Vilken olja till saab 9-5?

vincere
15 november 2009 · 48 Inlägg

Vilken olja bör man välja till en SAAB 9-5?

Jag har en 4-l dunk (biltema) med helsyntetisk 5w50 ståendes i garaget.
Är den att rekommendera?

Socca Bussmekaniker
15 november 2009 · 81 Inlägg

Går alldeles utmärkt!

Hamilton
15 november 2009 · 8 864 Inlägg

Så länge det står GM LL-A-025 eller GM LL-B-025  om du har en Diesel så går det bra, annars INTE

Senast redigerat av Hamilton (15 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Hamilton
15 november 2009 · 8 864 Inlägg

Socca skrev:
Går alldeles utmärkt!

Helt otroligt att du vet vad det är för klassning på oljan genom att bara läsa ett inlägg big_smile

Fotograf på tierpidag.se
vincere
16 november 2009 · 48 Inlägg

Här var det snabba svar, men något förvirrande:)

Hamilton:
Det står API SL/CF, ACEA A3B3 (http://www.biltema.se/products/product. … emId=90195)

Det är en 2,0T bensinare jag har.

Senast redigerat av vincere (16 november 2009)

Hamilton
16 november 2009 · 8 864 Inlägg

vincere skrev:
Här var det snabba svar, men något förvirrande:)

Hamilton:
Det står API SL/CF, ACEA A3B3 (http://www.biltema.se/products/product. … emId=90195)

Det är en 2,0T bensinare jag har.

Den oljan ska du inte ha. De ska stå GM LL-A-025 på flaskan/dunken.

Fotograf på tierpidag.se
vincere
16 november 2009 · 48 Inlägg

Det var tur att jag frågade och fick lite proffessionell hjälp smile
Hade kunnat gå illa om jag inte frågat.
Tackar för hjälpen!

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
16 november 2009 · 120 Inlägg

Jag rekommenderar Castrol Magnatec 5w 40 eller Castrol Edge Sport 0w 40
som finns att köpa hos din närmaste Mekonomen-butik.

Magnatec 5w 40 4l-dunk 616kr
Edge Sport 0w 40 4l-dunk 795kr

Om du har en Saab från -04 och framåt så satsa på
Edge Sport, då den är mer anpassad för motorer med
mindre smörjkanaler.

Mvh

Stefan

vincere
16 november 2009 · 48 Inlägg

Nu var jag på Biltema och frågade efter oljan med den andra beteckningen. Men säljaren där sa bestämt och tydligt att jag inte skulle ha den utan köra på deras 5w 50 som jag hade sen tidigare. För att undvika "cooks" m.m

Eftersom jag var tveksam så åkte jag vidare till mekonomen för att rådfråga dem också.

De tyckte att jag skulle välja Castrol Edge 0W 30 i första hand. Han tyckte man kunde köra ca 1500 mil på den.
I andra hand och som var lite billigare skulle jag välja en 5w 40 (kommer inte ihåg märket).
Men den borde man byta var 1000:e mil tyckte han.

Jag körde på den bästa och dyraste 0W 30 för säkerhets skull.

Var det rätt val tycker ni?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 november 2009 · 6 170 Inlägg

Helt rätt val, 0W är bäst till 9-5:ans motor har jag märkt.

Har alltid kört med 0W-40 i motorn och när jag hällde i en 5W-olja så började motorn ticka något fruktansvärt...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TT-Avant
16 november 2009 · 6 851 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Helt rätt val, 0W är bäst till 9-5:ans motor har jag märkt.

Har alltid kört med 0W-40 i motorn och när jag hällde i en 5W-olja så började motorn ticka något fruktansvärt...

Skumt, själv har jag kört på 20-50 racing olja hela sommaren och det va då inga problem eller missljud.
Använder enbart 76oil i mina saabar (de senaste 4 jag haft)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Hamilton
16 november 2009 · 8 864 Inlägg

vincere skrev:
Nu var jag på Biltema och frågade efter oljan med den andra beteckningen. Men säljaren där sa bestämt och tydligt att jag inte skulle ha den utan köra på deras 5w 50 som jag hade sen tidigare. För att undvika "cooks" m.m

Eftersom jag var tveksam så åkte jag vidare till mekonomen för att rådfråga dem också.

De tyckte att jag skulle välja Castrol Edge 0W 30 i första hand. Han tyckte man kunde köra ca 1500 mil på den.
I andra hand och som var lite billigare skulle jag välja en 5w 40 (kommer inte ihåg märket).
Men den borde man byta var 1000:e mil tyckte han.

Jag körde på den bästa och dyraste 0W 30 för säkerhets skull.

Var det rätt val tycker ni?

Som jag skrev tidigare så ska det stå GM LL-A-025 på flaskan/dunken. Gör det inte det så använder du oljan på egen risk då den inte är klassad för din bil.
Har för mig att Castrol Edge 0W 30 är en GM LL-A-025 klassad olja och fungerar således utmärkt

Senast redigerat av Hamilton (16 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se
vincere
16 november 2009 · 48 Inlägg

@: Hamilton
Japp den oljan har den klassningen.

Då kör jag på denna olja smile

En liten följdfråga. Tycker ni det är ok att använda Biltemas oljefilter. eller borde man satsa på något annat märke där också?

Hamilton
16 november 2009 · 8 864 Inlägg

vincere skrev:
@: Hamilton
Japp den oljan har den klassningen.

Då kör jag på denna olja smile

En liten följdfråga. Tycker ni det är ok att använda Biltemas oljefilter. eller borde man satsa på något annat märke där också?

Ett "original filter" kostar ju bara 70-80kr så jag ser ingen anledning till att köpa något annat

Fotograf på tierpidag.se
Lozinmust "Unloaded"
16 november 2009 · 1 557 Inlägg

0W-40 Mobil 1 körde jag med, 2.0T med Steg 4+ á la Maptun Performance. Den oljan som de rekommenderar. Tycker att de borde veta, samt också givetvis Saab själva.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
vincere
16 november 2009 · 48 Inlägg

Hamilton skrev:

vincere skrev:
@: Hamilton
Japp den oljan har den klassningen.

Då kör jag på denna olja smile

En liten följdfråga. Tycker ni det är ok att använda Biltemas oljefilter. eller borde man satsa på något annat märke där också?

Ett "original filter" kostar ju bara 70-80kr så jag ser ingen anledning till att köpa något annat

Visste inte att det var så billigt när jag köpte Biltemas. Men då finns det precis som du säger knappast någon anledning att inte använda orginal.

LocKtar Herr
12 juni 2013 · 1 722 Inlägg

Hamilton skrev:
Så länge det står GM LL-A-025 eller GM LL-B-025  om du har en Diesel så går det bra, annars INTE

Har fått en saab, som låter lite som en diesel.. Tror det kan vara lyftarna som knackar.. går för övrigt bra.

tänkte jag skulle prova byta olja i den o se vad den säger..

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W40-36909/

Denna ser ut att stödja  "GM-LL-025-B" och denna har jag hemma.. ska jag prova med den o se fall det blir tystare av lyftarna?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Echonator Köpingsbo i exil
13 juni 2013 · 507 Inlägg

Hamilton skrev:
Så länge det står GM LL-A-025 eller GM LL-B-025  om du har en Diesel så går det bra, annars INTE

Eller Dexos 2 som är en nyare klassning och överstiger kraven för GM-LL-A-025 och GM-LL-B-025

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
turbo_sport
13 juni 2013 · 390 Inlägg

GM Genuine motor olja är ju en olja att rekomendera, billigare än Castrol men uppfyller kraven för att 9-5:an ska må bra. Passar Saabs motorer perfekt, kör alla mina nyare saabar på den oljan smile

LocKtar Herr
13 juni 2013 · 1 722 Inlägg

Perfekt, tack grabbar!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang