Ampere på säkring samt kabel hjälp!

ztoffe88
13 februari 2009 · 101 Inlägg

Ska uppgradera ljudet i min saab 9-3 aero -02:a nu till våren...
Och skulle behöva få en del frågetecken klarlagda för mig innan jag sätter igång!
Det blir ombyggnad i skuff, med en hel del plastning.Så en projekttråd skapas förmodligen senare om nån är nyfiken !
smile

Kan börja med att berätta vad som ska sättas in:

Huvudenhet: Delphi Grundig X330SD

6.5" i framdörrarna: MDS CS650  kit

6"9 vid hatthyllan: MDS Classic CF693

Baslåda i skuffen med 2 st: Mutant 12xxx

Slutsteg: Till basarna - Mutant 1500.1xxx
              Till 6.5&6"9 -  4 kanal Carpower HPB-604

Kabilkit: Ground zero 50mm2

* Tänkte fört på säkringen framme vid batteriet , vilken watt den ska va på?
Räkna lite efter nån formel från "bilstereo i praktiken" :
Mutant steget ger ca 1000watt rms i 2ohm
och carpower steget 4*75watt rms i 4 ohm
Det blir en sammanlagd Rms summa på 1300 watt.
Så som jag har fattat att man ska räkna ut de här nu så:

1300*2= 2600
2600/13= ström behovet i Ampere.
2600/13=200

Stämmer det så som jag har räknat ut det.. Och vilken styrka ska jag ha på säkringen framme vid batteriet då?

*Har även köpt ett Distributionsblock. Stinger SPD512.
Där det är 1st 50mm2 IN och 2 st 50mm2 UT.

Hur ska jag koppla till dom två stegen, storlek på kablar efter delningen?
Hur ska (om det ska) säkringar på kablarna sitta efter/innan blocket..
  Kan tillägga att mutant steget inte har några säkringar alls.
  Men tror att carpowersteget har det.
Kan man ha olika areor på kablarna efter delningen? :S

Carpower steget har 10mm2 anslutning till ström/jord.

Mycket funderingar som ni ser, Hoppas kunnigt folk kan svara och komma med råd..
Har även mer frågor om lågnivå och remote kablar sen, men tänkte börjar med det härtongue

Folk som inte är säkra, utan gissar sig fram till svar, skrev då i inlägget att du är osäker.Vill inte komma för på stora villovägar!

// Ztoffe. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Vad dina steg drar är väldigt irrelevant då det är kabeln som ska säkras av med säkringen framme vid batteriet. En bra 50mm2 kabel bör du kunna sätta en 250A säkring på men kör på 200A så är du på den säkra sidan. smile

Ang. distributionsblocket och säkring där. Är det ett rent distributionsblock eller är det med säkringshållare? Vart ska blocket sättas, kommer kablarna efter blocket ut till stegen gå förbi någon vass plåtkant eller liknande där dom kan nöta och kortsluta? Om dom inte gör det så behövs egentligen ingen säkring på carpower steget, men du kan ju sätta på en om du vill för säkerhets skull. Mutant steget däremot måste du ju ha en säkring till. Kolla hur mycket ström det kan dra och anpassa särkingen efter det.

Självklart kan du köra olika kabelareor ut från blocket! Kör så grovt som du kan in i steget, grövre kabel är bara onödigt då du blir tvungen att ta bort en del kardeler.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ztoffe88
13 februari 2009 · 101 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Vad dina steg drar är väldigt irrelevant då det är kabeln som ska säkras av med säkringen framme vid batteriet. En bra 50mm2 kabel bör du kunna sätta en 250A säkring på men kör på 200A så är du på den säkra sidan. smile

Ang. distributionsblocket och säkring där. Är det ett rent distributionsblock eller är det med säkringshållare? Vart ska blocket sättas, kommer kablarna efter blocket ut till stegen gå förbi någon vass plåtkant eller liknande där dom kan nöta och kortsluta? Om dom inte gör det så behövs egentligen ingen säkring på carpower steget, men du kan ju sätta på en om du vill för säkerhets skull. Mutant steget däremot måste du ju ha en säkring till. Kolla hur mycket ström det kan dra och anpassa särkingen efter det.

Självklart kan du köra olika kabelareor ut från blocket! Kör så grovt som du kan in i steget, grövre kabel är bara onödigt då du blir tvungen att ta bort en del kardeler.


MVH// Christoffer

Okej, smile
Nej det är ingen säkring till det blocket: http://www.blekingebilradio.se/ProductP … 2_9900.jpg

Nej delningen kommer nog på kabeln när den redan kommit in i skuffen, och där kommer inget kunna skava på den.

Så jag skulle kunna köra efter blocket:
50mm2 till mutant steget
och 10mm2 till carpowersteget.
Utan säkring till carpowersteget.
Fast då ha en extra säkring på den stora kabeln som går till mutant steget?

Och om jag då använder den där formeln som stod i "bilstereo i praktiken"
Så får jag de till att mutant steget hamnar på ca 153,80 ampere.
Om det ens stämmer med formlen.Vad för säkring ska man ha på det då? :S

"Kör så grovt som du kan in i steget, grövre kabel är bara onödigt då du blir tvungen att ta bort en del kardeler."

Menar du att jag kommer behöva skala ner kabeln för att få in den i steget, eller vad? :Stongue

Drönirettab
13 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Carpower HPB-604 kan ge ut 4x100 WRMS i 2 Ohm och 14,4 V matningsspänning, det arbetar i klass AB och såna steg kan ha runt 55% verkningsgrad. Mutant 1500.1xxx kan ge ut 1500 WRMS i 1 Ohm och 14,4 V matningsspänning, det arbetar i klass D och såna steg kan ha runt 75% verkningsgrad. Tillsammans kan båda stegen dra ca 190 A (ca 50+140) vid full RMS-effekt.

Även fast du inte kommer att belasta stegen med deras lägsta tillåtna impedans så tycker jag att man kan utgå ifrån detta för att få en bra dimensionering av kablar och säkringar. Det innebär att åtminstone 200 A säkring vid batteriet är att föredra, naturligtvis är det ingen nackdel att sätta 250 A (vilket är den största tillåtna säkringen för 50 mm2, som ChriZtoffer var inne på).

Mutantsteget har ingen egen säkring, enligt manualen så ska det sitta 150 A säkring på pluskabeln. Det går förstås att sätta en mindre säkring ifall man inte lastar ner steget alltför mycket, men däremot är jag ganska säker på att det inte rekommenderas större än 150 A just för att kunna skydda steget från alltför höga strömmar.

Det här betyder ju att även fast man sätter en säkring framme vid batteriet (mitt förslag är då 250 A) så måste det också sitta en säkring som är på högst 150A någonstans på pluskabeln, lämpligast är ganska nära steget. Säkringen framme vid batteriet har endast till uppgift att skydda pluskabeln medan 150 A säkringen endast har till uppgift att skydda steget, så blir det i detta specifika fall.

150 A säkring får bara användas på kablar som är på minst 35 mm2, jag rekommenderar därför att du sätter minst 35 mm2 kabel från fördelningsblocket till steget och även sätter 150 A säkringen på den kabeln (nära fördelningsblocket).

Carpowersteget får bara plats med 10 mm2 kabel i strömanslutningen, då får du sätta en sån kabel från fördelningsblocket till steget. Men eftersom denna kabel är betydligt tunnare än 50 mm2 kabeln, så innebär det att kabeln kan bli ruskigt varm ifall det skulle råka bli kortslutning eftersom säkringen framme vid batteriet är på tok för stor (ej tillåten) till en 10 mm2 kabel.

An den anledningen bör du även sätta en säkring på 10 mm2 kabeln för att skydda just den. Steget kunde dra uppåt 50 A vid högsta RMS-effekt, då skulle 50 A säkring kunna passa bra. Enligt säkringstabeller så får 10 mm2 kabel ha upp till 50 A säkring, alltså ska det fungera bra att sätta en sån på 10 mm2 kabeln. smile

Mycket babbel, hoppas att det inte blev alltför invecklat.

ante_hedis
13 februari 2009 · 457 Inlägg

naturligtvis är det ingen nackdel att sätta 250 A (vilket är den största tillåtna säkringen för 50 mm2, som ChriZtoffer var inne på)

hmm inte enligt n-core.. då är de såhär...
25mm2 - 100A
35mm2 - 150A
50mm2 - 200A
70mm2 - 250A
95mm2 - 300A

Stämmer inte det?

Drönirettab
13 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Det verkar som att n-core utgår ifrån tabellen som EMMA har, dvs för tävlingar. Där har man andra krav på säkringsstorlek/kabelarea än vad som står i de "vanliga" rekommendationstabellerna. Jag brukar utgå ifrån tabeller som tex finns hos Nårdik. smile

Lonefox Bad music kills good sound
13 februari 2009 · 7 241 Inlägg

ante_hedis skrev:
naturligtvis är det ingen nackdel att sätta 250 A (vilket är den största tillåtna säkringen för 50 mm2, som ChriZtoffer var inne på)

hmm inte enligt n-core.. då är de såhär...
25mm2 - 100A
35mm2 - 150A
50mm2 - 200A
70mm2 - 250A
95mm2 - 300A

Stämmer inte det?

Beror på vilken tabell man kikar på.
Den n-core använder sig av är efter EMMA:s regler vilket har högre krav vilket innebär att den inte tillåter högre amp-tal än tex. den som bla. nardik.se använder sig av. Som är beräknad efter de generella normer inom el....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
13 februari 2009 · 7 241 Inlägg

BHA nu hann DU före MIG för en ggn skull big_smile

Senast redigerat av Lonefox (13 februari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
13 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Haha, just det. wink

Senast redigerat av Drönirettab (13 februari 2009)

ztoffe88
14 februari 2009 · 101 Inlägg

Drönirettab skrev:
Carpower HPB-604 kan ge ut 4x100 WRMS i 2 Ohm och 14,4 V matningsspänning, det arbetar i klass AB och såna steg kan ha runt 55% verkningsgrad. Mutant 1500.1xxx kan ge ut 1500 WRMS i 1 Ohm och 14,4 V matningsspänning, det arbetar i klass D och såna steg kan ha runt 75% verkningsgrad. Tillsammans kan båda stegen dra ca 190 A (ca 50+140) vid full RMS-effekt.

Även fast du inte kommer att belasta stegen med deras lägsta tillåtna impedans så tycker jag att man kan utgå ifrån detta för att få en bra dimensionering av kablar och säkringar. Det innebär att åtminstone 200 A säkring vid batteriet är att föredra, naturligtvis är det ingen nackdel att sätta 250 A (vilket är den största tillåtna säkringen för 50 mm2, som ChriZtoffer var inne på).

Mutantsteget har ingen egen säkring, enligt manualen så ska det sitta 150 A säkring på pluskabeln. Det går förstås att sätta en mindre säkring ifall man inte lastar ner steget alltför mycket, men däremot är jag ganska säker på att det inte rekommenderas större än 150 A just för att kunna skydda steget från alltför höga strömmar.

Det här betyder ju att även fast man sätter en säkring framme vid batteriet (mitt förslag är då 250 A) så måste det också sitta en säkring som är på högst 150A någonstans på pluskabeln, lämpligast är ganska nära steget. Säkringen framme vid batteriet har endast till uppgift att skydda pluskabeln medan 150 A säkringen endast har till uppgift att skydda steget, så blir det i detta specifika fall.

150 A säkring får bara användas på kablar som är på minst 35 mm2, jag rekommenderar därför att du sätter minst 35 mm2 kabel från fördelningsblocket till steget och även sätter 150 A säkringen på den kabeln (nära fördelningsblocket).

Carpowersteget får bara plats med 10 mm2 kabel i strömanslutningen, då får du sätta en sån kabel från fördelningsblocket till steget. Men eftersom denna kabel är betydligt tunnare än 50 mm2 kabeln, så innebär det att kabeln kan bli ruskigt varm ifall det skulle råka bli kortslutning eftersom säkringen framme vid batteriet är på tok för stor (ej tillåten) till en 10 mm2 kabel.

An den anledningen bör du även sätta en säkring på 10 mm2 kabeln för att skydda just den. Steget kunde dra uppåt 50 A vid högsta RMS-effekt, då skulle 50 A säkring kunna passa bra. Enligt säkringstabeller så får 10 mm2 kabel ha upp till 50 A säkring, alltså ska det fungera bra att sätta en sån på 10 mm2 kabeln. smile

Mycket babbel, hoppas att det inte blev alltför invecklat.

Nedå, inte mycket babbel:P tror jag hängde med:D

Okej, Men eftersom jag enbart ska lasta mutant steget i 2 ohm och carpowersteget i 4 ohm, så skulle de inte vara nån "fara" att köra med 200 ampere eller, tänkte om man brände säkringar hela tin?? du sa att de skulle hamna på runt 190 ampere, är det då när steget belastas med den lägsta impedansen  ?

Men om vi säger att jag kör med 200/250A säkring vid batteriet, 150A på en 50mm2 kabel efter blocket och en 50A på 10mm2 kabeln,efter blocket...Det är inte så att jag bränner 50A säkringen stupikvarten då eller? hmm

Lonefox Bad music kills good sound
14 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Nej.

De små säkringarna är oberoende av varandra eftersom de går till olika steg.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
14 februari 2009 · 21 761 Inlägg

ztoffe88 skrev:
Okej, Men eftersom jag enbart ska lasta mutant steget i 2 ohm och carpowersteget i 4 ohm, så skulle de inte vara nån "fara" att köra med 200 ampere eller, tänkte om man brände säkringar hela tin?? du sa att de skulle hamna på runt 190 ampere, är det då när steget belastas med den lägsta impedansen  ?

Jag har som sagt räknat på den lägsta impedansen för att få ordentligt tilltagen strömförsörjning och minimala spänningsfall, det är ingen fara att 200 A säkring går sönder eftersom du inte kommer att belasta stegen med deras lägsta tillåtna impedans. Det har du helt rätt i. smile

ztoffe88
14 februari 2009 · 101 Inlägg

Drönirettab skrev:

ztoffe88 skrev:
Okej, Men eftersom jag enbart ska lasta mutant steget i 2 ohm och carpowersteget i 4 ohm, så skulle de inte vara nån "fara" att köra med 200 ampere eller, tänkte om man brände säkringar hela tin?? du sa att de skulle hamna på runt 190 ampere, är det då när steget belastas med den lägsta impedansen  ?

Jag har som sagt räknat på den lägsta impedansen för att få ordentligt tilltagen strömförsörjning och minimala spänningsfall, det är ingen fara att 200 A säkring går sönder eftersom du inte kommer att belasta stegen med deras lägsta tillåtna impedans. Det har du helt rätt i. smile

Okej.smile
Säger du om RCA-kablarna som kommer ut ur min stereo?
Det är först 4 st rca kablar till ett 4-kanalssteg (två front och två rear)
Så långt är de grönt..

Sen ska jag ha rca till mitt monoblock med, på huvudenheten finns de en tredje rca utgång, (subutgång)
Men det är enbart EN kabel ut från huvudenheten, Men på steget är de ju ändå två ingångar. left och right.

Har hört att när det är till ett 1-kanalssteg så går det dra enbart EN rca,stämmer de? hmm

*Ska jag ha enbart en kabel och sen sätta den i någon av right eller left.
*Eller ska jag sätta en y-splitt till rca och få ut två kablar  till både left och right?

Vilken av alternativen är bäst:S

thulle1
15 februari 2009 · 733 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det verkar som att n-core utgår ifrån tabellen som EMMA har, dvs för tävlingar. Där har man andra krav på säkringsstorlek/kabelarea än vad som står i de "vanliga" rekommendationstabellerna. Jag brukar utgå ifrån tabeller som tex finns hos Nårdik. smile

Beror det inte mycket på längden av kabeln vad man kan säkra av den till? 300 A brukar väl fungera till 50 mm2 kabel? speciellt om den är under 5 meter?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Drönirettab
15 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Den största tillåtna säkringsstorleken beror endast på kabelarean, längden har inget med just den saken att göra. Man får kolla upp hur mycket ström som strömförbrukaren drar, sedan kolla vilken kabelarea som får avsäkras med den strömmen (fast helst lite högre).

Det teoretiska spänningsfallet inverkar ju dock i slutändan, har man en väldigt lång kabel så kanske man måste välja en grövre kabel för att inte få för stort spänningsfall. Men fortfarande är det kabelarean som avgör vilken högsta tillåtna säkringsstorlek som får sitta på den specifika kabeln. smile

Senast redigerat av Drönirettab (15 februari 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
15 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Ser man till 50mm2 och 5.7m så får den belastas med 100A enligt EMMAS tabell.

Ärväl tur att domarna aldrig använder sig av den utan bara tabell A där en 50mm2 får säkras av med 200A smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
15 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Ser man till 50mm2 och 5.7m så får den belastas med 100A enligt EMMAS tabell.

Åtminstone ur spänningsfallssynpunkt så är det en vettig rekommendation, ca 0,2 V förlust. smile

Men det kan nog bli lite förvirring när man blandar in EMMA:s tabell med "vanliga" tabeller.

Senast redigerat av Drönirettab (15 februari 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
15 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Ser man till 50mm2 och 5.7m så får den belastas med 100A enligt EMMAS tabell.

Åtminstone ur spänningsfallssynpunkt så är det en vettig rekommendation, ca 0,2 V förlust. smile

Men det kan nog bli lite förvirring när man blandar in EMMA:s tabell med "vanliga" tabeller.

Mjodå....dock står det om dne tabellen att de räknat på max 0.5V spänningsfall..........erhm........

Själv har jag alltid byggt efter reglerna oavsett om jag tävlat eller ej....kanske just för att de har helt andra tolleranser som jag själv föredrar vad vet jag?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
15 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Jo, vill man ha garanterat små förluster så är ju EMMA:s tabell bättre, helt klart. smile

Jag själv vill egentligen ha högst 0,3-0,35 V teoretiskt spänningsfall vid kabelberäkning och försöker ofta utgå ifrån det vid beräkningar åt andra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang