hinner den inte ladda upp tillräckligt. Kör man dessutom mycket stadskörning så blir det ännu värre. Sätter man dit mer batterier så kan man spela längre tid iof men till slut blir ju även de dåligt laddade. Detta gäller främst om man spelar mycket, tex att man krämar på järnet så fort man startar bilen och har stereon på tills man slår av bilen.

Det är lite lurigt, speciellt på sommaren, att veta hur mycket man har dragit ur batteriet. Jag skrev tidigare att man inte bör dra ur mer än 50% av kapaciteten men om man startar en vanlig bensinmotor på sommaren och batteriet bara har 50% kapacitet så är det faktiskt inte säkert att man märker det så mycket. Vet man hur startmotorn brukar låta normalt så kan man märka en liten skillnad men frågan är hur många som egentligen tänker på sådant.
Bäst är att helt enkelt kolla laddningen lite då och då om man vet att det har blivit mycket spelande. Att mäta syravikten är att föredra men det fungerar även att bara mäta polspänningen(vilospänning) på batteriet med en multimeter, det som gäller då är att motorn inte ska ha körts på 8-10 timmar. Om motorn har körts strax innan mätningen så kommer det att visa för hög spänning och då är det bortkastat.
När man mäter vilospänningen så bör det visa över 12,4-12,5V(75-80% laddat). Om spänningen är 12,2V så har batteriet bara 50% kapacitet kvar. Är det under 12,4V så bör man egentligen ladda.

Har man tex Optima Gul och Maxxima Deepcycle så tål de betydligt bättre att dras ur ner till 50% och mer. De ger även mycket bra kraft till stereon och fungerar också bra som startbatterier.

Lofobia
25 maj 2006 · 21 Inlägg

Om man seriekopplar 2 batterier och på så vis ökar ampere talet. Bör man inte byta til len fetare generator då?

Sharky
25 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Nu är det dags att ta elläran från grunden pojkar...:-)

Ampere och Amperetimmar: Ampere är ström, Amperetimmar (som man mäter batteriers kapacitet i) är energiinnehåll. Tyvärr slarvar man ofta och säger " ett batteri på 60A" när det egentligen heter "ett batteri på 60Ah - Amperetimmar".

Man kan alltså "utan problem" plocka ut långt över 100A ur ett batteri på 60 Ah.


Seriekoppling och parallellkoppling: Seriekoppling är att lägga batterierna efter varandra - i serie - och då dubblar man spänningen (titta på ett bilbatteri - det har sex celler - i serie). Paralellkoppling är att lägga batterierna bredvid varandra - plus mot plus, minus mot minus - och då ökar man förmågan att leverera ström.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
25 maj 2006 · 2 353 Inlägg

Sharky skrev:
Nu är det dags att ta elläran från grunden pojkar...:-)

Ampere och Amperetimmar: Ampere är ström, Amperetimmar (som man mäter batteriers kapacitet i) är energiinnehåll. Tyvärr slarvar man ofta och säger " ett batteri på 60A" när det egentligen heter "ett batteri på 60Ah - Amperetimmar".

Man kan alltså "utan problem" plocka ut långt över 100A ur ett batteri på 60 Ah.


Seriekoppling och parallellkoppling: Seriekoppling är att lägga batterierna efter varandra - i serie - och då dubblar man spänningen (titta på ett bilbatteri - det har sex celler - i serie). Paralellkoppling är att lägga batterierna bredvid varandra - plus mot plus, minus mot minus - och då ökar man förmågan att leverera ström.


/Göran

*applåder* smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
frasse4
25 maj 2006 · 736 Inlägg

Ex är startmotorn på min Volvo på 2,2 kW alltså drar den 2200/12 = 184 A vid start och det fungerar bra, även att mala på rätt länge... En kompis körde 5 km på startmotorn på tvåans växel...men det var såklart också med en volvo (bensinen slut så vad gör man man åker till en bensinmack)... Som tidigare nämnts ligger problemet i om man drar mer än vad generatorn laddar. Ex har man en generator på 80 A så ska man inte dra mer än det, men hur ofta kör man stegen på maxeffekt?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Drönirettab
25 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Sharky skrev:
Man kan alltså "utan problem" plocka ut långt över 100A ur ett batteri på 60 Ah

Ja, man kan ju ta ut 600-700A i CCA vid -18 grader enligt EN-normen på ett bra 60-70Ah. Det besvärliga är ju att spänningen blir så låg.
Vissa tillverkare, tex Odyssey, anger en sk kortslutningsström. Den räknas bara under några tiondels sekunder iof men då kan batteriet ge flera tusen A, vet inte vad spänningen är under den korta pulsen dock.

Om man utgår ifrån RC-värdet och försöker att räkna ut hur länge man kan spela när anläggningen drar 100A kontinuerligt så får man en liten fingervisning om vilken kort tid det går att spela med motorn av. Denna uträkning stämmer ju inte riktigt med verkligheten eftersom slutstegen inte drar 100A hela tiden. Men som sagt, en fingervisning.

Låt oss säga att RC= 120 minuter, alltså man drar ur 25A i 120 minuter innan spänningen går ner till 10,5V. Eftersom det gäller 100A så blir det 120 minuter/4=30 minuter, då är alltså batteriet helt urdraget.
Vill vi då bara dra ur det till 50%, eftersom batteriet tar mycket stryk när det dras ur mer än det, så får vi ta 30/2=15 minuter.
Resultatet blir att med motorn avslagen så kan vi spela i ca 15 minuter innan batteriet bara har 50% kapacitet kvar, inte så länge alls mao.

Det blir ju lite fel när jag räknar så här eftersom stereon inte drar 100A hela tiden, helt sant, men å andra sidan så har jag då utgått ifrån att batteriet är helt fulladdat, vilket det sällan är.
En annan sak också är att om man ökar strömmen som dras ur batteriet så minskar inte tiden ner till 10,5V linjärt. Med det menar jag att om strömmen ökas med 4 ggr så minskas inte tiden med 4 ggr utan den minskar lite mer, hur mycket mer vet jag inte.
Dessutom så anges RC-värdet vid +25 grader, är det då minusgrader ute så kommer RC att vara mindre.

Senast redigerat av Drönirettab (25 maj 2006)

hampa
30 maj 2006 · 24 Inlägg

Då vi ändå var inne på optima har jag en fråga?

har ett urladdat optima batteri och undrar hur jag får det laddat?
Har hört att man inte ska brassa på med starthjälpen eller så men vad vet jag ?+
Tacksam för svar!!!

Ronnie.L
30 maj 2006 · 914 Inlägg

på c-tek laddare finns det en speciell sekvens för att ladda sådana batterier. Har manualen i bilen så kan inte säga vad den heter.

hampa
30 maj 2006 · 24 Inlägg

Ok vore skit sjyst om du kunde kolla upp det..

Ronnie.L
31 maj 2006 · 914 Inlägg

ska kolla i bilen imorn då om inte nån har svarat innan dess

Drönirettab
31 maj 2006 · 21 761 Inlägg

hampa skrev:
Då vi ändå var inne på optima har jag en fråga?

har ett urladdat optima batteri och undrar hur jag får det laddat?
Har hört att man inte ska brassa på med starthjälpen eller så men vad vet jag ?+
Tacksam för svar!!!

Det beror på vilken laddare du har. Dessa batterier bör man ladda med elektroniskt styrda laddare som inte laddar med högre spänning än ca 15V och som går över till underhållsladdning när batteriet är fullt.
Man bör inte använda en laddare som inte har spänningsbegränsning därför att de kan ladda med 16-17V eller mer och då finns risk att det pyser ut gas från batteriet och det är inte bra. Om man laddar med en sådan laddare många gånger så kan Optimabatteriet torka ut och sluta fungera.

Det är inte bara Optima som är så känslig, alla AGM-batterier är ungefär lika känsliga och därför bör man ha lite mer avancerade laddare. Ett exempel på lämplig laddare är C-TEK, som Ronnie.L sa att han har. Den laddaren är gjord bla för GEL och AGM- batterier.

Till AGM-batterier hör bla Optima,Tudor Maxxima och Odyssey.

hampa
31 maj 2006 · 24 Inlägg

Ok he blir nog till och låna en c-tek och se om det fungerar
Tack så mycket för svaren, hoppas det funkar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang