Storlek på säkring??

voffla740 Turbo missbrukare
25 september 2009 · 106 Inlägg

Undrar hur många amper jag ska ha på säkringen till slutsteget? kabeln är 31mm tjock och slutsteget drar 1600w? någon som vet?smile

Vad vore livet utan ett överladd
Volvo V70 T5 "PearlArtic" (2001)
Dubs I got Dubs!
25 september 2009 · 2 423 Inlägg

150a

Senast redigerat av Adde666 (25 september 2009)

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Ricke W
26 september 2009 · 374 Inlägg

Vad är det för steg? 31mm låter lite fjuttigt om det ska leverera 1600watt.

Vad är det för storlek på stegets egna säkring?

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
drivein
27 september 2009 · 223 Inlägg

finns det ingen tabell på beroende på säkringar man skall använda vid vilka watt och dyl? tumregel?

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
Alpinabiturbo Kulan
28 september 2009 · 1 435 Inlägg

1mm2      =   7,5A
1,5mm2    =   15A
2,5mm2    =   25A
4mm2      =   30A
6mm2      =   35A
8mm2      =   40A
10mm2     =   50A
16mm2     =   60A
21mm2     =   100A
33mm2     =   140A
45mm2     =   200A
55mm2     =   300A

Är inte 100% säker på att den är korrekt dock.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (28 september 2009)

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 september 2009 · 8 744 Inlägg

drivein skrev:
finns det ingen tabell på beroende på säkringar man skall använda vid vilka watt och dyl? tumregel?

Nja, säkring ska man välja beroende kabelarea och inte beroende av hur mycket effekt steget kan ge ut. Däremot så bör man välja kabel efter stegets effekt för att få så lågt spänningsfall och få ut så mycket effekt som möjligt.

Alpinabiturbo skrev:
1mm2      =   7,5A
1,5mm2    =   15A
2,5mm2    =   25A
4mm2      =   30A
6mm2      =   35A
8mm2      =   40A
10mm2     =   50A
16mm2     =   60A
21mm2     =   100A
33mm2     =   140A
45mm2     =   200A
55mm2     =   300A

Är inte 100% säker på att den är korrekt dock.

Finns lite olika tabeller att följa, EMMAs är lite hårdare vad jag vet men man kan följa den där om man inte ska tävla. Men man kan räkna med ca 5A/mm2, alltså tex 100A till en 20mm2 kabel, 250A till en 50mm2 kabel osv.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ImprezaGT
28 september 2009 · 343 Inlägg

Som Chriztoffer sa så spelar det ingen roll hur många watt ett steg är på, säkringen på kabeln ska sitta så nära batteriet som möjligt och är enbart för att avsäkra kabeln.
Så om du skulle råka jorda pluskabeln så brinner säkringen istället för att du få en kabel som kan börja brinna.

Säkringarna som är dimentionerade för hur många watt steget är på är dom inbyggda säkringarna i steget eller oftast inbyggda tongue, vissa steg som typ Sinus live SLA1500 har ingen inbyggd säkring utan en som sitter på kabeln också.

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
voffla740 Turbo missbrukare
29 september 2009 · 106 Inlägg

steget är säkrat upp till 80 ampeer.. det  sitter i 4 st 20 ampeers säkringar

Vad vore livet utan ett överladd
Volvo V70 T5 "PearlArtic" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 september 2009 · 8 744 Inlägg

Det spelar ingen roll, till din 31mm2 kabel får du ha MAX 150A säkring, helst något mindre (tex 140A). Men eftersom att steget drar mindre än så så kan du sätta en mindre säkring på kabeln, tex 100A.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang