Fiske 2009 - Vad kör du med för grejor? Vad rekommenderas?

Martin 9-3 Fisketokig
12 juli 2009 · 2 997 Inlägg

Finns en hel del fiskeintresserade här på forumet men har inte hittat någon liknande tråd innan.

Alltid kul att se vad folk fiskar med och vilken inriktning på fisket som gäller.

Fram med bilder på eran utrustning och rekommendera gärna dina favoriter som gett dig bra fiske.

Spelar ingen roll om du metar abborre med mormors metspö i närmsta bäck eller om du har båt och utrustning för hundratusentals kronor. Allt fiske har sin charm.


Återkommer själv med mina bidrag bara jag ordnat upp det hela. Tappade ur allt igår så det är en väldig röra nu smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
AreeZ Golf mk3 LOUD
12 juli 2009 · 515 Inlägg

Jag kör i stort sett bara med flugspö.

Rullar upp till våran stuga i Norge nu vecka 31 för att fiska lite öring där.
Ligger vid Valsjöbyn sen några mil in i Norge.

Flugspöna är 3 olika, Bäcksländan är det ena som är sjukt kul att fiska med
då det är rätt mjukt och litet.  Sen har jag 2st Strömsländan.

Samt allt jox man har runt det.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Martin 9-3 Fisketokig
12 juli 2009 · 2 997 Inlägg

Fiskar nästan uteslutande från båt och då är det trolling som gäller för det mesta.

Har en Linder 440 Fishing som jag utrustat med dubbla elmotorer. Perfekt vid trolling men inget man åker snabbt med.

Fiskar med 2 spön var om man har sällskap i båten. Annars kör jag själv med 3 eller 4 spön åt gången.
Använder både Ekolod och GPS för att markera och spara intressanta ställen och föra journal på tagna fiskar. Enkelt sätt att fiska av okända sjöar och områden. Lämpligt att ha hastighetsmätare i GPSen.

Kör ca 2.3-2.8 kmh vid göstrolling, ca 2.8-3.8 vid gäddtrolling beroende på vattentemp, djup mm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/15138/706510_z0ndpy.jpg
Jerkfisket

Jerkdragen. Översta raden är favoriterna och den uppsättning jag fiskar mest med. Funkar bra vid trolling, går att få bra gång på betena. Det är Strike Pro X-buster (Spotted Herring är livsfarlig) och Westins mindre jerkar.

Kör ut x-bustern i paravan från båten och är väldigt effektivt vid vårfisket när man skickar ut den 30 meter ut i sidled och verkligen kan komma nära vassen och andra intressanta ställen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/15138/706514_ymc01z.jpg

Inte mycket att säga. Bomber 25A och Bomber 15A är 2 favoriter. Troligen de absolut bästa wobblerna för gäddfiske. (2a och 3:e raden)

Högst upp till höger måste vara det mest överskattade draget jag har. Zalt som ska vara det bästa man kan köpa. Dyrt drag som jag aldrig fått fisk på trots många försök. Fisken tar alltid på nåt annat istället.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/15138/706517_h9hlca.jpg

Desperat eller inte men de 5 översta är ett fiskeset ifrån ÖoB big_smile
Köpte för kul och det lilla jag provat så har de faktiskt fungerat och gett fisk iaf.
Mest till om man har barn i båten som vill prova på, tillfällen då man ogärna lånar ut drag och tafsar för flera hundralappar smile

Den gröna längst ner är väldigt konstig. När inget annat går så får man på den. Är det bra fiske annars så går den inte alls. Det är dock ett "märkesdrag"


https://www1.garaget.org/gallery/archive/15138/706519_om2yvi.jpg

Uppsättning spinnare som används ibland. Abus Reflex 12g funkar alltid. Wipp-spinnare är ett säkert kort.
Hör och häpna men har aldrig ägt eller ens fiskat med Mörrumsspinnare som alla andra kör med smile Måste bli ändring på det.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/15138/706520_4fnx3w.jpg

3 spön som alltid är med: Funderar på att investera i ett par nya spön till trollingen snart

1. Jerkspö Abu 6,3 Limited Edition med Abu Pro-Max multirulle i lågprofil. 0.32 Fireline
2. Trollingspö BF 7 fots Abu Cardinal haspel med 0.32 Fireline
3. RT Litecast 9 fots med Abu Cardinal 304a. 0.17 Fireleine

Har även ett flugfiskespö som inte använts på länge. RT-spö med Okuma-rulle. Kommer nog bara stå eller säljas.

Det var det bästa ur fiskeutrustningen. Det som faktiskt används. Finns mycket skitgrejor som bara ligger med som inte kommer med.

Glömde iofs jigg-sortimentet men det är bara ett 50-tal jiggar i alla färgkombinationer. Används knappt nu för tiden...

Senast redigerat av Martin 9-3 (12 juli 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
bmx
12 juli 2009 · 7 100 Inlägg

ja klart man fiskar big_smile
ja brukar fiska mest öring,abbore och gädda.bor bara några meter ifrån havet,så de blir mkt öringsfiske här hemma smile
fiskar mest ifrån land,men brukar dra ut med polarens båt och fiska lite då och då smile
sen är man i nå sjöar lite då coh då och fiskar efter regnbåge.
när ja drar gädda så har jag ett specielt drag,en wobbler som ser ut som en mört,så jävla effektivt big_smile
en dålig bild på den:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27938/364306_4jl9ss.jpg

sen när ja fiskar öring så blir det nå blanka wigglers eller kastmete smile
ja fiskar bara med haspelspö och haspel.
sen finns det en liten bäck några km ifrån mej,de brukar vi bäckmeta efter bäcköring.jävligt små är dom,men så jävla roligt:D
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27938/680916_3hoo88.jpg

avslutar med en bild på en 7,3 kg gädda som är tagen nere i sunnäs smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27938/339565_itwm1r.jpg

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
andreasevo7
24 juli 2009 · 353 Inlägg

fiskar både havet och insjö! har väl under 5 min bilfärd till båda! lax har det blivit lite med det är bara 200 m från huset! nä vi fiskar på havet så bruka det vara en dålig fiske tur om vi inte får något över 8 kg!

vid havsfiske från land kör jag med något berkly 13.2 fot spö och vid havsfiske något okuma 30 IB spö! rulle har jag en ABU sorön 70 med 0,17 lina från land och 0,32 på havet! givetvist fireline! vid havsfisket använder jag mest storm jiggar!

DIIEZEL
24 juli 2009 · 501 Inlägg

Klart man fiskar !!

Fiskar för det mesta i säveån efter lax då kör jag mest med orange rappala med breda skedar (beroende på vattennivån) eller med spinnare! rekordet från säveån är en lax på 5,7 kg.

Brukar fiska i havet med brukar bli fladenbåtarna i varberg.

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.
endorfinslaven
26 juli 2009 · 671 Inlägg

Min utrustning

Ja det är mina spön rullar flugor o vadare....

Loomis Streamdance, ett antal Sage, Danielssonrullar,
Inga hullingar.... 

Rallyutrustad 940 stora bromsar, wattlänk, diffat, e85 spöar porshar på fiskeresorna...
Och ALL fisk går tillbaks....................

Detta vatten har efter 10 års slitsamt arbete med o rulla stenblock äntligen börjat ge frukt !
Fyfan vilken känsla att skapa något för framtiden, istället för att bara roffa o vara närig...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/28588/721224_tk66t8.jpg
Härlig öring som finns kvar i ån

Senast redigerat av endorfinslaven (28 juli 2009)

DanThor Lagerhjon
26 juli 2009 · 178 Inlägg

Fiskar gör man. På höst/vår blir det en del Laxtrolling. Teamet som jag brukar tävla med tog förstaplatsen i Nynäslaxcup här för ett par veckor sedan. Det var väll för att jag inte var med antar jag sad
Nu har jag faktiskt fått för mig att jag ska börja fiska aborre. Gäddan är ju ingen direkt "spännande" fisk när man har drillat östersjölax wink och för att jag försöker introducera min 6 åriga son i fisket å än är det mest mete som gäller. Har precis upptäckt hur häftigt det är att få borre på poppers å andra ytdrag, vilken kick.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/28247/719441_vjzem8.jpg
Min rekordlax smile 8,3 tror jag den låg på.

Senast redigerat av DanThor (26 juli 2009)

Twins Twins Bil & Plåt
26 juli 2009 · 2 577 Inlägg

njaah själv fiskar man mest uppe i svartedalen, där blir det mest regnbåge och aborre, vi har även fått en gädda, laxrekordet ligger på 6kg i svartedalen iaf, blir på söndagarna eller lördagarna när man inte orkar o fiska o istället ta det lungt med arbetsgrabbarna och farshan big_smile, bottenfiske , och mete är det som gäller big_smile

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Marmak
27 juli 2009 · 56 Inlägg

Trevligt! smile

Fiskar allt möjligt, senaste tiden har det blivit put & take sjöar efter regnbåge. Annars har man vart en del i Älvkarleby samt Vänern för att jaga efter dom större laxarna och öringarna.

Bilder kan ordnas, dock inte på fiskeutrustning då jag inte har nån ork till detta. Haha. smile

FreddeK
28 juli 2009 ·

Mitt fiske ligger på is just nu då bilen har tagit över intresset just nu. Men visst fiskar jag fortfarande men inte i samma utsträckning som förut. Flugfiske är min melodi...men fick ett ryck och sålde min utrustning men då hade jag ett sagespö och några looprullar...men har dock kvar alla flugorna så det finns väl egentligen ingen ursäkt att sätta fart igen.

Något som fashinerar mig är laxfiske med flugspö..verkar så jävla skönt att kasta ut linan 30meter utan anträngning, med flugfiske är det ju kul att kasta också, något jag inte finner med drag etc.

Tyvärr har man väl aldrig fått någon bamsefisk men mina rekord är: gädda 6kilo abborre 500g...dåligt jag vet! lax 2.5kilo...helt okej för det var i nyköpingsån för massa år sedan, var glad att det högg efter ca 25 gånger. öring 2kilo. regnbåge 4.2kilo asp på 1.,5kilo och massa andra arter som inte är värda att nämna. nä fan dags att bättra på personbästa lite snart.

men ska ta en bild om jag hittar min kamera, den verkar spårlöst försvunnen.

Skaune
28 juli 2009 ·

Fiskar kust o insjö, kör med haspelrullar, har precis börjat igen efter att mina gamla grejjor blev stulna, så de blev till o börja om från början.

Behöver ytterligare en ny rulle, såg att det säljs vissa billiga på tradera, av märket bilbao eller nått sånt, med 7-9 kullager, står att det ska vara likvärdigt med okuma etc, men e de nån som provat grejjerna?

andreasevo7
28 juli 2009 · 353 Inlägg

naturen är ju halva upplevelsen när man är ute! detta är en plasts vi fiska på rätt ofta har ca 15 km dit!
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs008.snc1/4444_172373865410_836200410_6821018_5163427_n.jpg


denna lila sejen fick jag häromdagen! kom upp en på 8 med denna vägde 10.2 och var sjukt fet!
http://photos-d-5.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs151.snc1/5609_100624398663_551463663_1979035_567589_n.jpg

Senast redigerat av andreasevo7 (28 juli 2009)

DanThor Lagerhjon
28 juli 2009 · 178 Inlägg

Hahahahaha! andreasevo7 har du en fiskehund smile Vart kan man skaffa en sådan verkar ju vara riktigt intresserad. Riktigt fin fisk oxå smile

Skaune
28 juli 2009 ·

Har märkt att mina nya spön inte håller måttet gällande kustfiske, max 40g och jag får inte ut draget tillräckligt. Kör idag 3 olika haspelrullar och har alltid gjort det, men nu undrar jag om en multirulle hade varit bättre alternativ vid kustfisket? Plus ett spö som klarar 60-80g då oxå! tongue

FreddeK
28 juli 2009 ·

Axor skrev:
Har märkt att mina nya spön inte håller måttet gällande kustfiske, max 40g och jag får inte ut draget tillräckligt. Kör idag 3 olika haspelrullar och har alltid gjort det, men nu undrar jag om en multirulle hade varit bättre alternativ vid kustfisket? Plus ett spö som klarar 60-80g då oxå! tongue

Fiske med tunga drag/tyngder föredrar ju jag med multirulle helt klart men drag runt 30-40gram funkar ju haspel klockrent till med. Allt är ju en vanesak!

Ett tips om du är helt rookie med multirulle är att du kastar tunga beten/tyngder i början och inte i motvind. Inte kul när det övervarvar och linan reser sig..hehe skatbo deluxe men man lär sig ganska fort! se även till at göra en mjuk spörörlse när du kastar så det inte blir ett knyck för då kan spolen också övervarva men det kan du ju ställa med bromsen också! här får man prova sig fram och kör med en billig nylonlina som inte nyper i början! bara hojta om du undrar något.

Skaune
28 juli 2009 ·

FreddeK skrev:

Axor skrev:
Har märkt att mina nya spön inte håller måttet gällande kustfiske, max 40g och jag får inte ut draget tillräckligt. Kör idag 3 olika haspelrullar och har alltid gjort det, men nu undrar jag om en multirulle hade varit bättre alternativ vid kustfisket? Plus ett spö som klarar 60-80g då oxå! tongue

Fiske med tunga drag/tyngder föredrar ju jag med multirulle helt klart men drag runt 30-40gram funkar ju haspel klockrent till med. Allt är ju en vanesak!

Ett tips om du är helt rookie med multirulle är att du kastar tunga beten/tyngder i början och inte i motvind. Inte kul när det övervarvar och linan reser sig..hehe skatbo deluxe men man lär sig ganska fort! se även till at göra en mjuk spörörlse när du kastar så det inte blir ett knyck för då kan spolen också övervarva men det kan du ju ställa med bromsen också! här får man prova sig fram och kör med en billig nylonlina som inte nyper i början! bara hojta om du undrar något.

Har ju hört en massa om skatbon på multirullar, men kastlängden är viktig för mig så jag vill lära mig! kan du rekommendera någon rulle i/under 1000 kr klassen? vill inte ha en amassaduer!

bmx
28 juli 2009 · 7 100 Inlägg

Axor skrev:
Fiskar kust o insjö, kör med haspelrullar, har precis börjat igen efter att mina gamla grejjor blev stulna, så de blev till o börja om från början.

Behöver ytterligare en ny rulle, såg att det säljs vissa billiga på tradera, av märket bilbao eller nått sånt, med 7-9 kullager, står att det ska vara likvärdigt med okuma etc, men e de nån som provat grejjerna?

om det är likvärdigt med okuma så är det jävligt bra.kör bara med okuma ja,rullarna funkar hur bra som helst big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
andreasevo7
28 juli 2009 · 353 Inlägg

DanThor skrev:
Hahahahaha! andreasevo7 har du en fiskehund smile Vart kan man skaffa en sådan verkar ju vara riktigt intresserad. Riktigt fin fisk oxå smile

han hämtar fisken ute i vattenet! värst är att ha han i båten! dom fisketurena man kommer hem från som han inte ha badat är lätt räknade! Han blir riktigt arg om han inte får följa med och fiska! börjar man packa fiskesakerna går han 1 m från en hela tiden!

Skaune
28 juli 2009 ·

bmx skrev:

Axor skrev:
Fiskar kust o insjö, kör med haspelrullar, har precis börjat igen efter att mina gamla grejjor blev stulna, så de blev till o börja om från början.

Behöver ytterligare en ny rulle, såg att det säljs vissa billiga på tradera, av märket bilbao eller nått sånt, med 7-9 kullager, står att det ska vara likvärdigt med okuma etc, men e de nån som provat grejjerna?

om det är likvärdigt med okuma så är det jävligt bra.kör bara med okuma ja,rullarna funkar hur bra som helst big_smile

jo att okuma e bra e de inge snack om! men frågan var mer om de verkligen stämde som säljaren säger att dom e likvärdiga okuma rullarna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang