Vad är det för skillnad på Xenonljus och BI-Xenonljus?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 mars 2009 · 5 092 Inlägg

ja som sagt. vilken skillnad är det?

Har hört något om att ena bara är på halv ljuset och det andra är på både hel och halv. stämmer det?

Jag ska ha på både hel och halv, vad ska jag då ha?

mvh.

Volvo_Mannen Volvoskadad
22 mars 2009 · 6 017 Inlägg

Bi-Xenon, då har man på både hel och halvljus

Jonas
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
22 mars 2009 · 1 659 Inlägg

Då ska du ha Bi

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 mars 2009 · 5 092 Inlägg

Robban_89 skrev:
Då ska du ha Bi

Okej. misstänkte det eftersom det är lite dyrare än "vanligt" xenon.

då är alltså det andra bara på halv?

Ska köpa och montera det på v50:in nån som vet om det är svårt eller så? smile

FL3JM Inga konstigheter
22 mars 2009 · 2 064 Inlägg

Det som skiljer vanlig mot bi är att på bixenon så flyttar man ljuskällan när man drar på helljus bara, det är alltså samma lampa för både hel- och halvljus. När ljusskällan flyttas så träffar ljuset annourlunda i reflektorn, i det här fallet flyttas källan så att spridningen av ljuset blir större.

Bi-xenon är det bästa alternativet då xenonljus inte är lämpade för att användas som vanliga hel-ljus eftersom dom tar en stund att dra igång och är inte gjorda för att stängas av och sättas på hela tiden.
Med Bi-xenon så är ju lampan tänd hela tiden, så man slipper slitage och fördröjning.

Det gäller ju självklart att lyktan måste vara GJORD för bixenon, dvs det ska inte vara nån separat helljuslampa.

putte16v
22 mars 2009 · 440 Inlägg

Nu tycker jag tidigare inlägg är lite förvirrande.

Om vi pratar volvo och Bi-xenon så är det BARA xenon på halvljuset och en separat lampa (halogen) till helljuset.
Det som sker när man drar på helljuset är att halvljuset vinklas upp samtidigt som helljuset drar igång för att ge mer ljus längre fram.

Jag har Bi-xenon på min, så jag vet.

Sen så finns det på nyare volvo (typ v70II, s80, xc60 m.flera) Dual-xenon och då har både halv och helljus xenonlampor.

Mvh

Senast redigerat av putte16v (22 mars 2009)

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 mars 2009 · 2 252 Inlägg

FL3JM skrev:
Det som skiljer vanlig mot bi är att på bixenon så flyttar man ljuskällan när man drar på helljus bara, det är alltså samma lampa för både hel- och halvljus. När ljusskällan flyttas så träffar ljuset annourlunda i reflektorn, i det här fallet flyttas källan så att spridningen av ljuset blir större.

Bi-xenon är det bästa alternativet då xenonljus inte är lämpade för att användas som vanliga hel-ljus eftersom dom tar en stund att dra igång och är inte gjorda för att stängas av och sättas på hela tiden.
Med Bi-xenon så är ju lampan tänd hela tiden, så man slipper slitage och fördröjning.

Det gäller ju självklart att lyktan måste vara GJORD för bixenon, dvs det ska inte vara nån separat helljuslampa.

Sen finns det även en Bi-xenon sats med dubbla lampor till just sockel H4...., så alltså en sockel med 2lampor

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 mars 2009 · 5 092 Inlägg

putte16v skrev:
Nu tycker jag tidigare inlägg är lite förvirrande.

Om vi pratar volvo och Bi-xenon så är det BARA xenon på halvljuset och en separat lampa (halogen) till helljuset.
Det som sker när man drar på helljuset är att halvljuset vinklas upp samtidigt som helljuset drar igång för att ge mer ljus längre fram.

Jag har Bi-xenon på min, så jag vet.

Sen så finns det på nyare volvo (typ v70II, s80, xc60 m.flera) Dual-xenon och då har både halv och helljus xenonlampor.

Mvh

Hmm. ta det igen tack tongue Ska på v50:in en 06:a utan xenon original. men vill konvertera till xenon och det ska vara på hel och halv. det är fortfarande bi-xenon jag ska ha? vilka lampor är det till v50?? har inte hämtat bilen än så jag har ingen aning tongue

FL3JM Inga konstigheter
22 mars 2009 · 2 064 Inlägg

Ah ok, man har både bi-xenon OCH vanligt halvljus, det förklarar ju en hel del.
Men funkar det till alla lyktor i princip då lr? O_o

Sen vet jag inte riktigt hur volvo har löst det med xenon i helljusen, nån ny teknik som gör att man inte behöver vänta på att få max ljusstyrka? Skulle gärna vilja läsa lite om det om nån har nån länk!

Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 mars 2009 · 5 092 Inlägg

The_Mechanic skrev:

FL3JM skrev:
Det som skiljer vanlig mot bi är att på bixenon så flyttar man ljuskällan när man drar på helljus bara, det är alltså samma lampa för både hel- och halvljus. När ljusskällan flyttas så träffar ljuset annourlunda i reflektorn, i det här fallet flyttas källan så att spridningen av ljuset blir större.

Bi-xenon är det bästa alternativet då xenonljus inte är lämpade för att användas som vanliga hel-ljus eftersom dom tar en stund att dra igång och är inte gjorda för att stängas av och sättas på hela tiden.
Med Bi-xenon så är ju lampan tänd hela tiden, så man slipper slitage och fördröjning.

Det gäller ju självklart att lyktan måste vara GJORD för bixenon, dvs det ska inte vara nån separat helljuslampa.

Sen finns det även en Bi-xenon sats med dubbla lampor till just sockel H4...., så alltså en sockel med 2lampor

Jag och xenon konvertering går inte alls ihop. fattar inte ett dugg av hur allt gå till eller så. men skulle det vara dubla lampor "en för hel och en för halv" så verkar det ju ganska enkelt och logiskt. eller? hmm rörigt haha

Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 mars 2009 · 5 092 Inlägg

FL3JM skrev:
Ah ok, man har både bi-xenon OCH vanligt halvljus, det förklarar ju en hel del.
Men funkar det till alla lyktor i princip då lr? O_o

Sen vet jag inte riktigt hur volvo har löst det med xenon i helljusen, nån ny teknik som gör att man inte behöver vänta på att få max ljusstyrka? Skulle gärna vilja läsa lite om det om nån har nån länk!

ja precis. samma här. + att jag undrar om man behöver ett sånt där xenon motstånd till v50:in?

putte16v
22 mars 2009 · 440 Inlägg

FL3JM skrev:
Ah ok, man har både bi-xenon OCH vanligt halvljus, det förklarar ju en hel del.
Men funkar det till alla lyktor i princip då lr? O_o

Sen vet jag inte riktigt hur volvo har löst det med xenon i helljusen, nån ny teknik som gör att man inte behöver vänta på att få max ljusstyrka? Skulle gärna vilja läsa lite om det om nån har nån länk!

Har ingen länk tyvär. Har bara sett att det finns Dual-xenon som tillval på nyare volvo, har ingen koll på hur funktionen är.

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
putte16v
22 mars 2009 · 440 Inlägg

Dark_Angel skrev:

putte16v skrev:
Nu tycker jag tidigare inlägg är lite förvirrande.

Om vi pratar volvo och Bi-xenon så är det BARA xenon på halvljuset och en separat lampa (halogen) till helljuset.
Det som sker när man drar på helljuset är att halvljuset vinklas upp samtidigt som helljuset drar igång för att ge mer ljus längre fram.

Jag har Bi-xenon på min, så jag vet.

Sen så finns det på nyare volvo (typ v70II, s80, xc60 m.flera) Dual-xenon och då har både halv och helljus xenonlampor.

Mvh

Hmm. ta det igen tack tongue Ska på v50:in en 06:a utan xenon original. men vill konvertera till xenon och det ska vara på hel och halv. det är fortfarande bi-xenon jag ska ha? vilka lampor är det till v50?? har inte hämtat bilen än så jag har ingen aning tongue

Jag har inte full koll på vad v50in har för lampor, men tror att dom har en lampa för halv och en annan för hel. Och om det är så, så är det till att köpa två xenonkonverterings satser med rätt sockel (brukar vara olika till hel/halv)
Om nu den infon var till nån hjälp:/

Mvh

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 mars 2009 · 5 092 Inlägg

putte16v skrev:

Dark_Angel skrev:

putte16v skrev:
Nu tycker jag tidigare inlägg är lite förvirrande.

Om vi pratar volvo och Bi-xenon så är det BARA xenon på halvljuset och en separat lampa (halogen) till helljuset.
Det som sker när man drar på helljuset är att halvljuset vinklas upp samtidigt som helljuset drar igång för att ge mer ljus längre fram.

Jag har Bi-xenon på min, så jag vet.

Sen så finns det på nyare volvo (typ v70II, s80, xc60 m.flera) Dual-xenon och då har både halv och helljus xenonlampor.

Mvh

Hmm. ta det igen tack tongue Ska på v50:in en 06:a utan xenon original. men vill konvertera till xenon och det ska vara på hel och halv. det är fortfarande bi-xenon jag ska ha? vilka lampor är det till v50?? har inte hämtat bilen än så jag har ingen aning tongue

Jag har inte full koll på vad v50in har för lampor, men tror att dom har en lampa för halv och en annan för hel. Och om det är så, så är det till att köpa två xenonkonverterings satser med rätt sockel (brukar vara olika till hel/halv)
Om nu den infon var till nån hjälp:/

Ha ha jo då. får kolla upp det där när bilen kommer. sen måste jag skaffa 2 satser om det nu är så.
Det märker jag nog snart haha Tack tack.

Mvh

JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 mars 2009 · 2 307 Inlägg

V50 har Bixenon inte Dual och det har jag aldrig sett heller (jag jobbar på Bilia) Om du skall konvertara en v50 utan å göra det som man skall med alla styrenheter å nivågivare + mjukvara (detta blir grisdyrt skulle chansa på ca 20,000kr) som krävs så behöver du köpa två olika lampor för att få xenon på både hel å halvljus. Halvljuslampan e H7 helsljuslampan vet jag faktiskt inte vad den heter (dom går ju aldrig sönder!!!)

Dom bixenon konverteringsatser som finns e för bilar med H4 lampor original och det kan antingen bestå av två lampor i en eller en lampa som andrar position beronde på om helljuste eller halvljuste e på.

Hoppas nu detta har besvarat alla dina frågor

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Virrson
18 juli 2011 · 138 Inlägg

Lånar tråden och hoppas det går bra. Jag har alltså en Saab 9-3  00 och vill konvertera till xenon, vad ska jag ha?

Mvh Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
PMPerformance
18 juli 2011 · 2 266 Inlägg

TS ska handla h7 xenonkit till halvljuset då de är h7 projektorlampor så är de vanliga standard h7 satserna som finns för runt 500ringen och ett kit med motsvarande lampsockel till helljuset antar de är en hb3 i helljuset.

Inget bixenon för de använder man vid konvertering av bilar med endast en reflektor, samt att biltillverkarna kallar sina system för de

svetsdiff !!!
PMPerformance
18 juli 2011 · 2 266 Inlägg

Virrson skrev:
Lånar tråden och hoppas det går bra. Jag har alltså en Saab 9-3  00 och vill konvertera till xenon, vad ska jag ha?

Mvh Virrson

Sitter de för lampor nu i halvljuset edit såg att de verkar vara H4.
Då kan du köpa ett H4 bixenon kit för att ha kvar hel och halvljuset i xenon

Senast redigerat av PMPerformance (18 juli 2011)

svetsdiff !!!
tobbe456
18 juli 2011 · 335 Inlägg

Jag har bi-xenon, dvs xenon på halvljus och halogen helljus. Jag kommer konvertera till dual xenon på volvo, till en kostnad av 1995:- ink moms. Så det är inte så jäkla dyrt, och ger ett mycket bättre sken..  wink

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
jetta16v
27 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Lyfter en gammal tråd, men kom på en grej när jag läste runt lite..

Det här med bi-xenon, fungerar bara på t.ex. H4, som har både hel och halvljus i samma lampa(2 ljuskällor i en).

Skillnaden på (bi)xenon-lampan är alltså att det är bara en ljuskälla, inget som tänds eller släcks, bara förändring av ljusbilden med hjälp av en liten skärm som flyttar på sig..

Det tråkiga är då om man har t.ex. H7 o vill ha xenon på helljuset me(lyser bättre), men det slits fort och tar någon sekund att tändas, så det är inget bra val.

MEN, finns det inte anpassade kit som är tända hela tiden och som skärmar av HELA ljuset så att när man inte använder helljusen så ser man bara lite ljus som påminner om p-ljus, sen när man skall använda helljuset så flyttar sig denna "skärm" och man får fullt helljus.
Eller är jag före i utvecklingen? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang