Skillnad mellan Volvo B230E och B230F

masen_54
8 februari 2009 · 68 Inlägg

Nu är det dags att gå tillbaka till volvo igen,
blir en 740GLE-88
Nu undrar jag vad det är för skillnad mellan B230E och F?
har bara haft F förr och i den här satt det E
Vad är bättre/sämre?  Hur många Hk
Mvh Masen

Hilmer
8 februari 2009 · 1 776 Inlägg

Den stora skillnaden är insprutningen, E=k-jet (mekaniskt) och F= LH2.2/2.4
F har 113/116hk beroende på vilket sprut.
E har 131hk.

Drönirettab
8 februari 2009 · 21 761 Inlägg

B230E har den mekaniska insprutningen, dvs K-Jetronic. Där finns tex ingen luftmassemätare, istället finns luftmängdmätare som är helt annorlunda. Sedan får inte spridarna soppan via spridarröret, de får soppan från en bränslefördelare som sitter på luftmängdmätaren.

Spridarna styrs inte av el, de styrs av trycket i bränslesystemet (mekaniskt alltså). Det innebär att ingen databox eller "spridarrelä" finns.

Mer än så kan jag inte, andra får ge mer info.

På 740 med B230E är det 131 HK om jag inte missminner mig, på 240 med B230E så är det 129 HK.

Lite sen tydligen, men Hilmer kan säkert ge mycket info om du frågar.

Senast redigerat av Drönirettab (8 februari 2009)

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 februari 2009 · 6 017 Inlägg

även: E = utan katt
         F = med katt

Jonas
Hilmer
8 februari 2009 · 1 776 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
även: E = utan katt
         F = med katt

Nja, det finns ju även F utan kat.
Men visst! E har aldrig haft kat iaf.

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 februari 2009 · 6 017 Inlägg

Hilmer skrev:

Volvo_Mannen skrev:
även: E = utan katt
         F = med katt

Nja, det finns ju även F utan kat.
Men visst! E har aldrig haft kat iaf.

Nej du, alla F är med insprut och katalysator rening

Jonas
masen_54
8 februari 2009 · 68 Inlägg

Tack så mycket, då vet jag lite mer,
undrar lite bara vilken av dom är bäst eller
är dom lika, är bensinförbrukningen lika?

Rille0
8 februari 2009 · 2 021 Inlägg

vet inte så mkt om just de här motorerna men kan säga att mekansprut är ett helvete o hålla på med, speciellt om det en gång börjat krångla med ojämn tomgång osv.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Drönirettab
8 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Det mekaniska systemet är väldigt känsligt för tjuvluft, man får se till att alla slangar och packningar är fräscha.

Jag har själv inte haft någon bil med F-motorn så jag kan inte jämföra, men min 240-86 med B230E ligger på strax under eller omkring litern på vintern iaf. Fast då har jag ingen jättetung högerfot. Långkörning i sommartemperatur har den dragit runt 0,85 och det är jag nöjd med.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 februari 2009 · 1 948 Inlägg

Hadde en 740 -90 med 230F maskin, gick som en klocka, fortfarande efter 36000mil mina föräldrar hadde en likadan som rullat 49000mil när dem sålde den och dem hadde aldrig nårra problem med insprutet.

Hört att dem med mekaniska sprutet kan vara jobbiga som fan, även om bilen går lite bättre. Men antar att du inte är ute efter prestanda eftersom att du kollar på dem modellerna.. jag tycker att 230F maskinen verkar vara ett säkrare kort.

Senast redigerat av AcesHigh666 (8 februari 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
nordstromj
8 februari 2009 · 1 772 Inlägg

B230F skulle jag säga är en av de bästa och mest tillförlitliga motorer Volvo gjort.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Hilmer
8 februari 2009 · 1 776 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Hilmer skrev:

Volvo_Mannen skrev:
även: E = utan katt
         F = med katt

Nja, det finns ju även F utan kat.
Men visst! E har aldrig haft kat iaf.

Nej du, alla F är med insprut och katalysator rening

Va kanske lite otydlig tidigare...
Ja det är insprutning på dessa och det har jag inte sagt någonting om, däremot så på de första B230F så var det inget avgaskrav som krävde kat. Därför kan det finnas F-motorer utan kat ute på våra vägar och man ska inte bli förvånad om denna då saknas, antingen pga att någon demonterat eller att det aldrig suttit monterat. Tänk på att det är gamla bilar det handlar om, ett otal ägare har passerat genom åren och man kan inte strikt gå efter handboken.

nordstromj
8 februari 2009 · 1 772 Inlägg

Hilmer skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Hilmer skrev:

Nja, det finns ju även F utan kat.
Men visst! E har aldrig haft kat iaf.

Nej du, alla F är med insprut och katalysator rening

Va kanske lite otydlig tidigare...
Ja det är insprutning på dessa och det har jag inte sagt någonting om, däremot så på de första B230F så var det inget avgaskrav som krävde kat. Därför kan det finnas F-motorer utan kat ute på våra vägar och man ska inte bli förvånad om denna då saknas, antingen pga att någon demonterat eller att det aldrig suttit monterat. Tänk på att det är gamla bilar det handlar om, ett otal ägare har passerat genom åren och man kan inte strikt gå efter handboken.

Bokstaven F står ju för att det just är katalysator. Och b230f kom väl 88? Bilar av årsmodell 88 och senare måste ha katalysator.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Hilmer
8 februari 2009 · 1 776 Inlägg

NordstromJ skrev:
Bokstaven F står ju för att det just är katalysator. Och b230f kom väl 88? Bilar av årsmodell 88 och senare måste ha katalysator.

Bokstaven F står bl a för att det är en ny/annan typ av insprutning jämfört med tidigare, en bokstav i mängden helt enkelt.
Lagkrav på kat kom till senare halvan utav -88. B230F kom redan -87.

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 februari 2009 · 6 017 Inlägg

NordstromJ skrev:

Hilmer skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Nej du, alla F är med insprut och katalysator rening

Va kanske lite otydlig tidigare...
Ja det är insprutning på dessa och det har jag inte sagt någonting om, däremot så på de första B230F så var det inget avgaskrav som krävde kat. Därför kan det finnas F-motorer utan kat ute på våra vägar och man ska inte bli förvånad om denna då saknas, antingen pga att någon demonterat eller att det aldrig suttit monterat. Tänk på att det är gamla bilar det handlar om, ett otal ägare har passerat genom åren och man kan inte strikt gå efter handboken.

Bokstaven F står ju för att det just är katalysator. Och b230f kom väl 88? Bilar av årsmodell 88 och senare måste ha katalysator.

B230F fanns att få 1987 och det var med kat, dessa bilar fick lite subventoinering (blev ungefär lika billig/dyr som en förgasar) från staten för att fler skulle köpa bilar med katt. men det finns inget krav förrens 1989 på katt

Jonas
nordstromj
8 februari 2009 · 1 772 Inlägg

Hilmer skrev:

NordstromJ skrev:
Bokstaven F står ju för att det just är katalysator. Och b230f kom väl 88? Bilar av årsmodell 88 och senare måste ha katalysator.

Bokstaven F står bl a för att det är en ny/annan typ av insprutning jämfört med tidigare, en bokstav i mängden helt enkelt.
Lagkrav på kat kom till senare halvan utav -88. B230F kom redan -87.

Okej, då har man lärt sig något nytt. Antar att 87an inte är speciellt vanlig eller?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
volvo_1987
8 februari 2009 · 1 675 Inlägg

NordstromJ skrev:

Hilmer skrev:

NordstromJ skrev:
Bokstaven F står ju för att det just är katalysator. Och b230f kom väl 88? Bilar av årsmodell 88 och senare måste ha katalysator.

Bokstaven F står bl a för att det är en ny/annan typ av insprutning jämfört med tidigare, en bokstav i mängden helt enkelt.
Lagkrav på kat kom till senare halvan utav -88. B230F kom redan -87.

Okej, då har man lärt sig något nytt. Antar att 87an inte är speciellt vanlig eller?

har en 240 b230f -87 och haft en innan det wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 februari 2009 · 10 427 Inlägg

NordstromJ skrev:

Hilmer skrev:

NordstromJ skrev:
Bokstaven F står ju för att det just är katalysator. Och b230f kom väl 88? Bilar av årsmodell 88 och senare måste ha katalysator.

Bokstaven F står bl a för att det är en ny/annan typ av insprutning jämfört med tidigare, en bokstav i mängden helt enkelt.
Lagkrav på kat kom till senare halvan utav -88. B230F kom redan -87.

Okej, då har man lärt sig något nytt. Antar att 87an inte är speciellt vanlig eller?

Jo nog finns det en del 740s med B230F from årsmodell 1987.
Tom GLE gick att få med B230F istället för B230E.


B230F kom ju ännu tidigare i USA till 240 om jag inte missminner mig.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

B230E (85-88 ) 129 hk/190 Nm
B230F (87-88 ) 113 hk/ Nm (LH 2,2)
B230F (88-93) 116 hk/183 Nm (LH 2,4)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Phaetoon skrev:
B230E (85-88 ) 129 hk/190 Nm

EEER
I 240 ja! 740 har 131hk (annan kamaxel). big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang