Ska jag dra och kolla på denna Peugeot 406?

trippelturbo Trucker
24 december 2008 · 2 710 Inlägg

Tjena!

Har efter en tids sökande hittat denna bil och undrar nu vad folket har för åsikter och erfarenheter om den.

Till och börja med är bilen i fråga denna: http://www.blocket.se/vi/19578047.htm?ca=9_s

Skulle vilja veta så mkt som möjlig om dessa bilar. Vet att franska bilar inte är så mkt och ge sig på, men har hört att detta bara gällar Citroen och Renault (eller?).

Iallafall, så är jag inne på att dra och kolla på bilen.

Kan jag få så mkt info som möjlig av nån som har arfarenhet av just 406 2.0 st? vad står ST för?
Är det original pegga motor? har hört att dom började sammarbeta med BMW just vid -00, sant?

Tackar för alla svar.

Mvh

Hakke smile

Fart missbrukare
Syst3m
24 december 2008 · 1 079 Inlägg

Du kan ju alltid kolla på den, men förvänta dig inte för mycket.

trippelturbo Trucker
24 december 2008 · 2 710 Inlägg

Syst3m skrev:
Du kan ju alltid kolla på den, men förvänta dig inte för mycket.

Vad menar du med det då? Haft en liknande eller?

Mvh

Fart missbrukare
AudiFors
24 december 2008 · 906 Inlägg

Detta kanske inte hjälper så mycket, men ett par arbetskamrater till mig har haft en sådan länge, enda krånglet har varit att hastighetsmätaren ej funkat, men inget mer än det, den såg ju väldigt fräsh ut, men jag kan inget om modellen i sig så.

=)
trippelturbo Trucker
24 december 2008 · 2 710 Inlägg

Hastighetsmätaren på en såpass ny bil?

Fart missbrukare
ErnadG
24 december 2008 · 212 Inlägg

franskt skit, tyskar äger.
dyra reservdelar som fan, dessutom för billig för en 00, en audi el bmw 00 ligger minst på 70.000

kawiZz RMR-Crew
24 december 2008 · 478 Inlägg

bmw530iA skrev:
franskt skit, tyskar äger.
dyra reservdelar som fan, dessutom för billig för en 00, en audi el bmw 00 ligger minst på 70.000

Och vafan har det med saken att göra?

tror han skiter rätt brett i vad en bmw -00 kostar ifall han är intresserad av en pegga.

camaro67 Meister
24 december 2008 · 6 763 Inlägg

bmw530iA skrev:
franskt skit, tyskar äger.
dyra reservdelar som fan, dessutom för billig för en 00, en audi el bmw 00 ligger minst på 70.000

Franska bilar är inte dåliga men de kan vara anorlunda. Sen kan man inte jämföra pris mellan en 8 år gammal peugot och en 8 år gammal bmw eftersom att peugot har betydligt mycke sämmre andrahandsvärde

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
trippelturbo Trucker
24 december 2008 · 2 710 Inlägg

hahaha, visst vet jag att tyskar har kvalité. men nu var frågan om en pegga och ingen rs6 haha.

Har DU kollat upp försäkring på en 320 jämfört med denna 406?

Fart missbrukare
Opelmadness German cars, quality and beyond
24 december 2008 · 8 197 Inlägg

Du kanske kan ringa och kolla med nån peugeotverkstad om vanliga fel och priser på service och liknande innan du köper. smile

Eller skriva till nån här på garaget och kolla lite. smile

Själv har jag inte haft direkt dåliga erfarenheter av Peugeot, mer än att vi hade ett gäng sega 505'or som skolskjuts. tongue

Och 406'an är väldigt skön att åka i, för är det nånting fransoserna kan är det åkkomfort.
Mjuka, sköna säten och en rätt behaglig åktur...

(Dock inte dom sportigare versionerna dom kan vara mer parkbänkstukade)

Och Ja, jag är såld på Opel som kanske synes, men jag skulle inte säga nej till en 406..

Plus att den i annonsen ser faktiskt välskött och fin ut. smile

Sen, att säga; "franskt skit, tyskar äger.
dyra reservdelar som fan."

Det är som att säga att ALLA tyska bilar är skitbra och har billiga delar.. Pytt.. roll
Det finns måndagsexempel av ALLA bilar, oavsett land.

Bara ett litet exempel: Ett framhjulslager till min bil kostar 2278:- till min bil på mekonomen, medans ett framhjulslager till just en 406'a kostar 609:-.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (24 december 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
putte-p
24 december 2008 ·

Jag har en 96:a och är nöjd med den. Har haft den i 2 år och den går klanderfritt. Stolsitsarna är dock i korsaste laget men jag tror dom ändrade stolarna kring just 00. Vad gäller priset på reservdelar vet jag inte hur den står sig mot andra för jag har inte behövt göra några reparationer för att få en fingervisning. Men dom är väl varken dyrare eller billigare än andra märken.

Det elektriska kan krångla en del. Min varvräknare lever lite som den vill och hastighetsmätaren kan lägga av ibland. Det senare avhjälper jag genom att knacka till på mätaren så funkar den igen wink

Jag tycker absolut du ska kolla lite närmare på den där. Den ser fin ut.

trippelturbo Trucker
24 december 2008 · 2 710 Inlägg

Tackar så jätte mkt för allt hittills smile

Men gällande hastighetsmätaren så är det ju så att just 406 fick en rejäl förändring just vid -00 skiftet. Kan det vara så att hastighetsmätaren är förbättrat nu eller? smile

Några andra kända fel jag borde kolla närmare på?

Tack

Fart missbrukare
Johnson
24 december 2008 · 613 Inlägg

Tycker du ska kolla på den helt klart, har en 406 å gillar den mycke mer än ja trodde ja skulle göra! Priset på de där årsmodellerna vet ja inte direkt, men antar du har jämfört mycke på blocket?
Kan vara några stag i bakvagnen som klapprar lite, bussningar som slits, men inte hela världen att byta.

Rover Mini (1991)
Ford Mondeo (2010)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Syst3m
24 december 2008 · 1 079 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Syst3m skrev:
Du kan ju alltid kolla på den, men förvänta dig inte för mycket.

Vad menar du med det då? Haft en liknande eller?

Mvh

Njae inte jag personligen men några jag känner har gjort lite feltramp i livet. Ingen höjdarbil direkt, funkar från A till B. Kan egentligen inte säga så mycket mer, beror ju sen också givetvis på hur den är skött. Men det finns anledningar till att man får en sån för kaffepengar.

IceEyes Varningar: För många..
24 december 2008 · 2 552 Inlägg

bmw530iA skrev:
franskt skit, tyskar äger.
dyra reservdelar som fan, dessutom för billig för en 00, en audi el bmw 00 ligger minst på 70.000

Alltid lika trevligt med folk som tror att tyska bilar är överlägsna alla andra ..

Jaja vad jag minns så var Peggan i alla fall härlig att åka i smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
putte-p
24 december 2008 ·

Syst3m skrev:

BMWgrabben skrev:

Syst3m skrev:
Du kan ju alltid kolla på den, men förvänta dig inte för mycket.

Vad menar du med det då? Haft en liknande eller?

Mvh

Njae inte jag personligen men några jag känner har gjort lite feltramp i livet. Ingen höjdarbil direkt, funkar från A till B. Kan egentligen inte säga så mycket mer, beror ju sen också givetvis på hur den är skött. Men det finns anledningar till att man får en sån för kaffepengar.

Varför är det ingen höjdarbil? Finns inte så mkt att gå på här.

Tega Yrkesförare
25 december 2008 · 1 073 Inlägg

Många som snackar skit som vanligt. Den har ett kasst andrahandsvärde men är ingen kass bil för det.
Jag har ägt en 406 V6 -02 som jag var väldigt nöjd med, skön att köra, schysst motor och snygg bil.
Styvfadern har haft 2 st 406:or som tjänstebilar, utan problem. Åk och titta!

Jansson_
25 december 2008 · 44 Inlägg

Tjena, har en 406 v6 och är grymt nöjd, dock ska du veta att i princip varje 406 får problem med elen(varningarna), kan ibland vara något problem och ibland inte. Hade något fel på min, (anti pollution...) och det visade sig vara en  tändspole men kunde vara allt ifrån öppet tanklock till allt möjligt hmm Har även haft fel på min ESP men efter en vecka har allt funkat igen och även det har jag läst att flera har haft. Rekommenderar verkligen 406 men man ska dock veta att man kommer att ha vissa problem.

Gotte91
25 december 2008 · 110 Inlägg

Syst3m skrev:

BMWgrabben skrev:

Syst3m skrev:
Du kan ju alltid kolla på den, men förvänta dig inte för mycket.

Vad menar du med det då? Haft en liknande eller?

Mvh

Njae inte jag personligen men några jag känner har gjort lite feltramp i livet. Ingen höjdarbil direkt, funkar från A till B. Kan egentligen inte säga så mycket mer, beror ju sen också givetvis på hur den är skött. Men det finns anledningar till att man får en sån för kaffepengar.

kaffe pengar våran ford mondeo -01 som vi har skulle vi inte ens kommit up i 30 tusen ens om vi byte in den kanske mer 22 eller nåt...

sen har jag hör mkt bra om 406 på peugeot verkstan här där jag bor så jag tycker de är helt värt o åka o kolla ser super fräsh ut i alla fall:)

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Torlejf Bilvårdstönt.
25 december 2008 · 1 109 Inlägg

Det är spännande att äga en Peugeot. Dyker det upp nått irriterande fel så är det bara parkera bilen, låta den stå över natten och dagen efter är är felet borta.
Det krävs lite tålamod för att äga en Peugeot, men det är inga dåliga bilar.
Visst, komforten är inte jämförbar med Audi eller BMW, men det är glädje när man kör dom.

Jag äger två stycken 206:or, och båda har gett mig mer glädje än problem.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang