Golf III kokar -clueless

pauln
17 februari 2010 · 36 Inlägg

hej körde inatt en längre sträcka hemåt men min golf IIIa - precis innan hemkomst (1 km kvar) drog tempmätaren iväg...snabbt o långt... jag stannade. vänta en stund ca. 20 min fyllde på en liter vatten. körde hem - mätaren drog iväg igen precis när jag kom hem. Ingen kupevärme, övre kylarslang varm, undre kall.

Startade bilen imorse med öppet expansionkärlslock.

efter 5-6 min - tempmätaren upp i normal arbetstemp (precis som vanligt) - låg kvar där en 3-4 minuter - sen drog den iväg.
1) inga synliga läckage
2) Övre kylarslang o slangar in/ut kupe varma, undre kylarslang kall.
3) Kylarfläkten går ej på
4) Ingen´"avgasdoft" från exp.kärlet + oljan (på sticka o vid påfyllningslocket) ser helt OK ut - inge grå/brun-dask - toppen OK?
5) ingen kupevärme alls
6) borde inte vara ispropp - ca 50/50 glykol/vatten i kylaren.

det lutar väl åt att det inte är någon cirkulation i systemet.
lutar det åt pumphaveri - och finns det något enkelt sätt att kolla om pumpen går?
det kan väl inte vara termostaten?
eller kan det ha bildats en luftficka någonstans, osannolikt?

tacksam för alla förslag

DanneJ
17 februari 2010 · 642 Inlägg

För mig låter som om att termostaten är boven i dramat, kan ju vara luftficka också, prova att lufta först, fungerar det inte, plocka väck termostaten och kolla ifall den fungerar och öppnar som den ska i en kastrull med vatten som du värmer upp. Du kan ju svänga förbi någon verkstad också ifall du har en nära och låta de mäta CO-halter i expansionskärlet också så att du kan utesluta toppackningen.

När min golf gick upp i temp och kupévärmen försvann så var det värmepaketet som läckte. Kolla ifall det är vatten eller mycket fuktigt under mattan vid passagerarsidan. Prova att se ifall kylarfläkten fungerar genom att ge den ström direkt, går den på får du byta givaren.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
MarcusL #2573
17 februari 2010 · 1 489 Inlägg

När min VR6 stack i temp var det expansionskärlets lock som var boven smile.. Prova byt lock och skruva dit?

Annars låter det ju som om att det skulle kunna vara termostaten iochmed att slangarna inte blir varma

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Boostrider Försöker iaf
17 februari 2010 · 1 998 Inlägg

Eller så har plastimpellrarna på vattenpumpen lossnat. Om de nu är samma konstruktion som vr6 har. För då blir de ju inget flöde.

Och termostaten tror jag inte det är men passa på att byta när du ändå håller på.


Tjejens vr6 kronglade med värmen osv och vi bytte vattenpump, termostat, kylare och expansionskälrslock när vi ändå höll på tongue Tror faktsikt allt va skrot då. Pumpen gick trögt som fan och hade skador på impellrarna. Termostaten öppnade inte ens vid 200 grader.  kylaren läckte och locket öppnade inte vid rätt tryck

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
pauln
17 februari 2010 · 36 Inlägg

Hej o Tack för alla tips,
jag skall kolla termostat, expkärls.lock -> och senare pumpen.
Värmepaketet verkar inte läcka (och det luktar inte immig elller "bränd" glykol i bilen)

- däremot såg jag, när jag kollade lite planlöst och hålögt i motorrummet efter en natts grubblerier att "Servo-remmen" (den lite tunnare som väl skall sitta bredvid den flerspåriga "generatorremmen"?) saknades (för visst sjuttan skall det sitta en sådan rem där - seniliteten är svår...?). Jag har iofs för mig att pumpen drivs via "generatorremmen" - men skulle servoremmen kunna påverka pumpen - det låter väl otroligt - bilen gick kanske lite trögstyrt sista biten in mot mål i går kväll, något som knappt noterades eftersom ett krampaktigt fokus helt och hållet var på tempmätaren...roll

får väl börja där i alle fall smile

Senast redigerat av pauln (17 februari 2010)

pauln
18 februari 2010 · 36 Inlägg

efter närmare koll - "servoremmen" driver nog ganska säkert vattenpumpen också!
det är en ADZ-motor - info för de som stöter på liknande problem

- har inhandlat en sådan rem, det är lite skämmigt att tillstå men det är väl möjligt att i rådande klimat man lejer bort själva rembytet då undertecknad vanligen kan bli stående/liggande under tämligen lång tid med till synes enkla sysslor han inte prövat på tidigare...(det verkar bökigare än "fläktremsbyte" på mina gamle golfII/ Audi 100 1986 i alle fall...

/p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang