DSG låda 440 nm?

riggley Valkyrie
26 februari 2009 · 118 Inlägg

Jag tänkte chippa golfen innan sommarn och har fastnat för V-Tech's steg 2, som enligt dem ger 70 extra hk och 440 nm. Nu är det så att jag har DSG låda i bilen. Har hört att den inte ska klara mer än 360 nm.

Stämmer detta? Vad blir effekterna / konsekvenserna? För övrigt, vad har ni för uppfattning om V-tech?

Forge Distributer http://www.maptun.com/
soyd
26 februari 2009 · 1 853 Inlägg

Det stämmer att DSG lådan bara pallar 360nm (standard). vad som kan hända är nog att risken för låd ras blir relativt hög... men jag har inte hundra koll då jag själv kör manuell.

men kolla med: GTI30EDITION han har DSG lådan, och har sten koll på dess egenskaper och hur man kan uppgradera den för att den ska tåla mer vrid.

sedan vet jag att gränsen på manual lådan ska ligga på ca 430, men själv kör jag på 435 satt 440 på manuell går säkert...

/mvh soyd

riggley Valkyrie
26 februari 2009 · 118 Inlägg

"Relativt hög" - känns inte bra. Märkligt att den manuella lådan klarar 430 nm medans DSG'n bara klarar det nominella 360 nm. Ser ingen logik i det. Man kan ju pressa DSG lådan relativt bra på höga varv.

Har kontaktat honom och väntar på svar.

Senast redigerat av riggley (26 februari 2009)

Forge Distributer http://www.maptun.com/
volvo-s60-t5
1 mars 2009 · 508 Inlägg

tänkte fråga jag har en golf v års 05 2.0 tdi dsg automat låda på 140 hk och 320nm tänkte chip trimma den hörde att den inte klarar av 360 nm stämmer det för att om jag chippar den så får jag ungefär 410nm eller 420 nm eller 390 ungefär hur mkt pallar den vrid om nån vet här på sajten som kan svara på detta? är jag tacksamt:)

Senast redigerat av volvo-s60-t5 (1 mars 2009)

volvo-s60-t5
1 mars 2009 · 508 Inlägg

sen en fråga till orkade inte starta en ny tråd. Min back sennsor eller vad man säger när jag startar min bil och lägger den på R så piper det då betyder det att det funkar sen när jag har lagt den på D sen när jag ska lägga på R igen så piper det inte då betyder det att den inte funkar, sen när jag startar om bilen så funkar det och sen när jag har algt den på D och sen igen på R då funkar inte det har nån här varit med om det kan nån hjälpa mig vad felet kan vara tacksamt för all hjälp

husmus www.avgassystemet.se
1 mars 2009 · 936 Inlägg

volvo-s60-t5 skrev:
sen en fråga till orkade inte starta en ny tråd. Min back sennsor eller vad man säger när jag startar min bil och lägger den på R så piper det då betyder det att det funkar sen när jag har lagt den på D sen när jag ska lägga på R igen så piper det inte då betyder det att den inte funkar, sen när jag startar om bilen så funkar det och sen när jag har algt den på D och sen igen på R då funkar inte det har nån här varit med om det kan nån hjälpa mig vad felet kan vara tacksamt för all hjälp

kolla om du har "bubblor" på sensorerna. isåntfall har dom börjar rosta inifrån. alltså måste du byta sensorer. vanligaste felet när dom beter sig konstigt.. lycka till!

-den satt som en fläskläpp-
volvo-s60-t5
1 mars 2009 · 508 Inlägg

kan nån svara på första fråga tack

soyd
1 mars 2009 · 1 853 Inlägg

Ska inte pallar mer än 360nm tyvärr... hmm men om firman kan trimma DSG:n till ca 420nm så fråga dom hur det blir med växellådan då och om dom lämnar några garantier...

annars ber du dom ställa vridet till max 360nm... och hästarna till det som blir lämpligt

/mvh soyd

Vtech
2 mars 2009 · 77 Inlägg

Lådan klarar utan problem mer än 360.

Det är bara rykten som har gjort att folk tror detta.

Dock sitter det en limiter i lådan, tar man inte bort den så kommer lådan att börja slira när man belastar det över 360 nm.

Tar man dock bort den är 500 nm inga problem.

Chiptuner ;)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
soyd
2 mars 2009 · 1 853 Inlägg

Å fasiken där ser man!. vad kostar det att ta bort den begränsningen då ?

Tänkte för om det är kostsamt att ta bort den, eller byta ut programvaran. Så stämmer ju ryckterna att man måste uppgradera lådan får att komma över 360nm ?.

/mvh soyd

Karlzzon Bil och MC guru
2 mars 2009 · 272 Inlägg

Vtech skrev:
Lådan klarar utan problem mer än 360.

Det är bara rykten som har gjort att folk tror detta.

Dock sitter det en limiter i lådan, tar man inte bort den så kommer lådan att börja slira när man belastar det över 360 nm.

Tar man dock bort den är 500 nm inga problem.

Okej, då har jag en fråga...
Jag har haft två Golf GTI V TFSI med DSG lådor som rasat på verkstan.....dom tålde uppenbarligen inte momentet så vad lämnar du för garantier på att den klarar "500nm inga problem"?? DSG lådan kostar ju lite mer än ett par månadslöner...

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
volvo-s60-t5
2 mars 2009 · 508 Inlägg

Vtech skrev:
Lådan klarar utan problem mer än 360.

Det är bara rykten som har gjort att folk tror detta.

Dock sitter det en limiter i lådan, tar man inte bort den så kommer lådan att börja slira när man belastar det över 360 nm.

Tar man dock bort den är 500 nm inga problem.

det där hörde jag också att man uppgraderar dsg lådan så klarar det mer vrid men ska kolla kolla ni också om ni kan tacksamt för all svar

volvo-s60-t5
2 mars 2009 · 508 Inlägg

jag kollade på min backsensor inga bubblor men det kan inte vara rost för att det är en 05a kan nån ge lite tips  vad det kan vara tack

BARRET
2 mars 2009 · 561 Inlägg

Men starta en ny tråd istället och skriv lite artigare så kanske fler svarar...

soyd
2 mars 2009 · 1 853 Inlägg

volvo-s60-t5 skrev:
det där hörde jag också att man uppgraderar dsg lådan så klarar det mer vrid men ska kolla kolla ni också om ni kan tacksamt för all svar

att det går att uppgradera den är nog inga problem, men vad det kostar är en annan femma...  avvaktar Vtech's svar han kanske vet..

JWO Mums
5 mars 2009 · 43 Inlägg

"Tar man dock bort den är 500 nm inga problem"

Det finns en anledning till att tyska tuners som t.ex. Ace Comp. använder sig utav begränsning av DSG lådan. Att det finns en spärr som man kan plocka bort tvivlar jag på men visst har man råd så testa gärna men glöm inte skriv hur kul det känns sen när man ska betala kostnaden för det hela!

Garaget.org | User
BMW M Performance
riggley Valkyrie
5 mars 2009 · 118 Inlägg

soyd skrev:

volvo-s60-t5 skrev:
det där hörde jag också att man uppgraderar dsg lådan så klarar det mer vrid men ska kolla kolla ni också om ni kan tacksamt för all svar

att det går att uppgradera den är nog inga problem, men vad det kostar är en annan femma...  avvaktar Vtech's svar han kanske vet..

Jag har hört att en förstärkning av lådan samt byte av mjukvara kostar runt 50 000 kr, men då klarar den 600 nm sen också smile

Forge Distributer http://www.maptun.com/
wolfbane1967
5 mars 2009 · 4 Inlägg

Läs igenom den här artikeln noga och se vad dom skriver om sekventionell låda på nya Audi TT-RS.

""Vi har inte alla fakta från Audi ännu, men Carscoop hävdar att den nya turbofemman mäktar med 340 hk och 450 Nm, vilket stämmer väl med tidigare uppgifter vi fått från Ingolstadt och Neckarsulm. Allt detta vridmoment är ännu så länge för mycket för dubbelkopplingstransmissionen, varför det "bara" erbjuds sexväxlad manuell låda quattrodriften från Haldex. Carscoop nämner inget om Haldex smarta eLSD differentialbroms, får se om Audi kan låta bli en sådan prestandahöjande komponent på TT RS.""


http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev … elt-naken/

Det är nog inte för inte man sätter begränsningar på dessa lådor.

Senast redigerat av wolfbane1967 (5 mars 2009)

BMW M4 Coupé "F82an" (2015)
Aero_Plus
5 mars 2009 · 62 Inlägg

riggley skrev:
Jag tänkte chippa golfen innan sommarn och har fastnat för V-Tech's steg 2, som enligt dem ger 70 extra hk och 440 nm.
Stämmer detta? Vad blir effekterna / konsekvenserna? För övrigt, vad har ni för uppfattning om V-tech?

Den dagen steg 1 ger 70 hkr extra stabila så kommer jag att dansa naken ,tror att jag sitter ganska så säker.cool
Medan vissa tyska tuner tar knappt 30 hkr extra med steg 1 så kör vissa med 70 hkr utan problem roll

Man ju bluffa med mätmetoder i bromsbänken.
Otrolig skillnad att köra 0.5 1.0 eller 3 sekunder.
Stabil effelt är det som är det interesanta
men det är ju upp till var och en hur seriös man vill vara i sin framtoning.

Här är en film där den där extrema GTI med 70 hkr extra kör mot en tyngre bil 9-5 Aero med 313 stabila hkr

http://www.garaget.org/video/ejc2s9kl2zzn

Mvh

Senast redigerat av Aero_Plus (5 mars 2009)

riggley Valkyrie
5 mars 2009 · 118 Inlägg

Aero_Plus skrev:

riggley skrev:
Jag tänkte chippa golfen innan sommarn och har fastnat för V-Tech's steg 2, som enligt dem ger 70 extra hk och 440 nm.
Stämmer detta? Vad blir effekterna / konsekvenserna? För övrigt, vad har ni för uppfattning om V-tech?

Den dagen steg 1 ger 70 hkr extra stabila så kommer jag att dansa naken ,tror att jag sitter ganska så säker.cool
Medan vissa tyska tuner tar knappt 30 hkr extra med steg 1 så kör vissa med 70 hkr utan problem roll

Man ju bluffa med mätmetoder i bromsbänken.
Otrolig skillnad att köra 0.5 1.0 eller 3 sekunder.
Stabil effelt är det som är det interesanta
men det är ju upp till var och en hur seriös man vill vara i sin framtoning.

Här är en film där den där extrema GTI med 70 hkr extra kör mot en tyngre bil 9-5 Aero med 313 stabila hkr

http://www.garaget.org/video/ejc2s9kl2zzn

Mvh

Steg 2, inte steg 1 smile

Forge Distributer http://www.maptun.com/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang