hoppande hastighetsmätare volvo 740 Glt -88

Bobo_bil
4 februari 2009 · 19 Inlägg

Hej, min hastighets mätare har börja hoppa och verkar som den ska dö när som. jag har inte hunnit kolla men tänkte om någon hade haft samma problem så man vet lite vad man kan börja kolla på. Mvh Robin.

Bobo
Volkswagen golf 1 "mk1" (1982)
båge montör och hobby mekaniker
4 februari 2009 · 2 672 Inlägg

givaren på växellådan har jag hört kan bli dum efter några år!

en polares hastmätare började hoppa när batteriet blev dåligt! när den inte laddade ordentligt! spännde generatorremmen så den ladda riktigt igen så slutade den hoppa!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 februari 2009 · 1 948 Inlägg

Jag trodde det satt wire på 740? är de det så byt ut wiren o se om det funkar.

e det elektroniskt så e det antingen givaren på lådan eller själva "instrumentet" som, är sönder. Kan också som "båge" sa vara nått vajsing med laddningen.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
snurbo_diesel Egen företagare
4 februari 2009 · 864 Inlägg

740i har elektronsikt, sitter givare på bakaxeln, lägger den av så funkar inte trippen heller.
så skulle bara hastighetsmätaren lägga av men inte trippen så är det givaren som är skrot.

Senast redigerat av snurbo_diesel (8 december 2009)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Bobo_bil
4 februari 2009 · 19 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag trodde det satt wire på 740? är de det så byt ut wiren o se om det funkar.

e det elektroniskt så e det antingen givaren på lådan eller själva "instrumentet" som, är sönder. Kan också som "båge" sa vara nått vajsing med laddningen.

Tack, jag hörde att det ska vara någon givare på bakaxeln, men det är bra med lite andra förslag med annars blir man knäpp när man börjar leta och inte hittat något wink

Bobo
Volkswagen golf 1 "mk1" (1982)
mange_240
4 februari 2009 · 1 562 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag trodde det satt wire på 740? är de det så byt ut wiren o se om det funkar.

e det elektroniskt så e det antingen givaren på lådan eller själva "instrumentet" som, är sönder. Kan också som "båge" sa vara nått vajsing med laddningen.

740in har aldrig haft wire, fyll kontakten vid bakaxeln med wd40.

Marcuzx
4 februari 2009 · 17 Inlägg

kolla batteriepolerna , samt kan laddregulatorn vara dålig.

blacklin3 Ugglan-racing
4 februari 2009 · 362 Inlägg

det är säkert givaren på bak axlen eller mätarhuset! jag har samma problem men de verkar som om så fort oljan i bak axlen blir varm så börjar den funka riktigt^^

How does dust taste sucker??
schnauz
4 februari 2009 · 1 758 Inlägg

Har för mig det sitter en kondensator nånstans för att jämna ut pulserna... Går den sönder blir mätaren hoppig!

945TurboMS
4 februari 2009 · 261 Inlägg

Annars är det ju standard på 740 att instrumenthuset går sönder...

Har du tur i sådanna fall, så har du Yasaki och inte vdo! Vdo är svindyra även på skroten..
Till min 740 -90 skulle ett nytt (begagnat på skroten) kosta ca 1000-1200 spänn

NOONAME
2 juli 2009 · 21 Inlägg

testa byt instrument hände lika dant med min byte så funkade det igen väldigt vanligt att dom lägger av på 740=)

Lonefox Bad music kills good sound
3 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Håller med om att det kan vara givaren bak eller instrumentet is ig.

På min 240 så gav givaren upp..var bara att byta.
Men nu så glappar det ngn komponent i själva instrumentet.
Hastighetemätar dör medans trippen rör sig.....bankar till på instrumentet så hoppar den igång igen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Farleykarley
8 december 2009 · 406 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
740i har elektronsikt, sitter givare på bakaxeln, lägger den av så funkar inte trippen heller.
så skulle bara hastighetsmätaren lägga av men inte trippen så är det hastighetsmätaren som är skrot.

Uppar denna tråden lite då jag har lite problem med mitt mätarhus, och vet inte om jag håller med dig riktigt smile

Har en 90:a som hastighetsmätaren strular på.. När den inte fungerar så går inte trippen heller.. Men om man dunkar hårt i instrumentbrädan (det glappar) så hoppar den igång, och så även trippen.
Alltså kan det ju inte ha med givarn på bakaxeln att göra?

Hur som helst, så vitt jag vet finns det en mängder av mätarhus att välja på. Vilket är troligast att jag har om jag har en 90:as GL utan ABS?

Mvh

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
snurbo_diesel Egen företagare
8 december 2009 · 864 Inlägg

Karlie skrev:

snurbo_diesel skrev:
740i har elektronsikt, sitter givare på bakaxeln, lägger den av så funkar inte trippen heller.
så skulle bara hastighetsmätaren lägga av men inte trippen så är det hastighetsmätaren som är skrot.

Uppar denna tråden lite då jag har lite problem med mitt mätarhus, och vet inte om jag håller med dig riktigt smile

Har en 90:a som hastighetsmätaren strular på.. När den inte fungerar så går inte trippen heller.. Men om man dunkar hårt i instrumentbrädan (det glappar) så hoppar den igång, och så även trippen.
Alltså kan det ju inte ha med givarn på bakaxeln att göra?

Hur som helst, så vitt jag vet finns det en mängder av mätarhus att välja på. Vilket är troligast att jag har om jag har en 90:as GL utan ABS?

Mvh

funkar det om man slår på instrumentet så säger det sig själv att det är där felet sitter.
men funkar inte det så är det väll troligast kanske att givaren är fel, det är ju inte ovanligt direkt.
Det är slå på instrument är väll inget man ska anta att det funkar heller. Har en 940 som diesel mätaren inte funkar alla gånger, om man slog på instrumentet så funkade den, tills en dag det inte hjälpte, har nu bytt mätare till en ny från volvo och funkar ändå inte, mätaren i tanken funkar.
Så förklara det om någon kan?

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Farleykarley
8 december 2009 · 406 Inlägg

Hehe jo det är som sagt ett jäkla jidder med dessa mätarhus, och det håller väl oftast inte att slå på dem i längden.
Skall se om det går att löda det, men annars blir det väl att skaffa ett annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang