Byta ljud i saab 9-3 -03

paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

tjena, skulle vilja byta ljud i min saab 9-3 -03, men är väldigt okunnig inom ämnet, någon som har tips om var man kan vända sig för att få ett bra prisvärt ljud monterat och klart? eventuella priser? tack på förhand!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Tyvärr så finns det vad jag vet inga firmor som tar åt sig att göra det jobbet. När jag köpte min för snart ett år sen å pratade jag med både Brl och MDS för att få tips, men det enda dom sa var att det inte går att göra något åt ljudet i dom pga det fiberoptiska systemet. Bullshit! Om man bara har viljan så går det att bygga precis hur man vill även i en 9-3SS/SC, det är bara lite krångligare. wink

Det finns en del som har bytt original huvudenhet eller monterat en extra, men jag gillar när det ser original ut men låter mycket (om det inte är ett riktigt extrembygge då) så jag byggde vidare med på originalsystemet. Nu har jag bytt alla högtalare och kör dom på slutsteg, samt att jag har monterat en baslåda. Original huvudenhet används fortfarande men får lite hjälp av en RF 3sixty.

Så om du vill bygga själv så går det! Det första du måste ta reda på isåfall är vad du har för ljudsystem nu. Om du då vill så kan jag hjälpa dig att få ut en signal på ett enkelt och smidigt sätt (beroende på vad du har för system nu).


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

ok, det var tråkigt att höra, som sagt är jag heelt okunnig inom detta ämne. men bra ljud är ju underbart och önskar man hade lite kunskap.
jag har en premium 150 tror jag, 9 högtalare dörrarna, 2xhatthyllan, 3x vindrutan, standard i aero antar jag?
har du bytt alla högtalarna? andvänt befintligt kablage?

Senast redigerat av paat88 (25 februari 2009)

Hamilton
25 februari 2009 · 8 864 Inlägg

Att ingen skulle åta sig jobbet pga fiberopticen är FEL!
Jag lämande in min till BRL och fick mina högtalare utbytta, monterat och klart gick det på ca 4500:-

Fotograf på tierpidag.se
paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

Hamilton skrev:
Att ingen skulle åta sig jobbet pga fiberopticen är FEL!
Jag lämande in min till BRL och fick mina högtalare utbytta, monterat och klart gick det på ca 4500:-

asså? runt om hela? nöjd då? i vilken stad?

Hamilton
25 februari 2009 · 8 864 Inlägg

paat88 skrev:

Hamilton skrev:
Att ingen skulle åta sig jobbet pga fiberopticen är FEL!
Jag lämande in min till BRL och fick mina högtalare utbytta, monterat och klart gick det på ca 4500:-

asså? runt om hela? nöjd då? i vilken stad?

Böt i panelen (3st) och la till 2st 6x9 i hatthyllan, klart nöjd med resultatet och det var BRL i Uppsala som utförde jobbet.

Fotograf på tierpidag.se
paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

ok, slängde precis iväg ett mail till brl här i gbg, får se vad dom säger. men tog dom 4500 bara för vindrutan så ska det bli intressant vilken trevlig summa dom ska ha för hela runt om tongue

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Hamilton skrev:
Att ingen skulle åta sig jobbet pga fiberopticen är FEL!
Jag lämande in min till BRL och fick mina högtalare utbytta, monterat och klart gick det på ca 4500:-

Jahaja, där ser man. Dom jag pratade med på Brl i Borlänge sa att man inte kunde göra nånting åt det (dock så ville ju inte jag att dom skulle göra det, ville bara ha tips). Men det är ju bra då. Monterade dom slutsteg också då eller byttes bara högtalarna?


paat88 skrev:
ok, det var tråkigt att höra, som sagt är jag heelt okunnig inom detta ämne. men bra ljud är ju underbart och önskar man hade lite kunskap.
jag har en premium 150 tror jag, 9 högtalare dörrarna, 2xhatthyllan, 3x vindrutan, standard i aero antar jag?
har du bytt alla högtalarna? andvänt befintligt kablage?

Om det är det antalet högtalare så är det en Premium 150 (SS2) ja. Vet dock inte om det är standard i Aero, kan mycket väl vara så.

Ja jag har bytt alla högtalare, dämpat dörrarna och kopplat in en riktig baslåda. Driver allt med slutsteg och utgick också från en SS2. Det enda originalkablaget som är kvar är det från dörrkontakten och ut till dörrhögtalarna, jobbet med att byta ut dom är inte värt den lilla skillnad som det kanske gör. Alla andra kabla är utbytta, eller ja var ju tvungen att sätta dit kablar för att få det att fungera.

Om du vill få ett stort lyft i ljudet utan större ingrepp så rekommenderar jag dig att byta högtalarna på instrumentbrädan. Speciellt dom på sidorna då, centern är inte lika viktig. Nästa steg blir att montera en baslåda men då krävs det att du får tag på en signal till den nånstans, föslagsvis då från dörrhögtalarna eftersom det är dom enda som spelar bas.

Om du även vill byta dörrhögtalarna å lär du se till att dörrarna blir rejält dämpade och att monteringen blir bra, annars gör det ingen större skillnad. Sen så är det ju alltid trevligt att få lite mer effekt i systemet från ett slutsteg...


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Hamilton skrev:
Att ingen skulle åta sig jobbet pga fiberopticen är FEL!
Jag lämande in min till BRL och fick mina högtalare utbytta, monterat och klart gick det på ca 4500:-

Jahaja, där ser man. Dom jag pratade med på Brl i Borlänge sa att man inte kunde göra nånting åt det (dock så ville ju inte jag att dom skulle göra det, ville bara ha tips). Men det är ju bra då. Monterade dom slutsteg också då eller byttes bara högtalarna?


paat88 skrev:
ok, det var tråkigt att höra, som sagt är jag heelt okunnig inom detta ämne. men bra ljud är ju underbart och önskar man hade lite kunskap.
jag har en premium 150 tror jag, 9 högtalare dörrarna, 2xhatthyllan, 3x vindrutan, standard i aero antar jag?
har du bytt alla högtalarna? andvänt befintligt kablage?

Om det är det antalet högtalare så är det en Premium 150 (SS2) ja. Vet dock inte om det är standard i Aero, kan mycket väl vara så.

Ja jag har bytt alla högtalare, dämpat dörrarna och kopplat in en riktig baslåda. Driver allt med slutsteg och utgick också från en SS2. Det enda originalkablaget som är kvar är det från dörrkontakten och ut till dörrhögtalarna, jobbet med att byta ut dom är inte värt den lilla skillnad som det kanske gör. Alla andra kabla är utbytta, eller ja var ju tvungen att sätta dit kablar för att få det att fungera.

Om du vill få ett stort lyft i ljudet utan större ingrepp så rekommenderar jag dig att byta högtalarna på instrumentbrädan. Speciellt dom på sidorna då, centern är inte lika viktig. Nästa steg blir att montera en baslåda men då krävs det att du får tag på en signal till den nånstans, föslagsvis då från dörrhögtalarna eftersom det är dom enda som spelar bas.

Om du även vill byta dörrhögtalarna å lär du se till att dörrarna blir rejält dämpade och att monteringen blir bra, annars gör det ingen större skillnad. Sen så är det ju alltid trevligt att få lite mer effekt i systemet från ett slutsteg...


MVH// Christoffer

asså ok!, kollde precis igenom dina projekt ser ju riktigt proffsigt ut!, fan att man har tummen mitt i handen va det gäller detta! ser ju nästan skoj ut när man ser dig greja wink hur mycket har du lagt ut på dina grejer cirkus?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Ja det är skoj! big_smile Det är mitt första projekt så jag lär mig medan jag pysslar. smile Hur mycket jag har lagt ut, bra fråga du. Jag har nämligen köpt och sålt saker ett antal gånger, men det jag betalt för nuvarande saker kan jag ju skriva upp iaf.

Slutsteg: 3000kr
Högtalare: 1700kr
Bas: 1000kr
Signalprocessor: 3000kr
Kablar, kontakter, signalomvandlare och annat elektriskt: 1000kr
Byggmaterial till lådan: 1000kr

Det är då ungefärliga siffror. En del saker kommer framöver att bytas ut och ändras på. Ska räkna ihop det riktigt när jag är "klar". Mycket av sakerna är ju köpa begagnat då det är betydligt billigare än nytt!


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja det är skoj! big_smile Det är mitt första projekt så jag lär mig medan jag pysslar. smile Hur mycket jag har lagt ut, bra fråga du. Jag har nämligen köpt och sålt saker ett antal gånger, men det jag betalt för nuvarande saker kan jag ju skriva upp iaf.

Slutsteg: 3000kr
Högtalare: 1700kr
Bas: 1000kr
Signalprocessor: 3000kr
Kablar, kontakter, signalomvandlare och annat elektriskt: 1000kr
Byggmaterial till lådan: 1000kr

Det är då ungefärliga siffror. En del saker kommer framöver att bytas ut och ändras på. Ska räkna ihop det riktigt när jag är "klar". Mycket av sakerna är ju köpa begagnat då det är betydligt billigare än nytt!


MVH// Christoffer

ok, sounds najs!, kan tänka mig att lägga 8-10lax kanske, får se va dom svarar på mitt mail till brl

Hamilton
25 februari 2009 · 8 864 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Hamilton skrev:
Att ingen skulle åta sig jobbet pga fiberopticen är FEL!
Jag lämande in min till BRL och fick mina högtalare utbytta, monterat och klart gick det på ca 4500:-

Jahaja, där ser man. Dom jag pratade med på Brl i Borlänge sa att man inte kunde göra nånting åt det (dock så ville ju inte jag att dom skulle göra det, ville bara ha tips). Men det är ju bra då. Monterade dom slutsteg också då eller byttes bara högtalarna?

Endast högtalare är utbytta+att jag fick 2-extra i hatthyllan.
btw så sitter det 7st i Premiun 150W och 300W har 13st

Fotograf på tierpidag.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 februari 2009 · 8 744 Inlägg

paat88 skrev:
ok, sounds najs!, kan tänka mig att lägga 8-10lax kanske, får se va dom svarar på mitt mail till brl

Jodå det är rätt nice, men jag är inte riktigt nöjd än så byggnationerna fortsätter. wink Vad hade du tänkt skulle ingå i den summan då?


Hamilton skrev:
Endast högtalare är utbytta+att jag fick 2-extra i hatthyllan.
btw så sitter det 7st i Premiun 150W och 300W har 13st

Rätt där med antalet högtalare, jag som tänkte lite fel när jag svarade på hans inlägg...

Okej, men vad driver du dom extra högtalarna i hatthyllan med då?


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

paat88 skrev:
ok, sounds najs!, kan tänka mig att lägga 8-10lax kanske, får se va dom svarar på mitt mail till brl

Jodå det är rätt nice, men jag är inte riktigt nöjd än så byggnationerna fortsätter. wink Vad hade du tänkt skulle ingå i den summan då?

jag vet inte riktigt, vill bara ha ett bra ljud! tongue


Hamilton skrev:
Endast högtalare är utbytta+att jag fick 2-extra i hatthyllan.
btw så sitter det 7st i Premiun 150W och 300W har 13st

Rätt där med antalet högtalare, jag som tänkte lite fel när jag svarade på hans inlägg...

Okej, men vad driver du dom extra högtalarna i hatthyllan med då?


MVH// Christoffer

vad har jag då när jag har 9? tongue

Senast redigerat av paat88 (25 februari 2009)

paat88
25 februari 2009 · 27 Inlägg

föresten, vad är det för mått på dörrhögtalarna respektive vindrutan?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 februari 2009 · 8 744 Inlägg

paat88 skrev:
vad har jag då när jag har 9? tongue

Vart sitter dina 9 högtalare då? Som du själv skrev så har du: 2x dörrarna, 2x hatthyllan, 3x instrumentbrädan. Det blir 7st vad jag vet iaf. wink


paat88 skrev:
föresten, vad är det för mått på dörrhögtalarna respektive vindrutan?

Dörrhögtalarna är 6,5". Dom på sidorna på instrumentbrädan än 3,5" medan centern är 4".

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
paat88
26 februari 2009 · 27 Inlägg

nej x4 dörrarna, en i varje?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Eeh, va? Du har ju inga högtalare i bakdörrarna heller om du har en -03! Om du nu har det är så är det nåt special modifierat, för mig veterligen så kom högtalarna i bakdörrarna först med faceliften, eller så har du en 9-5a.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
paat88
26 februari 2009 · 27 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Eeh, va? Du har ju inga högtalare i bakdörrarna heller om du har en -03! Om du nu har det är så är det nåt special modifierat, för mig veterligen så kom högtalarna i bakdörrarna först med faceliften, eller så har du en 9-5a.

haha, oj då tongue
tog det för givet bara, är sällan i baksätet och kollar, hade en 9-5 innan, trodde det var samma på denna, men ok då.

7, det stämmer! wink haha

Hamilton
26 februari 2009 · 8 864 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Okej, men vad driver du dom extra högtalarna i hatthyllan med då?


MVH// Christoffer

från dörrarna har jag fått det förklarat för mig är dock inte 100% säker på det.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang