Kondition på vinterdäck som följer med beg. bil.

camaro67 Meister
26 december 2008 · 6 763 Inlägg

no_fake skrev:
som massa andra sagt att dom e erslitna spelar ingen roll men fattas det för många dubbar så e dom olagliga har själv erfarenhet av det att det fattades dubbar men 5mm mönster kvar... fast då an man slita bort dubbarna och köra som dubbfritt

Så du menar att de bli olagliga för att de saknas för många dubb? De va de dummast jag har hört. De är bara mönster djupet som kan jävlas

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
gamlingen
26 december 2008 · 5 198 Inlägg

camaro67 skrev:

no_fake skrev:
som massa andra sagt att dom e erslitna spelar ingen roll men fattas det för många dubbar så e dom olagliga har själv erfarenhet av det att det fattades dubbar men 5mm mönster kvar... fast då an man slita bort dubbarna och köra som dubbfritt

Så du menar att de bli olagliga för att de saknas för många dubb? De va de dummast jag har hört. De är bara mönster djupet som kan jävlas

Tror absolut att  de står å räknat antalet dubb,,, inte

Bostrom RS
26 december 2008 · 886 Inlägg

hedde73 skrev:
Ja, annars så borde det väl inte få stå med i annonsen? För inte kan väl dubbade vinterdäck med totalt nerslitna dubbar kunna bli gordkända på en besiktning?

Jo man behöver inte ens ha några dubbar kvar. Det viktiga är mönsterdjupet.

Focus RS
Lindberg88
26 december 2008 · 1 418 Inlägg

Som jag har fattat det får man inte köra med urdubbade vinterdäck på vintern? borde inte de betyda att man måste ha minst en dubb i varje däck kvar?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
gamlingen
26 december 2008 · 5 198 Inlägg

jag har kört på urdubbade vinterdäck,, inten har då sagt nåt till mej

Är det ingen som kan ta fram en lagtext ? ni som säger att det är förbjudet.. för jag hittar inget

Senast redigerat av gamlingen (26 december 2008)

Haniball_s
26 december 2008 · 455 Inlägg

tror inte att polisen bryr sig så mycket om du har bra mönster och att det är vinterdäck! men att köra på däck med 3mm kvar är ingen hitt!
synd att du inte såg att däcken va dåliga på firman! då tror jag att dom hadde fixat nya till dig
men nu är det ingen ide att bråka!

>syns man inte finns man inte<
no_fake
26 december 2008 · 865 Inlägg

gamlingen skrev:

camaro67 skrev:

no_fake skrev:
som massa andra sagt att dom e erslitna spelar ingen roll men fattas det för många dubbar så e dom olagliga har själv erfarenhet av det att det fattades dubbar men 5mm mönster kvar... fast då an man slita bort dubbarna och köra som dubbfritt

Så du menar att de bli olagliga för att de saknas för många dubb? De va de dummast jag har hört. De är bara mönster djupet som kan jävlas

Tror absolut att  de står å räknat antalet dubb,,, inte

livet e inte lätt om du måste räkna varje dubb för att se så det e minst över hälften borta...
det e lagligt att köra med av dubbade vinterdäck... dvs utan en enda dubbkvar så e dom ju dubbfria vinterdäck

azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

fjant. det enda bess går på är mönsterdjup... har själv åkt in med sommardäck i feberuari. 7 millimetersdjup på alla så bessgubben sa  inte ens nått och ja vinterväglag rådde. dubb är en liten del av fästet i ett däck...

sen slits däck och dubb. vill man ha nytt så får man köpa nytt

Senast redigerat av azid (26 december 2008)

2slow
no_fake
26 december 2008 · 865 Inlägg

azid skrev:
fjant. det enda bess går på är mönsterdjup... har själv åkt in med sommardäck i feberuari. 7 millimetersdjup på alla så bessgubben sa  inte ens nått och ja vinterväglag rådde. dubb är en liten del av fästet i ett däck...

men det e ju ett bra tecken på att han bara tog förgivet att det skulle vara dubbfria vinterdäck...

gamlingen
26 december 2008 · 5 198 Inlägg

Bes bryr sej inte om man kommer med fel typ av däck.. bara mönstret är lagligt

azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

no_fake skrev:

azid skrev:
fjant. det enda bess går på är mönsterdjup... har själv åkt in med sommardäck i feberuari. 7 millimetersdjup på alla så bessgubben sa  inte ens nått och ja vinterväglag rådde. dubb är en liten del av fästet i ett däck...

men det e ju ett bra tecken på att han bara tog förgivet att det skulle vara dubbfria vinterdäck...

spelar ingen roll om det hade varit det heller då han inte kan anmärka på det

2slow
no_fake
26 december 2008 · 865 Inlägg

azid skrev:

no_fake skrev:

azid skrev:
fjant. det enda bess går på är mönsterdjup... har själv åkt in med sommardäck i feberuari. 7 millimetersdjup på alla så bessgubben sa  inte ens nått och ja vinterväglag rådde. dubb är en liten del av fästet i ett däck...

men det e ju ett bra tecken på att han bara tog förgivet att det skulle vara dubbfria vinterdäck...

spelar ingen roll om det hade varit det heller då han inte kan anmärka på det

varför skulle han inte kunna anmärka på det??

azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

no_fake skrev:

azid skrev:

no_fake skrev:

men det e ju ett bra tecken på att han bara tog förgivet att det skulle vara dubbfria vinterdäck...

spelar ingen roll om det hade varit det heller då han inte kan anmärka på det

varför skulle han inte kunna anmärka på det??

för att däckmönstret är det som gäller inte vad det står för bokstavskombinationer på däcket

2slow
no_fake
26 december 2008 · 865 Inlägg

azid skrev:

no_fake skrev:

azid skrev:

spelar ingen roll om det hade varit det heller då han inte kan anmärka på det

varför skulle han inte kunna anmärka på det??

för att däckmönstret är det som gäller inte vad det står för bokstavskombinationer på däcket

varför skaffar man viterdäck om man kan köra med sommardäck året runt??? varför finns det året runt däck? men visst om du menar att alla däck med mer än 3mm mönsterljup e lagliga som vinterdäck så finns det väl inget mer än att skratta:lol:

te_wik Forummoderator
26 december 2008 · 12 813 Inlägg

Hittar ingenstans att det finns krav på att ett visst antal fubbar skall finnas kvar.
Även om jag också hört det någonstans..

http://www.ntf.se/kronoberg/default21724.asp

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (26 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pan
26 december 2008 ·

Vad fan yrar folk om. Jag har inte 100 koll på hur det funkar med dubbdäck. Men det är Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars. 3mm ska det då vara med eller utan dubb!

EDIT har dock HÖRT att om mer än hälften av dubbarna är bort är det klassat som dubbfritt. Och man får inte blanda däck.

Senast redigerat av Pan (26 december 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

no_fake skrev:

azid skrev:

no_fake skrev:

varför skulle han inte kunna anmärka på det??

för att däckmönstret är det som gäller inte vad det står för bokstavskombinationer på däcket

varför skaffar man viterdäck om man kan köra med sommardäck året runt??? varför finns det året runt däck? men visst om du menar att alla däck med mer än 3mm mönsterljup e lagliga som vinterdäck så finns det väl inget mer än att skratta:lol:

för att sommardäck inte duger ett skit på snö och is. finns inga året runt däck det är bullshit.. dom är bra på vintern men skit på väta och löv och liknande.

lägg inte ord i min mun om du inte läsa. ja sa att bess inte kan anmärka men som sagt det är inte ultimat att köra på sommardäck i vinterväglag dock det du blabblar om vad gäller dubben stämmer ju inte för 5öre

2slow
Trevik
26 december 2008 · 127 Inlägg

azid skrev:

no_fake skrev:

azid skrev:

för att däckmönstret är det som gäller inte vad det står för bokstavskombinationer på däcket

varför skaffar man viterdäck om man kan köra med sommardäck året runt??? varför finns det året runt däck? men visst om du menar att alla däck med mer än 3mm mönsterljup e lagliga som vinterdäck så finns det väl inget mer än att skratta:lol:

för att sommardäck inte duger ett skit på snö och is. finns inga året runt däck det är bullshit.. dom är bra på vintern men skit på väta och löv och liknande.

lägg inte ord i min mun om du inte läsa. ja sa att bess inte kan anmärka men som sagt det är inte ultimat att köra på sommardäck i vinterväglag dock det du blabblar om vad gäller dubben stämmer ju inte för 5öre

Man måste ha vintercäk på mellan 1 dec o 31 mars om det råder vinterväglag!
Alltså får man INTE ha sommardäck då om det är vinterväglag.

Det är möjligt att bes inte va uppmärksam på att de va sommardäck trodde säkert de va friktionsdäck!

--------------------------------
Camaro Z28

Chevrolet Chevelle "509 cui" (1970)
Dubs I got Dubs!
26 december 2008 · 2 423 Inlägg

Fick nya vinterdäck till min bil när jag köpte den. påpekade att det bara var 3mm kvar.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
TRYIT Teddan
26 december 2008 · 2 495 Inlägg

besiktning skiter i om du åker på sommar eller vinterdäck......... dom kolalr bara mönster.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang